REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Rada Ministrów, określana popularnie rządem, jest częścią władzy wykonawczej w Polsce.
Rada Ministrów, określana popularnie rządem, jest częścią władzy wykonawczej w Polsce.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Rada Ministrów, określana popularnie rządem, jest częścią władzy wykonawczej w Polsce. Obok Prezydenta prowadzi politykę wewnętrzną i zagraniczną.  

Rada Ministrów jest organem wieloosobowym. W jej ramach działają bowiem Prezes Rady Ministrów, poszczególni ministrowie oraz inne osoby wchodzące w skład Rady Ministrów.

REKLAMA

REKLAMA

Prezes Rady Ministrów

Na czele Rady Ministrów stoi Prezes. Prezes Rady Ministrów nazywany jest popularnie premierem. Należy on do obligatoryjnych członków Rady Ministrów.

Do kompetencji Prezesa należy:

  • kompletowanie składu rządu,
  • dymisjonowanie i powoływanie nowych członków Rady Ministrów,
  • reprezentowanie Rady Ministrów na zewnątrz,
  • wydawanie rozporządzeń,
  • zwoływanie posiedzeń gabinetu oraz przewodniczenie im,
  • ustanawia zarząd komisaryczny w gminie.

Zobacz również: Powołanie Rady Ministrów

REKLAMA

To tylko część uprawnień jakie Konstytucja oraz inne ustawy przyznają premierowi. Należy pamiętać również o tym, że przed udzieleniem wotum zaufania to Prezes Rady Ministrów przedstawia Sejmowi expose. Premier decyduje o składzie i zmianach w rządzie. Natomiast dymisja Prezesa Rady Ministrów oznacza zawsze dymisję całego gabinetu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wiceprezes Rady Ministrów

W skład Rady Ministrów mogą wchodzić Wiceprezesi Rady Ministrów (wicepremierzy). Możliwe jest jednak istnienie gabinetu bez wicepremierów. W historii polskiego parlamentaryzmu po 1989 r. istniał jeden rząd, w którym nie było wicepremiera. Był to rząd Jana Olszewskiego.

Wszystkie inne Rady Ministrów posiadały w śród swoich członków Wiceprezesów. Obecność wicepremierów oraz ich ilość zależy formalnie od woli Prezesa. Jednak najczęściej decyzja o powołaniu wicepremierów (oraz ich ilości) zależy od ustaleń między partiami tworzącymi koalicję

Wiceprezesem może być zarówno minister jak i osoba nie będąca ministrem.

Wicepremier zastępuje premiera. Gdy nie ma Prezesa Rady Ministrów w kraju (lub gdy jest na urlopie) wtedy Wiceprezes wykonuje jego obowiązki.

Minister resortowy

W skład Rady Ministrów muszą wchodzić również ministrowie, kierujący działem administracji rządowej. Są oni popularnie nazywani ministrami resortowymi.

Zalicza się do nich m. in.:

  • Ministra Spraw Zagranicznych,
  • Ministra Obrony Narodowej,
  • Ministra Spraw Wewnętrznych,
  • Ministra Finansów,
  • Ministra Gospodarki,
  • Ministra Zdrowia i wielu innych.

Ministrowie ci kierują działami administracji rządowej. Minister taki może wydawać rozporządzenia.

Zobacz również: Konstytucja RP

Ministrowie „bez teki”

Przeciwieństwem ministrów resortowych są ministrowie „bez teki”. Są to członkowie Rady Ministrów jednak nie mają oni pod sobą żadnego działu administracji. Najczęściej mają do zrealizowania konkretne zadania powierzone im rzez premiera. Ministrowie ci nie mogą wydawać rozporządzeń

Przewodniczący komitetów

W skład Rady Ministrów wchodzą również przewodniczący komitetów. Przewodniczący mają takie same uprawnienia jak ministrowie resortowi, w tym mogą wydawać rozporządzenia.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Bon senioralny 2026: dla kogo, ile, od kiedy? Rzadko kto (85+) dostanie 2150 zł miesięcznie. Jakie kryteria dochodowe seniora i uprawnionego do bonu?

W 2026 roku ma wejść w życie ustawa o bonie senioralnym. Głównym celem tej ustawy ma być wsparcie finansowe osób aktywnych zawodowo w zapewnieniu opieki nad członkami ich rodzin - seniorami w wieku 75 lat lub więcej. Projekt tej ustawy – przygotowany przez Ministra ds. Polityki Senioralnej - jest obecnie na finiszu rządowych prac legislacyjnych (obecnie na etapie Stałego Komitetu Rady Ministrów) i nie został jeszcze wniesiony do Sejmu. Zatem ustawa ta ma bardzo niewielkie szanse wejść w życie 1 stycznia 2026 r. – jak przewiduje obecny projekt.

Trzy pytania lekarza w PZON i znika Asperger albo autyzm Nie ma pkt 7 w orzeczeniu. Nie ma świadczeń
W 2026 r. opiekun + osoba niepełnosprawna nie będą mieli 7421 zł. Opiekun nie pójdzie też do pracy

Pierwsza oczekiwana zmiana to łączenie świadczenia wspierającego (osoba niepełnosprawna i pielęgnacyjnego (opiekun). Dałoby to poważną kwotę do 7421 zł miesięcznie (nie ma środków w budżecie) w maksymalnym wymiarze. Druga oczekiwana zmiana to zgoda przepisów na możliwość pójścia do pracy przez opiekuna osoby niepełnosprawnej mającej stare świadczenie pielęgnacyjne. W 2026 r. obie zmiany są nierealne (na dziś) do wprowadzenia).

Sędziowie mają dość. Pomimo wyroków MOPS wciąż łamią przepisy o stopniu znacznym. Czas na zmiany

Łamanie prawa przez MOPS polega na podważaniu treści orzeczeń o niepełnosprawności (stopień znaczny). Wydane w PZON orzeczenie o niepełnosprawności (stopień znaczny) wobec ciężko chorego człowieka mówi "wymaga stałej opieki" a MOPS podważa dokument orzeczenia. I to poprzez takie dokumenty "niemedyczne" jak wywiad środowiskowy i ankieta. Generalnie od dekady pracownicy MOPS podważają orzeczenia o niepełnosprawności na dwa sposoby. Pierwszy to żądanie dodatkowej (niż orzeczenie o niepełnosprawności) dokumentacji medycznej, która jest zestawiona z wywiadem środowiskowym, ankietą i orzeczeniem o niepełnosprawności. Druga praktyka tego typu to przeprowadzenie wywiadu środowiskowego (rodzinnego) i wyciągnięcie wniosków: "Osoba niepełnosprawna wcale nie jest tak chora jak wynika z orzeczenia. Całkiem nieźle sobie radzi". I następnie odmowa przyznania świadczenia pielęgnacyjnego opiekunowi. Wywiad przeprowadzają pracownicy socjalni nie mający uprawnień lekarskich, ale MOPS nie widzą tu problemu prawnego. Dodatkowo MOPS nie stosują zaleceń NSA, że wywiad środowiskowy to absolutny wyjątek, gdy jest orzeczenie o niepełnosprawności, a nie standardowe narzędzie w postępowaniu administracyjnym.

REKLAMA

Zleceniobiorca może korzystać z samochodu, ale musi zapłacić podatek. Tylko jak to prawidłowo policzyć?

Nie tylko pracownik uzyskuje przychód, gdy korzysta ze służbowego samochodu na potrzeby prywatne. Ale tylko w jego przypadku ten przychód określa się ryczałtowo. Co to oznacza i jak to prawidłowo policzyć?

Nowe świadczenie dla seniorów: bon senioralny 2150 zł miesięcznie. Decyduje średni miesięczny dochód

Rząd kończy prace nad trzema rozwiązaniami, które mają odmienić życie osób starszych w Polsce. Bon senioralny, najem senioralny oraz nowy program dziennych miejsc pobytu to kompleksowy pakiet wsparcia, który ma zapewnić seniorom bezpieczeństwo, lepsze warunki mieszkaniowe i codzienną opiekę. Minister Marzena Okła-Drewnowicz zapowiada, że to początek nowej jakości w polityce senioralnej – opartej na godności, aktywności i realnym wsparciu dla osób starszych oraz ich rodzin.

Rewolucyjne przepisy weszły w życie! Aż 5 dni wolnego z rzędu bez konieczności brania urlopu

W te Święta Bożego Narodzenia czeka nas wyjątkowo długi, bo aż pięciodniowy odpoczynek z rzędu. Dlaczego? Wynika to z nowych przepisów, dzięki którym Wigilia po raz pierwszy jest dniem wolnym od pracy. Świętowanie rozpocznie się już w środę. Oto szczegóły.

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

REKLAMA

Nie dla żołnierza pozwolenie na broń - tak orzeka Naczelny Sąd Administracyjny

Naczelny Sąd Administracyjny wydał przełomowy wyrok w sprawie pozwolenia na broń. Żołnierz zawodowy, mimo formalnego zatarcia skazania, nie otrzyma pozwolenia na broń do celów kolekcjonerskich. Sąd jednoznacznie orzekł, że przeszłość kryminalna wnioskodawcy może być brana pod uwagę przy ocenie wniosku, nawet gdy dana osoba oficjalnie uchodzi za niekaraną. Orzeczenie ma znaczenie dla wszystkich ubiegających się o pozwolenie.

Sąd Najwyższy w składzie połączonych Izb: Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych oraz Pracy i Ubezpieczeń Społecznych odstąpił od zasady prawnej sformułowanej w uchwale siedmiu sędziów Sądu Najwyższego z 24 września 2025 r., sygn. akt III PZP 1/25 - co to oznacza? Orzecznictwo TSUE do kosza?

Sąd Najwyższy w składzie połączonych Izb podjął przełomową uchwałę, która może zmienić bieg sporu o polski wymiar sprawiedliwości. Według najnowszego orzeczenia żaden sąd ani organ władzy publicznej nie może uznać wyroku Sądu Najwyższego za nieistniejący – nawet powołując się na prawo Unii Europejskiej. SN stwierdził jednocześnie, że Polska nie przekazała Brukseli kompetencji w zakresie organizacji sądownictwa.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA