REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Prawa konsumentów

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Ponad 612 mln zł - tyle kar nałożył w 2023 r. UOKiK

Ponad 1000 decyzji z zakresu ochrony konkurencji i konsumentów, ponad 612 mln zł kar, ponad 15 tys. kontroli sprawdzających jakość i bezpieczeństwo produktów. To kilka przykładów działań UOKiK z 2023 r. 

Lidl i Biedronka pod lupą UOKiK. Koniec z nieczytelnymi zasadami i brakiem informacji o promocjach?

Nieczytelne zasady i brak odpowiednich informacji o cenach w akcjach promocyjnych Lidla i Biedronki poskutkowały interwencją prezesa UOKiK. 

Czy polski konsument wie, jakie prawa mu przysługują? Na pytanie, czy paragon jest niezbędny do złożenia reklamacji poprawnie odpowiedziało tylko 15% Polaków

15 marca to Światowy Dzień Konsumenta. Jak Polacy oceniają swoja wiedzę na temat przysługujących im praw konsumenckich?

Reklamacja konsumencka 2024 - termin, zasady. Kiedy reklamacja jest złożona? Co powinien zrobić sprzedawca?

Reklamacja konsumencka zakupionego towaru to ważna kwestia dla każdego sprzedawcy. Ma obowiązek odpowiedzieć na reklamację konsumenta w terminie 14 dni, a brak reakcji może być dla niego bardzo bolesny. A zatem jak sprzedawca powinien zareagować?

REKLAMA

UOKiK: Bank ma obowiązek zwrotu konsumentowi kwoty nieautoryzowanej transakcji płatniczej. 13 miesięcy na zgłoszenie. Postępowania wobec 6 banków

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta (UOKiK) poinformował 14 lutego 2024 r., że wszczął 6 postępowań wobec banków. Są to Alior Bank, Bank Handlowy, Bank Ochrony Środowiska, Pekao SA, PKO BP, Plus Bank. Postępowania dotyczą sposobu rozliczania się z konsumentem oraz odpowiedzi na reklamacje w przypadku nieautoryzowanych transakcji.

Wadliwe lub nietrafione prezenty świąteczne. Co można z tym zrobić zgodnie z prawem? Reklamacje, gwarancja, zwrot

Grudzień to czas wzmożonego ruchu w galeriach handlowych i większej aktywności klientów na stronach sklepów internetowych. Święta Bożego Narodzenia są doskonałą okazją do obdarowywania najbliższych upominkami. Jednak co zrobić z prezentem uszkodzonym lub nietrafionym? W tym kontekście warto przypomnieć nowe zasady reklamacji konsumenckiej po blisko roku od ich wejścia w życie.

Świąteczne prezenty kupuj z głową! Poradnik konsumenta - reklamacje, zwroty, ceny

Do Bożego Narodzenia zostało jeszcze tylko dwa tygodnie, a wiele osób wciąż czeka z zakupem świątecznych prezentów. Galerie handlowe przeżywają oblężenie, a w chaosie łatwo o pomyłkę czy niedopatrzenie podczas zakupów. Jak nie dokładać sobie stresu, kupując gwiazdkowe prezenty? Jakie egzekwować swoje prawa? Co trzeba wiedzieć? Przypominamy.

Anulowany lot? Linia lotnicza płaci za podróż prywatnym odrzutowcem. 805 tys. koron szwedzkich dla polskiej grupy turystów

Od kilku dni szwedzkie portale internetowe opisują sytuację, w której polska rodzina wraz ze znajomymi utknęła na Svalbardzie (Koło Podbiegunowe) po odwołaniu lotu ze względu na strajk Skandynawskich Linii Lotniczych (SAS). Jak nietrudno się domyślić, na Kole Podbiegunowym trudno o alternatywne połączenie. Przez brak innych innych możliwości, polska rodzina wraz ze znajomymi zdecydowała się wynająć prywatny samolot i tym sposobem wrócić do kraju. Następnie wszczęła standardowe postępowanie reklamacyjne… w wyniku którego otrzymała odszkodowanie w zawrotnej kwocie 1 mln koron!
Szybko okazało się, że wypłata miała być wynikiem “niedopatrzenia” linii lotniczych SAS. Przewoźnik pozwał rodzinę i jej znajomych pozwem wzajemnym, żądając zwrotu pieniędzy. Po zaangażowaniu w sprawę kancelarii RPMS, strony doszły do ugody. W rezultacie polska rodzina może zachować ponad 800 tysięcy koron, czyli równowartość ponad 300 tysięcy złotych. 

REKLAMA

Black Friday a Dyrektywa Omnibus. Czy skończyło się windowanie cen przed promocyjną obniżką?

W tym tygodniu Black Friday (24 listopada 2023 r.), czyli gorący okres promocji, na który wielu z nas czeka z niecierpliwością. Sklepy kuszą konsumentów akcjami promocyjnymi w styli „3 za 2”, „1+1”, czy rabatami zniżkowymi. Wielu korzysta z takich okazji, szczególnie w kontekście zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia i możliwości zakupu prezentów w niższych cenach. Jak wpłyną na uczciwość obniżek cen przepisy Dyrektywa Omnibus niedawno wdrożonej w Polsce? Komentuje adwokat Karolina Pilawska z Kancelarii Pilawska Zorski Adwokaci.

Konsument może tylko raz odstąpić od abonamentu zamówionego przez internet (początkowo bezpłatnego a potem automatycznie przedłużanego). Ta zasada ma wyjątek

Wykonanie przysługującego konsumentowi prawa do odstąpienia od abonamentu zamówionego na odległość, początkowo bezpłatnego i podlegającego automatycznemu przedłużeniu, jest gwarantowane tylko jeden raz. Odmiennie rzecz się ma, jeżeli konsument nie został dostatecznie poinformowany o łącznym koszcie abonamentu. 

TSUE: Bank ma obowiązek przekazać konsumentowi informacje, które pokażą rzeczywiste ryzyko kredytu

Kolejny wyrok Trybunał Sprawiedliwości UE w sprawie kredytów frankowych. W wyroku z 21 września 2023 r. TSUE podkreślił, że bank ma obowiązek przekazać konsumentowi informacje, które pozwolą zrozumieć rzeczywiste ryzyka, na które jest narażony w trakcie całego okresu obowiązywania umowy kredytu denominowanego w walucie obcej.

Decyzja Prezesa UOKiK: Orange ma zwrócić klientom pieniądze. Zobacz za co i komu należy się zwrot! Kto będzie musiał wypełnić wniosek?

Orange Polska zwróci konsumentom opłaty za kontakt z infolinią  oraz za wizytę technika diagnozującego uszkodzenie (49 zł lub wielokrotność tej kwoty) - poinformował UOKiK w komunikacie. Prezes UOKiK zobowiązał do tego Orange Polska. Rzecznik Orange Polska Wojciech Jabczyński poinformował, że spółka wykona decyzję UOKiK, do czego zobowiązała się w wyniku dialogu z Urzędem. Zaznaczył też, że opłatę za połączenia z infoliniami Orange zniósł w marcu 2023 roku.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK)

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) to polska instytucja państwowa, której zadaniem jest ochrona praw konsumentów i zapewnienie sprawiedliwej konkurencji na rynku. UOKiK jest podległy Prezesowi Rady Ministrów, ale działa niezależnie i podejmuje decyzje na podstawie przepisów prawa.

Czy konsument będzie miał łatwiej w sporze sądowym z przedsiębiorcą?

1 lipca 2023 r. zmieniły się sprawy sądowe, w których po przeciwnych stronach będą stawać konsumenci i przedsiębiorcy. Nowelizacją kpc wprowadzone zostają przepisy, które mają wzmocnić pozycję konsumenta w procesie, jednocześnie nakładając dodatkowe obowiązki na przedsiębiorców.

Ceny promocyjne - jak obliczać i prezentować zgodnie z prawem? Czy sklepy radzą sobie z dyrektywą Omnibus?

Od 1 stycznia 2023 r. przedsiębiorcy mają obowiązek informować o najniższej cenie produktu lub usługi z 30 dni przed wprowadzeniem obniżki. Kontrole Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Inspekcji Handlowej wykazały, że wiele z firm nie wie, jak poprawnie prezentować promocje nie wprowadzając konsumentów w błąd i tym samym – uniknąć kar. Eksperci z Exorigo-Upos przeanalizowali zalecenia UOKiK i wyjaśniają, w jaki sposób prawidłowo oznaczać niższe, promocyjne ceny produktów.

Chatboty, algorytmy, sztuczna inteligencja a prawa konsumenta - stanowisko UOKiK

Jak powinno się używać chatboty, algorytmy cyfrowe i inne formy sztucznej inteligencji w zgodzie z prawami konsumenta - wyjaśniali przedstawiciele Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów podczas obrad sejmowej podkomisji ds. regulacji prawnych w dniu 12 kwietnia 2023 r.

Kredyty frankowe - wyrok TSUE. Ochrona dla konsumentów także po unieważnieniu umowy

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał 16 marca 2023 r. wyrok w sprawie kredytów frankowych. Zdaniem TSUE ochrona przyznana konsumentom przez prawo UE nie jest ograniczona jedynie do okresu wykonania umowy, lecz obowiązuje również po jej wykonaniu.

Konsumencie, znaj swoje prawa! Czy sprzedawca może odmówić zwrotu towaru?

Światowy Dzień Konsumenta jest świetną okazją, by pochylić się nad jednym z najważniejszych praw, którym dysponuje. To prawo do zwrotu zakupionego towaru i bycia nieprowadzanym w błąd przez sprzedawcę. Jednak, czy zwrot zawsze wchodzi w grę? Jak wygląda ten mechanizm, kiedy kupujemy w sklepach stacjonarnych? Jak oddać towar zakupiony online? 

Odpowiedzialność za niezgodność towaru z umową – na czym polega?

Kiedy przedsiębiorca ponosi odpowiedzialność za niezgodność towaru z umową? Jakie prawa przysługują konsumentom?

Zarzut wprowadzania konsumentów w błąd dla spółki Wakacje.pl

Zarzut wprowadzania konsumentów w błąd poprzez nieprawidłowe prezentowanie cen Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny postawił spółce Wakacje.pl z Gdańska. Spółce grozi kara do 10 proc. rocznego obrotu.

Jak sprzedawcy stosują się do nowych przepisów konsumenckich?

Do 40 przedsiębiorców z branży e-commerce, w tym największych platform sprzedażowych, drogerii, sieci sklepów z ubraniami czy sprzętem elektronicznym, UOKiK wysłał pisma dotyczące możliwych nieprawidłowości we wdrażaniu nowych przepisów. Chodzi o obowiązujące od początku stycznia regulacje, które zobowiązują do informowania klientów o najniższej cenie produktu bądź usługi z ostatnich 30 dni poprzedzających promocję. 

REKLAMA