REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Świąteczne prezenty kupuj z głową! Poradnik konsumenta - reklamacje, zwroty, ceny

Kinga Olszacka
Z Infor.pl związana od grudnia 2022 r.
Poradnik konsumenta - świąteczne prezenty
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Do Bożego Narodzenia zostało jeszcze tylko dwa tygodnie, a wiele osób wciąż czeka z zakupem świątecznych prezentów. Galerie handlowe przeżywają oblężenie, a w chaosie łatwo o pomyłkę czy niedopatrzenie podczas zakupów. Jak nie dokładać sobie stresu, kupując gwiazdkowe prezenty? Jakie egzekwować swoje prawa? Co trzeba wiedzieć? Przypominamy.

Jak kupujemy świąteczne prezenty

Konsumentów robiących zakupy przedświąteczne można podzielić na kilka kategorii. W pierwszej kolejności na tych, którzy kupują prezenty pod choinkę i tych, którzy tego w ogóle nie robią. Następnie w obrębie kupujących mamy tych, którzy kompletują upominki przez cały rok, albo robią zakupy ze sporym wyprzedzeniem i tych, którzy kupują na ostatnią chwilę (nawet, jeśli co roku obiecują sobie, że to ostatni raz). Wreszcie mamy klientów sklepów stacjonarnych i amatorów zakupów wyłącznie w internecie. Ci drudzy, chociaż nie ruszają się z domu, aby nabyć prezenty, muszą wziąć pod uwagę czas dostawy i ewentualne niezadowolenie z dostarczonej przesyłki. Wszystkich wyżej wymienionych łączy jedno - mają swoje prawa. Warto je znać.

REKLAMA

REKLAMA

Ile to kosztuje, czyli informacja o cenie

Obowiązkiem sprzedawcy jest jasne i jednoznaczne informowanie o cenie produktu. Musi ona się znajdować w widocznym miejscu, niedopuszczalne jest podawanie ceny jedynie w formie ustnej. Klient ma prawo poznać cenę towaru przed jego zakupem. Jeśli ma jakiekolwiek wątpliwości, zawsze może dopytać sprzedawcę lub sprawdzić cenę na czytniku, jeśli takowy jest dostępny. A czy do kwoty podanej na metce można doliczać podatek przy kasie? Nie! W Polsce ceny na półkach musza być podane w wartości brutto, czyli dokładnie tyle trzeba będzie zapłacić przy kasie, jak głosi karteczka przy produkcie! Jeśli sklep prowadzi kampanię promocyjną, w której np. podaje w gazetce niższe ceny to łamie prawo. 

No dobrze, a co w przypadku, gdy cena na półce jest niższa niż okazuje się przy kasie, a sprzedawca mówi, ze zapomniał zdjąć wywieszki z promocją? Wówczas klient ma prawo kupić ten konkretny produkt w niższej cenie. Jeśli zorientuje się już po zakończeniu transakcji i np. zauważy wyższą cenę na paragonie, to może domagać się zwrotu nadpłaconej kwoty. 

Przy części produktów na wywieszce na półce podawana jest cena za kilogram, natomiast produkty mogą mieć różną wagę. Wówczas na każdym produkcie powinna się znaleźć cena jednostkowa będąca przeliczeniem na odpowiednią jednostkę miary. Gdy podana jest cena za kilogram, a większość artykułów waży co najmniej półtora kilograma lub dwa to nieostrożny konsument może się mocno zdziwić przy kasie. 

REKLAMA

Zobacz także: UOKiK: Zmiana warunków subskrypcji możliwa jest tylko za zgodą konsumenta

Dalszy ciąg materiału pod wideo

To nie działa, czyli reklamacja towaru

Warto mieć w nawyku przechowywanie dowodów zakupu, a jeśli to zakupy internetowe to dobrze od razu gromadzić faktury elektroniczne w jednym miejscu, aby nie było problemu z odszukaniem, jeśli zajdzie konieczność reklamowania towaru. Dowodem zakupu może być również wydruk z karty płatniczej czy potwierdzenie płatności e-mail. Na reklamacje zakupionej rzeczy, zgodnie z polskimi przepisami, jest 2 lata od daty wydania tej rzeczy. Przy czym wady, które się okazały nie mogą być z winy kupującego. Reklamować można towar bez względu na miejsce jego zakupu. 

