REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Umowa o zarządzanie nieruchomością - WZÓR UMOWY

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Chmiel

REKLAMA

W umowie Zleceniodawca zleca Zarządzającemu podjęcie czynności zwykłego zarządu nieruchomością. Pobierz bezpłatny wzór umowy o zarządzanie nieruchomością.

POBIERZ BEZPŁATNY WZÓR: Umowa o zarządzanie nieruchomością

REKLAMA

REKLAMA


UMOWA O ZARZĄDZANIE

zawarta w dniu ...................................... w ……………………….. pomiędzy :

Wspólnotą Mieszkaniową nieruchomości przy ul. ......................... w ……………., w imieniu i na rzecz której działa Zarząd, w składzie:

............................................................................................................................................

............................................................................................................................................

REKLAMA

a

Dalszy ciąg materiału pod wideo



............................................................................................................................................

............................................................................................................................................


§ 1

Strony stwierdzają, że przedmiotowa nieruchomość wspólna składa się z działki nr ……………...

położonej w obrębie miasta/wsi*…………....………….... oraz z  budynku jednorodzinnego/wielorodzinnego* położonego w ……………………. przy ul. .............................., dla których prowadzona jest przez Sąd Rejonowy dla …………………….. Wydział Ksiąg Wieczystych, księga wieczysta nr........................................................................... .


§ 2

Zarząd zleca Zarządzającemu wykonywanie w sposób samodzielny czynności zwykłego

zarządu nieruchomością wspólną, a Zarządzający powyższy obowiązek przyjmuje.


§ 3

Czynności zwykłego zarządu nieruchomością wspólną obejmują w szczególności:

1. ustalenie aktualnego stanu prawnego i faktycznego nieruchomości, oraz wyodrębnionych

lokali, prowadzenie wykazu lokali i właścicieli lokali,

2. prowadzenie księgi obiektu budowlanego oraz dokumentacji technicznej nieruchomości

wspólnej wymaganej przez przepisy prawa budowlanego,

3. przeprowadzanie za pośrednictwem wyspecjalizowanych jednostek kontroli technicznej, okresowych przeglądów nieruchomości i urządzeń stanowiących jej wyposażenie

techniczne zgodnie z wymogami prawa budowlanego,

4. Utrzymanie w należytym porządku i czystości pomieszczeń i urządzeń budynku służących

do wspólnego użytku właścicieli lokali, terenu nieruchomości, chodnika przed nieruchomością oraz innych terenów, poprzez nadzór nad realizacja zawartych w tym zakresie umów,

5. zapewnienie dla nieruchomości wspólnej dostawy energii elektrycznej, wody, odprowadzenia ścieków i wywozu śmieci , poprzez nadzór nad realizacja zawartych w tym zakresie umów,

6. zapewnienie dla nieruchomości wspólnej usług kominiarskich i innych usług związanych z funkcjonowaniem urządzeń technicznych nieruchomości wspólnej,

7. wykonanie bieżącej konserwacji i bieżących napraw nieruchomości wspólnej, a w szczególności dokonywania napraw budynku i jego pomieszczeń wspólnych oraz urządzeń technicznych umożliwiających właścicielom lokali korzystanie z oświetlenia, ogrzewania lokali, ciepłej i zimnej wody i innych urządzeń należących do wyposażenia nieruchomości wspólnej, poprzez nadzór nad realizacja zawartych w tym zakresie umów,

8. usuwanie awarii i ich skutków na nieruchomości wspólnej, w tym na warunkach określonych w § 6 pkt. 2 umowy,

9. ubezpieczenie budynków położonych na nieruchomości wspólnej,

10. opłacanie podatków i innych opłat publicznoprawnych przypadających od nieruchomości wspólnej, chyba że są one pokrywane bezpośrednio przez właścicieli poszczególnych lokali,

11. zawieranie umów o dostawy , roboty i usługi, związane z realizacja zadań wymienionych w pkt. 3-9 umowy, kontrola prawidłowości wykonania tych umów oraz ich rozwiązanie w przypadkach gospodarczo uzasadnionych,

12. Otwarcie rachunku bankowego dla wspólnoty i dokonywanie rozliczeń poprzez rachunek

bankowy, w tym otwarcie osobnego rachunku bankowego dla gromadzenia środków na fundusz remontowy,

13. prowadzenie odpowiedniej księgowości dla nieruchomości wspólnej, w tym odrębnej ewidencji kosztów i przychodów oraz ewidencji wpłat na fundusz remontowy, a także ewidencji wnoszonych przez właścicieli opłat i zaliczek na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólna ( koszty eksploatacyjne). Rachunkowość Wspólnoty prowadzona będzie w pełnym zakresie zgodnie z obowiązującymi przepisami,

14. sporządzenie rocznego sprawozdania finansowego najpóźniej na 15 dni przez terminem zebrania sprawozdawczego,

15. prowadzenie korespondencji z członkami Wspólnoty Mieszkaniowej,

16. przygotowanie dokumentów umożliwiających sadowa windykacje należności Wspólnoty

17. rozliczenie rocznego planu gospodarczego, w tym funduszu remontowego,

18. windykacje opłat należnych od właścicieli lokali odrębnych.

19. Zarządca zobowiązuje się do przygotowania i podpisania umów dotyczących obsługi nieruchomości, do czego niniejszym otrzymuje pełnomocnictwo Zarządu Wspólnoty Mieszkaniowej.


§ 4

Z zaliczki i opłat wnoszonych przez właścicieli pokrywane będą:

1. koszty zarządzania nieruchomością wspólna, w skład których w szczególności wchodzą:

a) wydatki na bieżące remonty i konserwacje,

b) opłaty za dostawę gazu do centralnego ogrzewania, energii elektrycznej i wody - w części

dotyczącej nieruchomości wspólnej,

c) opłaty z tytułu wywozu śmieci i odprowadzenia ścieków z nieruchomości wspólnej,

d) wydatki na utrzymanie czystości i porządku,

e) ubezpieczenia, podatki i inne opłaty publicznoprawne, chyba że są pokrywane bezpośrednio przez właścicieli lokali,

f) koszty eksploatacji i konserwacji urządzeń technicznych w nieruchomości wspólnej,

g) koszty napraw, usuwania awarii i ich skutków oraz koszty remontów

h) wynagrodzenie dla Zarządzającego i ryczałt dla członków Zarządu,

Powyższe koszty rozlicza się zgodnie z obowiązującymi uchwałami.

2. Zarządzający jest upoważniony do rozliczania i ustalania zaliczkowych opłat za czynsz

oraz świadczenia obejmujące dostawy do poszczególnych lokali centralnego ogrzewania (c.o.), ciepłej wody (c.w.) i zimnej wody (z.w.) oraz wywóz śmieci i odprowadzanie ścieków z lokalu. Opłata stała za c.o. jest rozliczana w stosunku do 1 m2 powierzchni użytkowej lokalu, opłata zmienna jest rozliczana w stosunku do 1 m2 powierzchni użytkowej lub według wskazania licznika (LEC).

Opłata za c.w. i z.w. rozliczana jest według wskazań licznika. Opłata za wywóz śmieci rozliczana jest do 1 m2 lokalu mieszkalnego.

3. W przypadku podwyższenia lub obniżenia cen za gaz, c.w., z.w. i energie elektryczna, wywóz śmieci i odprowadzenie ścieków z lokalu oraz za inne usługi wpływające na wysokość opłat, opłata zostanie przez Zarządzającego proporcjonalnie podwyższona lub obniżona od dnia zmiany cen. Zarządzający ma obowiązek niezwłocznego zawiadomienia właścicieli lokali o dokonanej podwyżce lub obniżce.



§ 5

Zarządzający jest uprawniony do przeprowadzania remontu kapitalnego budynku wyłącznie na podstawie zatwierdzonego rocznego planu gospodarczego.

§ 6

1. W przypadku niespodziewanej awarii, której usuniecie przekracza zakres bieżących napraw a koszt przekracza zebrane środki funduszu remontowego Zarządzający ma obowiązek usunąć awarie i jej skutki, z jednoczesnym powiadomieniem Zarządu Wspólnoty o poniesionych kosztach.

§ 7

1. Nadzór nad wykonaniem umowy o zarządzanie należy do Zarządu Wspólnoty.

2. Do podjęcia przez Zarządzającego czynności przekraczających zakres powierzonych mu w umowie o zarządzenie obowiązków potrzebna jest zgoda Zarządu.

§ 8

1. Za wykonanie powierzonych w niniejszej umowie obowiązków Zarządzający otrzymywać będzie wynagrodzenie na podstawie wystawianych faktur płatnych w terminie 14 dni.

2. Wysokość wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 1 określa uchwała Wspólnoty Mieszkaniowej z dnia .........................r. stanowiącą załącznik nr 1, a sposób wyliczenia przedstawia załącznik nr 2.

§ 9

Zarządzający ponosi odpowiedzialność odszkodowawcza w stosunku do Wspólnoty za zawinione działanie i zaniechanie własne oraz działanie i zaniechanie osób, z pomocą których zobowiązanie wykonuje.

§ 10

1. Na żądanie Zarządu Zarządzający jest zobowiązany każdorazowo do przedłożenia informacji o poniesionych kosztach utrzymania nieruchomości wspólnej oraz dochodach z nieruchomości. Informacja winna być przekazana Zarządowi na piśmie w terminie 7 dni od otrzymania wniosku z żądaniem.

2. Zarządzający zobowiązany jest do niezwłocznego powiadomienia Zarządu Wspólnoty Mieszkaniowej o zagrożeniu wyczerpania środków finansowych z zaliczek przeznaczonych na eksploatacje przed końcem roku finansowego.

§ 11

Umowa zostaje zawarta na czas nieokreślony i wchodzi w życie z dniem .............................. roku,

natomiast wykonanie umowy następuje z dniem ..............................roku.

§ 12

Każdej ze stron służy prawo wypowiedzenia niniejszej umowy z zachowaniem 3 - miesięcznego okresu wypowiedzenia

§ 13

Wszelkie zmiany warunków niniejszej umowy wymagają formy pisemnej pod rygorem nieważności.


§ 14

Po rozwiązaniu niniejszej umowy ustępujący zarządzający obowiązany jest do :

1. przedstawienia Zarządowi najpóźniej w ostatnim dniu pełnienia swej funkcji

sprawozdania z dotychczasowego wykonania swych obowiązków, w tym z realizacji planu gospodarczego,

2. przystąpienia z udziałem Zarządu do protokołu zdawczo-odbiorczego dotyczącego :

a) stanu technicznego nieruchomości,

b) stanu prawnego nieruchomości,

c) stanu zobowiązań i praw Wspólnoty,

d) rozliczenia zebranych opłat i zaliczek,

3. niezwłocznego wydania Zarządowi majątku Wspólnoty oraz wszelkiej dokumentacji dotyczącej nieruchomości i spraw Wspólnoty – w tym dokumentacji budowlanej, dokumentacji dotyczącej strony prawnej nieruchomości, w tym oryginałów zawartych w imieniu Wspólnoty umów, dowodów ich rozwiązania lub wypowiedzenia oraz innych niezbędnych dokumentów.

§ 15

W spawach nieuregulowanych niniejsza umowa maja zastosowanie przepisy ustawy

z 24 czerwca 1994 roku o własności lokali (Dz. U. 1994 r. Nr 85, poz. 388, z pózn. zm.) oraz przepisy kodeksu cywilnego.

Zarząd Wspólnoty Mieszkaniowej Zarządzający

Załącznik nr 2 do umowy z dnia: ......................................................................................................

Rodzaj pomieszczeni Powierzchnia w (m2) ………………………………………………………..

Stawka wynagrodzenia (zł/m2) …………………………………..…………………………………

Wysokość wynagrodzenia  (zł) ……………………………………………………………………..

Pow. Lokali mieszkalnych ………………………………………………………………………….

Pow. części wspólnych ……………………………………………………………………………..

Suma: : ........................................................................................zł

Koszty korespondencji i obsługi biura: ...................................... zł

Łącznie : .......................................................................................zł

                                                                 
      podpisy
.............................................................................................

POBIERZ BEZPŁATNY WZÓR: Umowa o zarządzanie nieruchomością

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Długi weekend w listopadzie. Rząd podjął decyzję

Listopad 2025 roku przyniesie wyjątkowo korzystny układ dni wolnych. Rząd zdecydował, że 10 listopada część Polaków dostanie dodatkowy dzień wolny, co pozwoli cieszyć się aż czterodniowym weekendem. Sprawdź, kogo obejmuje decyzja i jakie prawa gwarantuje Kodeks pracy.

Bon ciepłowniczy 2025/2026: Komu przysługuje 3500 zł? Zobacz progi dochodowe i kwoty wsparcia. [Ostateczne zasady]

Nowe zasady wsparcia dla gospodarstw domowych już obowiązują. Bon ciepłowniczy na lata 2025/2026 będzie ważnym wsparciem dla rodzin, które ogrzewają domy węglem, gazem, pelletem lub energią elektryczną. Maksymalna kwota dofinansowania wyniesie aż 3500 zł. Znamy już ostateczne progi dochodowe i wysokość wsparcia. Sprawdź, komu dokładnie przysługuje to świadczenie i jak złożyć wniosek.

Ile zapłacimy za prąd w 2025 i 2026 r.? Jaka będzie nowa wysokość opłaty mocowej? Znamy nowe przepisy

Weszły w życie nowe przepisy, które przedłużają mechanizmy osłonowe! Rząd przedłużył mechanizmy osłonowe i ustalił maksymalną stawkę za energię. Wprowadzono też znaczną ulgę na rachunku, zawieszając jedną z kluczowych opłat. Sprawdź, do kiedy obowiązuje wsparcie i kto z niego skorzysta!

Ulga na leki 2026. Jak odzyskać pieniądze z ZUS i urzędu skarbowego?

Ulga na leki może dać Ci zwrot setek złotych w PIT! Aby ją otrzymać, musisz znać żelazną zasadę 100 zł miesięcznie. Wyjaśniamy, jak dokładnie liczyć nadwyżkę, jakie dokumenty (m.in. zaświadczenie lekarskie) są kluczowe, a także jak rozliczyć wydatki na leki na niepełnosprawnego współmałżonka, by maksymalnie obniżyć swój podatek i odzyskać pieniądze w 2026 roku.

REKLAMA

Ulga rehabilitacyjna 2026. Jak zyskać na odliczeniach w PIT?

Niezależnie od zwolnień z opodatkowania, emeryci mają prawo do skorzystania z ulg, które można odliczyć od podstawy opodatkowania w rocznym zeznaniu PIT. W praktyce największe znaczenie dla seniorów mają ulga rehabilitacyjna oraz w jej ramach – ulga na leki.

Ulga dla pracujących seniorów 2026. Jak uzyskać zwolnienie z PIT krok po kroku?

Wiele osób mimo osiągnięcia wieku emerytalnego pozostaje aktywna zawodowo. Takim emerytom przysługuje zwolnienie z podatku dochodowego (PIT-0) na przychody do 85 528 zł rocznie. Wyjaśniamy, kto dokładnie może skorzystać z ulgi dla pracujących seniorów i jak ją aktywować u pracodawcy, by uniknąć najczęstszych błędów.

Ulgi i zniżki podatkowe dla emerytów w 2026. Z jakich preferencji można skorzystać?

Przepisy prawa podatkowego są szczególnie skomplikowane i bardzo często się zmieniają, co sprawia, że ciężko za nimi nadążyć. Przewidują one jednak szereg rozmaitych ulg i preferencji dla emerytów. Warto zatem zapoznać się z ich zasadami, pozwalają one bowiem zaoszczędzić nawet kilka tysięcy złotych rocznie. Wyjaśniamy, z jakich ulg mogą skorzystać emeryci i co zmieni się dla nich w 2026 roku?

Koniec ulg podatkowych w 2026? Ministerstwo Finansów zmienia zasady

Ministerstwo Finansów planuje w najbliższym czasie uszczelnienie systemu podatkowego, co przełoży się na istotne ograniczenia w popularnych ulgach podatkowych dla osób fizycznych i przedsiębiorców. Projektowane zmiany wejdą w życie już 1 stycznia 2026 roku i uderzą przede wszystkim w ulgę mieszkaniową, preferencyjną stawkę IP Box oraz zasady opodatkowania darowizn poleasingowych samochodów.

REKLAMA

Niepewna przyszłość dla świadczeń dla lekkiego i umiarkowanego stopnia niepełnosprawności. Godziwe świadczenia tylko dla stopnia znacznego?

Mamy (według zapowiedzi w Sejmie aż do nawet 2028 r.) prawie pewny brak waloryzacji dla takich świadczeń jak zasiłek pielęgnacyjny (od 2019 r.!), a także takie świadczenia jak dodatek dopełniający (do renty socjalnej) i dodatek do renty z tytułu niezdolności do pracy (projekt ustawy), które oparte są o niesamodzielność, a nie niepełnosprawność. Także w świadczeniu wspierającym samo orzeczenie o niepełnosprawności to za mało, aby je otrzymać. Potrzebny jest jeszcze poziom wsparcia (ocena samodzielności). Zestawienie tych zmian prowokuje do ważnego dla osób niepełnosprawnych pytania - "Czy w przyszłości będą coraz mniej ważne orzeczenia o niepełnosprawności w stopniu lekkim i umiarkowanym?"

Urlop regeneracyjny dla każdego. Trzy miesiące płatnego wolnego po spełnieniu prostych warunków. Od kiedy będzie można korzystać?

Aż 3 miesiące wolnego co 7 lat. Z takiego uprawnienia mieliby skorzystać wszyscy pracownicy. Urlop regeneracyjny byłby rozwiązaniem na kształt urlopu zdrowotnego przysługującego nauczycielom, sędziom, czy policjantom.

REKLAMA