REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy ZUS zapłaci za błędy ustawodawcy

REKLAMA

Do 13 maja br. osoby z 30–35-letnim stażem pracy, które pod koniec 2001 r. utraciły pracę, a liczyły na zasiłki i świadczenia przedemerytalne, mogą wnieść wniosek o wznowienie sprawy przez powiatowy urząd pracy.
Anna Stykowska

17 grudnia 2001 r. Sejm uchwalił ustawę o zmianie ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa, ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy, ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu, ustawy o zakazie stosowania wyrobów zawierających azbest, ustawy o Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych i wojewódzkich komisjach dialogu społecznego oraz ustawy o ułatwieniu zatrudnienia absolwentom szkół (DzU nr 154, poz. 1793), która m.in. znowelizowała ustawę o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu. Do tego momentu w systemie ubezpieczeń społecznych istniały zarówno zasiłki, jak i świadczenia przedemerytalne. Ustawa nowelizująca zniosła zasiłki przedemerytalne i zmieniła podstawy prawne przyznawania świadczeń przedemerytalnych oraz wprowadziła przepisy przejściowe chroniące osoby, które pod rządami starej ustawy nabyły prawo do świadczeń przedemerytalnych (lub spełniły warunki do ich nabycia).
Ponieważ ww. ustawę opublikowano w Dzienniku Ustaw 29 grudnia 2001 r., natomiast weszła o­na w życie 1 stycznia 2002 r., to trzydniowy okres między opublikowaniem ustawy a wejściem jej w życie praktycznie uniemożliwił – do 31 grudnia 2001 r. ustanowiony wtedy wymóg rejestrowania się do końca grudnia 2001 r. w urzędach pracy tych wszystkich, którzy ubiegali się o zasiłki i świadczenia przedemerytalne po spełnieniu innych warunków. Wprowadzone regulacje odebrały możliwość uzyskania świadczeń na dotychczasowych zasadach przez tych bezrobotnych, którzy przed dniem wejścia w życie ustawy spełniali warunki do nabycia świadczeń, lecz nie zdążyli zarejestrować się w powiatowym urzędzie pracy, jak również osobom, które w momencie wejścia w życie nowej ustawy pozostawały w okresie wypowiedzenia stosunku pracy, w związku z czym nie miały szansy w wymaganym terminie zarejestrować się w urzędzie.
Sejm zlikwidował zasiłki przedemerytalne, obniżył wysokość świadczeń przedemerytalnych z 90 do 80 proc. kwoty naliczonej emerytury i ograniczył je do 200 proc. zasiłku dla bezrobotnych. Dla byłych pracowników PGR ustanowiono ponadto wstecznie graniczny termin rejestracji jako bezrobotnych – 7 listopada 2001 r.
Kogo dotknęły wyłączenia
Zmiany dotknęły zwłaszcza tych bezrobotnych, którzy przed dniem wejścia w życie ustawy spełniali warunki do nabycia świadczeń, lecz nie zdążyli zarejestrować się w powiatowym urzędzie pracy, odebrały im bowiem możliwość uzyskania świadczeń na dotychczasowych zasadach. Nowelizacja dotknęła również osoby, które w momencie wejścia w życie nowej ustawy pozostawały w okresie wypowiedzenia stosunku pracy, w związku z czym nie miały szansy w wymaganym terminie uzyskać statusu bezrobotnego.
Do końca lipca 2004 r. świadczenia przedemerytalne były przyznawane na zasadach i w wysokości wynikających z ustawy z 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (DzU z 2003 r. nr 58, poz. 514 ze zm). Stąd też do dnia przejęcia przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych przyznawania i wypłaty świadczeń przedemerytalnych, co nastąpiło 1 sierpnia 2004 r., świadczenia te ustalały i wypłacały osobom zarejestrowanym powiatowe urzędy pracy, jeżeli osoby te spełniały warunki do przyznania tych świadczeń.
Wyrok Trybunału
Grupa posłów na Sejm RP, Komisja Krajowej NSZZ „Solidarność”, Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych, Rada Powiatu Bydgoskiego, Rzecznik Praw Obywatelskich i Rada Gminy Kochanowice zaskarżyły niektóre przepisów dotyczące zasad uzyskiwania świadczeń przedemerytalnych.
W dniu 30 marca 2005 r. Trybunał Konstytucyjny wydał wyrok (sygn. K 19/02), w którym stwierdził, iż:
• art. 3 pkt 14 lit f) ustawy nowelizującej z 17 grudnia 2001 r., ustalający nowe brzmienie art. 37k ust. 9 ustawy z 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu, w części w jakiej zawiera zwrot „w dniu 7 listopada 2001 r.” uzależniający prawo do świadczenia przedemerytalnego pracowników byłych państwowych przedsiębiorstw gospodarki rolnej od posiadania w tym dniu statusu bezrobotnego,
• art. 11 ust. 2 tejże ustawy nowelizującej, w części zawierającej zwrot: „zarejestrowały się w powiatowym urzędzie pracy i”, który wyłącza możliwość nabycie prawa do świadczenia na dotychczasowych zasadach przez osoby, które przed dniem wejścia w życie ustawy spełniły warunki do nabycia prawa do świadczenia przedemerytalnego, lecz nie zarejestrowały się w powiatowym urzędzie pracy,
są niezgodne z art. 2 konstytucji (zasadą demokratycznego państwa prawa), narusza bowiem zasadę ochrony praw nabytych oraz zasadę lex retro non agit (niedziałania prawa wstecz).
Skutki orzeczenia
W przypadku stwierdzenia przez Trybunał Konstytucyjny niezgodności przepisu z konstytucją poszkodowani mają prawo do wniesienia wniosku o wznowienie sprawy przez ZUS lub inny organ rentowy w terminie jednego miesiąca od dnia wejścia w życie orzeczenia TK – tj. od dnia opublikowania go w Dzienniku Ustaw. Nastąpiło to 12 kwietnia 2005 r. – DzU nr 41, poz. 401.
ważne
Tylko do 13 maja osoby, które w końcu 2001 r. utraciły pracę, a w związku ze zmianą przepisów nie mogły uzyskać prawa do zasiłku i świadczenia przedemerytalne, mogą wnieść wniosek o wznowienie sprawy do powiatowego urzędu pracy.
W przypadku bowiem ustalenia po dniu wejścia w życie nowelizacji prawa do świadczenia przedemerytalnego lub zasiłku przedemerytalnego, na podstawie przepisów o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu, powiatowe urzędy pracy po dokonaniu wypłaty świadczeń przedemerytalnych i zasiłków przedemerytalnych za okres do dnia przejęcia przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych przyznawania i wypłaty świadczeń przedemerytalnych niezwłocznie przekażą ZUS informację i dokumentację, dotyczącą tych świadczeń (art. 30 pkt 2 ustawy z 30 kwietnia 2004 r. o świadczeniach przedemerytalnych – DzU nr 120, poz. 1252).
W lepszej sytuacji są poszkodowani, którzy wystąpili w tamtym okresie do sądu w celu dochodzenia swoich racji. Termin na złożenie wniosku w takim wypadku przedłuża się do trzech miesięcy od wejścia w życie orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego (art. 4011 oraz 407 § 2 k.p.c.).
ważne
W takim przypadku skargę o wznowienie wnosi się w terminie do 13 lipca 2005 r. do sądu, w którym była rozpatrywana sprawa.
Uchybienie terminowi
W sytuacji gdy z uzasadnionych przyczyn zarówno w przypadku pierwszego, jak i drugiego z ww. terminów (tj. 13 maja i 13 lipca) poszkodowany niedotrzymał terminu na wniesienie wniosku, pozostaje jeszcze możliwość wystąpienia o jego przywrócenie.


Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Rodzice dzieci z chorobami rzadkimi czekali na to latami. Prezydent właśnie podjął decyzję

Przełomowe zmiany w Funduszu Medycznym zatwierdził Prezydent RP. Nowelizacja ustawy otwiera drogę do finansowania leczenia chorób rzadkich u dzieci oraz tworzy nowe subfundusze. Miliardy złotych na ochronę zdrowia w najbliższych latach zapewnić ma budżet państwa. Co dokładnie się zmieni?

Likwidacja abonamentu RTV: jest pierwszy prawny konkret ale finał nie wcześniej niż w 2027 r. Co w zamian? Kto będzie płacił na publiczną telewizję i radiofonię?

O likwidacji abonamentu RTV mówiło się wiele od dłuższego czasu. Mamy wreszcie pierwszy prawny konkret w tej sprawie, a jest nim projekt nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw, którego obszerne założenia zostały opublikowane 5 grudnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. W tych założeniach wprost planowane jest uchylenie ustawy o opłatach abonamentowych, a co za tym idzie likwidację obowiązku płacenia tzw. abonamentu RTV. Za opracowanie gotowego projektu jest odpowiedzialna Marta Cienkowska Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt – zgodnie z założeniami MKiDN- ma być przyjęty przez Radę Ministrów i skierowany do Sejmu w II albo III kwartale 2026 r. A zatem – jeżeli wszystko pójdzie po myśli projektodawców – likwidacja abonamentu RTV będzie możliwa najwcześniej od 2027 roku.

"Kazali mi się rozebrać do bielizny". Tak wygląda komisja ZUS. Co zrobić, gdy badanie zamienia się w upokorzenie?

Kazali jej stanąć na środku pokoju, w samej bieliźnie. Przed trzema lekarzami, bez parawanu, bez wyjaśnienia, bez cienia empatii. "Czułam się, jakbym była przesłuchiwana, a nie badana" – mówi nauczycielka po mastektomii. Jej historia wywołała lawinę podobnych relacji i ujawniła to, o czym pacjenci mówią od lat: że komisje ZUS potrafią przekroczyć granice godności. Co możesz zrobić, jeśli spotka cię to samo? Jak złożyć skargę, jak bronić swoich praw i jak wygrać w sądzie z instytucją, która twierdzi, że "wszystko odbyło się zgodnie z procedurą"?

Co daje znaczny stopień niepełnosprawności? Ulgi, zasiłki, dofinansowania [Pełna lista 2026] Kwoty, warunki i ograniczenia

Znaczny stopień niepełnosprawności otwiera w 2026 roku dostęp do najszerszego pakietu świadczeń i ulg w polskim systemie wsparcia. Osoby z tym orzeczeniem mogą korzystać ze stałych wypłat sięgających kilku tysięcy złotych miesięcznie, wysokich dopłat PFRON, ulg podatkowych, preferencji transportowych oraz szczególnych praw w miejscu pracy. To realne ułatwienia, które obejmują zarówno finanse, jak i codzienne funkcjonowanie, od rehabilitacji i mobilności, po dostęp do usług publicznych. Poniżej przedstawiamy pełne, aktualne zestawienie uprawnień na nadchodzący 2026 rok.

REKLAMA

Pracodawca wtedy musi zapłacić, choć pracownik nie pracuje, a nie jest to urlop - te dni wolne a płatne należą się

Pracujesz na etacie i myślisz, że znasz wszystkie swoje prawa? Okazuje się, że polskie prawo pracy przewiduje specjalne dni wolne z zachowaniem pełnego wynagrodzenia, o których wielu pracowników nawet nie słyszało. Nie chodzi wcale o urlop wypoczynkowy ani zwolnienie lekarskie - to zbyt proste. Sprawdź, w jakich sytuacjach możesz legalnie nie przyjść do pracy, a pracodawca i tak musi Ci zapłacić.

Kontrowersyjna reforma PIP: czy jej potrzebujemy? Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt. Oto najważniejsze zmiany

Kontrowersyjna reforma PIP to m.in. nowe uprawnienie inspektorów pracy do przekształcania umów cywilnoprawnych jak umowa o dzieło czy zlecenie w umowy o prace. Czy potrzebujemy tak dużych zmian? Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt. Oto najważniejsze punkty projektu ustawy o zmianie ustawy o PIP.

Co daje lekki stopień niepełnosprawności? Ulgi, zasiłki, dofinansowania [Pełna lista 2026] Kwoty, warunki i ograniczenia

Wokół lekkiego stopnia niepełnosprawności narosło mnóstwo mitów. Jedni są pewni, że „nic nie daje”, inni oczekują szeregu świadczeń, których w rzeczywistości nie dostaną. Tymczasem w 2026 roku osoby z lekkim stopniem mogą otrzymać więcej niż w latach poprzednich, dzięki cyfrowym wnioskom, zmianom w orzecznictwie, nowym programom PFRON oraz szerszemu stosowaniu ulgi rehabilitacyjnej. Ten artykuł pokazuje realne, konkretne i aktualne uprawnienia na 2026 rok. Jasno oddziela to, co przysługuje, od tego, czego nie dostaniesz z lekkim stopniem, aby nikt nie wprowadził Cię w błąd.

Alarmujące dane GUS: albo bezpiecznie, albo szybko. Dramatycznie rośnie liczba poważnych wypadków przy pracy

Alarmujące dane GUS z 2024 r. i pierwszego półrocza 2025 r.: dramatycznie rośnie liczba poważnych wypadków przy pracy. Trzeba wybrać: albo bezpiecznie, albo szybko. Jak zahamować niebezpieczny kierunek?

REKLAMA

Emerytury czerwcowe 2026 - kiedy przeliczenie przez ZUS?

Emerytury czerwcowe - nowe przepisy wchodzą w życie w styczniu 2026 r. Komu ZUS przeliczy emeryturę? Kiedy nastąpi przeliczenie? Czy trzeba składać wnioski do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych?

PPK: nie każdy o tym wie, że uczestnik PPK może przenosić środki między swoimi rachunkami PPK

Podmiot zatrudniający dokonuje wpłat do PPK na rachunek uczestnika utworzony w związku z zatrudnieniem w tym podmiocie. Uczestnik PPK, który ma kilka rachunków PPK, może jednak w każdym czasie złożyć wniosek o wypłatę transferową środków między tymi rachunkami. Oznacza to, że osoba mająca kilka rachunków PPK ma możliwość przenoszenia środków pomiędzy tymi rachunkami.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA