REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie obowiązki podatkowe wiążą się z zawieszeniem działalności gospodarczej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Waldemar Żuchowski
Doradca podatkowy

REKLAMA

Z powodu trudnej sytuacji na rynku wielu przedsiębiorców rozważa likwidację lub zawieszenie działalności. Jakie są konsekwencje podatkowe takiej czynności?


Przedsiębiorca któremu pogorszyła się sytuacja w biznesie nie musi od razu likwidować firmy, może natomiast zawiesić działalność. Nie rozlicza się wówczas na bieżąco z fiskusem, nawet gdy sprzeda środki trwałe lub wyposażenie firmy. Nie ma wtedy obowiązku w trakcie roku rozliczać się z PIT, nie składa też deklaracji VAT. Może spokojnie zaczekać na lepsze czasy na prowadzenie biznesu. Ewentualny dochód przedsiębiorca, który zawiesił działalność wykaże dopiero w zeznaniu rocznym.             

REKLAMA


Należy jednak pamiętać, że zawiesić działalność może tylko przedsiębiorca, który nie zatrudnia pracowników.   


Zwykle przedsiębiorca w trakcie roku co miesiąc odprowadza do urzędu zaliczki na podatek dochodowy. Przedsiębiorca, który zawiesił działalność, jest zwolniony z tego obowiązku. Musi jednak nie później niż przed upływem siedmiu dni od dnia złożenia wniosku o wpis informacji o zawieszeniu zawiadomić pisemnie naczelnika urzędu skarbowego o okresie tego zawieszenia. Dotyczy to również tych, podatników którzy opłacają podatek liniowy albo odprowadzają zaliczki w uproszczonej formie.

W okresie zawieszenia działalności przedsiębiorca nie może wykonywać działalności gospodarczej i osiągać bieżących przychodów. Oznacza to dla niego, że nie wolno mu sprzedawać towarów i świadczyć firmowych usług. Nawet wówczas kiedy nie wykonuje ich formalnie w ramach działalności, ale na podstawie umowy o dzieło. Tak bowiem wynika z interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 26 stycznia 2009 r., sygn. (ITPB1/415-637a/08/WM).                                                         

REKLAMA

W interpretacji napisano, że pojedyncze zlecenia wykonywane na podstawie umowy o dzieło należy traktować jako podjęcie działalności gospodarczej, a przychód uzyskany z tego tytułu zaliczyć do źródła przychodu, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza.        
                                                                                         

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W czasie przerwy w biznesie przedsiębiorca może pozbyć się (całości lub części) firmowego majątku: środków trwałych i wyposażenia. Tak bowiem wynika z art. 14a ust. 4 pkt 3 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Jak wówczas rozliczyć dochody? Otóż skoro nie ma obowiązku odprowadzania zaliczek, przedsiębiorca wykaże je dopiero w zeznaniu rocznym.


PRZYKŁAD
:

Pan Kowalski prowadzi firmę i płaci podatek według skali. 15 czerwca br. zawiesił działalność. W lipcu sprzedał samochód, który był środkiem trwałym w jego firmie. Transakcję sprzedaży rozliczy dopiero w zeznaniu PIT-36, które musi złożyć do 30 kwietnia następnego roku.


Jeżeli przedsiębiorca sprzeda środek trwały lub wyposażenie jeszcze przed zawieszeniem działalności, będzie musiał uwzględnić dochód z tej transakcji przy wyliczaniu miesięcznej zaliczki. Jeżeli pozbędzie się majątku po zawieszeniu, dochód rozliczy dopiero w zeznaniu rocznym. Ponadto właściciel zawieszonej firmy może uzyskiwać przychody z odsetek na koncie związanym z działalnością. Nie musi odprowadzać od nich zaliczek, wykazuje je dopiero w rozliczeniu rocznym. Natomiast w firmie, która ma przerwę, nie można naliczać odpisów amortyzacyjnych. Tak wynika z art. 22c pkt 5 ustawy o PIT. Amortyzację należy wstrzymać od następnego miesiąca po zawieszeniu działalności. Zawieszenie działalności nie musi oznaczać, dla przedsiębiorcy, że powinien całkowicie zapomnieć o firmie. W tym okresie może on bowiem wykonywać „wszelkie czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów” (art. 14a ust. 4 pkt 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej), a związane z tym wydatki może zaliczyć do kosztów. Jest to niestety dość nieprecyzyjnie określenie i może być przyczyną sporów z fiskusem.      
                                

Również jeśli chodzi o VAT to w czasie przerwy przedsiębiorca nie będzie musiał składać w urzędzie deklaracji VAT-7 9miesięczne) lub VAT 7k (kwartalne). Jednak nie wszyscy unikną tego obowiązku. Takie zwolnienie nie dotyczy:


- przedsiębiorcy zarejestrowanego jako podatnik VAT UE;

- przedsiębiorcy dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;

- przedsiębiorcy dokonującego importu usług lub nabywającego towary, w zakresie których jest podatnikiem;

- okresów rozliczeniowych, w których zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej nie dotyczyło pełnego okresu;

- okresów rozliczeniowych, za które przedsiębiorca jest obowiązany do rozliczenia z tytułu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu oraz za które musi zrobić korektę podatku naliczonego.


Istotne jest, że przedsiębiorca, który zawiesił działalność, nie musi już obawiać się, że po dziesięciu miesiącach zostanie wykreślony z rejestru podatników VAT.


Źródło: wieszjak.pl

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fakturowanie w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłało do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Dlaczego warto udzielić pełnomocnictwa do konta bankowego? Jakie prawa ma pełnomocnik a jakie współwłaściciel konta?

Choć nikomu tego nie życzymy, to niespodziewane zdarzenia mogą przytrafić się każdemu. Na skutek choroby, niesprawności, dłuższego wyjazdu czy innych okoliczności właściciel konta może nie być w stanie dostać się do banku i skorzystać ze swoich pieniędzy. Jak można się przygotować na taką sytuację? Rozwiązaniem może być ustanowienie pełnomocnictwa dla innej zaufanej osoby.

Bon ciepłowniczy 2025/2026: dopłaty od 500 do 3500 zł. Zamrożenie cen prądu do końca 2025 r. Rada Ministrów podjęła decyzję

Rada Ministrów przyjęła 9 września 2025 r. projekt ustawy o bonie ciepłowniczym i zamrożeniu cen prądu dla gospodarstw domowych w IV kwartale 2025 r. na poziomie 500 zł za MWh netto - poinformował na konferencji prasowej minister energii Miłosz Motyka. Bon ciepłowniczy ma być przyznawany dwukrotnie - za II połowę 2025 r. i cały 2026 r. - w kwotach od 500 zł do 3500 zł (w zależności od płaconej ceny za tzw. ciepło systemowe).

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

REKLAMA

Na kontach pracowników powinno już być dodatkowe 2000 złotych. Czas złożyć kolejny wniosek. Nie każdy wie, że ma prawo do tych pieniędzy

Wakacje to nie tylko czas wypoczynku, ale również dodatkowych wydatków. Nie dziwi więc to, że pracownicy chętnie korzystają z możliwości uzyskania w tym okresie dodatkowych świadczeń. Nie zawsze jednak wiedzą, jakie mają w tym zakresie możliwości.

5 147 zł miesięcznie dla seniora, który nie przeszedł na emeryturę od razu. Zobacz, ile można zyskać, jeśli odłożysz decyzję

Praca po osiągnięciu wieku emerytalnego może być wyjątkowo opłacalna i to nie tylko dla portfela, ale również dla przyszłego bezpieczeństwa finansowego. ZUS pokazuje na konkretnych przykładach, że odroczenie decyzji o przejściu na emeryturę skutkuje realnym wzrostem świadczenia. Nawet o kilkadziesiąt procent. Niektórzy seniorzy zyskali ponad 2 600 zł miesięcznie więcej tylko dlatego, że nie złożyli wniosku od razu po uzyskaniu uprawnień.

Urlop wychowawczy na dziecko niepełnosprawne 2025-2026

Jakie są przepisy dotyczące urlopu wychowawczego na dziecko niepełnosprawne? Rodzicom dzieci z niepełnosprawnością przysługuje dłuższy urlop wychowawczy, tzw. dodatkowy urlop wychowawczy. Ile miesięcy wolnego można łącznie uzyskać? Czy urlop wychowawczy na dziecko niepełnosprawne jest płatny?

Koniec strategii pozornych promocji - od 11 września 2025 r. klient ma z góry dokładnie wiedzieć ile zapłaci za mieszkanie. Zmiany w ustawie deweloperskiej

Nowelizacja ustawy deweloperskiej, która weszła w życie w 11 lipca 2025 r., to ważny krok w kierunku większej jawności i przewidywalności rynku mieszkaniowego. Zmiany te wprost odpowiadają na rosnące oczekiwania klientów dotyczące transparentności procesu zakupu. Po raz pierwszy nałożono na deweloperów obowiązek publikowania kompletnych i aktualnych danych o każdej inwestycji - od cen metra kwadratowego, przez dodatkowe koszty, aż po historię zmian. Wszystkie te informacje mają być nie tylko dostępne na stronach internetowych firm, lecz także codziennie przekazywane do centralnego rejestru i publikowane w portalu danych publicznych. 11 września kończy się dwumiesięczny okres przejściowy, który przewidział ustawodawca na dostosowanie się deweloperów do nowych przepisów.

REKLAMA

Czy pracownik musi zapłacić pracodawcy za stłuczony wyświetlacz telefonu? To wcale nie jest oczywiste. Sprawdź zasady

Zasady odpowiedzialności materialnej pracownika wcale nie są proste. Choć może to wydawać się oczywiste - zepsułeś, to zapłać, to jednak obowiązujące w tym zakresie przepisy są bardziej skomplikowane i uwzględniają wiele dodatkowych okoliczności.

Komisja lekarska 2025 – jak wygląda i co mówić, by dostać orzeczenie o niepełnosprawności? [Nowe zasady]

Komisja lekarska trwa tylko kilka minut, ale to właśnie wtedy zapada decyzja, czy dostaniesz orzeczenie. Od sierpnia 2025 obowiązują nowe zasady, a lekarze oceniają nie tylko dokumenty, ale i to, jak mówisz o swojej codzienności. Sprawdź, co powiedzieć, czego unikać i jak dobrze się przygotować do rozmowy, by zwiększyć swoje szanse na pozytywną decyzję.

REKLAMA