REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak napisać wniosek o wpisanie hipoteki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marek Sondej - Referendarz Sądowy w Wydziale ksiąg wieczystych SR w Krakowie
W celu ustanowienia hipoteki na rzecz banku, musimy złożyć przed jego pracownikiem oświadczenie o jej ustawowieniu.
W celu ustanowienia hipoteki na rzecz banku, musimy złożyć przed jego pracownikiem oświadczenie o jej ustawowieniu.

REKLAMA

REKLAMA

Ustanowienie hipoteki na rzecz banku nie wymaga aktu notarialnego. Wystarczą do tego dokumenty opatrzona pieczęcią banku.

Stopień trudności: łatwy

REKLAMA

Koszt: 200 zł

Wymagane dokumenty:

  • oświadczenie o ustanowieniu hipoteki na rzecz banku,
  • umowa kredytowa.

Krok 1 Umowa kredytowa i oświadczenia

W celu ustanowienia hipoteki na rzecz banku, musimy złożyć przed jego pracownikiem oświadczenie o jej ustanowieniu. Bank sporządzi na jego podstawie własne oświadczenie, zawierające dane dotyczące zabezpieczanej wierzytelności, daty spłaty kredytu, nieruchomości która ma zostać obciążona. Oświadczenie banku musi dokładnie wskazywać nieruchomość (mieszkanie), które ma zostać obciążone. W przypadku odrębnej własności lokalu hipotekę ustanawia się na tym prawie. Należy przed złożeniem wniosku dokładnie przeczytać oświadczenie banku i ewentualnie żądać od niego naniesienia poprawek. Takie oświadczenie zawierające podpisy dwóch pracowników banku i pieczęć banku zastępuje akt notarialny.

Do wniosku o wpis hipoteki należy załączyć oba oświadczenia: nasze i banku. Brak któregokolwiek z nich stanowi o braku wniosku i naraża nas na oddalenie wpisu i przepadek opłaty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Krok 2.1. Wypełnienie formularza

Właściwym formularzem jest wniosek Kw_wpis – dostępny również w wydziałach ksiąg wieczystych sądów rejonowych.

POBIERZ: Wniosek o wpis w księdze wieczystej

[UWAGA: Drukując samodzielnie, drukujmy dwustronnie].

  • Dane sądu: podajemy Sąd rejonowy właściwy dla miejsca położenia nieruchomości (uwaga w dużych miastach – m.in. w Warszawie, czy Gdańsku w obrębie miasta istnieje kilka sądów rejonowych);
  • Wydział ksiąg wieczystych: zazwyczaj jest jeden w sądzie rejonowym (możemy to ustalić na stronie internetowej sądu, lub telefonicznie);
  • Numer księgi wieczystej: sprawdźmy czy numer się nie zmienił (w przypadku przenoszenia ksiąg do systemu informatycznego).

Skreślamy wszystkie następne pola, do wypełnienia przez wnioskodawcę, aż do pola „Wpis prawa, ograniczenia w rozporządzaniu nieruchomością, roszczenia lub hipoteki".

Zobacz: Księga wieczysta i hipoteka

Krok 2.2. Wypełnienie formularza: żądanie wpisu

Zaznaczamy kwadrat przy polu wskazanym powyżej.

  • Treść żądania

    W zależności od tego jaką (i ile – czasami banki zobowiązują do ustanowienia i hipoteki umownej i kaucyjnej) hipotekę zobowiązaliśmy się ustanowić na rzecz banku, odpowiednio formułujemy wniosek.

    Np. W oparciu o umowę kredytową nr ….. z dnia …. Oraz oświadczenie o ustanowieniu hipoteki z dnia ….. , wnoszę o ustanowienie hipoteki w wysokości ………. Na nieruchomości o numerze księgi wieczystej ……….., na rzecz banku ……… .

Jeśli zobowiązujemy się do ustanowienia dwóch hipotek, żądania wpisu każdej, umieszczamy w oddzielnej rubryce – każda podlega też odrębnej opłacie.

  • Wartość przedmiotu żądań: wpisujemy wartość hipoteki.

Krok 2.3. Wypełnienie formularza: dane wnioskodawcy i uczestnika

Wnioskodawcą jest jedna osoba, lub podmiot (np. spółka) wnosząca wniosek do sądu. Uczestnikiem postępowania jest osoba której prawo ma być wpisem dotknięte. Zatem w przypadku, gdy kredyt jest brany przez kilka osób, a tylko niektóre z nich są właścicielami lub uprawnionymi do prawa ujawnionego w księdze wieczystej – te osoby otrzymają zawiadomienie o wpisie. Nie jest w tym przypadku potrzebne wskazywanie pozostałych kredytobiorców w formularzu.

Jeżeli formularz ma za mało pól do wpisania wszystkich uczestników, musimy sięgnąć po załącznik KW-WU.

POBIERZ: Załącznik - Wnioskodawca/ uczestnik postępowania

Krok 2.4. Wypełnienie formularza: załączniki

Żądanie wpisu prawa w księdze wieczystej opiera się zawsze o jakiś dokument - musimy go załączyć i wskazać w polu załączników. Ponadto musimy wskazać ilość innych formularzy (patrz kroki), które załączamy do wniosku. W naszym wypadku będą to:

  • nasze oświadczenie o ustanowieniu hipoteki na rzecz banku (jeśli nie stanowi części umowy kredytowej),
  • oświadczenie banku o ustanowieniu hipoteki przez kredytobiorcę.

Załączamy oryginały dokumentów - bank powinien nam przedstawić dodatkową kopię dokumentów na cele wpisu do księgi wieczystej.

Oznaczając dokument musimy wskazać:

  • nazwę (np. umowa kredytowa),
  • datę wydania,
  • sygnaturę (ostateczną, widniejącą na dokumencie),
  • bank, który go wydał.

Np.: Umowa kredytowa z Bankiem Millenium S.A. z dnia 02.02.2007 r. o nr 23251/07.

Krok 3 Uiszczenie opłaty

Opłata za wpisanie jednej hipoteki wynosi 200 zł. Można ją uiścić znakami sądowymi (do kupienia w kasie dowolnego sądu), bezpośrednio w kasie sądu lub przelewem na rachunek bankowy sądu prowadzącego księgę wieczystą. Uiszczenie opłaty w postaci znaków opłaty sądowej przez ich naklejenie na wniosek jest pewniejsze o tyle, że dowód wpłaty na konto sądu jest załączany do wniosku później, wobec czego może się zdarzyć, że wniosek zostanie zwrócony z uwagi na nieopłacenie wniosku. Warto zatem w tym przypadku dołączyć do tak opłaconego wniosku dowód polecenia przelewu (może być kserokopia).

Krok 4 Co w przypadku braków?

Braki wniosku mogą być różne – fiskalne i formalne.

REKLAMA

Brak fiskalny to brak należytej opłaty od wniosku albo opłata w niewłaściwej wysokości. Jeżeli wniosek obarczony jest takim brakiem sąd wniosek zwróci, ale opłacając go ponownie w terminie 7 dni (sąd wskaże nam ile należy dopłacić), nie tracimy pierwszeństwa rozpatrywania wniosku.

Wady formalne wniosku to np. jego niepodpisanie, niewypełnienie koniecznych rubryk wniosku albo złożenie wniosku w zwykłym piśmie, a nie na urzędowym formularzu. Również w tych sytuacjach sąd wskaże nam braki i wezwie do ich usunięcia w terminie 7 dni, a po upływie tego okresu zwróci wniosek fizycznie i zwróci opłatę sądową (na rachunek banku jeżeli został podany lub pocztą na adres we wniosku).

Odrębną kategorię braków stanowi brak właściwych dokumentów lub ich niewłaściwe wypełnienie przez bank. Aby ustrzec się od oddalenia naszego wniosku i przepadku opłaty należy sprawdzić po pewnym czasie od złożenia wniosku w sekretariacie wydziału ksiąg wieczystych, czy wniosek ma jakieś wady i ewentualnie je usunąć.

UWAGI:

  • Wpisu hipoteki możemy dokonać bezpośrednio przy zakładaniu księgi wieczystej. Wydziały ksiąg wieczystych akceptują sytuację, gdy wnioskodawca jednym wnioskiem na formularzu KW-ZAL chce założenia księgi wieczystej i wpisu hipoteki.
  • Część banków oferuje załatwienie formalności w KW w imieniu klienta. Bank jest uczestnikiem postępowania (ma interes we wpisie hipoteki) działa samodzielnie i nie wymaga pełnomocnictwa od nas, jako właścicieli nieruchomości do dokonania wpisu.
  • Dokonanie wpisu możemy zlecić notariuszowi. Ustanowienie hipoteki w formie aktu notarialnego oznacza dla nas, że jesteśmy zwolnieni z obowiązku samodzielnego składania wniosku oraz opłaty podatku od ustanowienia hipoteki. Wniosek notariusza zastąpi nasz wniosek. Niestety w tym przypadku wiąże się to z dodatkową opłatą notarialną, której wysokość zależy od wysokości ustanawianej hipoteki.

Zobacz serwis: Nieruchomości

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Łatwiejsza zmiana nazwiska po rozwodzie. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji

Łatwiejsza zmiana nazwiska po rozwodzie. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Kodeks rodzinny i opiekuńczy. Za projekt odpowiedzialne było Ministerstwo Sprawiedliwości. Jest to część pakietu deregulacyjnego.

Nawet 347 zł miesięcznie dofinansowania z PFRON do opieki na dziecko

Maksymalnie 347 zł miesięcznie mogą uzyskać osoby z umiarkowanym lub znacznym stopniem niepełnosprawności. Trwa jeszcze nabór wniosków. Kto może ubiegać się o taką pomoc?

