reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Infor.pl > Prawo > Wiadomości > Wybory do PE 2014 – cisza wyborcza

Wybory do PE 2014 – cisza wyborcza

Zgodnie z informacją Państwowej Komisji Wyborczej cisza wyborcza przed wyborami do Parlamentu Europejskiego rozpoczyna się w dniu 24 maja od godz. 0.00 i trwa do zakończenia głosowania w eurowyborach w Polsce – do godz. 21.00 w dniu 25 maja 2014 (niedziela).

W dniu 21 maja 2014 roku Państwowa Komisja Wyborcza poinformowała w formie wyjaśnienia o zasadach ciszy wyborczej przed wyborami do PE w Polsce.

Warto przypomnieć, że wybory do Parlamentu Europejskiego odbędą się 25 maja 2014 roku (tj. w niedzielę). Lokale wyborcze otwarte będą w ciągu jednego dnia, w godzinach 7.00 – 21.00.

Zadaj pytanie na Forum

Państwowa Komisja Wyborcza poinformowała, że „cisza wyborcza” rozpoczyna się na 24 godziny przed dniem głosowania, tj. w dniu 24 maja od godz. 0.00. i trwa do zakończenia głosowania w Polsce, tj. do godz. 21.00 w dniu 25 maja 2014 r. (jeżeli żadna z obwodowych komisji wyborczych, w wyniku nadzwyczajnych wydarzeń, nie podejmie uchwały o przedłużeniu głosowania).

Zapisz się na nasz newsletter

Cisza przedwyborcza w Polsce

W trakcie ciszy wyborczej – zgodnie z wytycznymi PKW – media mogą:

  • informować o przebiegu wyborów;
  • relacjonować głosowanie kandydatów na posłów do Parlamentu Europejskiego i innych osób biorących udział w glosowaniu;
  • podawać informacje o komitetach wyborczych uczestniczących w wyborach pod warunkiem, że zostaną wskazane wszystkie komitety wyborcze, które zarejestrowały listy kandydatów, a sposób prezentacji tej informacji nie będzie wyróżniać żadnego z komitetów;
  • podawać informacje o frekwencji wyborczej w wyborach w ubiegłych latach;
  • podawać w dniu wyborów informacje o liczbie osób, którym wydano karty do głosowania ustalonej przez Państwową Komisją Wyborczą na podstawie danych otrzymanych z obwodowych komisji wyborczych;
  • emitować własne ogłoszenia i ogłoszenia rozpowszechniane na zlecenie osób trzecich zachęcające do udziału w wyborach pod warunkiem, że w materiałach tych nie będą prezentowały się osoby reprezentujące komitety wyborcze lub z nimi związane, a także osoby kandydujące w wyborach i nie będą one stanowiły reklamy komitetu wyborczego lub kandydata, ani zachęcały do głosowania na daną listę lub listy.

Zobacz również: Wybory do PE 2014 – głosowanie korespondencyjne

Cisza wyborcza w Internecie

W okresie „ciszy wyborczej” w Internecie mogą pozostawać materiały o charakterze agitacyjnym oraz wyniki sondaży przedwyborczych, umieszczone tam przed jej rozpoczęciem, pod warunkiem, że nie będą w nich dokonywane żadne zmiany.

Zasady ciszy wyborczej

Niedopuszczalne – w opinii PKW – jest natomiast:

  • podawanie do publicznej wiadomości wyników przedwyborczych badań (sondaży) opinii publicznej dotyczących przewidywanych zachowań wyborczych i wyników wyborów oraz wyników sondaży wyborczych przeprowadzanych w dniu głosowania, w tym również o szacowanej frekwencji wyborczej;
  • informowanie o osobach kandydujących w danym okręgu wyborczym, podając tylko nazwiska wybranych kandydatów, czy nazwy wybranych komitetów wyborczych.

Złamana cisza wyborcza

Państwowa Komisja Wyborcza jednocześnie zwraca uwagę, że naruszenie zakazu prowadzenia agitacji wyborczej w okresie ciszy wyborczej stanowi wykroczenie, a naruszenie zakazu podawania do publicznej wiadomości wyników sondaży zachowań wyborczych i przewidywanych wyników wyborów — występek. Zatem ocena czy w danym przypadku doszło do naruszenia tego zakazu nie będzie należała do Państwowej Komisji Wyborczej, lecz do organów ścigania i sądów.

Polecamy serwis: Wybory

Źródło: Państwowa Komisja Wyborcza

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Narzędzia

reklama
reklama

POLECANE

reklama

KORONAWIRUS TWOJE PRAWA

reklama

Ostatnio na forum

reklama
reklama

Eksperci portalu infor.pl

Agnieszka Wnuk

ekspertka BCC ds. podatku dochodowego od osób prawnych i międzynarodowego prawa podatkowego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama