REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wyłączenie organu uzgadniającego projekt decyzji o warunkach zabudowy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sienkiewicz i Zamroch. Radcowie Prawni Spółka Partnerska
Kancelaria oferuje kompleksową obsługę prawną przedsiębiorców, jak również pomoc dla klientów indywidualnych.
Projekt decyzji o warunkach zabudowy/ fot. Fotolia
Projekt decyzji o warunkach zabudowy/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wyłącznie organu uzgadniającego projekt decyzji o warunkach zabudowy a także pracownika tego organu jest - na gruncie przepisów procedury administracyjnej - możliwe. Wydanie decyzji przez organ podlegający wyłączeniu może prowadzić do wznowienia postępowania w sprawie wydania decyzji o warunkach zabudowy.

Przepisy procedury administracyjnej przewidują wyłączenie organu prowadzącego postępowanie oraz wyłączenie pracownika tego organu. Wyłączenie organu lub pracownika organu ma zapewnić bezstronność i obiektywne podejście do sprawy. Szczegółowe podstawy dla wyłączenia określone są w art. 24, art. 25 i art. 27 k.p.a. W przypadku konieczności wyłączenia organu, sprawę załatwia organ wyższego stopnia lub wyznacza się organ, który ma załatwić sprawę, z zastrzeżeniem szczególnych regulacji art. 26 i art. 27 k.p.a.

REKLAMA

REKLAMA

Decyzja o warunkach zabudowy

Procedura uzgadniania projektu decyzji o warunkach zabudowy

Regulacje te są szczególnie istotne w postępowaniu w sprawie ustalenia warunków zabudowy. Trzeba pamiętać, że w tym postępowaniu występuje współdziałanie organu prowadzącego postępowanie z innym organami administracji publicznej w ramach uzgadniania projektu decyzji o warunkach zabudowy – np. w odniesieniu do gruntów wykorzystywanych na cele rolne i leśne w rozumieniu przepisów o gospodarce nieruchomościami czy w odniesieniu do obszarów przyległych do pasa drogowego (art. 53 ust. 4 pkt 6 i 9 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym w związku z art. 60 ust. 1 i 64 ust. 1 tej ustawy). Oznacza to, że przy wydawaniu decyzji o warunkach zabudowy czynności podejmować może wiele organów o różnej pozycji. Współdziałanie organów następuje w trybie przepisu art. 106 k.p.a., ze zmianami wynikającymi z przepisów szczegółowych ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Kiedy wójt nie wyda decyzji o warunkach zabudowy?

REKLAMA

Trzeba podkreślić, że przepisy kodeksu postępowania administracyjnego dotyczące wyłączenia organu mają zastosowanie zarówno w postępowaniu głównym, jak i w postępowaniu uzgodnieniowym  (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 25 listopada 2011 r., sygn. akt II OSK 1981/11). Oznacza to, że podstawy wyłączenia organu i pracownika organu mogą dotyczyć zarówno organu w sprawie głównej, jak i w sprawie o uzgodnienie projektu decyzji przed każdym organem uzgadniającym.
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              Wójt Gminy podlegał wyłączeniu w sprawie o ustalenie warunków zabudowy dla terenu położonego na obszarze gminy, gdzie sprawuje swoją funkcję, z uwagi na to, że wnioskodawcą w sprawie jest jego małżonek (art. 25 § 1 pkt 1 k.p.a.). Projekt decyzji będzie podlegać uzgodnieniu z zarządcą drogi gminnej, którym jest również wójt (art. 19 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych). Jeśli sprawy nie załatwia organ wyższego stopnia, to w takim przypadku konieczne jest dwukrotne wyznaczenie organu właściwego do załatwienia sprawy – dotyczącej ustalenia warunków zabudowy i dotyczącej uzgodnienia projektu decyzji z zarządcą drogi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wznowienie postępowania jako konsekwencja wyłączenia organu

Wydanie decyzji przez pracownika organu lub przez organ, którzy podlegali wyłączeniu, stanowi kwalifikowane uchybienie procesowe, uzasadniające wznowienie postępowania (art. 145 § 1 pkt 3 k.p.a.). Oznacza to, że w interesie inwestora jest kontrolowanie, czy nie zachodzą w sprawie przesłanki do wyłączenia organu lub pracownika tego organu, ponieważ błędy organu administracji w tym zakresie mogą spowodować negatywne konsekwencje w dalszych etapach procesu inwestycyjnego.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Autor: Iwo Fisz, aplikant radcowski w kancelarii Sienkiewicz, Jaroszewski, Zamroch. Radcowie prawni sp. p., autor bloga o planowaniu przestrzennym, zagadnieniach związanych z miejscowymi planami zagospodarowania oraz warunkami zabudowy warunki-zabudowy.com.pl.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Budżet państwa zapłaci składki za nianię (np. za babcię). Dla emerytki to szansa na wyższą emeryturę. Trzeba tylko podpisać tę umowę

Znalezienie odpowiedzialnej osoby, która z troską zajmie się dzieckiem, to dla wielu rodziców ogromne wyzwanie. Nianią może być zarówno młoda osoba wchodząca na rynek pracy, jak i babcia, która chce dorobić do emerytury. ZUS informuje, że zatrudnienie opiekunki (także np. babci) na podstawie umowy uaktywniającej to rozwiązanie proste, bezpieczne i korzystne finansowo dla obu stron.

