REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W 2025 r. będzie specustawa frankowa i zmiany w rozpatrywaniu spraw frankowiczów w sądach

kredyt frankowy, sąd
Sprawy frankowiczów w sądach inaczej rozpatrywane. Będzie specustawa frankowa usprawniająca postępowanie
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 13 stycznia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowano założenia projektu ustawy o szczególnych rozwiązaniach w zakresie rozpoznawania spraw dotyczących zawartych z konsumentami umów kredytu denominowanego lub indeksowanego do franka szwajcarskiego. Jak informuje Ministerstwo Sprawiedliwości, te nowe przepisy mają uprościć i przyspieszyć postępowania w sprawach frankowych. Przyjęcie tego projektu przez Radę Ministrów i skierowanie do Sejmu jest planowane na drugi kwartał 2025 roku. Ministerstwo Sprawiedliwości liczy na jak najszybsze procedowanie tego projektu i zakłada jego wejście w życie w roku 2025 - powiedziała PAP Biznes pełnomocniczka ministra sprawiedliwości ds. ochrony praw konsumentów Aneta Wiewiórowska-Domagalska.

Dlaczego jest potrzebna specjalna ustawa dla spraw sądowych dot. kredytów frankowych

Ministerstwo Sprawiedliwości wyjaśnia, że omawiana ustawa, ma rozwiązać obecne problemy z rozpatrywaniem spraw dot. kredytów frankowych w polskim wymiarze sprawiedliwości, którymi są:
1) duża skala problemu; Bowiem w krótkim czasie do sądów wpłynęła ogromna liczba spraw dotyczących kredytów frankowych, co spowodowało nadzwyczajne obciążenie sądów. W efekcie wydłużyły się terminy rozpoznawania zarówno spraw frankowych, jak i innych postępowań, niezależnie od ich przedmiotu.
2) niewystarczające efekty dotychczas podjętych działań; Podjęte dotąd działania organizacyjne, takie jak tworzenie specjalnych sekcji czy wydziałów w sądach okręgowych wyspecjalizowanych w prowadzeniu spraw frankowych okazały się niewystarczające.
3) jednolitość orzecznictwa; Jak wskazuje MS, aktualnie większość zagadnień prawnych dotyczących kredytów frankowych została już rozstrzygnięta w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej oraz Sądu Najwyższego. Umożliwia to wprowadzenie szczególnych regulacji proceduralnych, które mogą przyspieszyć proces rozstrzygania tych spraw, bez ingerowania w sposób ich merytorycznego rozstrzygania.
4) potrzeba zwiększenia ochrony praw konsumentów i efektywności wymiaru sprawiedliwości;
Opóźnienia w rozpoznawaniu spraw kredytów frankowych nie tylko naruszają prawa konsumentów, ale również negatywnie wpływają na funkcjonowanie całego wymiaru sprawiedliwości. Sytuacja ta wymaga zastosowania nadzwyczajnych rozwiązań prawnych.

- Nowe przepisy mają zwiększyć efektywność dochodzenia roszczeń tak, by obywatele nie musieli czekać latami na rozstrzygnięcie. Ustawa służyć będzie nie tylko kredytobiorcom frankowym, ale wszystkim użytkownikom wymiaru sprawiedliwości, którzy dzięki zmniejszeniu zaległości wynikających z napływu spraw frankowych będą mogli liczyć na szybsze rozpoznanie swoich spraw, niezależnie od tego, czego dotyczą – poinformował Minister Sprawiedliwości Adam Bodnar.

REKLAMA

REKLAMA

Jakie zmiany w sądowych postępowaniach dot. kredytów frankowych?

Omawiany projekt ustawy o szczególnych rozwiązaniach w zakresie rozpoznawania spraw dotyczących zawartych z konsumentami umów kredytu denominowanego lub indeksowanego do franka szwajcarskiego, wprowadzić ma następujące zmiany postępowania w sprawach frankowych.

Zmiany upraszczające i przyśpieszające procedury sądowe:

1) wstrzymanie obowiązku spełniania przez konsumenta (frankowicza) świadczeń wynikających z umowy kredytu frankowego z chwilą doręczenia pozwu bankowi (art. 2 projektu) - zmiana ta ma na celu eliminację konieczności rozpoznawania wniosków o zabezpieczenie składanych przez konsumentów.
A więc frankowicze (konsumenci) pozywający banki nie będą musieli składać wniosków o zabezpieczenie m.in. w postaci zawieszenia spłaty rat. Po wejściu w życie tych zmian wstrzymanie płatności rat będzie następowało z mocy prawa.

2) rozszerzenie możliwości orzekania przez sąd - zarówno w pierwszej, jak i drugiej instancji - na posiedzeniu niejawnym w sprawach frankowych (art. 3 i art. 11 projektu).

3) umożliwienie przesłuchiwania stron w sprawach frankowych na piśmie oraz wyłączenia ograniczeń dotyczących przesłuchania świadków poza salą sądową w ramach posiedzenia zdalnego (art. 5 i 6 projektu).

4) wyeliminowanie w sprawach frankowych ograniczeń temporalnych dotyczących podniesienia zarzutu potrącenia (art. 4 projektu).

5) usunięcie wątpliwości interpretacyjnych dotyczących możliwości składania i przyjmowania oświadczenia o potrąceniu przez pełnomocnika procesowego (art. 16 pkt 1 projektu).

6) umożliwienie zgłoszenia wniosku o rozliczenie roszczenia wzajemnego (art. 7 projektu) – zmiana ta ma na celu dokonanie rozliczenia roszczeń banku i konsumenta w jednym postępowaniu sądowym i jednym orzeczeniu.

7) przyznanie referendarzom sądowym kompetencji do umarzania postępowań w przypadku cofnięcia pozwu ze skutkiem prawnym oraz cofnięcia apelacji celem odciążenia kadry sędziowskiej (art. 8 i art. 13 projektu),

8) ograniczenie zasady kolegialności orzekania w sprawach frankowych (art. 10 projektu).

Zmiany mające na celu ograniczenie liczby spraw frankowych w sądach:
1) przyznanie korzyści fiskalnych dla stron, które zdecydują się na cofnięcie środków prawnych skierowanych do sądów (art. 15 projektu),
2) wprowadzenie ponownej weryfikacji (tzw. przedsąd) skarg kasacyjnych przyjętych przez Sąd Najwyższy do rozpoznania w sprawach frankowych, przed ujednoliceniem linii orzeczniczej w tych sprawach (art. 20 projektu),
3) wprowadzenie ułatwień i udogodnień odnoszących się do kierowania spraw do mediacji, jak i samego zawierania ugód sądowych (art. 16 pkt 2-7 projektu, art. 17 projektu).

Zmiany mające na celu zabezpieczenie interesów konsumenta i wzmocnienie pozycji konsumenta w sporze frankowym:

1) objęcie wyroku pierwszej instancji zasądzającego świadczenie pieniężne na rzecz konsumenta wykonalnością z chwilą ogłoszenia albo doręczenia pozwanemu bankowi wyroku, który zapadł na posiedzeniu niejawnym (art. 9 projektu),
2) wstrzymanie z mocy prawa obowiązku spełniania świadczeń z umowy kredytu frankowego z chwilą doręczenia odpisu pozwu pozwanemu bankowi wraz dodatkowymi mechanizmami ochronnymi (art. 2 projektu).

Zmiany mające na celu promowanie idei pozasądowego (ugodowego, mediacyjnego) rozwiązywania sporów w sprawach cywilnych:
1) możliwość kierowania do mediacji przez referendarza sądowego (art. 16 pkt 3 lit. a projektu);
2) wprowadzenie jasnego unormowania dotyczącego terminu, do którego strona może sprzeciwić się mediacji (art. 16 pkt 3 lit. b projektu);
3) częściowe odformalizowanie kontaktów między sądem a mediatorem (art. 16 pkt 4 projektu).

- Zdecydowanie popieramy ideę proponowania ugód przez banki na każdym etapie postępowania. Wielu konsumentom może to przynieść korzyść w postaci szybszego zakończenia długotrwałego procesu. Należy jednak pamiętać, że ugoda jest zawsze dobrowolna – żadna ze stron nie może zostać do niej przymuszona. To bank musi zaproponować tak korzystne warunki, by skłonić kredytobiorcę do jej zawarcia – podkreśla dr Aneta Wiewiórowska-Domagalska, pełnomocniczka ministra sprawiedliwości do spraw ochrony konsumenta.

Kiedy zmiany wejdą w życie?

Nie wiadomo jeszcze kiedy omawiane zmiany wejdą w życie. Ministerstwo Sprawiedliwości podało jedynie, że planowanym terminem przyjęcia tego projektu i skierowania go do Sejmu jest II kwartał 2025 r. W dniu 15 stycznia 2025 r. pełnomocniczka ministra sprawiedliwości Aneta Wiewiórowska-Domagalska poinformowała PAP Biznes, że Ministerstwo Sprawiedliwości zakłada, że ustawa mająca usprawnić postępowania frankowe w sądach oraz wspierać polubowne rozwiązywanie sporów pomiędzy konsumentami a bankami wejdzie w życie w 2025 roku po 14-dniowym vacatio legis.

O dalszych postępach prac legislacyjnych dot. tego projektu będziemy oczywiście informować na infor.pl.

Źródło: Projekt ustawy o szczególnych rozwiązaniach w zakresie rozpoznawania spraw dotyczących zawartych z konsumentami umów kredytu denominowanego lub indeksowanego do franka szwajcarskiego (UD184).

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Alimenty, gdy rodzic nie pracuje. Ile wynoszą?