Konklawe 2025 już jutro. Będą 4 polscy kardynałowie [PROCEDURA krok po kroku]

Konklawe 2025 rozpocznie się już jutro w środę 7 maja. Przedstawiamy, jak wygląda pełna procedura konklawe krok po kroku. Kto z Polski weźmie udział w wyborze nowego papieża? Będzie 4 polskich kardynałów: Stanisław Ryłko, Kazimierz Nycz, Konrad Krajewski i Grzegorz Ryś.

Pilne! Nie będzie obniżki składki zdrowotnej. Weto prezydenta. Sejm nie ma szans na przegłosowanie prezydenta

Prezydent Andrzej Duda zawetował ustawę obniżającą składkę zdrowotną dla przedsiębiorców - poinformowała we wtorek szefowa kancelarii prezydenta Małgorzata Paprocka.

REKLAMA

Te osoby muszą rozliczyć się z ZUS-em do 31 maja 2025 r. Limity przychodów dla osób dorabiających do zasiłku lub świadczenia przedemerytalnego

Osoby pobierające świadczenie lub zasiłek przedemerytalny, które jednocześnie osiągają przychody, mają obowiązek do 31 maja dostarczyć do ZUS-u zaświadczenia o osiągniętych przychodach za okres od 1 marca 2024 r. do 29 lutego 2025 r.

1200 zł na wakacje w 2025 r. dla dzieci do 16 roku życia. Sprawdź, jakie warunki trzeba spełnić!

Nawet 1200 zł może otrzymać dziecko na wakacje w 2025 r. Sprawdź szczegóły! Wakacje rozpoczynają się 28 czerwca 2025 r.

Czy polskie służby korzystają z Pegasusa w 2025 roku? Koordynator Służb Specjalnych: to tajemnica

W interpelacji poselskiej jeden z posłów zapytał na początku kwietnia 2025 r., czy obecnie polskie służby specjalne (CBA, ABW, SSW, SKW) dysponują oprogramowaniem do prowadzenia kontroli operacyjnej typu „Pegasus”. Jeszcze w tym samym miesiącu odpowiedzi na interpelację udzielił Tomasz Siemoniak - minister - członek Rady Ministrów, Koordynator Służb Specjalnych.

Seniorzy tracą całe swoje majątki i są umieszczani w DPS-ach na koszt gmin przez niemoralną lukę prawną. Sprawa skierowana do MRPiPS

W dniu 18 marca br. Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Wielkopolski zwróciło się do MRPiPS o podjęcie interwencji w celu wyeliminowania dostrzeżonej przez samorządy głęboko niemoralnej i niesprawiedliwej społecznie luki w przepisach, która pozwala rodzinom seniorów na pozbawianie ich całego majątku (wartego nawet kilka milionów złotych) i umieszczanie ich w domach pomocy społecznej, za które finalnie koszt ponosi gmina, pomimo, że istnieje notarialna umowa zobowiązaniowa, na podstawie której rodziny tych seniorów powinny zapewniać im, do końca życia, opiekę i ponosić koszty ich utrzymania.

REKLAMA

To koniec groszowych emerytur dla tych grup zawodowych: ZUS dopłaci do składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne [REWOLUCYJNY PROJEKT]

To koniec groszowych emerytur dla tych grup zawodowych. Jeśli dochody w 3. ostatnich latach podatkowych średniorocznie nie przekraczają 125% minimalnego wynagrodzenia, państwo dopłaci do składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. Taki jest projekt. Nowa regulacja pozwoli na objęcie systemem ubezpieczeń i wsparcia finansowego. Artyści o niskich i nieregularnych dochodach będą mogli liczyć na dopłaty do składek, finansowane ze środków publicznych. Dzięki temu nie tylko uzyskają stabilność dochodową, ale także dostęp do świadczeń socjalnych na równych zasadach.

Rozwód pozasądowy – będzie można rozwiązać małżeństwo przed kierownikiem USC. Jaka będzie procedura? Są już założenia nowelizacji

W ramach deregulacji prawa Ministerstwo Sprawiedliwości przedstawiło pod koniec kwietnia 2025 r. założenia nowelizacji Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego oraz niektórych innych ustaw, która ma na celu wprowadzenie możliwości pozasądowego rozwiązania małżeństwa (tzw. rozwodu pozasądowego). W tym nowym trybie rozwiązanie małżeństwa następowało będzie w drodze czynności podejmowanych przed kierownikiem urzędu stanu cywilnego, który sprawdzi, czy zaistniały ustawowe przesłanki rozwodu pozasądowego i dokona odpowiednich wpisów w rejestrze stanu cywilnego. Ten nowy tryb rozwodu ma być wyjątkiem od zasady rozwiązania małżeństwa przez sąd.

REKLAMA