REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pozwolenie na budowę zastąpione zgłoszeniem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aleksandra Pajewska
Zgłoszenie budowy zamiast pozwolenia/ Fot. Fotolia
Zgłoszenie budowy zamiast pozwolenia/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pozwolenie na budowę zastąpione zgłoszeniem budowy domu jednorodzinnego to jedna z głównych propozycji przewidywanych w projekcie zmian w ustawie – Prawo budowlane (Dz.U. z 2013 r. poz. 1409 z późn. zm.). Zastąpienie pozwolenia na budowę zgłoszeniem nastąpi, gdy dom jednorodzinny nie będzie negatywnie oddziaływał na środowisko ani na sąsiednie działki.

Pozwolenie na budowę domu

Zgodnie z regulacją art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz.U. 1994 nr 89 poz. 414 z późn. zm.) roboty budowlane można rozpocząć jedynie na podstawie ostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę. Oznacza to, że warunkiem niezbędnym rozpoczęcia budowy domu jednorodzinnego jest uzyskanie w drodze ostatecznej decyzji administracyjnej pozwolenia na budowę.

REKLAMA

Zgłoszenie budowlane zamiast pozwolenia

REKLAMA

Główne zmiany zaproponowane w projekcie zmian w ustawie – Prawo budowlane (Dz.U. z 2013 r. poz. 1409 z późn. zm.) dotyczą rezygnacji z wymogu uzyskania pozwolenia na budowę dla domów jednorodzinnych. W przypadku budowy domu jednorodzinnego, którego obszar oddziaływania nie wykracza poza granice działki, wystarczające będzie samo zgłoszenie projektu budowlanego inwestycji do odpowiedniego organu. Po upływie 30-dniowego terminu, zastrzeżonego na rzecz organu na wniesienie sprzeciwu, można rozpocząć realizację inwestycji (tzw. domniemanie zgody budowlanej). W ciągu trzech dni od dokonania zgłoszenia starosta umieści informację o planowanej budowie w Biuletynie Informacji Publicznej.

Zniesienie obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę dotyczy zarówno nieruchomości mieszkalnych (domów jednorodzinnych) jak i garaży oraz budynków gospodarczych, związanych z budownictwem jednorodzinnym.

Warunkiem zastosowania tej uproszczonej procedury jest brak negatywnego wpływu realizowanej inwestycji na środowisko oraz na sąsiednie działki i nieruchomości. Oddziaływanie oceniane jest przez pryzmat paragrafu 12 rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U. z 2002 r. nr 75, poz. 690 ze zm.). Precyzuje on, kiedy powstaje tzw. obszar oddziaływania. Nad tym, czy zachodzi oddziaływanie środowiskowe czuwał będzie projektant, bowiem już w projekcie budowlanym należy wskazać obszar oddziaływania obiektu. Zbada to organ administracji architektoniczno-budowlanej w ramach postępowania prowadzonego w związku z wniesieniem zgłoszenia.

Skutkiem nowelizacji będzie więc możliwość budowy domu jednorodzinnego bez konieczności uzyskania pozwolenia na budowę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Negatywny wpływ na środowisko

Konieczność uzyskania pozwolenia na budowę na dotychczasowych zasadach zajdzie w przypadku zaistnienia negatywnego wpływu środowiskowego. Obowiązek uzyskania pozwolenia pozostanie także w stosunku do budynków o wysokości przekraczającej 12 m i o kubaturze ponad 5 tys. m sześciennych.

Zobacz również: Co to jest pozwolenie na budowę?

Inwestor – obowiązki informacyjne

W związku z zastosowaniem uproszczonej procedury na inwestora nałożone zostaną dodatkowe obowiązki o charakterze informacyjnym. Na terenie budowy będzie musiała znajdować się tablica informacyjna, zawierająca podstawowe dane dotyczące budowy. Wskazany obowiązek powinien zostać dopełniony jeszcze przed rozpoczęciem realizacji inwestycji. Do zgłoszenia projektu dołączyć bowiem należy oświadczenie o umieszczeniu informacji (tj. tablicy informacyjnej). Oświadczenie może zostać zastąpione dowodami doręczenia właścicielom, użytkownikom wieczystym lub zarządcom nieruchomości bezpośrednio sąsiadujących z terenem inwestycji, informacji o zamiarze realizacji robót budowlanych. Wskazane obowiązki mają charakter alternatywny. Wystarczy więc spełnienie tylko jednego z nich. Powinności inwestora wynikają z zasady, iż planując inwestycję, musimy wziąć pod uwagę interesy osób trzecich, która wynika wprost z wyroku TK (20 lipca 2010 r., sygnatura K 17/08). TK podkreślił konieczność stosowania mechanizmów, które mające ochronić interesy osób sąsiadujących z działkami (sąsiadów).

Projekt budowlany

Na gruncie zaproponowanych zmian zniknie konieczność dołączania do projektu budowlanego oświadczeń o zapewnieniu dostaw energii, wody, ciepła, gazu, odbioru ścieków. Kontrola zapewnienia powyższych dostaw nastąpi dopiero na etapie oddawania budynku do użytkowania. Ta zmiana oceniana jest negatywnie, jako zwiększająca ryzyko po stronie inwestora. Natomiast nadal wymagane będzie oświadczenie zarządcy drogi o możliwości połączenia działki z drogą publiczną. Obowiązek ten dotyczył będzie tylko dróg wojewódzkich i krajowych.

Zakończenie budowy

Uproszczeniu mają ulec także regulacje obejmujące zakończenie budowy. Aktualnie od inwestora wymagany jest wniosek o pozwolenie na użytkowanie. Projekt zakłada zastąpienie go zawiadomieniem o zakończeniu budowy. Skrócony, z 21 do 14 dni, zostanie czas przewidziany na reakcję organu administracji (milczącą zgodę na użytkowanie, czyli brak sprzeciwu).

Zmodyfikowane zasady obejmą także budowę warsztatów rzemieślniczych, stacji obsługi pojazdów, myjni samochodowych, garaży na pięć stanowisk, parkingów.

Plan zagospodarowania przestrzennego

REKLAMA

Zmiany zmierzają w kierunku znacznego skrócenia postępowania i umożliwienia szybszej realizacji inwestycji. Obejmą jednak tylko te tereny, co do których istnieją miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego lub decyzja o warunkach zabudowy.

Projekt zmian w ustawie – Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 1409 z późn. zm.) znajduje się na etapie prac legislacyjnych (został przyjęty przez Komitet Stały Rady Ministrów).

Polecamy serwis: Sprawy urzędowe

Podstawa prawna:

Projekt zmian w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz.U. z 2013 r. poz. 1409 z późn. zm.).

Rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U. z 2002 r. nr 75, poz. 690 ze zm.).

Wyrok TK z dnia 20 lipca 2010 r., (sygnatura K 17/08).

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wiemy o ile wzrosną emerytury i renty w 2026 r. Rząd podał wskaźnik waloryzacji świadczeń – podwyżka jeszcze niższa, niż w tym roku

12 czerwca br. Rada Ministrów przyjęła propozycję zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2026 r., która będzie teraz przedmiotem negocjacji z Radą Dialog Społecznego. Jeżeli zaproponowana wysokość zwiększenia zostanie przyjęta jako ostateczna – wiemy już jaka będzie minimalna kwota podwyżki świadczeń emerytalno-rentowych od 1 marca 2026 r.

[Minimalne wynagrodzenie 2026] Rada Ministrów proponuje 4 806 zł brutto i 31,40 zł stawki godzinowej od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 roku minimalne wynagrodzenie za pracę ma wzrosnąć do 4806 zł brutto, a minimalna stawka godzinowa – do 31,40 zł. To propozycja Rady Ministrów, która trafi teraz pod obrady Rady Dialogu Społecznego.

[Propozycja Rady Ministrów] Od 1 marca 2026 r. najniższa emerytura 1 970,98 zł brutto. Wskaźnik waloryzacji emerytur i rent w 2026 r.

W czwartek, 12 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła propozycję zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2026 r. Jak wynika z informacji opublikowanej przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów, rząd zaproponuje Radzie Dialogu Społecznego, by wskaźnik waloryzacji emerytur i rent w 2026 r. wyniósł 20 proc. realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w 2025 r.

WZONu nie można zmusić do rozpatrywania sprawy o świadczenie wspierającego. Śmierć kończy sprawę

Z uwagi na przewlekłość postępowań o świadczenie wspierające (przewlekłość jest na poziomie WZON, a nie ZUS) częsta jest sytuacja śmierci osoby niepełnosprawnej przed przyznaniem przez WZON punktów. Ściślej są to sprawy o wydanie decyzji określającej w punktach poziom potrzeby wsparcia (swoisty test niesamodzielności). Natomiast samą decyzję o przyznaniu świadczenia wspierającego wydaje ZUS.

REKLAMA

Renta wdowia – od kiedy pieniądze? ZUS podał harmonogram wypłat

Już od 1 lipca 2025 roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wypłaty rent wdowich – nowego świadczenia, na które czekało setki tysięcy uprawnionych. ZUS podał oficjalny harmonogram, z którego wynika, że świadczenia będą wypłacane w dotychczasowych terminach wypłat emerytur i rent: 1., 6., 10., 15., 20. oraz 25. dnia każdego miesiąca.

W Sejmie: o terminowości wypłaty świadczeń przez ZUS. Czekamy na odpowiedź rządu

W Sejmie poseł Michał Moskal zwrócił się do rządu (MRPiPS) z prośbą o potwierdzenie albo zaprzeczenie informacji, jakie otrzymał w swoim biurze poselskim. Wyborcy interweniowali u posła domagając się załatwienia przez niego, aby ZUS wypłacał świadczenia między 5. a 10. dniem każdego miesiąca (tak kiedyś), a nie bliżej 21-ego (tak dziś). Dotyczyć ta sytuacja ma dużej liczby świadczeń - zasiłków chorobowych, macierzyńskich, opiekuńczych, a także świadczenia pielęgnacyjnego.

Kiedy pierwsza wypłata renty wdowiej?

Z danych ZUS wynika, że do 11 czerwca 2025 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wpłynęło 898,7 tys. wniosków. Większość wniosków o rentę wdowią złożyły kobiety. Kiedy pierwsza wypłata renty wdowiej? Gdzie złożono najwięcej wniosków?

Bez edukacji nie ma kaucji – klucz do sukcesu systemu kaucyjnego leży w świadomości społecznej

Choć Polacy popierają wprowadzenie systemu kaucyjnego, brak wiedzy o jego działaniu może zagrozić skuteczności reformy. Edukacja i przemyślana komunikacja to fundamenty, bez których nawet najlepsza technologia nie spełni swojej roli.

REKLAMA

Wrzutka na ostatniej prostej prezydentury. Deregulacja dla przedsiębiorców, pracowników, konsumentów, bo 29 w 1: dotkliwe zmiany w aż 29. ustawach na skutek podpisu Prezydenta z 5 czerwca 2025 r.

Na ostatniej prostej swojej prezydentury - Prezydent Andrzej Duda podpisał istotną ustawę, w szczególności dla przedsiębiorców, ale nowe regulacje odczują też pracownicy czy konsumenci. Można powiedzieć, że jest to 29 w 1: bo dotkliwe zmiany są w aż 29. ustawach na skutek tej jednej ustawy i podpisu Prezydenta w dniu 5 czerwca 2025 r.

WZON. Tylko 78 punkty. Czy tata doczeka? Tyle za brak nerki, przebyty zawał, rak, zawał mózgu, RZS

Kolejny list czytelnika Infor.pl o nieprawidłowościach (jego zdaniem) w procesie przyznawania punktów przez WZON, od których zależy wysokość świadczenia wspierającego albo w ogóle jego przyznanie. Publikowaliśmy wcześniej listy np.: 1) osoby niewidomej, która otrzymała 61 punktów oraz osoby sparaliżowanej od pasa w dół z ... 43 punktami. Obie osoby to niepełnosprawność w stopniu znacznym, orzeczenia o niepełnosprawności stałe.

REKLAMA