REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wszystko o obowiązku meldunkowym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adam Kret

REKLAMA

REKLAMA

Każdy obywatel Polski jest obciążony obowiązkiem meldunkowym. W różnych okolicznościach musi wskazywać adres stałego, lub czasowego miejsca pobytu.

Wyróżnia się dwa rodzaje meldunku:
• Pobytu czasowego (co do zasady do 3-miesięcy)
• Pobytu stałego.

REKLAMA

REKLAMA

Meldunek na pobyt czasowy.
• Do 2 miesięcy:
Na pobyt czasowy należy się zameldować jeśli wiemy, że czas naszego pobytu przekroczy 3 doby i powinniśmy zgłosić się do urzędu najpóźniej 4 dnia od daty przybycia w określone miejsce.
W przypadku meldunku na okres do 2 miesięcy zgłoszenia dokonujemy ustnie w urzędzie gminy w obecności właściciela, lub osoby dysponującym innym prawem (np. spółdzielczym) do mieszkania/ domu, w którym przebywamy.
W zależności od urzędu praktyka jest różna- czasem na okres 2-3 miesięcy można meldować się ustnie, czasem należy wypełnić formularz, wtedy zastosowanie mają reguły przedstawione poniżej.
• Powyżej 3 miesięcy.
W określonych przypadkach można zameldowanie tymczasowe może przekraczać 3 miesiące. Dotyczy to osób które:
• są zatrudnione poza miejscem pobytu stałego,
• przebywające w innej miejscowości w związku z:
o kształceniem się,
o leczeniem,
o wypoczynkiem
o albo ze względów rodzinnych,
• odbywające czynną służbę wojskową lub osadzone w zakładach karnych, poprawczych, w aresztach śledczych, schroniskach dla nieletnich.

W tych przypadkach przyjmuje się, że ktoś przebywa w innej miejscowości wprawdzie dłużej niż trzy miesiące, ale pobyt nie utracił jednak charakteru czasowego.

W celu zameldowania , musimy wypełnić odpowiedni formularz (dostępny w urzędzie gminy, lub na jej stronie internetowej), który zawierał nasze dane tj.
• Nazwisko(oraz nazwisko rodowe) i imiona,
• nazwiska i imiona poprzednie,
• imiona rodziców, nazwiska rodowe rodziców
• imiona nazwisko małżonka oraz jego nazwisko rodowe
• stan cywilny,
• płeć,
• datę i miejsce urodzenia,
• obywatelstwo,
• numer PESEL,
• adres: poprzedniego i nowego miejsca pobytu stałego,
• rodzaj, serię i numer dokumentu tożsamości oraz informacje o wykształceniu.
Osoby objęte obowiązkiem wojskowym podają dodatkowo:
• stopień wojskowy,
• nazwę, serię i numer wojskowego dokumentu osobistego z oznaczeniem wojskowej komendy uzupełnień lub poświadczenie o zgłoszeniu się do rejestracji przedpoborowych.
Oprócz tego podajemy również:
• okres planowanego pobytu
• potwierdzenie pobytu pod wskazanym adresem złożone przez dysponującego prawem do lokalu
• do wglądu dla urzędnika: potwierdzenie prawa ww. do lokalu: np. odpis z Księgi Wieczystej, lub umowa kupna lokalu, orzeczenie sądowe (np. stwierdzenie nabycia spadku).
W celu zameldowania się (niezależnie od okresu) musimy się wylegitymować za pomocą :
• dowodu osobistego (uwaga na dowody tracące ważność)
• paszportu
• skróconego odpisu aktu urodzenia w przypadku osób niepełnoletnich nie posiadających dowodu osobistego.
W przypadku osób podlegających powszechnemu obowiązkowi obrony należy również przedstawić książeczkę wojskową, lub potwierdzenie zgłoszenia się do rejestracji przedpoborowych. Można jednocześnie posiadać tylko jeden meldunek stały i tymczasowy trwający ponad 3 miesiące. Każda zmiana w tym zakresie (poza wygaśnięciem meldunku tymczasowego) wymaga uprzedniego wymeldowania.
Meldunek na pobyt stały
Jeżeli planowany pobyt w innej miejscowości przekroczy 3 miesiące, a nie spełniamy kryteriów do dłuższego meldunku tymczasowego, lub planujemy stałe osiedlenie się w innym miejscu, musimy zameldować się na okres stały.
• 1. Wymeldowanie.

REKLAMA

Aby zameldować się na stałe (lub na pobyt tymczasowy)w innym miejscu musimy uprzednio wymeldować się z poprzedniego miejsca pobytu. W tym celu należy udać się do urzędu gminy miejsca zameldowania i wypełnić odpowiedni formularz. Należy w nim wskazać dane osobowe podane pierwotnie przy zameldowaniu . Wymeldowania należy dokonać najpóźniej w dniu wyjazdu. Otrzymamy zaświadczenie o wymeldowaniu, które będzie niezbędne do zameldowania się w nowym miejscu.
Wymeldowanie się przy zmianie miejsca stałego pobytu jest takim samym obowiązkiem jak zameldowanie się w nowym.
• 2. Zameldowanie.
Procedura zameldowania w miejscu stałego pobytu przypomina tę dotyczącą pobytu tymczasowego na okres powyżej 2 miesięcy.
Wypełniamy jedynie inny druk : tj. Zgłoszenie o pobycie stałym.
W celu zmiany miejsca zameldowania na pobyt stały należy przedstawić zaświadczenie o wymeldowaniu z poprzedniego miejsca stałego pobytu
Wniosek możemy złożyć osobiście, lub za pośrednictwem członka rodziny, opiekuna ustawowego lub faktycznego, bądź innej upoważnionej przez nas osoby.
Zmiana adresu zameldowania stałego wymaga wymiany dowodu osobistego. Wniosek o wydanie nowego dowodu należy zgłosić w terminie 14 dni od daty zameldowania. Koszt: 30 złotych.
• 3. Zameldowanie dzieci.
Noworodki:
Zameldowania noworodków dokonuje urząd gminy, w oparciu o informacje zgłoszone Urzędowi Stanu Cywilnego przy narodzinach dziecka. Zgłoszenie narodzin uznaje się za jednoznaczne z zameldowaniem dziecka :
• W miejscu pobytu stałego matki (co do zasady)
• W miejscu pobytu stałego osoby u której dziecko faktycznie przebywa
• Lub w miejscu wskazanym przez Sąd Opiekuńczy.
Dzieci i osoby ubezwłasnowolnione( przy zmianie meldunku)
W imieniu małoletnich i osób ubezwłasnowolnionych zgłoszenia miejsca pobytu dokonuje ich przedstawiciel ustawowy (rodzice, opiekunowie, kurator), lub osoba faktycznie sprawująca opiekę.
Adresem będzie wspólny adres zamieszkania opiekuna i małoletniego/ ubezwłasnowolnionego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie trzeba zgłaszać pobytu czasowego krótszego niż trzy miesiące , wobec dzieci do lat 7-u.


UWAGI:
• generalnie nieuregulowanie obowiązku meldunkowego nie jest dużym problemem- organa ścigania nie są zainteresowane jego kontrolą wyrywkową.
• kiedy najczęściej organy mogą się zainteresować brakiem meldunku ?:
o w przypadku wniosków o umożliwienie głosowania poza miejscem zamieszkania składanych np. 2 lata z rzędu.
o podczas kontroli dokumentów.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Świadczenie pielęgnacyjne z podwyżką o 99 zł. Bo nowa pensja minimalna 4666 zł brutto i 3605,85 zł netto

Bo zasiłek pielęgnacyjny nie będzie miał podwyżki (aż do początku 2028 r.). Jak rząd tłumaczy dlatego, że 1 mln osób z zasiłkiem pielęgnacyjnym może się starać o świadczenie wspierające, które otrzymywało na koniec marca 2025 r. około 120 000 osób niepełnosprawnych (stopień znaczny). Zupełnie inna sytuacja w 2026 r. (i kolejnych latach jest w świadczeniu pielęgnacyjnym (zarówno "starym" jak i "nowym"). W 2026 r. świadczenie to będzie podwyższone o 99 zł. To 3% podwyżka na 2026 r. Nie tak duża jak w latach minionych, kiedy mieliśmy galopująca inflację. Ale porównując z 0% podwyżki dla zasiłku pielęgnacyjnego, nie wygląda to źle. Opiekunowie osób niepełnosprawnych otrzymają w 2026 r.

WIBOR w umowach kredytu. Czy opinia Rzeczniczki Generalnej TSUE, to sukces konsumentów, czy banków?

W dniu 11 września 2025 r. Rzeczniczka Generalna Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydała opinię w sprawie C-471/24 z wniosku o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożonego przez Sąd Okręgowy w Częstochowie. Opinia ta jest całkowicie korzystna dla kredytobiorców i niekorzystna dla banków – twierdzi Radca Prawny Michał Kanabaja z Kancelarii Rachelski i Wspólnicy.

Najniższa krajowa 2026: 4806 zł brutto. Ile netto do wypłaty na rękę minimalnego wynagrodzenia? W jakich umowach trzeba stosować minimalną stawkę godzinową?

W rozporządzeniu Rady Ministrów z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., określono, że od 1 stycznia 2026 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4806 zł brutto, a minimalna stawka godzinowa dla określonych umów cywilnoprawnych – 31,40 zł. Czy trzeba zmieniać (aneksować) umowy o pracę od nowego roku? Co może zrobić pracownik, gdy pracodawca nie wypłaca minimalnego wynagrodzenia? W jakich umowach trzeba stosować minimalną stawkę godzinową? Wyjaśniamy.

System kaucyjny 2025: od października mała rewolucja, a sklepy nie są gotowe? Dodatkowe koszty i brak miejsca na składowanie butelek i puszek

Zaledwie kilkanaście dni pozostało do wprowadzenia systemu kaucyjnego w Polsce. Zgodnie z przepisami, które zaczną obowiązywać od 1 października, wszystkie sklepy o powierzchni powyżej 200 m kw. będą musiały zbierać opakowania objęte systemem, z kolei mniejsze punkty sprzedaży mogą przystąpić do programu dobrowolnie. Zmiany są nowością nie tylko dla przedsiębiorców – badania pokazują, że z systemu kaucyjnego korzystało dotychczas zaledwie 28 proc. Polaków . Pozytywnie oceniły go trzy na cztery osoby z tej grupy, co potwierdza coraz większe przywiązanie konsumentów do kwestii ekologicznych w handlu detalicznym. Choć są one ważne również dla właścicieli sklepów, przepisy w obecnym kształcie rodzą w ich opinii zbyt wiele wyzwań finansowych i organizacyjnych.

REKLAMA

Rewolucja mieszkaniowa dla seniorów. Nowe przepisy pozwolą osobom starszym uciec z „więzienia czwartego piętra” i zamieszkać wygodnie już od 2026 roku

Nowa ustawa wprowadzająca umowy najmu senioralnego lokalu to prawdziwa rewolucja dla starszych mieszkańców Polski. Już od 1 stycznia 2026 roku seniorzy mieszkający powyżej trzeciego piętra bez windy będą mogli zamienić swoje mieszkania na lokale dostosowane do ich potrzeb – bez konieczności spełniania kryteriów dochodowych. Projekt wprost rozwiązuje problem tzw. „więźniów czwartego piętra” i daje gminom narzędzia do elastycznego zarządzania mieszkaniowym zasobem, poprawiając jakość życia milionów osób starszych w całym kraju.

System kaucyjny od 1 października 2025 r. Nie zgniataj, nie niszcz butelek i puszek, bo nie dostaniesz zwrotu kaucji. Czy trzeba mieć paragon?

W dniu 1 października 2025 roku zacznie obowiązywać w Polsce system kaucyjny. Przedsiębiorcy wprowadzający napoje w opakowaniach objętych systemem zobowiązani są do umieszczania na tych opakowaniach oznakowania wskazującego na objęcie opakowania systemem kaucyjnym i określającego wysokość kaucji. Przy zwrocie do sklepu butelki plastikowej o pojemności do 3 litrów, czy puszki metalowej do 1 litra (jeżeli są oznaczone znakiem systemu kaucyjnego) - otrzymasz 50 groszy za każdą taką butelkę, czy puszkę. Za zwrot każdej butelki szklanej (ze znakiem systemu kaucyjnego) o objętości do 1,5 litra, otrzymasz 1 zł. Nie trzeba mieć paragonu, by dostać zwrot kaucji.

Ustawowy zakaz zamieszczania w internecie zdjęć dzieci przez rodziców – rząd podjął decyzję po interwencji RPO

W związku z pogłębiającym się problemem tzw. sharentingu, który polega na upowszechnianiu w środowisku cyfrowym, w szczególności w mediach społecznościowych, wizerunku dzieci przez rodziców i inne osoby – na skutek podjętej w tej sprawie interwencji przez Rzecznika Praw Obywatelskich (RPO) – Ministerstwo Cyfryzacji zajęło stanowisko w sprawie wprowadzenia w Polsce generalnego, ustawowego zakazu (lub ograniczenia) zamieszczania w internecie zdjęć dzieci.

Sąd: Jak liczyć zachowek od mieszkania [Wyrok w sprawie wydziedziczonego synka i trójki wnuków]

W artykule przedstawiam przykład (za wyrokiem sądu) obliczania zachowku dla rodziny, w której spadkodawca miał trójkę dzieci i trójkę wnuków. Córka przejęła mieszkanie po ojcu na podstawie testamentu, pozostałe dzieci (i wnuki) nie otrzymali nic. Wnuki (3 osoby) dziedziczą dlatego, że ich ojciec (syn zmarłego spadkobiercy) także zmarł. Jak sąd obliczył zachowek? Przedstawiam to krok po kroku.

REKLAMA

Abp Przybylski: Lekcje religii i etyki powinny być dla uczniów obowiązkowe [wywiad]

"Lekcje religii i etyki powinny być dla uczniów obowiązkowe" – powiedział nowy metropolita katowicki abp Andrzej Przybylski w wywiadzie dla PAP. Dodał, że człowiek z natury jest religijny i etyczny, dlatego potrzebuje wiedzy o religii i wyborach moralnych, żeby harmonijnie się rozwijać.

Ustawa o ochronie ojczyzny. W czasie wojny wojsko może wyjąć pracownika z firmy na 7 dni

Przepisy przewidują możliwość nałożenia na firmę świadczeń rzeczowych na rzecz wojska po wybuchu wojny. Pracodawcy muszą uwzględnić ryzyko prowadzenia działalności w sytuacji rekrutacji części pracowników do służby wojskowej. Pracownicy w czasie zatrudnienia mogą wykonywać świadczenia osobiste na rzecz wojska przerywając na ten okres (jednorazowo do 7 dni) świadczenie pracy dla pracodawcy.

REKLAMA