REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przesłuchanie strony w postępowaniu administracyjnym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Doktor nauk prawnych; adiunkt w Pomorskiej Szkole Wyższej w Starogardzie Gdańskim. Ponadto współpracuje z uczelniami: Wyższą Szkołą Gospodarki w Bydgoszczy; Kaszubsko-Pomorską Szkołą Wejherowie, Społeczną Akademią Nauk w Warszawie; Uniwersytetem SWPS; Staropolską Akademią Nauk w Kielcach
Przesłuchanie strony w postępowaniu administracyjnym
Przesłuchanie strony w postępowaniu administracyjnym
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadzenie do systemu środków dowodowych przesłuchania strony w Kodeksie postępowania administracyjnego jest kwestią kontrowersyjną. Powstają wątpliwości wynikające stąd, że strona będąc bezpośrednio zainteresowana sprawą, jest mało wiarygodnym środkiem dowodowym.

Znaczenie dowodu z przesłuchania strony dla postępowania administracyjnego

Środek dowodowy w postaci przesłuchania strony polega na pozyskaniu informacji o faktach od stron postępowania. Dowód z przesłuchania strony ma charakter posiłkowy. W art. 86 Kodeksu postępowania cywilnego (k.p.a..) zdanie pierwsze przewidziano, że może on być przeprowadzony wyłącznie w przypadku, gdy po wyczerpaniu środków dowodowych lub z powodu ich braku w postępowaniu pozostały niewyjaśnione fakty istotne dla rozstrzygnięcia sprawy. Uzupełniający charakter dowodu z przesłuchania strony nie umniejsza jego wartości dla rozstrzygnięcia. Przysługuje mu równa jak innym środkom dowodowym moc dowodowa. Należy dodać, że jeżeli organ procesowy decyduje się na dopuszczenie dowodu z przesłuchania strony, zasada równości procesowej nakazywałaby przesłuchanie wszystkich stron postępowania, a przynajmniej stworzenie każdej z nich takiej możliwości. W przypadku stron niebędących osobami fizycznymi w ich imieniu w przesłuchaniu powinny brać udział osoby fizyczne, które są uprawnione do reprezentacji tych podmiotów. Przekształcenia podmiotowe w postępowaniu administracyjnym mogą prowadzić do stanu, w którym osoba, która złożyła zeznania w charakterze świadka, wcieliła się następnie w rolę strony postępowania. Wydaje się, że w takim układzie procesowym nie ma przeszkód, by wykorzystywać zgromadzony wcześniej materiał dowodowy.

REKLAMA

Dopuszczalność stosowania przez organ w postępowaniu administracyjnym tego środka dowodowego jest oparta na wystąpieniu łącznie dwóch przesłanek:

  1. wyczerpaniu innych środków dowodowych lub ich braku w ogóle - "przesłuchanie stron jest więc dopuszczalne w świetle tej przesłanki tylko w przypadku, gdy organ orzekający nie ma możliwości ustalenia stanu faktycznego za pomocą innych środków dowodowych";
  2. pozostały niewyjaśnione fakty istotne dla rozstrzygnięcia sprawy - "zgodnie z tą przesłanką przesłuchanie stron jest dopuszczalne, jeżeli organ orzekający nie ma możliwości wyjaśnienia istotnych dla sprawy okoliczności, bez których nie można ustalić stanu faktycznego sprawy zgodnego z rzeczywistością." "Z rozwiązań prawnych dotyczących przesłuchania stron wynika, że jest środek dowodowy posiłkowy, dopuszczalny w postępowaniu administracyjnym w ostateczności." (por. B. Adamiak, J. Borkowski: Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne. Warszawa 2016, s. 24 i nast..(Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 18 września 2018 r. II GSK 3315/16) Przesłuchanie strony jest możliwe w sytuacji, gdy organ ustalił stan faktyczny sprawy za pomocą innych środków dowodowych i nadal istnieją w sprawie niewyjaśnione fakty, istotne dla rozstrzygnięcia sprawy. Jest to zatem dowód o charakterze posiłkowym. Wprawdzie omawiany artykuł mówi o możności przesłuchania strony, ale powinien on być interpretowany jako przepis dozwalający na przesłuchanie strony dopiero po spełnieniu przesłanek określonych w tym przepisie.

Znaczenie dowodowe wyjaśnień strony

REKLAMA

Od przesłuchania stron na zasadzie art. 86 k.p.a. należy odróżnić wyjaśnienia, które nie są środkiem dowodowym, a które strony mają prawo składać oraz przedstawiać dowody na ich poparcie (art. 95 § 1 k.p.a.) (wyrok NSA z 2 lipca 1997 r., SA/Łd 3192/95, LEX nr 30821). Służą organowi administracji publicznej do ustalenia istotnych okoliczności sprawy, do uzupełnienia twierdzeń stron czy do ujawnienia środków dowodowych (wyrok NSA w Łodzi z 2.07.1997 r., SA/Łd 3192/95, LEX nr 30821, w którym przyjęto, że: „1. Od przesłuchania stron na zasadzie art. 86 k.p.a. należy odróżnić wyjaśnienia, które nie są środkiem dowodowym, a które strony mają prawo składać oraz przedstawiać dowody na ich poparcie (art. 95 § 1 k.p.a.). 2. Stwierdzenie nieprawdziwości wyjaśnienia strony, na podstawie którego organ administracji przyjął pewien fakt za przyznany bez udowodnienia tego faktu, nie jest przesłanką do wznowienia postępowania na podstawie art. 145 § 1 pkt 1 k.p.a. Nieprzedstawienie przez podatniczkę dowodu, mimo przesłanych przez organy podatkowe informacji o możliwości przedstawienia wszelkich dowodów, uniemożliwiało tym organom przyjęcie, że dowód taki istniał w dacie wydania decyzji. Fakt przedstawienia dowodu na rozprawie sądowej nie uzasadnia przyjęcia, że dowód taki istniał w dacie wydania decyzji”; por. wyrok NSA z 27.06.2022 r., II OS 1258/19, niepubl., w którym stwierdzono, że „w świetle art. 86 i art. 95 § 1 k.p.a. wyjaśnienia strony nie są środkiem dowodowym, a strony mają prawo je składać oraz przedstawiać dowody na ich poparcie”.

Nie ulega bowiem wątpliwości, że środkiem dowodowym nie można uczynić wyjaśnień obejmujących twierdzenia bądź żądania strony. Jednak temu fragmentowi wyjaśnień, w którym zawarte są informacje o faktach, trudno odmawiać waloru dowodowego, choć nie sposób przypisać im cech samodzielnego środka dowodowego. Wniosek odmienny stałby w sprzeczności z przyjętą w art. 75 k.p.a. koncepcją otwartego katalogu dowodów. Ponadto, w odróżnieniu od rozwiązania z art. 212 k.p.c., Kodeks postępowania administracyjnego nie uregulował instytucji wstępnego wysłuchania stron, służącego – jak wyjaśnił SA w Warszawie w wyroku z 7.04.2017 r., I ACa 59/16, LEX nr 2279532 – „ustaleniu jakie istotne okoliczności sprawy są między stronami sporne”. W orzecznictwie SN, „wyjaśnienie sporu, który powstał na tle okoliczności istotnych dla rozstrzygnięcia sprawy, należy już do postępowania dowodowego” (tak wyrok SN w wyroku z 20.02.2003 r., II CKN 1148/00, LEX nr 583757). W postępowaniu cywilnym, w przeciwieństwie do procesu administracyjnego, strony toczą spór o prawo. Wyjaśnienia stron bywają więc niezbędne do określenia istoty tego sporu. W postępowaniu administracyjnym ewentualny spór pomiędzy stronami wynika z rozbieżności (kolizji) interesów zaangażowanych w daną sprawę. Przedstawiane w toku składanych wyjaśnień informacje dotyczące stanu faktycznego należy więc traktować jako elementy materiału dowodowego w sprawie. Korelatem obowiązku organu rozstrzygnięcia sprawy na podstawie całokształtu materiału jest zakaz pomijania środków dowodowych. Zignorowanie wyjaśnień, które okazałyby się istotne dla rozstrzygnięcia, mogłoby zostać zakwalifikowane jako naruszenie art. 7 i 77 § 1 k.p.a. Przedmiotem kontroli sądowej będzie w tym przypadku wydane na podstawie art. 145 § 1 pkt 5 k.p.a.

Instytucja dowód z przesłuchania stron w postępowaniu administracyjnym

Dowód z przesłuchania stron jest dowodem posiłkowym (subsydiarnym), może bowiem być przeprowadzony wówczas, gdy po „wyczerpaniu środków dowodowych lub z powodu ich braku” pozostały niewyjaśnione fakty istotne dla rozstrzygnięcia sprawy. Przez wyczerpanie środków dowodowych należy rozumieć sytuację, w której organ administracji publicznej zgromadził i ocenił wyczerpująco cały materiał dowodowy zgodnie z regułami określonymi w Kodeksie, lecz mimo tego pozostały niewyjaśnione istotne okoliczności faktyczne sprawy. Z kolei brak środków dowodowych oznacza taką sytuację, w której organ administracji publicznej i strony postępowania nie dostarczyły dowodów niezbędnych do stwierdzenia istnienia lub nieistnienia faktów istotnych dla załatwienia sprawy lub przeprowadzenie dowodu na takie okoliczności faktyczne stało się niedopuszczalne, np. świadek skorzystał z prawa odmowy zeznań (por. wyrok NSA we Wrocławiu z 21.10.1994 r., SA/Wr 895/94, POP 1996/3, s. 81, zgodnie z którym: „Nie istnieje w postępowaniu administracyjnym obowiązek przesłuchania strony; przesłuchanie to może odbyć się wtedy, gdy pozostały w sprawie niewyjaśnione, istotne dla rozstrzygnięcia sprawy fakty (art. 86 k.p.a.)”. Przeprowadzając dowód z przesłuchania stron, stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu dotyczące świadków. Organ administracji publicznej jest bowiem obowiązany pouczyć stronę o prawie odmowy poddania się przesłuchaniu i odmowy odpowiedzi na pytania oraz o odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania (art. 83 § 3 k.p.a). Strona, która jest niezdolna do spostrzegania lub komunikowania swoich spostrzeżeń, nie może być przesłuchana w trybie art. 86 k.p.a., natomiast strona znajdująca się pod władzą rodzicielską, opieką lub kuratelą może być przesłuchana, jeżeli nie ma do niej zastosowania art. 82 pkt 1 k.p.a.. Strona nie może być przesłuchana także wówczas, gdy spełnione są przesłanki określone w art. 82 pkt 2 i 3 k.p.a. Strona poddana przesłuchaniu może odmówić odpowiedzi na poszczególne pytania, jeżeli zachodzą przesłanki wymienione w art. 83 § 2 k.p.a. Do przesłuchania stron nie stosuje się przepisów o środkach przymusu (art. 86 in fine). zatem wyklucza to możliwości nałożenia na stronę grzywny, o której mowa w art. 88 § 1 k.p.a., gdyż jest to przepis szczególny, który zapewnia stawiennictwo osób prawidłowo wezwanych (J. Borkowski [w:] Komentarz, 1989, s. 179). W odniesieniu do strony, która bezpodstawnie odmawia złożenia zeznań lub odmawia odpowiedzi na pytania, nie mogą być stosowane środki przymusu przewidziane w przepisach szczególnych, które stosuje się wobec opornego świadka.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odpowiedzialność strony z tytułu uchylenia się od udziału w czynności przesłuchania lub złożenia fałszywych zeznań

