REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Umowa o zarządzanie nieruchomością - WZÓR UMOWY

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Chmiel

REKLAMA

W umowie Zleceniodawca zleca Zarządzającemu podjęcie czynności zwykłego zarządu nieruchomością. Pobierz bezpłatny wzór umowy o zarządzanie nieruchomością.

POBIERZ BEZPŁATNY WZÓR: Umowa o zarządzanie nieruchomością

REKLAMA

REKLAMA


UMOWA O ZARZĄDZANIE

zawarta w dniu ...................................... w ……………………….. pomiędzy :

Wspólnotą Mieszkaniową nieruchomości przy ul. ......................... w ……………., w imieniu i na rzecz której działa Zarząd, w składzie:

............................................................................................................................................

............................................................................................................................................

REKLAMA

a

Dalszy ciąg materiału pod wideo



............................................................................................................................................

............................................................................................................................................


§ 1

Strony stwierdzają, że przedmiotowa nieruchomość wspólna składa się z działki nr ……………...

położonej w obrębie miasta/wsi*…………....………….... oraz z  budynku jednorodzinnego/wielorodzinnego* położonego w ……………………. przy ul. .............................., dla których prowadzona jest przez Sąd Rejonowy dla …………………….. Wydział Ksiąg Wieczystych, księga wieczysta nr........................................................................... .


§ 2

Zarząd zleca Zarządzającemu wykonywanie w sposób samodzielny czynności zwykłego

zarządu nieruchomością wspólną, a Zarządzający powyższy obowiązek przyjmuje.


§ 3

Czynności zwykłego zarządu nieruchomością wspólną obejmują w szczególności:

1. ustalenie aktualnego stanu prawnego i faktycznego nieruchomości, oraz wyodrębnionych

lokali, prowadzenie wykazu lokali i właścicieli lokali,

2. prowadzenie księgi obiektu budowlanego oraz dokumentacji technicznej nieruchomości

wspólnej wymaganej przez przepisy prawa budowlanego,

3. przeprowadzanie za pośrednictwem wyspecjalizowanych jednostek kontroli technicznej, okresowych przeglądów nieruchomości i urządzeń stanowiących jej wyposażenie

techniczne zgodnie z wymogami prawa budowlanego,

4. Utrzymanie w należytym porządku i czystości pomieszczeń i urządzeń budynku służących

do wspólnego użytku właścicieli lokali, terenu nieruchomości, chodnika przed nieruchomością oraz innych terenów, poprzez nadzór nad realizacja zawartych w tym zakresie umów,

5. zapewnienie dla nieruchomości wspólnej dostawy energii elektrycznej, wody, odprowadzenia ścieków i wywozu śmieci , poprzez nadzór nad realizacja zawartych w tym zakresie umów,

6. zapewnienie dla nieruchomości wspólnej usług kominiarskich i innych usług związanych z funkcjonowaniem urządzeń technicznych nieruchomości wspólnej,

7. wykonanie bieżącej konserwacji i bieżących napraw nieruchomości wspólnej, a w szczególności dokonywania napraw budynku i jego pomieszczeń wspólnych oraz urządzeń technicznych umożliwiających właścicielom lokali korzystanie z oświetlenia, ogrzewania lokali, ciepłej i zimnej wody i innych urządzeń należących do wyposażenia nieruchomości wspólnej, poprzez nadzór nad realizacja zawartych w tym zakresie umów,

8. usuwanie awarii i ich skutków na nieruchomości wspólnej, w tym na warunkach określonych w § 6 pkt. 2 umowy,

9. ubezpieczenie budynków położonych na nieruchomości wspólnej,

10. opłacanie podatków i innych opłat publicznoprawnych przypadających od nieruchomości wspólnej, chyba że są one pokrywane bezpośrednio przez właścicieli poszczególnych lokali,

11. zawieranie umów o dostawy , roboty i usługi, związane z realizacja zadań wymienionych w pkt. 3-9 umowy, kontrola prawidłowości wykonania tych umów oraz ich rozwiązanie w przypadkach gospodarczo uzasadnionych,

12. Otwarcie rachunku bankowego dla wspólnoty i dokonywanie rozliczeń poprzez rachunek

bankowy, w tym otwarcie osobnego rachunku bankowego dla gromadzenia środków na fundusz remontowy,

13. prowadzenie odpowiedniej księgowości dla nieruchomości wspólnej, w tym odrębnej ewidencji kosztów i przychodów oraz ewidencji wpłat na fundusz remontowy, a także ewidencji wnoszonych przez właścicieli opłat i zaliczek na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólna ( koszty eksploatacyjne). Rachunkowość Wspólnoty prowadzona będzie w pełnym zakresie zgodnie z obowiązującymi przepisami,

14. sporządzenie rocznego sprawozdania finansowego najpóźniej na 15 dni przez terminem zebrania sprawozdawczego,

15. prowadzenie korespondencji z członkami Wspólnoty Mieszkaniowej,

16. przygotowanie dokumentów umożliwiających sadowa windykacje należności Wspólnoty

17. rozliczenie rocznego planu gospodarczego, w tym funduszu remontowego,

18. windykacje opłat należnych od właścicieli lokali odrębnych.

19. Zarządca zobowiązuje się do przygotowania i podpisania umów dotyczących obsługi nieruchomości, do czego niniejszym otrzymuje pełnomocnictwo Zarządu Wspólnoty Mieszkaniowej.


§ 4

Z zaliczki i opłat wnoszonych przez właścicieli pokrywane będą:

1. koszty zarządzania nieruchomością wspólna, w skład których w szczególności wchodzą:

a) wydatki na bieżące remonty i konserwacje,

b) opłaty za dostawę gazu do centralnego ogrzewania, energii elektrycznej i wody - w części

dotyczącej nieruchomości wspólnej,

c) opłaty z tytułu wywozu śmieci i odprowadzenia ścieków z nieruchomości wspólnej,

d) wydatki na utrzymanie czystości i porządku,

e) ubezpieczenia, podatki i inne opłaty publicznoprawne, chyba że są pokrywane bezpośrednio przez właścicieli lokali,

f) koszty eksploatacji i konserwacji urządzeń technicznych w nieruchomości wspólnej,

g) koszty napraw, usuwania awarii i ich skutków oraz koszty remontów

h) wynagrodzenie dla Zarządzającego i ryczałt dla członków Zarządu,

Powyższe koszty rozlicza się zgodnie z obowiązującymi uchwałami.

2. Zarządzający jest upoważniony do rozliczania i ustalania zaliczkowych opłat za czynsz

oraz świadczenia obejmujące dostawy do poszczególnych lokali centralnego ogrzewania (c.o.), ciepłej wody (c.w.) i zimnej wody (z.w.) oraz wywóz śmieci i odprowadzanie ścieków z lokalu. Opłata stała za c.o. jest rozliczana w stosunku do 1 m2 powierzchni użytkowej lokalu, opłata zmienna jest rozliczana w stosunku do 1 m2 powierzchni użytkowej lub według wskazania licznika (LEC).

Opłata za c.w. i z.w. rozliczana jest według wskazań licznika. Opłata za wywóz śmieci rozliczana jest do 1 m2 lokalu mieszkalnego.

3. W przypadku podwyższenia lub obniżenia cen za gaz, c.w., z.w. i energie elektryczna, wywóz śmieci i odprowadzenie ścieków z lokalu oraz za inne usługi wpływające na wysokość opłat, opłata zostanie przez Zarządzającego proporcjonalnie podwyższona lub obniżona od dnia zmiany cen. Zarządzający ma obowiązek niezwłocznego zawiadomienia właścicieli lokali o dokonanej podwyżce lub obniżce.