Przepisy nie określają wprost ile powinny wynosić alimenty, jeżeli rodzic pozostaje bez zatrudnienia. Kodeks rodzinny i opiekuńczy zawiera jednak ważne zasady. Czy możliwe jest zatem zaprzestanie płacenia alimentów, jeśli brakuje stałej pracy?

Przekazanie pracownikowi informacji o warunkach pracy i płacy to za mało. Jakie jeszcze obowiązki obciążają pracodawcę?

Choć co do zasady strony stosunku pracy są równe, to jednak z uwagi na jego charakter i fakt, że pracodawca jest podmiotem profesjonalnym, na gruncie prawa pracy zapewniono szereg narzędzi, które umacniają pracownika i zapewniają realizację przysługujących mu praw. Dotyczy to w szczególności informowania o warunkach pracy.

Nie każdego zatrudnianego pracownika trzeba skierować na badania. Dlaczego? Przepisy jasno to wskazują

Aby pracodawca zgodnie z przepisami mógł dopuścić zatrudnianego pracownika do pracy, ten musi legitymować się wymaganym orzeczeniem lekarskim o braku przeciwskazań do jej wykonywania. Jednak ta zasada nie obowiązuje w każdym przypadku. Dlaczego?

Od grudnia uważaj na dane udostępniane w czasie rekrutacji. Przepisy się zmieniają, a mało kto zwraca na to uwagę

Katalog danych, których udostępnienia można żądać od kandydata przed zatrudnieniem jest ograniczony. W grudniu 2025 r. w tym zakresie zajdzie też jedna mała, ale niezwykle istotna zmiana. Mało się o niej mówi, a wiele osób w ogóle nie zwraca na to uwagi.

REKLAMA

Gorzka niespodzianka dla korzystających z kominków i centralnego ogrzewania. Można zapłacić wysoką grzywnę

Jak co roku wraz z rozpoczęciem sezonu grzewczego ponownie da się wyczuć duszący zapach dymu unoszącego się z kominów. Niestety, nie każdy korzysta wyłącznie z dozwolonych paliw, powodując tym samym smog oraz zwiększając zanieczyszczenie powietrza. Osoby, które wrzucają do pieców i kominków śmieci, muszą liczyć się z dotkliwymi karami.

Czy w tym roku na Wigilię obowiązuje zakaz sprzedaży żywego karpia? Czy grożą za to kary? Co mówią przepisy?

Co roku przed świętami Bożego Narodzenia wraca debata o sprzedaży żywych karpi. Istnieje grono zwolenników tradycji, a także ich przeciwników. Czy w 2025 roku obowiązują jakieś nowe przepisy zakazujące handlu żywymi karpiami? Jakie kary ewentualnie grożą za łamanie prawa? Sprawdzamy aktualny stan prawny i wyjaśniamy na co zwrócić uwagę podczas rybnych świątecznych zakupów.

Jak WIBOR wpływa na ratę kredytu? Radca prawny objaśnia cały mechanizm i tłumaczy z „bankowego” na nasze

WIBOR, czyli Warsaw Interbank Offered Rate. Brzmi to trochę jak nazwa skomplikowanej procedury technicznej i szczerze mówiąc - dla Twojego domowego budżetu ma podobne znaczenie. To właśnie ten parametr, niczym niewidzialna ręka, steruje wysokością rat milionów kredytów hipotecznych i leasingów w Polsce. Ale tu pojawia się pewien paradoks. Mimo że ten wskaźnik zagląda do portfela niemal każdemu z nas, zasady jego powstawania są dla większości ludzi - a nawet i przedsiębiorców - równie czytelne, co instrukcja obsługi promu kosmicznego.

Tego wniosku nie składaj pracodawcy z wyprzedzeniem. Rozpatrzy go odmownie i będzie miał rację

Pewnych spraw nie należy odkładać na ostatnią chwilę. Innych z kolei nie można załatwiać zbyt wcześnie. Dotyczy to również relacji między pracodawcą a pracownikiem. Każdorazowo trzeba rozważyć, który moment będzie najlepszy na dopełnienie konkretnego obowiązku.

REKLAMA

Zasiłek pielęgnacyjny. Ważne terminy, o których warto pamiętać

Kiedy najlepiej składać wniosek o zasiłek pielęgnacyjny z MOPS? Jaki jest termin na wniesienie odwołania do SKO? Ubiegając się o świadczenia warto pamiętać o procedurach i wymaganych formalnościach.

POLSTR zastąpi WIBOR do końca 2027 r. Będzie też spread korygujący dla wcześniej zawartych umów kredytowych. MFiG wyda rozporządzenie

Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na pytania PAP poinformowało, że wyznaczenie zamiennika WIBOR nastąpi w formie rozporządzenia, który wyda Minister Finansów i Gospodarki. Resort nie wyklucza także ujemnego wskaźnika (spreadu) korygującego dla zamiennika WIBOR przy wcześniej zawartych umowach kredytowych.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA