REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Elektroniczny system zidentyfikuje kibica

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jerzy Kowalski

REKLAMA

REKLAMA

Piłkarskie stadiony muszą być wyposażone w urządzenia techniczne, zwłaszcza bramki i kołowrotki, które zagwarantują płynny przepływ od 500 do 800 kibiców na godzinę.

Ustawodawca w art. 17 ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych upoważnił ministra spraw wewnętrznych i administracji do określenia warunków bezpieczeństwa, jakie powinny spełniać stadiony, na których mogą odbywać się mecze piłki nożnej. Szef resortu skorzystał właśnie z tej delegacji i przygotował projekt odpowiedniego rozporządzenia.

REKLAMA

Tylko na siedząco

– Na mecze piłki nożnej możliwa będzie sprzedaż biletów wyłącznie na miejsca siedzące, natomiast na każdym bilecie znajdzie się informacja o przydzielonym miejscu – zakładają autorzy projektu. Dodają, że projektowane rozporządzenie przewiduje, iż miejsca na stadionie zostaną zgrupowane we właściwe sektory, do których prowadzić będą odrębne ciągi komunikacyjne.

Każdy sektor ma mieć wejścia i wyjścia o odpowiedniej przepustowości dla kibiców zwłaszcza w przypadku koniecznej ewakuacji. Oni sami, jeśli kibicują różnym zespołom, muszą być w odseparowanych sektorach, tak aby nie mogli wywołać zagrożenia dla bezpieczeństwa, porządku publicznego, zdrowia lub mienia. Stadion, na którym odbywa się mecz piłki nożnej, musi mieć specjalne miejsca dla osób o ograniczonej zdolności do poruszania się, w tym dla niepełnosprawnych na wózkach inwalidzkich. Wszyscy oni powinni mieć zapewnioną standardową widoczność.

Istotna część projektowanego rozporządzenia dotyczy elektronicznego systemu identyfikacji osób. Przede wszystkim musi on umożliwiać liczenie osób wchodzących na stadion oraz podawanie w czasie rzeczywistym całkowitej ich liczby oraz w poszczególnych sektorach. Zgodnie z art. 13 par. 4 ustawy o bezpieczeństwie zakres przetwarzanych danych identyfikujących osoby uczestniczące w meczu piłki nożnej obejmuje imię i nazwisko, numer PESEL oraz wizerunek twarzy. W związku z tym projekt zobowiązuje właścicieli stadionów do przygotowania na nich elektronicznych systemów identyfikacji kibiców. Piłkarskie obiekty sportowe powinny być też uzbrojone w urządzenia techniczne, zwłaszcza bramki i kołowrotki, które zagwarantują płynny przepływ w miejscach wejścia od 500 do 800 osób na godzinę.

REKLAMA

Sztab dowodzenia

Przewiduje się też przygotowanie na każdym stadionie specjalnego zintegrowanego stanowiska dowodzenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– Ma to być pomieszczenie o charakterze dyspozytorsko-operatorskim udostępnione dla kierownika do spraw bezpieczeństwa, członków służby informacyjnej, porządkowej, jak również policji oraz straży pożarnej – uzasadniają przedstawiciele resortu.

Dodają, że zintegrowane stanowisko dowodzenia ma być wyposażone w sprzęt zapewniający łączność oraz wgląd w sytuację na stadionie w trakcie trwania meczu.

Zaplecze parkingowe

Projekt reguluje jeszcze kwestię zabezpieczenia na stadionach bezpiecznych ciągów komunikacyjnych i odpowiedniego zaplecza parkingowego. Parkingi, drogi dojazdowe nie mogą kolidować z przebiegiem dróg dojścia i wyjścia kibiców ze stadionu oraz torem dróg ewakuacyjnych. Mają być tak rozmieszczone i przydzielone do poszczególnych sektorów, aby kibice dwóch zespołów piłkarskich nie mieli bezpośredniej styczności ze sobą.

 

PUNKT KIEROWANIA

Zintegrowane stanowisko dowodzenia musi być wyposażone w:

- urządzenia łączności umożliwiające niezwłoczne powiadomienie policji, straży pożarnej i jednostek służby zdrowia

- bezprzewodowe łącza komunikacji z członkami służby porządkowej i informacyjnej

- sprzęt pozwalający na ogłaszanie komunikatów dla osób przebywających na stadionie

- urządzenia do przeglądania materiałów filmowych zarejestrowanych w czasie meczów

- system awaryjnego zasilania w energię elektryczną.

gazetaprawna.pl

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

ZUS: Miała dług wobec ZUS ponad 300 000 zł. Opłaty dla ZUS 151 959 zł. Dług dalej nie spadł poniżej 300 000 zł

Taką historię przedstawiła dr Katarzyna Kalata. Osoba winna ZUS-owi sporo pieniędzy zapłaciła przez kilka lat ponad 60 000 zł, ale nie spłaciła ani złotówki kapitału. ZUS doliczył jej łącznie 151 959 zł opłat prolongacyjnych. Dziś nadal musi spłacić… ponad 328 000 zł. Tyle samo, co 4 lata temu.Dlaczego?Bo zgodnie z mechanizmem stosowanym przez ZUS, każda wpłata najpierw pokrywa odsetki i koszty egzekucyjne – dopiero potem zaliczana jest na należność główną.

PPK: czy można obniżyć wpłatę podstawową? Znaczenie ma kwota 5599,20 zł

Czy w programie Pracowniczych Planów Kapitałowych można obniżyć wpłatę podstawową? Okazuje się, że uczestnik PPK zatrudniony u kilku pracodawców sam musi sprawdzić, czy ma prawo do obniżenia wpłaty podstawowej.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

ZUS: W 2026 r. nowe zaświadczenia dla pracodawcy. A w nich potwierdzenia okresów potrzebnych do przeliczenia stażu pracy. Wnioski tylko przez PUE ZUS

Kto składa wnioski i otrzymuje zaświadczenia z ZUS? Pracownicy, którzy będą mieli 2 lata na wdrożenie najnowszego przywileju z Kodeksu Pracy. Polega on na ponownym przeliczeniu okresu zatrudnienia poprzez uwzględnienie w nim umów cywilnoprawnych i prowadzenia własnej firmy. Np. w 2026 r. pracodawca doliczy pracownikowi do okresu zatrudnienia (staż pracy) 4 lata przepracowane na umowie zlecenia z okresu studiów w 2018 r. Dzięki temu będzie miał dłuższy urlop (26 dni a nie 20 dni) czy wyższą odprawę. UWAGA! Pracodawca nie załatwi dokumentów niezbędnych do przeliczenia stażu pracy za pracownika. Musi mieć dokument (zaświadczenie) będący podstawą prawną. To wystawia ZUS tylko na wniosek pracownika.

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Kredyty hipoteczne oparte na WIBOR: Kontrowersje, stanowisko TSUE i analiza potencjalnego powództwa o usunięcie „wadliwego” wskaźnika

W 2025 roku kredyty hipoteczne w Polsce pozostają silnie uzależnione od wskaźnika WIBOR (Warsaw Interbank Offered Rate), który determinuje oprocentowanie zmiennych rat kredytu lub pożyczki. Według danych z lipca 2025 r., WIBOR 3M wynosi 4,96%, a WIBOR 6M – 4,79%, co po serii obniżek stóp procentowych NBP (ostatnia we wrześniu o 0,25 pp.) przyniosło ulgę kredytobiorcom. Prognozy wskazują na potencjalny dalszy spadek do ok. 4,18% w ciągu najbliższych miesięcy, co mogłoby obniżyć raty o 60-70 zł przy umowie kredytu opiewającej na 400 tys. zł.

Wynagrodzenie za bezumowne korzystanie z nieruchomości

Regulacja dotycząca służebności przesyłu i innych form posiadania czy korzystania z nieruchomości istnieje od dawna. Pomimo to, wiele przedsiębiorstw przesyłowych (energetyczne, gazowe, telekomunikacyjne, wodociągowe) w dalszym ciągu korzysta z cudzych nieruchomości bez tytułu prawnego. Jednocześnie, wielu właścicieli nieruchomości nie ma wiedzy jak uregulować taki stan rzeczy. Czy przysługuje im z tego tytułu jakiekolwiek roszczenie?

REKLAMA

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

ZUS tylko online? Sejm proceduje projekt ustawy ułatwiający życie przedsiębiorcom

Przedsiębiorcy mogą szykować się na duże ułatwienie. Do Sejmu trafił projekt ustawy, który znosi obowiązek przechowywania przez 5 lat papierowych kopii zgłoszeń do ZUS wysłanych drogą elektroniczną. Jeśli przepisy wejdą w życie, firmy zyskają mniej biurokracji, niższe koszty i pełną cyfryzację procesu.

REKLAMA