§ 5

Zarządzający jest uprawniony do przeprowadzania remontu kapitalnego budynku wyłącznie na podstawie zatwierdzonego rocznego planu gospodarczego.

§ 6

1. W przypadku niespodziewanej awarii, której usuniecie przekracza zakres bieżących napraw a koszt przekracza zebrane środki funduszu remontowego Zarządzający ma obowiązek usunąć awarie i jej skutki, z jednoczesnym powiadomieniem Zarządu Wspólnoty o poniesionych kosztach.

§ 7

1. Nadzór nad wykonaniem umowy o zarządzanie należy do Zarządu Wspólnoty.

2. Do podjęcia przez Zarządzającego czynności przekraczających zakres powierzonych mu w umowie o zarządzenie obowiązków potrzebna jest zgoda Zarządu.

§ 8

1. Za wykonanie powierzonych w niniejszej umowie obowiązków Zarządzający otrzymywać będzie wynagrodzenie na podstawie wystawianych faktur płatnych w terminie 14 dni.

2. Wysokość wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 1 określa uchwała Wspólnoty Mieszkaniowej z dnia .........................r. stanowiącą załącznik nr 1, a sposób wyliczenia przedstawia załącznik nr 2.

§ 9

Zarządzający ponosi odpowiedzialność odszkodowawcza w stosunku do Wspólnoty za zawinione działanie i zaniechanie własne oraz działanie i zaniechanie osób, z pomocą których zobowiązanie wykonuje.

§ 10

1. Na żądanie Zarządu Zarządzający jest zobowiązany każdorazowo do przedłożenia informacji o poniesionych kosztach utrzymania nieruchomości wspólnej oraz dochodach z nieruchomości. Informacja winna być przekazana Zarządowi na piśmie w terminie 7 dni od otrzymania wniosku z żądaniem.

2. Zarządzający zobowiązany jest do niezwłocznego powiadomienia Zarządu Wspólnoty Mieszkaniowej o zagrożeniu wyczerpania środków finansowych z zaliczek przeznaczonych na eksploatacje przed końcem roku finansowego.

§ 11

Umowa zostaje zawarta na czas nieokreślony i wchodzi w życie z dniem .............................. roku,

natomiast wykonanie umowy następuje z dniem ..............................roku.

§ 12

Każdej ze stron służy prawo wypowiedzenia niniejszej umowy z zachowaniem 3 - miesięcznego okresu wypowiedzenia

§ 13

Wszelkie zmiany warunków niniejszej umowy wymagają formy pisemnej pod rygorem nieważności.


§ 14

Po rozwiązaniu niniejszej umowy ustępujący zarządzający obowiązany jest do :

1. przedstawienia Zarządowi najpóźniej w ostatnim dniu pełnienia swej funkcji

sprawozdania z dotychczasowego wykonania swych obowiązków, w tym z realizacji planu gospodarczego,

2. przystąpienia z udziałem Zarządu do protokołu zdawczo-odbiorczego dotyczącego :

a) stanu technicznego nieruchomości,

b) stanu prawnego nieruchomości,

c) stanu zobowiązań i praw Wspólnoty,

d) rozliczenia zebranych opłat i zaliczek,

3. niezwłocznego wydania Zarządowi majątku Wspólnoty oraz wszelkiej dokumentacji dotyczącej nieruchomości i spraw Wspólnoty – w tym dokumentacji budowlanej, dokumentacji dotyczącej strony prawnej nieruchomości, w tym oryginałów zawartych w imieniu Wspólnoty umów, dowodów ich rozwiązania lub wypowiedzenia oraz innych niezbędnych dokumentów.

§ 15

W spawach nieuregulowanych niniejsza umowa maja zastosowanie przepisy ustawy

z 24 czerwca 1994 roku o własności lokali (Dz. U. 1994 r. Nr 85, poz. 388, z pózn. zm.) oraz przepisy kodeksu cywilnego.