Tyle dla emerytów, tyle dla rodziców. Sejm bierze się za budżet na 2026 rok

Sejm rozpoczął prace nad budżetem państwa na 2026 rok, który przewiduje zarówno rekordowe wydatki na obronę i ochronę zdrowia, jak i konkretne wsparcie dla emerytów, rencistów oraz rodziców. Projekt ustawy kładzie nacisk na stabilność finansów państwa, rozwój infrastruktury, inwestycje strategiczne i politykę prorodzinną, a jednocześnie przewiduje kontynuację popularnych programów społecznych, takich jak 13. i 14. emerytura czy „Rodzina 800+”.

Polski sąd pyta TSUE o WIBOR w umowach kredytu sprzed 2018 roku. Czy to będzie „orzecznicza bomba”?

Zapamiętajmy datę 25 września 2025 roku, gdyż może ona być jedynym z kamieni milowych spraw dotyczących kredytów ze zmienną stopą procentową opartą na WIBOR. Tego dnia Sąd Okręgowy w Warszawie, rozpoznający sprawę o sygn. akt XXVIII C 22943/22, postanowił zadać Trybunałowi Sprawiedliwości Unii Europejskiej pytania prejudycjalne, które mogą okazać się przełomowe dla kredytobiorców, którzy zawarli umowy przed 1 stycznia 2018 roku.

Czy to koniec z promocjami skłaniającymi klientów do kupowania dużej ilości piwa, np. 5 puszek + 5 gratis? Trwają prace nad projektem nowelizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi

Wszystko zaczęło się od alkotubek, a teraz całkiem możliwe, że już w 2026 r. będzie koniec z promocjami skłaniającymi klientów do kupowania dużej ilości piwa, np. 5 puszek + 5 gratis. Nie wiadomo natomiast co ze sprzedażą alkoholu na stacjach benzynowych. Wciąż trwają prace nad projektem nowelizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi - propozycji jest dużo, stanowiska są zróżnicowane a resort zdrowia próbuje wypracować najbardziej optymalne rozwiązanie dla konsumentów ale i przedsiębiorców.

REKLAMA

Wiek emerytalny kobiety w górę? To tylko pierwszy krok do koniecznych zmian!

Wyrównanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn jest raczej nieuniknione, a w przyszłości może czekać nas jego dalsze podnoszenie. To jest efekt zmian demograficznych oraz wyzwań ekonomicznych, z którymi musi zmierzyć się system emerytalny w Polsce. Co nas czeka?

Ustawa o asystencji osobistej wchodzi w życie. Co czeka osoby z niepełnosprawnościami i ich opiekunów?

Projekt ustawy o asystencji osobistej to ogromny krok w kierunku niezależnego życia osób z niepełnosprawnościami. Ma zastąpić niestabilne programy (jak AOON) systemową regulacją. Nowa ustawa, przyjęta przez Stały Komitet Rady Ministrów we wrześniu 2025 r., wprowadza pełną indywidualizację wsparcia, którego wymiar może sięgnąć nawet 240 godzin miesięcznie. Sprawdź, co ta rewolucja oznacza dla Ciebie i Twoich bliskich.

Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością w 2026 r. Jakie zmiany w programie i jak złożyć wniosek o wsparcie?

W 2026 r. program "Asystent osobisty" wchodzi w okres przejściowy. Resortowy AOON 2026 nadal bazuje na stopniach niepełnosprawności, ale przygotowuje grunt pod Ustawową Asystencję z 2027 r., powiązaną z punktami PPW. Nowe wytyczne zwiększają limity do 840 godzin rocznie i stawiają na elastyczność. Sprawdź, jak złożyć wniosek i wykorzystać wsparcie asystenta.

Ulgi i zniżki podatkowe dla emerytów w 2026. Z jakich preferencji można skorzystać?

Przepisy prawa podatkowego są szczególnie skomplikowane i bardzo często się zmieniają, co sprawia, że ciężko za nimi nadążyć. Przewidują one jednak szereg rozmaitych ulg i preferencji dla emerytów. Warto zatem zapoznać się z ich zasadami, pozwalają one bowiem zaoszczędzić nawet kilka tysięcy złotych rocznie. Wyjaśniamy, z jakich ulg mogą skorzystać emeryci i co zmieni się dla nich w 2026 roku?

REKLAMA

Stopy procentowe NBP 2025: w październiku obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 7-8 października 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 9 października 2025 r. 4,50 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP nie była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy najczęściej oczekiwali właśnie takiej obniżki.

Prezydent zapomniał o emerytach? Jest apel o zwolnienie z PIT rodziców, którzy wychowali co najmniej dwoje dzieci

Do Sejmu trafiła petycja BKSP-155-X-651/25, której autorem jest Adam Nycz. Dokument dotyczy zwolnienia przychodów z tytułu otrzymywanych emerytur z ZUS przez rodziców, którzy wychowali co najmniej dwójkę dzieci, z podatku dochodowego od osób fizycznych.

REKLAMA