REKLAMA

Strona nie ma obowiązku dowodzenia swojej niewinności ani obowiązku dostarczania dowodów na swoją niekorzyść. Należy podkreślić, że w odniesieniu do strony o ewentualnej odpowiedzialności karnej można byłoby mówić wyłącznie na zasadzie odpowiedniego stosowania przepisów o zeznaniach świadków. Takie ukształtowanie przesłanki odpowiedzialności karnej nasuwa wątpliwości, zwłaszcza w kontekście odmiennie, bo precyzyjnie i wprost uregulowanej w przepisie art. 75 § 2 k.p.a. odpowiedzialności osoby składającej oświadczenie mające zastępować zaświadczenie. Podobnie ustawodawca uczynił, redagując przepis art. 303 k.p.c., odnoszący się do odpowiedzialności strony procesu cywilnego. W takim też kierunku zmierza orzecznictwo SN, wskazując, że odpowiedzialności za składanie fałszywych zeznań nie sposób przypisać stronie postępowania, o ile nie składa ona z własnej inicjatywy oświadczenia, które „zwolni ją od obowiązku dostarczenia zaświadczenia organu administracji, z którym związane jest domniemanie prawdziwości jego treści”. Sąd utożsamił ten przypadek z dążeniem strony „do tego, aby jej zeznanie (oświadczenie) zastąpiło zaświadczenie organu” (tak w wyroku z 20.01.2012 r., III KK 431/11, LEX nr 1119526). Należy podkreślić, że w odniesieniu do strony o ewentualnej odpowiedzialności karnej można byłoby mówić wyłącznie na zasadzie odpowiedniego stosowania przepisów o zeznaniach świadków. Takie ukształtowanie przesłanki odpowiedzialności karnej nasuwa wątpliwości, zwłaszcza w kontekście odmiennie, bo precyzyjnie i wprost uregulowanej w przepisie art. 75 § 2 k.p.a. odpowiedzialności osoby składającej oświadczenie mające zastępować zaświadczenie. Podobnie ustawodawca uczynił, redagując przepis art. 303 k.p.c., odnoszący się do odpowiedzialności strony procesu cywilnego. W takim też kierunku zmierza orzecznictwo SN, wskazując, że odpowiedzialności za składanie fałszywych zeznań nie sposób przypisać stronie postępowania, o ile nie składa ona z własnej inicjatywy oświadczenia, które „zwolni ją od obowiązku dostarczenia zaświadczenia organu administracji, z którym związane jest domniemanie prawdziwości jego treści”. Sąd utożsamił ten przypadek z dążeniem strony „do tego, aby jej zeznanie (oświadczenie) zastąpiło zaświadczenie organu” ( wyrok z 20.01.2012 r., III KK 431/11, LEX nr 1119526).

Wyrokach SN z 20.01.2012 r., III KK 431/11, LEX nr 1119526: z 18.08.2005 r., WA 21/05, OSNKW 2005/11, poz. 112, i z 3.08.2006 r., III KK 133/06, LEX nr 193076). uznaje się pogląd, zgodnie z którym: „Norma art. 233 § 1 i 6 k.k. penalizuje zachowanie polegające na złożeniu fałszywego oświadczenia, jeżeli przepis ustawy przewiduje możliwość odebrania oświadczenia pod rygorem odpowiedzialności karnej. Sprawca odpowiada więc za podanie nieprawdy lub zatajenie prawdy w oświadczeniu, które ma służyć za dowód w postępowaniu prowadzonym na podstawie ustawy, jednakże innym niż sądowe, jeżeli przyjmujący oświadczenie uprzedził oświadczającego o odpowiedzialności karnej za fałszywe oświadczenie. Upoważnienie do uprzedzenia o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia, o którym mowa w treści wymienionego przepisu, musi jednak wynikać z ustawy, na podstawie której prowadzone jest postępowanie” (tak wymieniony wyrok SN z 20.01.2012 r., III KK 431/11, LEX nr 1119526, oraz wyroki SN: z 18.08.2005 r., WA 21/05, OSNKW 2005/11, poz. 112, i z 3.08.2006 r., III KK 133/06, LEX nr 193076). W postępowaniu administracyjnym uprzedzenie o odpowiedzialności karnej przesłuchiwanej strony mogłoby następować tylko na zasadzie stosowania odpowiedniego przepisu art. 83 § 3 KPA, co wydaje się w kontekście powyższych uwag niewystarczające do przypisania odpowiedzialności karnej.

Protokół przesłuchania strony w postępowaniu administracyjnym

Sporządzenie protokołu przesłuchania strony z wykorzystaniem formularza protokołu przesłuchania świadka nie stanowi naruszenia przepisów postępowania mogącego mieć istotny wpływ na wynik sprawy (wyrok WSA w Warszawie z 28 listopada 2005 r., VI SA/Wa 1434/05, LEX nr 198845). „Fakt przesłuchania strony na protokole przesłuchania świadka nie stanowi naruszenia przepisów postępowania mogącego mieć istotny wpływ na wynik sprawy”.

oprac. Wioleta Matela-Marszałek
Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Renta wdowia od 1 lipca 2025 – ZUS gotowy do wypłat. Sprawdź, czy masz prawo do świadczenia

Od 1 lipca 2025 roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wypłatę renty wdowiej. Dotychczas do ZUS wpłynęło prawie milion wniosków. Łącznie, do wszystkich uprawnionych instytucji wpłynęło ponad 1 mln 64 tys. 414 wniosków o rentę wdowią. Sprawdź, komu przysługuje świadczenie, jakie są warunki i jak wygląda procedura.

WSA: Nowa klasyfikacja chorób dla spraw w MOPS jeszcze nie obowiązuje. A urzędnicy ją stosują

Sądy pilnują, aby MOPS i SKO nie powoływały się na IDC-11. Ta klasyfikacja chorób jeszcze nie obowiązuje. Trwają prace nad jej wdrożeniem. Mówi się o 2026 r.

WSA: urzędnicy w MOGĄ nie mogą polemizować z zaświadczeniem od lekarz. Tak samo jak nie mogą podważać orzeczenia o niepełnosprawności

To duży problem w praktyce korzystania z usług i świadczeń z MOPS. Urzędnicy samowolnie kwestionują treść nie tylko orzeczenia o niepełnosprawności, ale także zaświadczenia lekarskie. Ten sam zarzut dotyczy także SKO kontrolujących decyzje MOPS.

Niegodny czy wydziedziczony? Prawo spadkowe po zmianach

Uznanie za niegodnego dziedziczenia i wydziedziczenie mają podobne skutki i zdarza się, że są mylone. Trzeba jednak wiedzieć, iż to odmienne instytucje prawa spadkowego. Czym się różnią? Jakie są aktualne przepisy?

REKLAMA

Wyrok: świadczenia z MOPS do 34h na podstawie zaświadczenia lekarza, ale bez orzeczenia o niepełnosprawności [wyrok WSA z 4 czerwca 2025 r.]

Zarówno przedszkola, szkoły i NFZ nie mają możliwości zapewnienia np. działań rehabilitacyjnych i edukacyjnych w wymiarze, którego potrzebuje dziecko chore np. na autyzm. Więc do MOPS trafiają wnioski rodziców, których dzieci powinny otrzymać wsparcie ze szkół albo medycznych placówek publicznych wspomagających dzieci w trudnej sytuacji zdrowotnej. Niewydolny system edukacji i system zdrowia powoduje, że dziecko wymagające np. 40 h godzin pracy ze specjalistą otrzymuje tych godzin 4. Co robią rodzice nie mający pieniędzy na opłacenie prywatnych usług specjalistów z wymiarze 36 h? Idą do MOPS. I szukają pomocy. Np. wybierając ścieżkę „MOPS i usługi opiekuńcze”. W artykule przykład matki, która próbowała taką pomoc z MOPS otrzymać dla dzieci w których zdiagnozowano autyzm (kod F84.0) nadpobudliwość ruchową z deficytem uwagi (F90).

Podwyżki. Z 27,30 zł zł na 30,50 zł. Tym razem abonament RTV. 10% rabatu to 329,40 zł. Abonament miał być zlikwidowany

Abonament RTV w 2026 r. wyniesie 9,50 zł miesięcznie w wypadku odbiornika radiowego oraz 30,50 zł w wypadku odbiornika radiowego i telewizyjnego. abonamentu z 10 proc. zniżką za opłaty wnoszone z góry za cały 2026 r. sięgnie 102,60 zł za odbiornik radiowy i 329,40 zł za odbiornik radiowy i telewizyjny.

Zasiłek pielęgnacyjny dla 1 mln Polaków w rządowym dryfie. Zapowiedź problemów dla stopnia umiarkowanego

Dryf wynika z inflacji, która "zżera" dodatek pielęgnacyjny. I to od 2019 r. Stale wartość 215,84 zł. Dodatkowo dziś jest przesądzone (prawie na 100%), że w 2026 r. i i 2027 r. ta sytuacja się utrzyma - nie będzie podwyżki zasiłku pielęgnacyjnego. Dla osób niepełnosprawnych ze stopniem niepełnosprawności umiarkowanym (lekki nie otrzymuje zasiłku pielęgnacyjnego) na horyzoncie jest nowy (poważniejszy) problem - coraz większe znaczenie testów sprawności osoby niepełnosprawnej i (symetrycznie) coraz mniejsze znaczenia orzeczenia o niepełnosprawności. Np. dodatek dopełniający do renty socjalnej zależny jest od orzeczenia o niesamodzielności, a świadczenie wspierające od testu zdolności do samodzielności jakim jest poziom potrzeby wsparcia.

ZUS: Jak i kiedy można otrzymać niezrealizowane świadczenie wspierające po osobie z niepełnosprawnością?

Osoby z niepełnosprawnością, które ubiegały się o świadczenie wspierające, mogą – w szczególnych przypadkach – przekazać to prawo swoim bliskim. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina jednak, że nie zawsze jest to możliwe.

REKLAMA

Sejm na żywo. Komisja śledcza ds. Pegasusa. Ziobro nie stawił się po raz kolejny

W piątek sejmowa komisja śledcza ds. Pegasusa po raz ósmy podjęła próbę przesłuchania b. szefa MS Zbigniewa Ziobry (PiS). Ostatni, siódmy termin przesłuchania Ziobry, był wyznaczony na 5 czerwca. Wówczas posłowie komisji przegłosowali wniosek do sądu o ukaranie go grzywną w wysokości 3 tys. zł.

Od 1 lipca 2025 r. zakaz palenia papierosów w przestrzeni publicznej na terenie całego kraju. Wakacje wolne od dymu tytoniowego – koniec z paleniem na plażach, w parkach i nie tylko

Zgodnie z ustawą z dnia 9.11.1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych – każdy ma prawo do życia w środowisku wolnym od dymu tytoniowego, pary z papierosów elektronicznych i substancji uwalnianych za pomocą nowatorskich wyrobów tytoniowych. Dym tytoniowy wdychany przez biernego palacza (tzw. dym bocznego strumienia), zawiera od 5 do 15 razy więcej tlenku węgla i od 2 do 20 razy więcej nikotyny niż dym wdychany przez osobę faktycznie palącą papierosa, co skutkuje jego większą toksycznością. Ochrona osób niepalących i realizacja prawa do życia w środowisku wolnym od dymu tytoniowego – odbywa się poprzez wprowadzanie zakazów palenia w przestrzeni publicznej. Co na ten temat mówią przepisy i jakie zmiany wchodzą w życie 1 lipca 2025 r.? Czy będą to wakacje wolne od dymu tytoniowego?

REKLAMA