Zarząd Wspólnoty Mieszkaniowej Zarządzający

Załącznik nr 2 do umowy z dnia: ......................................................................................................

Rodzaj pomieszczeni Powierzchnia w (m2) ………………………………………………………..

Stawka wynagrodzenia (zł/m2) …………………………………..…………………………………

Wysokość wynagrodzenia  (zł) ……………………………………………………………………..

Pow. Lokali mieszkalnych ………………………………………………………………………….

Pow. części wspólnych ……………………………………………………………………………..

Suma: : ........................................................................................zł

Koszty korespondencji i obsługi biura: ...................................... zł

Łącznie : .......................................................................................zł

                                                                 
      podpisy
.............................................................................................

POBIERZ BEZPŁATNY WZÓR: Umowa o zarządzanie nieruchomością

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przełom w podatkach - wreszcie coś dla podatników: zapadła uchwała NSA, która zmienia wszystko. Będzie można wznowić postępowanie zakończone ostateczną decyzją

Przełom w podatkach: zapadła uchwała NSA, która zmienia wszystko, bo będzie można wznowić postępowanie zakończone ostateczną decyzją. Uchwała Naczelnego Sądu Administracyjnego z 13 października 2025 roku potwierdziła, że przesłanką wznowienia postępowania zakończonego decyzją ostateczną na wniosek strony mogą być okoliczności lub dowody, które były znane stronie w toku postępowania, lecz nie zostały przez nią powołane, o ile nie były one znane organowi prowadzącemu postępowanie. Uchwała sędziów NSA rozstrzyga dotychczasowe rozbieżności w orzecznictwie i ustala wykładnię literalną przepisu. Co zatem z postępowaniami, czy będzie fala wznowień?

Od 240 zł do 960 zł za pomoc radcy prawnego z urzędu od 1 stycznia 2026 r. Zmiany dotyczą tej grupy spraw

Radca prawny z urzędu po 1 stycznia 2026 r. weźmie za sprawy z zakresu prawa rodzinnego od 240 zł do 960 zł. Są nowe stawki kosztów pomocy prawnej. Sprawdź za co, ile zapłacisz w 2026 r.

Bon ciepłowniczy 2025: 500, 1000 albo 1750 zł. Wnioski od 3 listopada

Już 3 listopada 2025 r. gminy zaczną przyjmowanie wniosków o bony ciepłownicze za okres od 1 lipca 2025 r. do 31 grudnia 2025 r. Drugi nabór wystartuje na początku przyszłego roku. Czym jest bon ciepłowniczy i ile wynosi? Jakie warunki trzeba spełnić, aby otrzymać takie wsparcie? Kiedy można spodziewać się wypłaty środków?

Możesz to zrobić na swojej działce do końca lutego 2026 - potem wchodzą ograniczenia

Jak doskonale wiemy, prawo własności nie zawsze oznacza dowolność i pełną swobodę działania, nawet na swoim własnym terenie. Przepisy wprowadzają liczne ograniczenia, w których trudno się odnaleźć. Tak jest i w omawianym poniżej przypadku wykonywania specyficznych prac na własnej działce.

REKLAMA

Osoby niepełnosprawne i ich rodziny: Dlaczego nam to robicie? Komisje orzecznicze uzdrawiają

PZON: Przez 10 lat stopień znaczny niepełnosprawności. I nagle w 2025 r. cudowne ozdrowienie. Stan zdrowia bez zmian osoby niepełnosprawnej, ale orzeczenia o znacznym stopniu już nie. W mojej ocenie (być może mylnej) narasta problem „cudownych” ozdrowień dzieci i młodych ludzi obciążonych zespołem Aspergera. To samo dotyczy autyzmu. Chodzi o to, że PZON zmieniły praktykę orzeczniczą. Przy niezmienonym stanie zdrowia 10-latek otrzymywał znaczny stopień niepełnosprawności, a dziś już tak nie jest (drugi wariant takiej sytuacji to zabranie z orzeczenia pkt 7 i 8). Wczoraj był stopień znaczny niepełnosprawności i świadczenie pielęgnacyjne. Dziś cudowne uzdrowienie i nie ma znacznego stopnia niepełnosprawności.

Czy, gdyby Tato wystąpił po świadczenie wspierające, to czy ja nadal mogłabym otrzymywać świadczenie pielęgnacyjne, jak dotychczas?

Założeniem obecnego systemu wspierania osób niepełnosprawnych jest wygaszenie świadczenia pielęgnacyjnego (starego) dla opiekunów niepełnosprawnych osób dorosłych. Tylko osoby dorosłe mogą otrzymać świadczenie wspierające. Więc osoba niepełnosprawna (dorosła) składając wniosek o świadczenie wspierające "zabiera" np. swojej córce świadczenie pielęgnacyjne (stare). Nowe świadczenie pielęgnacyjne jest tylko dla opiekunów opiekujących się dziećmi do 18. życia (które nie mają prawa do świadczenia wspierającego).

Mitem jest, że MOPS daje tylko jeden zasiłek na osobę. W przykładzie wypłacił 6 zasiłków. Na jedzenie, buty, ciuchy, leki i lekarz, czynsz

Czy jedna osoba z MOPS otrzymuje średnio tylko jeden rodzaj zasiłku? A może jest możliwa kumulacja świadczeń i jedna osoba potrzebująca otrzyma ich wiele rodzajów (albo na różne cele)? W artykule przykład na drugą sytuację - wyrok sądu dla osoby, która otrzymała z MOPS 6 zasiłków w trzy miesiące. Jedzenie, buty, ciuchy, leki i lekarz, czynsz. Beneficjentka zasiłków poszła do sądu nie dlatego, że nie otrzymała zasiłku. Spierała się (skutecznie) o zbyt niską jego wartość.

Zdolność kredytowa w październiku 2025 r. Kolejny rekord pobity: prawie milion złotych dla rodziny ze średnimi zarobkami

W ciągu roku zdolność kredytowa trzyosobowej rodziny dysponującej dwiema średnimi krajowymi wzrosła o 1/4. Najmocniej sytuacja poprawiła się w ciągu ostatnich 6 miesięcy, w trakcie których mediana zdolności kredytowej konsekwentnie wyznaczała kolejne historyczne rekordy. Dziś kwota, którą banki skłonne są pożyczyć na zakup mieszkania rodzinie z dwiema średnimi krajowymi, to 940 tysięcy złotych. Choć nominalnie jest to najwyższy zanotowany wynik, to po korekcie o inflację do rekordu wciąż brakuje kilkunastu procent.

REKLAMA

Ile weźmiesz trzynastki w 2026 - nowa wysokość świadczenia

Nie jest wprawdzie jeszcze oficjalnie wiadome, ile dokładnie wyniesie trzynastka w 2026 roku, ale na podstawie dostępnych danych gospodarczych z GUS oraz przepisów, można już oszacować z dużą dokładnością tę kwotę świadczenia. Dowiedz się już teraz, ile wyniesie nowa trzynastka. W artykule znajdziesz szczegółowe obliczenia oparte o dotychczas dostępne dane makroekonomiczne.

Uwaga na nowe oszustwo! Bazuje na zmianie przepisów. Każdy powinien wiedzieć i ostrzec seniorów przed naciągaczami

Koniec roku to moment, w którym oszuści działają bardziej intensywnie. W tym okresie często bazują na informacjach o tym, że od nowego roku ma nastąpić zmiana przepisów, w związku z którą na obywateli zostaną nałożone nowe obowiązki. Warto więc być na bieżąco z planowanymi zmianami prawa i odpowiednio reagować oraz ostrzec seniorów.

REKLAMA