REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaskarżyć interpretację podatkową

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jeśli podatnik otrzymał niekorzystną interpretację, może odwołać się od niej do izby skarbowej, poprosić ministra finansów o usunięcie naruszenia prawa, złożyć skargę do sądu. Który środek wybrać?

Od 1 lipca 2007 r. zmieniły się zasady wydawania wiążących indywidualnych interpretacji podatkowych. Teraz przygotowywaniem odpowiedzi na pytania podatników zajmuje się minister finansów za pośrednictwem czterech izb skarbowych: katowickiej, bydgoskiej, poznańskiej i warszawskiej. Do 1 lipca 2007 r. wydawaniem interpretacji zajmowały się wszystkie organy podatkowe.

Ważny moment wydania

W związku z tymi zmianami przy zaskarżaniu niekorzystnych dla podatnika odpowiedzi trzeba kierować się zasadami obowiązującymi do 1 lipca i po 1 lipca. Wszystko zależy od tego, na jakich zasadach odpowiedź została udzielona, na nowych czy starych. Wynika to z przepisów przejściowych do Ordynacji podatkowej, które zakładają, że wnioski o wydanie pisemnych interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnych sprawach wniesione przed 1 lipca 2007 r. podlegają rozpatrzeniu na podstawie przepisów w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie nowych regulacji. Również w sprawach zmiany lub uchylenia pisemnych interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnych sprawach wydanych przed dniem 1 lipca 2007 r. stosuje się przepisy ustawy w brzmieniu obowiązującym przed tym dniem, z tym że wygasają one z mocy prawa w razie zmiany przepisów, które były przedmiotem interpretacji.

Na początek wniosek

Aby móc zaskarżyć interpretację podatkową, najpierw trzeba ją otrzymać. W tym celu zarówno według zasad obowiązujących do 1 lipca 2007 r., jak i po tym dniu należy napisać wniosek. We wniosku tym należy podać swoje dane, dane organu, do którego podanie jest kierowane, opis stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), zadać pytanie oraz podać własne stanowisko w sprawie. Do końca czerwca podatnicy starający się o interpretację musieli taki wniosek sporządzić odręcznie. Od lipca mogą korzystać ze wzoru wniosku ORD-IN opracowanego przez Ministerstwo Finansów, który przypomina tradycyjne zeznanie PIT. Na odpowiedź zarówno organ podatkowy, jak i minister finansów ma trzy miesiące od dnia złożenia wniosku.

Odwołanie do izby

Zgodnie z Konstytucją RP, każda ze stron ma prawo do zaskarżenia orzeczeń i decyzji wydanych w pierwszej instancji. Wyjątki od tej zasady oraz tryb zaskarżania określają odpowiednie ustawy.

I tak, zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej, jeśli podatnik otrzymał niekorzystną dla niego interpretację podatkową na zasadach sprzed lipca 2007 r., procedura odwołania się od interpretacji ma typowo dwuinstancyjny charakter. Najpierw podatnik składa odwołanie do izby skarbowej. Gdy rozstrzygnięcie izby nie będzie dla niego satysfakcjonujące, może złożyć skargę do sądu administracyjnego.

Po uzyskaniu interpretacji podatnik ma 14 dni od dnia jej doręczenia na złożenie odwołania do izby.

Organ odwoławczy w drodze decyzji zmienia albo uchyla postanowienie urzędu skarbowego, jeżeli uzna, że zażalenie wniesione przez podatnika, płatnika lub inkasenta zasługuje na uwzględnienie. Warto jeszcze dodać, że izba skarbowa ma prawo uchylić lub zmienić postanowienie z urzędu, jeżeli postanowienie rażąco narusza prawo, orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, w tym także jeżeli niezgodność z prawem jest wynikiem zmiany przepisów.

Zmiana albo uchylenie postanowienia wywiera skutek począwszy od rozliczenia podatku za miesiąc następujący po miesiącu, w którym decyzja została doręczona podatnikowi, płatnikowi lub inkasentowi, a gdy zmiana lub uchylenie postanowienia dotyczy podatków rozliczanych za rok podatkowy, począwszy od rozliczenia podatku za rok następujący po roku, w którym decyzja została doręczona podatnikowi, płatnikowi lub inkasentowi.

Aby wyjaśnić, czym są decyzje izb skarbowych rozpatrujących zażalenia na interpretacje, warto posłużyć się orzecznictwem sądowym. WSA w Warszawie w postanowieniu z 9 grudnia 2005 r. (sygn. akt III SA/Wa 2714/05; niepublikowany) wyjaśnił, że decyzja, która zapadła w rezultacie wniesienia zażalenia na postanowienie o udzieleniu interpretacji, ma charakter rozstrzygnięcia pierw- szoinstancyjnego. Zażalenie to jest wprawdzie rodzajem środka zaskarżenia, jednak równocześnie zawiera ono wniosek o rozpoznanie sprawy interpretacji w trybie jurysdykcyjnym. Organ orzeka pierwszy raz w nowej sprawie administracyjnej, jaką jest właśnie uchylenie lub zmiana postanowienia. I czyni to w formie decyzji. Z całą pewnością nie jest to ta sama sprawa, która była przedmiotem postępowania zakończonego wydaniem interpretacji. Jest to postępowanie jurysdykcyjne, które toczy się w trybie przepisów o postępowaniu podatkowym.

W innym postanowieniu, tym razem z 15 listopada 2005 r. (sygn. akt III SA/Wa 2416/05; niepublikowany), warszawski WSA wskazał, że decyzja organu odwoławczego, która za- pada w rezultacie wniesienia zażalenia na postanowie- nie o udzieleniu interpretacji, ma charakter rozstrzygnięcia pierwszoinstancyjnego. Od decyzji dyrektora izby skarbowej przysługuje odwołanie na podstawie art. 221 Ordynacji podatkowej.

Ponaglenie i sąd

Inne zasady odwoławcze będą miały zastosowanie w przypadku interpretacji wydawanych przez ministra finansów. Przepisy Ordynacji podatkowej obowiązujące od lipca przewidują, że podatnik niezadowolony z otrzymanej interpretacji prawa podatkowego będzie mógł wnieść skargę do sądu administracyjnego. Jednak przed wniesieniem skargi do właściwego miejscowo wojewódzkiego sądu administracyjnego należy najpierw na piśmie wezwać organ, który wydał interpretację ministra finansów, do usunięcia naruszenia prawa. Wezwanie takie powinno nastąpić w terminie 14 dni od dnia doręczenia interpretacji podatkowej.

Wezwanie takie jest odpowiednikiem środka odwoławczego i ma zastosowanie w sytuacjach, w których nie istnieje organ odwoławczy mogący w granicach swoich kompetencji orzekać w sprawie zgodności z prawem zaskarżanego rozstrzygnięcia. W praktyce oznacza to konieczność ponownego rozpatrzenia sprawy przez ministra finansów, a dokładnie upoważnione do tego cztery izby skarbowe.

Na konieczność wezwania ministra do ponownego rozpatrzenia sprawy wskazują przepisy prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Zgodnie z nimi, strona niezadowolona z treści pisemnej interpretacji podatkowej wydanej przez ministra finansów, zanim wniesie skargę do sądu administracyjnego, powinna wezwać ministra do usunięcia naruszenia prawa. Skargę do sądu będzie można wnieść dopiero po otrzymaniu odpowiedzi na to wezwanie lub po upływie 60 dni bezskutecznego oczekiwania na odpowiedź. Trzeba w tym miejscu podkreślić, że ominięcie etapu wezwania do usunięcia naruszenia prawa narazi podatników na odrzucenie skargi przez sąd, jako złożonej przedwcześnie.

Warto jeszcze wspomnieć, że w praktyce istnieje również możliwość złożenia wniosku o wszczęcie postępowania mediacyjnego przed sądem administracyjnym, które przynajmniej w swych założeniach daje podatnikowi obiektywne możliwości do rzeczywistej dyskusji z ministrem finansów.

75 zł minimalna opłata od wniosku za wydanie interpretacji podatkowej przez ministra finansów. Brak opłaty powoduje pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia. Urząd nie powiadomi o nierozpatrzeniu wniosku podatnika

Ważne!

Po uzyskaniu interpretacji podatkowej podatnik ma 14 dni od momentu jej doręczenia na złożenie odwołania do izby skarbowej, jeśli interpretacja została wydana na podstawie przepisów obowiązujących do końca czerwca 2007 r. Tyle samo czasu jest na wezwanie ministra finansów do usunięcia naruszenia prawa, jeśli interpretacja została wydana po 1 lipca

3 KROKI

Jak wygląda droga do zaskarżenia interpretacji na starych zasadach

1 Interpretacje wydaje urząd skarbowy

Od 1 stycznia 2005 r. do 30 czerwca 2007 r. wydawaniem wiążących interpretacji podatkowych zajmowały się urzędy skarbowe. Aby otrzymać odpowiedź urzędu, trzeba było złożyć wniosek - najpóźniej 30 czerwca 2007 r., przedstawiając w nim dokładny stan faktyczny, własne stanowisko w sprawie oraz pytanie. Urząd na odpowiedź miał trzy miesiące od momentu otrzymania wniosku. W sprawach szczególnie skomplikowanych termin ten mógł zostać przedłużony do czterech miesięcy (o przedłużeniu terminu urząd musiał powiadomić podatnika).

2 Zażalenie do izby

Jeśli podatnik nie jest zadowolony z odpowiedzi udzielonej przez urząd skarbowy, ma prawo złożyć zażalenie na taką interpretację do właściwej izby skarbowej. Izba skarbowa po rozpatrzeniu zażalenia wydaje decyzję, która albo zmienia postanowienie urzędu, albo odrzuca zażalenie podatnika, uznając odpowiedź organu pierwszej instancji za prawidłową.

3Skarga do sądu

Gdy podatnik nie jest usatysfakcjonowany decyzją izby skarbowej, może złożyć skargę do sądu administracyjnego.

3 KROKI

Jak wygląda droga do zaskarżenia interpretacji na nowych zasadach

1 Interpretacje wydaje minister finansów

Od 1 lipca 2007 r. wydawaniem wiążących interpretacji podatkowych zajmuje się minister finansów. Również od tego dnia, aby otrzymać odpowiedź ministra, trzeba złożyć wniosek, przedstawiając w nim dokładny stan faktyczny (zdarzenie przyszłe), własne stanowisko w sprawie oraz pytanie. Wniosek trzeba przesłać do właściwej terytorialnie izby skarbowej. Generalnie dyrektor izby na udzielenie odpowiedzi ma trzy miesiące. Konieczne będzie także uiszczenie 75-złotowej opłaty od wniosku.

2 Wezwanie do ministra

Jeśli podatnik nie będzie zadowolony z odpowiedzi ministra finansów, będzie musiał wezwać ministra do usunięcia naruszenia prawa polegającego na wydaniu wadliwej interpretacji. Wezwanie takie jest odpowiednikiem środka odwoławczego i ma zastosowanie w sytuacjach, w których nie istnieje organ odwoławczy mogący w granicach swoich kompetencji orzekać w sprawie zgodności z prawem zaskarżanego rozstrzygnięcia.

3 Skarga do sądu

Gdy ponowna odpowiedź ministra również nie usatysfakcjonuje podatnika, będzie on mógł złożyć skargę do sądu administracyjnego, który od 1 lipca 2007 r. jest uprawniony do kontroli pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Gdzie składać wnioski o uzyskanie interpretacji


EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl


Podstawa prawna

l Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.).

l Ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Rodzice dzieci z chorobami rzadkimi czekali na to latami. Prezydent właśnie podjął decyzję

Przełomowe zmiany w Funduszu Medycznym zatwierdził Prezydent RP. Nowelizacja ustawy otwiera drogę do finansowania leczenia chorób rzadkich u dzieci oraz tworzy nowe subfundusze. Miliardy złotych na ochronę zdrowia w najbliższych latach zapewnić ma budżet państwa. Co dokładnie się zmieni?

Likwidacja abonamentu RTV: jest pierwszy prawny konkret ale finał nie wcześniej niż w 2027 r. Co w zamian? Kto będzie płacił na publiczną telewizję i radiofonię?

O likwidacji abonamentu RTV mówiło się wiele od dłuższego czasu. Mamy wreszcie pierwszy prawny konkret w tej sprawie, a jest nim projekt nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw, którego obszerne założenia zostały opublikowane 5 grudnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. W tych założeniach wprost planowane jest uchylenie ustawy o opłatach abonamentowych, a co za tym idzie likwidację obowiązku płacenia tzw. abonamentu RTV. Za opracowanie gotowego projektu jest odpowiedzialna Marta Cienkowska Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt – zgodnie z założeniami MKiDN- ma być przyjęty przez Radę Ministrów i skierowany do Sejmu w II albo III kwartale 2026 r. A zatem – jeżeli wszystko pójdzie po myśli projektodawców – likwidacja abonamentu RTV będzie możliwa najwcześniej od 2027 roku.

"Kazali mi się rozebrać do bielizny". Tak wygląda komisja ZUS. Co zrobić, gdy badanie zamienia się w upokorzenie?

Kazali jej stanąć na środku pokoju, w samej bieliźnie. Przed trzema lekarzami, bez parawanu, bez wyjaśnienia, bez cienia empatii. "Czułam się, jakbym była przesłuchiwana, a nie badana" – mówi nauczycielka po mastektomii. Jej historia wywołała lawinę podobnych relacji i ujawniła to, o czym pacjenci mówią od lat: że komisje ZUS potrafią przekroczyć granice godności. Co możesz zrobić, jeśli spotka cię to samo? Jak złożyć skargę, jak bronić swoich praw i jak wygrać w sądzie z instytucją, która twierdzi, że "wszystko odbyło się zgodnie z procedurą"?

Co daje znaczny stopień niepełnosprawności? Ulgi, zasiłki, dofinansowania [Pełna lista 2026] Kwoty, warunki i ograniczenia

Znaczny stopień niepełnosprawności otwiera w 2026 roku dostęp do najszerszego pakietu świadczeń i ulg w polskim systemie wsparcia. Osoby z tym orzeczeniem mogą korzystać ze stałych wypłat sięgających kilku tysięcy złotych miesięcznie, wysokich dopłat PFRON, ulg podatkowych, preferencji transportowych oraz szczególnych praw w miejscu pracy. To realne ułatwienia, które obejmują zarówno finanse, jak i codzienne funkcjonowanie, od rehabilitacji i mobilności, po dostęp do usług publicznych. Poniżej przedstawiamy pełne, aktualne zestawienie uprawnień na nadchodzący 2026 rok.

REKLAMA

Pracodawca wtedy musi zapłacić, choć pracownik nie pracuje, a nie jest to urlop - te dni wolne a płatne należą się

Pracujesz na etacie i myślisz, że znasz wszystkie swoje prawa? Okazuje się, że polskie prawo pracy przewiduje specjalne dni wolne z zachowaniem pełnego wynagrodzenia, o których wielu pracowników nawet nie słyszało. Nie chodzi wcale o urlop wypoczynkowy ani zwolnienie lekarskie - to zbyt proste. Sprawdź, w jakich sytuacjach możesz legalnie nie przyjść do pracy, a pracodawca i tak musi Ci zapłacić.

Kontrowersyjna reforma PIP: czy jej potrzebujemy? Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt. Oto najważniejsze zmiany

Kontrowersyjna reforma PIP to m.in. nowe uprawnienie inspektorów pracy do przekształcania umów cywilnoprawnych jak umowa o dzieło czy zlecenie w umowy o prace. Czy potrzebujemy tak dużych zmian? Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt. Oto najważniejsze punkty projektu ustawy o zmianie ustawy o PIP.

Co daje lekki stopień niepełnosprawności? Ulgi, zasiłki, dofinansowania [Pełna lista 2026] Kwoty, warunki i ograniczenia

Wokół lekkiego stopnia niepełnosprawności narosło mnóstwo mitów. Jedni są pewni, że „nic nie daje”, inni oczekują szeregu świadczeń, których w rzeczywistości nie dostaną. Tymczasem w 2026 roku osoby z lekkim stopniem mogą otrzymać więcej niż w latach poprzednich, dzięki cyfrowym wnioskom, zmianom w orzecznictwie, nowym programom PFRON oraz szerszemu stosowaniu ulgi rehabilitacyjnej. Ten artykuł pokazuje realne, konkretne i aktualne uprawnienia na 2026 rok. Jasno oddziela to, co przysługuje, od tego, czego nie dostaniesz z lekkim stopniem, aby nikt nie wprowadził Cię w błąd.

Alarmujące dane GUS: albo bezpiecznie, albo szybko. Dramatycznie rośnie liczba poważnych wypadków przy pracy

Alarmujące dane GUS z 2024 r. i pierwszego półrocza 2025 r.: dramatycznie rośnie liczba poważnych wypadków przy pracy. Trzeba wybrać: albo bezpiecznie, albo szybko. Jak zahamować niebezpieczny kierunek?

REKLAMA

Emerytury czerwcowe 2026 - kiedy przeliczenie przez ZUS?

Emerytury czerwcowe - nowe przepisy wchodzą w życie w styczniu 2026 r. Komu ZUS przeliczy emeryturę? Kiedy nastąpi przeliczenie? Czy trzeba składać wnioski do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych?

PPK: nie każdy o tym wie, że uczestnik PPK może przenosić środki między swoimi rachunkami PPK

Podmiot zatrudniający dokonuje wpłat do PPK na rachunek uczestnika utworzony w związku z zatrudnieniem w tym podmiocie. Uczestnik PPK, który ma kilka rachunków PPK, może jednak w każdym czasie złożyć wniosek o wypłatę transferową środków między tymi rachunkami. Oznacza to, że osoba mająca kilka rachunków PPK ma możliwość przenoszenia środków pomiędzy tymi rachunkami.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA