REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PPK – wypłata transferowa

PPK – wypłata transferowa/fot. Shutterstock
PPK – wypłata transferowa/fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Program Pracowniczych Planów Kapitałowych przewiduje kilka rodzajów wypłat środków zgromadzonych przez uczestnika na swoim koncie. Jedna z możliwości to wypłata transferowa. Czym jest i jak jej dokonać?

Wypłata oszczędności z konta w PPK

REKLAMA

Celem wprowadzenia PPK jest oszczędzanie środków pieniężnych na rachunku imiennym uczestnika programu. Planowana wypłata oszczędności powinna nastąpić po ukończeniu przez uprawnionego 60 roku życia. Przewidziano, że wcześniej można wypłacić pieniądze w celu pokrycia wkładu własnego w przypadku zaciągnięcia kredytu hipotecznego (tylko dla osób przed 45 rokiem życia) lub w razie poważnego zachorowania uczestnika PPK, jego małżonka bądź dziecka. Kolejnym sposobem wypłaty zgromadzonych na koncie w PPK środków jest wypłata transferowa.

Wypłata transferowa

Wypłatą transferową jest przekazanie środków z jednego rachunku PPK na inny rachunek PPK (np. przypadek kilku miejsc zatrudnienia pracownika - kilka rachunków w PPK dla jednej osoby), IKE małżonka zmarłego uczestnika PPK, IKE osoby uprawnionej, PPE małżonka zmarłego uczestnika PPK, PPE osoby uprawnionej, rachunek terminowej lokaty oszczędnościowej uczestnika PPK (po osiągnięciu przez niego 60 roku życia), rachunek lokaty terminowej uczestnika PPK prowadzony w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej (po osiągnięciu przez niego 60 roku życia), rachunek terminowej lokaty oszczędnościowej wskazany przez małżonka lub byłego małżonka uczestnika PPK, rachunek lokaty terminowej prowadzony w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej wskazany przez małżonka lub byłego małżonka uczestnika PPK, a także do zakładu ubezpieczeń prowadzącego działalność dotyczącą ubezpieczeń na życie (możliwość wykupienia z oferty ubezpieczeniowej świadczenia dożywotniego lub okresowego).

REKLAMA

Wypłata transferowa - dyspozycja

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Osoba, która chce dokonać wypłaty transferowej swoich środków, musi złożyć w tym celu dyspozycję (polecenie wykonania wypłaty złożone instytucji finansowej) oraz przedstawić odpowiednio dowód potwierdzający uczestnictwo w innym PPK, IKE lub PPE, zawarcie umowy o prowadzenie rachunku terminowej lokaty oszczędnościowej, umowy o prowadzenie rachunku lokaty terminowej albo zawarcia umowy z zakładem ubezpieczeń, na podstawie której po osiągnięciu przez niego 60 roku życia nabędzie prawo do świadczenia okresowego lub dożywotniego.

Wypłaty transferowej na rachunek terminowej lokaty oszczędnościowej uczestnika PPK (po osiągnięciu przez niego 60. roku życia) i na rachunek lokaty terminowej uczestnika PPK prowadzony w SKOK (po osiągnięciu przez niego 60. roku życia) można dokonać tylko wówczas, gdy w umowie o prowadzenie rachunku terminowej lokaty oszczędnościowej lub umowie o prowadzenie lokaty terminowej, na który ma nastąpić wypłata transferowa, przewidziano możliwość dysponowania środkami przekazanymi z PPK jedynie w następujący sposób: jednorazowa wypłata 25% zgromadzonych środków i ratalna wypłata pozostałych 75%.

Dyspozycję wypłaty transferowej należy przedłożyć bezpośrednio instytucji finansowej. Wydaje się, że można to uczynić także za pośrednictwem pracodawcy. Jednak taka możliwość powinna zostać uregulowana w umowie o zarządzanie PPK i umowie o prowadzenie PPK. Warto zaznaczyć, że wyłączenie dopuszczalności złożenia wniosku bezpośrednio do instytucji finansowej w postanowieniach umów o zarządzanie i prowadzenie PPK jest niedozwolone.

Informacja o uczestniku PPK

Przed dokonaniem wypłaty instytucja finansowa sporządza w formie elektronicznej informację o danym uczestniku PPK. Dokument zawiera takie dane jak indywidualny identyfikator uczestnika PPK w ewidencji PPK, dane identyfikujące uczestnika PPK czy wysokość i datę dokonywanej wypłaty transferowej oraz dane identyfikujące zakład ubezpieczeń, fundusz inwestycyjny, fundusz emerytalny i subfundusz, do którego dokonywana jest wypłata transferowa. Informacje te instytucja finansowa przekazuje uczestnikowi PPK lub osobie, na rzecz której wypłaca się środki, a także podmiotowi, do którego wpłata jest dokonywana.

Wypłatę przeprowadza się w terminie maksymalnym 14 dni od dnia złożenia dyspozycji.

Wypłata transferowa a dalsze oszczędzanie w programie

Wypłata transferowa nie zamyka drogi do dalszego oszczędzania w ramach programu. Należy pamiętać, iż rachunek w PPK jest imienny, przypisany konkretnej osobie. Nie zostaje zlikwidowany. Oszczędzanie w ramach tego rachunku jest kontynuowane. W przypadku złożenia rezygnacji z uczestnictwa w PPK, co 4 lata wpłaty na to konto będą wznawiane.

Wypłata transferowa a dopłata roczna

Dokonanie wypłaty transferowej po spełnieniu warunków do uzyskania dopłaty rocznej nie odbiera prawa do jej otrzymania, nawet jeśli miałaby trafić na rachunek uczestnika PPK już po dokonaniu transferu.

Wypłata transferowa w przypadku śmierci uczestnika PPK

Jeśli osoba, która zmarła, pozostawała w związku małżeńskim, po jej śmierci dochodzi do wypłaty transferowej połowy zgromadzonych na rachunku zmarłego środków. Trafiają one na rachunek PPK, IKE lub PPE jego małżonka w zakresie, w jakim środki te stanowiły przedmiot małżeńskiej wspólności majątkowej. W tym celu na małżonku zmarłego ciąży obowiązek przedstawienia instytucji finansowej prowadzącej PPK:

- odpisu aktu zgonu,

- odpisu aktu małżeństwa oraz

- pisemnego oświadczenia o stosunkach majątkowych między nim a zmarłym oraz

- dokumentów potwierdzających sposób uregulowania tych stosunków (przypadek braku wspólności ustawowej między małżonkami).

Do wypłaty transferowej dochodzi w terminie do 3 miesięcy od przedstawienia instytucji finansowej powyższych dokumentów.

Jeśli małżonek zmarłego uczestnika PPK wyrazi taką wolę, oszczędności, które mu przysługują mogą zostać wypłacone w formie pieniężnej. W tym celu należy złożyć stosowny wniosek.

Za niedopełnienie obowiązku zgłoszenia wniosku o wypłatę transferową, a także wniosku o zwrot zgromadzonych środków w formie pieniężnej instytucja finansowa nie ponosi odpowiedzialności. Niedopełnieniem obowiązku będzie przekroczenie terminu 3 miesięcy, przedstawienie nieprawidłowych lub niekompletnych dokumentów.

Śmierć uczestnika PPK powoduje przejście połowy oszczędności z jego konta PPK w formie wypłaty transferowej na rachunek pozostającego przy życiu małżonka. A co z resztą środków? Trafiają w ręce osoby uprawnionej bądź osób uprawnionych, które uczestnik PPK wskazuje instytucji finansowej. W zależności od osób uprawnionych wypłata środków może nastąpić w formie transferu do PPK, IKE lub PPE tych osób lub zwracane są w formie pieniężnej.

Co ciekawe, uczestnik PPK może wskazać jako osobę uprawnioną także małżonka. Po jego śmierci całość oszczędności z konta PPK należeć się będzie małżonkowi (połowa z wypłaty transferowej i połowa jako należność osoby uprawnionej).

W sytuacji braku wskazania osób uprawnionych przez uczestnika PPK za jego życia całość zgromadzonych środków podlega dziedziczeniu na zasadach ogólnych.

Źródło: Artykuł partnerski

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

Elektroniczny obieg faktur i dokumentów kosztowych – jak przyspieszyć rozliczenia i przygotować firmę na KSeF

W większości organizacji obieg faktur kosztowych i dokumentów zakupowych działa według ustalonych schematów akceptacji i procedur. Jednak obecne procesy — choć często działają poprawnie — mogą być szybsze, bardziej przewidywalne, lepiej zautomatyzowane i zapewniać wyższą jakość danych. Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur sprawia, że usprawnienie tych obszarów przestaje być jedynie możliwością — staje się koniecznością. Elektroniczny obieg dokumentów to naturalny kierunek rozwoju, który pozwala skrócić czas rozliczeń, zmniejszyć liczbę błędów i przygotować firmę na nadchodzące zmiany regulacyjne.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Jak chronić majątek w czasie kryzysu (np. wojny). Waluta, bank i mieszkanie za granicą, dokumenty potwierdzające własność, dywersyfikacja

Coraz częściej mówi się o obawach przed eskalacją konfliktu zbrojnego w naszym regionie. Ale wojna to tylko jeden ze scenariuszy. Jeszcze gorszy może być globalny reset, który w obecnej sytuacji makroekonomicznej wydaje się być nieuchronny. To już pytanie, nie „czy” tylko „kiedy” kryzys może nadejść.

REKLAMA

Już wkrótce kolejny produkt zostanie objęty opłatą kaucyjną – dwukrotnie wyższą

Od 1 października w Polsce oficjalnie wszedł w życie system kaucyjny. W sklepach pojawią się pierwsze plastikowe butelki objęte kaucją, a na ulicach i w punktach handlowych – butelkomaty. Tymczasem już niebawem system kaucyjny zostanie rozszerzony o kolejny produkt – tym razem z dwukrotnie wyższą kaucją.

ZUS nie uzna twojego wynagrodzenia oraz zignoruje treść umowy o pracę - nowe postanowienie Sądu Najwyższego a zasady gry z ZUS i L4 (zwolnienie lekarskie)

Sąd Najwyższy potwierdził, że nagłe podwyższenie wynagrodzenia przed przewidywaną niezdolnością do pracy może zostać uznane za nieważne. ZUS ma prawo zakwestionować podstawę wymiaru składek, jeśli wysokość wynagrodzenia rażąco odbiega od wkładu pracy, a zmiana nastąpiła tuż przed powstaniem prawa do świadczeń z ubezpieczenia chorobowego. To ważny sygnał dla pracodawców i pracowników.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Wakacje 2026: LOT-em na Kretę z Warszawy do Heraklionu 3 razy w tygodniu od 30 maja. Już można kupić bilety

W komunikacie z 27 listopada 2025 r. nasz narodowy przewoźnik lotniczy Polskie Linie Lotnicze LOT poinformowały, że uruchamiają sprzedaż biletów na połączenia między Warszawą a Heraklionem. Pierwszy rejs odbędzie się 30 maja 2026 r., a loty na trasie WAW-HER-WAW będą realizowane w sezonie letnim 2026 - 3 razy w tygodniu – w poniedziałki, piątki i soboty. Bilety na połączenia z Lotniska Chopina w Warszawie do Heraklionu są dostępne we wszystkich kanałach sprzedaży, w tym na stronie lot.com, w LOT Contact Center i w biurach LOT Travel.

REKLAMA

Sprawiedliwe wynagrodzenie - czyli jakie? "Szczęście w pracy Polaków" [ANALIZA BADANIA]

70 proc. Polaków nie obawia się o stabilność swojego zatrudnienia, ale tylko 41 proc. uważa swoje wynagrodzenie za sprawiedliwe. Ale co oznacza sprawiedliwe czy godne wynagrodzenie? Dla każdego co innego. Poniżej nowe dane z 9. edycji badania „Szczęście w pracy Polaków”.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA