REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wyłączenie organu uzgadniającego projekt decyzji o warunkach zabudowy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sienkiewicz i Zamroch. Radcowie Prawni Spółka Partnerska
Kancelaria oferuje kompleksową obsługę prawną przedsiębiorców, jak również pomoc dla klientów indywidualnych.
Projekt decyzji o warunkach zabudowy/ fot. Fotolia
Projekt decyzji o warunkach zabudowy/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wyłącznie organu uzgadniającego projekt decyzji o warunkach zabudowy a także pracownika tego organu jest - na gruncie przepisów procedury administracyjnej - możliwe. Wydanie decyzji przez organ podlegający wyłączeniu może prowadzić do wznowienia postępowania w sprawie wydania decyzji o warunkach zabudowy.

Przepisy procedury administracyjnej przewidują wyłączenie organu prowadzącego postępowanie oraz wyłączenie pracownika tego organu. Wyłączenie organu lub pracownika organu ma zapewnić bezstronność i obiektywne podejście do sprawy. Szczegółowe podstawy dla wyłączenia określone są w art. 24, art. 25 i art. 27 k.p.a. W przypadku konieczności wyłączenia organu, sprawę załatwia organ wyższego stopnia lub wyznacza się organ, który ma załatwić sprawę, z zastrzeżeniem szczególnych regulacji art. 26 i art. 27 k.p.a.

REKLAMA

Decyzja o warunkach zabudowy

Procedura uzgadniania projektu decyzji o warunkach zabudowy

Regulacje te są szczególnie istotne w postępowaniu w sprawie ustalenia warunków zabudowy. Trzeba pamiętać, że w tym postępowaniu występuje współdziałanie organu prowadzącego postępowanie z innym organami administracji publicznej w ramach uzgadniania projektu decyzji o warunkach zabudowy – np. w odniesieniu do gruntów wykorzystywanych na cele rolne i leśne w rozumieniu przepisów o gospodarce nieruchomościami czy w odniesieniu do obszarów przyległych do pasa drogowego (art. 53 ust. 4 pkt 6 i 9 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym w związku z art. 60 ust. 1 i 64 ust. 1 tej ustawy). Oznacza to, że przy wydawaniu decyzji o warunkach zabudowy czynności podejmować może wiele organów o różnej pozycji. Współdziałanie organów następuje w trybie przepisu art. 106 k.p.a., ze zmianami wynikającymi z przepisów szczegółowych ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Kiedy wójt nie wyda decyzji o warunkach zabudowy?

Trzeba podkreślić, że przepisy kodeksu postępowania administracyjnego dotyczące wyłączenia organu mają zastosowanie zarówno w postępowaniu głównym, jak i w postępowaniu uzgodnieniowym  (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 25 listopada 2011 r., sygn. akt II OSK 1981/11). Oznacza to, że podstawy wyłączenia organu i pracownika organu mogą dotyczyć zarówno organu w sprawie głównej, jak i w sprawie o uzgodnienie projektu decyzji przed każdym organem uzgadniającym.
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              Wójt Gminy podlegał wyłączeniu w sprawie o ustalenie warunków zabudowy dla terenu położonego na obszarze gminy, gdzie sprawuje swoją funkcję, z uwagi na to, że wnioskodawcą w sprawie jest jego małżonek (art. 25 § 1 pkt 1 k.p.a.). Projekt decyzji będzie podlegać uzgodnieniu z zarządcą drogi gminnej, którym jest również wójt (art. 19 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych). Jeśli sprawy nie załatwia organ wyższego stopnia, to w takim przypadku konieczne jest dwukrotne wyznaczenie organu właściwego do załatwienia sprawy – dotyczącej ustalenia warunków zabudowy i dotyczącej uzgodnienia projektu decyzji z zarządcą drogi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wznowienie postępowania jako konsekwencja wyłączenia organu

Wydanie decyzji przez pracownika organu lub przez organ, którzy podlegali wyłączeniu, stanowi kwalifikowane uchybienie procesowe, uzasadniające wznowienie postępowania (art. 145 § 1 pkt 3 k.p.a.). Oznacza to, że w interesie inwestora jest kontrolowanie, czy nie zachodzą w sprawie przesłanki do wyłączenia organu lub pracownika tego organu, ponieważ błędy organu administracji w tym zakresie mogą spowodować negatywne konsekwencje w dalszych etapach procesu inwestycyjnego.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Autor: Iwo Fisz, aplikant radcowski w kancelarii Sienkiewicz, Jaroszewski, Zamroch. Radcowie prawni sp. p., autor bloga o planowaniu przestrzennym, zagadnieniach związanych z miejscowymi planami zagospodarowania oraz warunkami zabudowy warunki-zabudowy.com.pl.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Palenie gałęzi na własnej posesji 2025 - czy można palić gałęzie na własnej posesji? Kiedy można palić gałęzie na działce?

Palenie gałęzi i liści, nawet na własnej posesji, może skończyć się mandatem. Zakaz obowiązuje nie tylko w miastach, ale też na wsiach i działkach rekreacyjnych. Sprawdź, co grozi za spalanie gałęzi w 2025 roku i gdzie zgłosić uciążliwego sąsiada, który zadymia okolicę.

Afera z dofinansowaniami z KPO. PARP zapowiada kontrole, opozycja mówi o gigantycznym skandalu i podaje kolejne przykłady

Wiele kontrowersji wzbudziła interaktywna mapa projektów, które uzyskały dofinansowanie z Krajowego Planu Odbudowy, którą opublikowano na kpo.gov.pl. Co ciekawe od rana 8 sierpnia 2025 r. cała strona kpo.gov.pl nie jest dostępna (występują problemy techniczne z jej wyświetleniem). Szeroko krytykuje się zasadność wydatkowania tych środków zwłaszcza w branży HoReCa. PARP zapowiedział kontrolę w tym sektorze. Premier Tusk powiedział, że nie zaakceptuje żadnego marnotrawienia środków z KPO. Prezes PiS Jarosław Kaczyński nazwał całą sprawę gigantycznym skandalem a inni politycy PiS mówią o największej aferze obecnego rządu

Seniorzy nie muszą płacić za wywóz śmieci. Wystarczy, że spełnią ten jeden warunek. Jaki?

W ostatnim czasie w wielu miastach podniesiono opłaty za odbiór śmieci, co szczególnie dotyka polskich emerytów. Częściowe lub całkowite zwolnienie z tych opłat to duża ulga dla ich domowych budżetów. Kto może skorzystać z takiej pomocy? Oto szczegóły.

Darowizna spółdzielczego prawa z majątku wspólnego bez podatku? Oto bezpieczna ścieżka przekazania nieruchomości w rodzinie

Planujesz przekazać mieszkanie bliskim i boisz się podatku? Najnowsza interpretacja skarbówki pokazuje, jak zrobić to legalnie, bez żadnej daniny. Sprawdź, jak darowizna z majątku wspólnego w rodzinie może być całkowicie zwolniona z podatku.

REKLAMA

TSUE zmienia zasady gry dla frankowiczów. Koniec z teorią dwóch kondykcji?

Wyrok TSUE z 19 czerwca 2025 r. może zrewolucjonizować sposób rozliczania nieważnych umów „frankowych”. Sąd unijny opowiedział się za prostszą i tańszą dla konsumentów teorią salda, podważając dominującą dotąd teorię dwóch kondykcji. Dlaczego część prawników bije na alarm i czy naprawdę chodzi o interes kredytobiorców? Oddzielamy fakty od mitów.

Nie zaparkujesz już pod swoim blokiem – koniec z wymogiem 1,5 miejsca postojowego na każde mieszkanie, „na rzecz zwiększania ruchu pieszego i rowerowego”. Prezydent podpisał ustawę popierającą „patodeweloperkę”

W dniu 21 sierpnia 2025 r. wchodzi w życie ustawa, która znosi obowiązujący dotychczas – na szczeblu krajowym – wymóg co najmniej 1,5 miejsca postojowego (a w przypadku zabudowy śródmiejskiej – co najmniej 1 miejsca postojowego) na każde mieszkanie w ramach realizowanej inwestycji mieszkaniowej. Jak wynika z uzasadnienia projektu ustawy, którą zmiana ta została wprowadzona – „jest ona spójna z wprowadzanymi przez gminy rozwiązaniami na rzecz zwiększania ruchu pieszego i rowerowego, w tym w obszarach śródmiejskich”, a także ma na celu umożliwienie uwzględniania przy realizacji inwestycji mieszkaniowej m.in. – „lokalizacji terenu inwestycji, stopnia rozwoju transportu publicznego, czy sieci dróg rowerowych”.

ZUS przeliczy świadczenia (osobom pobierającym emerytury i renty rodzinne po emerytach czerwcowych) z urzędu – bez wniosków. Wypłaty w nowej wysokości od 2026 roku. Senat za

Od 2026 roku ZUS przeliczy świadczenia osobom pobierającym emerytury i renty rodzinne po emerytach, którzy przeszli na emeryturę w czerwcu w latach 2009–2019. Chodzi o wyrównanie strat wynikających z dawnych przepisów, które nie uwzględniały waloryzacji kwartalnych. Ustawa została przyjęta przez Senat bez poprawek i czeka teraz na podpis prezydenta.

Projekt ustawy dla frankowiczów 2025. Jakie zmiany w sporach z bankami?

Projekt ustawy z 30 czerwca 2025 r. dotyczący spraw frankowych to dokument, który może radykalnie zmienić krajobraz procesów dotyczących kredytów denominowanych lub indeksowanych do franka szwajcarskiego. Regulacja przedstawia rozwiązania procesowe i materialne, które mają wspierać konsumentów, ale także – co mniej zauważalne –usystematyzować obecność spraw frankowych w przestrzeni prawnej.

REKLAMA

Emerytura bez lat pracy. Czy można otrzymać emeryturę bez lat pracy? Czy jest to możliwe?

Czy można otrzymać emeryturę bez lat pracy? Zazwyczaj prawo do emerytury nabywa się po osiągnięciu wymaganego wieku i udokumentowaniu odpowiedniego stażu pracy, jednak istnieją pewne wyjątki od tej reguły. W wyjątkowych sytuacjach przepisy dopuszczają możliwość uzyskania takiej emerytury. Kto może liczyć na emeryturę bez lat pracy i jakie kryteria musi spełnić? Oto szczegóły.

Nowy prezydent, stare napięcia: Polityczny start Karola Nawrockiego i reakcja rządu [Gość Infor.pl]

„Nie będę podejmował decyzji w zgodzie z podziałami politycznymi, będę podejmował decyzje wbrew podziałom politycznym, a w zgodzie z interesem państwa polskiego” – zadeklarował Karol Nawrocki tuż po zaprzysiężeniu. Brzmi dobrze, ale co to oznacza w praktyce?

REKLAMA