Ważne

Nie trzeba mieć paragonu, aby reklamować towar, ale trzeba mieć dowód zakupu!

Reklamację składa się bezpośrednio u sprzedawcy, który nie może jej odmówić. W reklamacji należy wskazać, jakie są oczekiwania względem sprzedawcy w związku z wadliwym produktem. Można zażądać:

  • naprawy,
  • wymiany,
  • obniżenia ceny,
  • zwrotu pieniędzy (w przypadku istotnej wady uniemożliwiającej korzystanie z produktu).

Sprzedawca powinien odpowiedzieć na reklamację w terminie 14 dni od dnia jej otrzymania. Jeżeli tego nie zrobił, uważa się, że reklamacja została uznana. 

Chcę to oddać, czyli prawo do zwrotu

Czy jeśli konsument się rozmyśli zawsze może towar zwrócić? Otóż niekoniecznie! Wszystko zależy od tego, gdzie produkt został zakupiony. Jeśli jest to sklep internetowy, to klient ma czas na tzw. odstąpienie od umowy, jest to 14 lub 30 dni. W niektórych sklepach czas ten jest jeszcze dłuższy, jednak warto sprawdzić tę informację przed zakupem. Nie trzeba podawać przyczyny odstąpienia od umowy. Warto wiedzieć jednak, że nawet w przypadku zakupów internetowych są wyłączenia od możliwości zwrotu, np. gdy zakupionym produktem jest szybko psujące się jedzenie czy produkt robiony na indywidualne zamówienie. 

Inaczej sytuacja wygląda w przypadku sklepów stacjonarnych. Tutaj uprawnienie do zwrotu przez klienta zależy jedynie od dobrej woli sprzedawcy. Teoretycznie bowiem klient ma czas na dokładne obejrzenie, przymierzenie i sprawdzenie produktu, zanim zdecyduje się na jego zakup. Dlatego przed dokonaniem zakupu warto sprawdzić, czy regulamin sklepu dopuszcza zwroty.

Źródło informacji UOKiK

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
UOKiK: Play ma zapłacić ponad 108 mln zł kary za zabieranie klientom po 5 zł! Ponadto Prezes Tomasz Chróstny decyzją nakazuje Playowi zwrot pieniędzy klientom za nielegalne odbieranie rabatów - możesz odzyskać stracone zniżki!

Operator sieci Play musi zapłacić rekordową karę ponad 108 milionów złotych za stosowanie nieuczciwych praktyk wobec konsumentów. Prezes UOKiK uznał, że mechanizm odbierania rabatu za e-fakturę przy opóźnieniu w płatności to nielegalna kara umowna. Co więcej, firma będzie musiała zwrócić pieniądze wszystkim poszkodowanym klientom. Sprawdź, czy należy Ci się zwrot.

Nowe prawo w rękach spadkobierców. Kogo dotyczą planowane zmiany?

Stwierdzenie nabycia spadku stanowi ważny dokument potwierdzający prawa spadkobiercy. Co jednak w sytuacji, gdy w obrocie prawnym pojawi się kilka takich dokumentów? Takie sytuacje się zdarzają i stanowią nie lada problem dla rodziny zmarłego. Czy nowe przepisy poprawią sytuację spadkobierców?

Weekendowe spotkania z dzieckiem to nie jest wykonywanie władzy rodzicielskiej. Organy podatkowe prezentują jednolite stanowisko

Ulga na dziecko, inaczej ulga prorodzinna, to najczęściej wykorzystywana preferencja podatkowa w PIT. Jednak czy każdy rodzic może z niej skorzystać? Organy podatkowe nie mają wątpliwości – nie wystarczy płacić alimentów.

Składka zdrowotna nie zostanie obniżona. Minister mówi wprost

Składka zdrowotna nie powinna zostać obniżona – podkreślił minister finansów i gospodarki Andrzej Domański. Jak dodał, projekt ustawy zakładający zastąpienie obecnej składki nowym podatkiem zdrowotnym nie uzyska poparcia resortu. Rząd wskazuje, że priorytetem pozostaje wzmocnienie finansów NFZ.

REKLAMA

Wychowanie dziecka nie sprowadza się do płacenia alimentów. Dyrektor KIS wypowiedział się w sprawie preferencji podatkowych dla rodziców

Preferencyjne zasady opodatkowania, z których mogą korzystać rodzice niezmiennie budzą wątpliwości. Dotyczy to zarówno korzystania z ulgi na dziecko, jak i opodatkowania jako osoba samotnie wychowująca dziecko. W jednej z najnowszych interpretacji Dyrektor KIS wypowiedział się na ten temat.

Rekordowa kara UOKiK dla Biedronki! 105 milionów złotych za oszukańcze promocje z voucherami

Biedronka może zapłacić gigantyczną karę za wprowadzanie klientów w błąd. Prezes UOKiK nałożył na sieć handlową sankcję w wysokości niemal 105 mln zł za nieuczciwe praktyki podczas akcji promocyjnych. Hasło „Zwrot 100% na voucher" okazało się pułapką – konsumenci dowiadywali się o realnych ograniczeniach dopiero przy kasie. Sieć sklepów może się jednak odwołać od decyzji.

Od 1 stycznia 2026 r. obniżka wynagrodzenia za pracę nawet o 2147 zł na skutek jednostronnej decyzji urzędnika. „Nadchodzi największa obniżka płac w III RP”

Projekt ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy oraz niektórych innych ustaw zakłada, że 1 stycznia 2026 r. mają wejść w życie przepisy, które uprawnią Państwową Inspekcję Pracy (PIP) do przekształcania nieprawidłowo zawartych umów cywilnoprawnych (czyli umów zlecenia i umów o dzieło) oraz B2B w umowy o pracę. Były premier Mateusz Morawiecki wyliczył, ile z wynagrodzenia, na skutek jednostronnej decyzji inspektora pracy, może stracić zleceniobiorca.

Święta i Sylwester w górach - ceny w 2025 roku: Polska, Czechy, Alpy

W Zakopanem ceny noclegów ze śniadaniem w okresie świąteczno-noworocznym wzrosły w ciągu roku nawet ponad dwukrotnie. Z danych zebranych przez Rankomat.pl wynika, że za 6 nocy w kwaterze prywatnej para zapłaci teraz 3671 zł, czyli o 104% więcej niż rok wcześniej. W 3-gwiazdkowych hotelach podwyżki sięgają 70%. Drożej jest też w Szczyrku, Szklarskiej Porębie oraz w popularnych czeskich kurortach. Co ciekawe, spadki cen widać w austriackim Kitzbühel oraz w części alpejskich kwater we Włoszech. W poszukiwaniu oszczędności, warto wybrać się w Karkonosze.

REKLAMA

ZUS bez mrugnięcia okiem wydał orzeczenie o całkowitej niezdolności do pracy i samodzielnej egzystencji. Więc pytam gdzie sprawiedliwość przez tyle lat że nie mogłam liczyć na żadna pomoc finansową z MOPS. Jedyne co się mojemu synowi należało, to zasiłek 153 zł pielęgnacyjny i po podwyżce 215 zł.

Infor.pl publikuje listy osób niepełnosprawnych i ich rodzin. Dziś list o zaskakującej obserwacji matki dziecka z bardzo rzadką chorobą genetyczną (oficjalnie w Polsce choroba występuje jeszcze tylko u dwóch rodzin). Matka jest zbudowana pomocą i profesjonalizmem lekarzy orzeczników ZUS, których stawia w opozycji do lekarzy w PZON i WZON i urzędników w MOPS. Matka pisze: "ZUS bez mrugnięcia okiem wydał orzeczenie o całkowitej niezdolności do pracy i samodzielnej egzystencji. Więc pytam gdzie sprawiedliwość przez tyle lat że nie mogłam liczyć na żadna pomoc finansową z MOPS. Jedyne co się mojemu synowi należało, to zasiłek 153 zł pielęgnacyjny i po podwyżce 215 zł."

Niepełnosprawni seryjnie i na tą samą metodę lekarzy tracą świadczenia. Kolejna matka pisze: Lekarz pediatra uleczył mojego syna trzema pytaniami

Kolejny list do Infor.pl matki dziecka w spectrum autyzmu, której dziecko traci świadczenie pielęgnacyjne. Matka uważa, że jej dziecko zostało "uzdrowione" przy pomocy skandalicznego testu polegającego na tym, że lekarz pediadra oraz psycholog zadają niepełnosprawnemu dziecku trzy pytania - o wiek, ile ma lat oraz o posiadanie kolegów (to ostatnie

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA