REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Reklamacja imprezy turystycznej

Kamila Mazurek
Reklamacja imprezy turystycznej /Fot. Fotolia
Reklamacja imprezy turystycznej /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Biura podróży, szczególnie w okresie urlopowym, przedstawiają w swoich katalogach szerokie oferty wyjazdów. Planując wycieczki, czy to ze znacznym wyprzedzeniem czy last minute, zawsze należy pamiętać, by przed wyruszeniem sporządzić umowę o ściśle sprecyzowanej treści, tak by w razie niedogodności zastanych na miejscu - mieć podstawę do wystosowania roszczeń odszkodowawczych i żądania zwrotu kosztów od organizatora.

Wybierając się na wakacje, klient powierzający organizację swojego wypoczynku w ręce biura podróży, wymaga by wywiązało się ono ze wszystkich punktów zawartej umowy. Oznacza to zatem, że jeśli pobierający usługi zastanie na miejscu opuszczoną kwaterę bez widoku na wymarzoną i wyczekiwaną plażę, ma prawo wystąpić z żądaniem odszkodowawczym. Podstawą do pociągnięcia do odpowiedzialności biura podróży jest wadliwe wykonywanie przez nie umowy - adekwatnie do standardów, na jakie umówili się korzystający i oferujący świadczenie - w przypadku 3-gwiazdkowego hotelu może to być m.in szwankująca klimatyzacja czy brak dostępu do bieżącej wody.

REKLAMA

Czym jest impreza turystyczna?

W myśl art. 3 Ustawy o usługach turystycznych, za imprezę turystyczną uznaje się co najmniej dwie usługi turystyczne (przewodnickie, hotelarskie oraz wszystkie inne usługi świadczone turystom lub odwiedzającym), które stanowią pewną całość programową, i jeżeli usługi te obejmują nocleg lub trwają ponad 24 godziny albo jeżeli program przewiduje zmianę miejsca pobytu, mają również określoną wspólną cenę.

POLECAMY: E - wydanie Dziennika Gazety Prawnej

Odpowiedzialność prawna organizatora

REKLAMA

Organizator turystyki odpowiada za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy o świadczenie usług turystycznych. Natomiast wyłączony z tej odpowiedzialności jest wtedy, gdy niewykonanie lub nienależyte wykonanie jest spowodowane wyłącznie:

- działaniem lub zaniechaniem klienta;
- działaniem lub zaniechaniem osób trzecich, które nie uczestniczyły w wykonywaniu usług przewidzianych w umowie i jeżeli ich działań lub zaniechań nie można było przewidzieć ani uniknąć;
- siłą wyższą (
a więc nieobjęte wolą organizatora - niezależne od jego decyzji).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kolejna sytuacja dotyczy zgłoszenia się mniejszej liczby uczestników niż liczba minimalna określona w umowie - jeśli organizator powiadomił o tym klienta na piśmie w uzgodnionym terminie, nie będzie można rościć względem niego odszkodowania. Mimo braku ponoszenia odpowiedzialności, biuro w czasie trwania wycieczki powinno zaoferować pomoc klientowi ponoszącemu szkodę.

Przejawy wszelkiego niezadowolenia powinny zostać zgłoszone organizatorowi oraz wykonawcy usługi. Nie mogą być kierowane do innych podmiotów np. do agenta, u którego nastąpiło zakupienie usługi – doręczenie pisma do jego rąk opóźnia proces weryfikacji – bowiem jest on zobligowany do dalszego przekazania go do osoby powołanej do obioru. Kierowanie reprymend o niewłaściwe zapewnienie warunków w stosunku do właściciela hotelu lub przewoźnika jest możliwe tylko przy organizacji wyjazdu prywatnego.

Zobacz: Konsument i umowy

Termin załatwienia sprawy

REKLAMA

Klient, dochodząc swoich praw, może złożyć reklamację w czasie trwania wycieczki (wówczas informując na bieżąco o niedopełnianych warunkach porozumienia, może liczyć na natychmiastowe załatwienie problemu), jak i po jej zakończeniu – wtedy związany jest terminem 30 dni od dnia upłynięcia imprezy. Regulacja ta ma charakter stały. Świadczący usługi zatem nie może tego terminu ukrócić mocą jednostronnej decyzji. Reklamacja jest najprostszym i co do zasady przynoszącym najlepsze efekty środkiem skarżenia, jako, że nie wymaga uiszczania żadnych kosztów i stanowi relatywną oszczędność czasu w stosunku do długotrwałego i kosztownego procesu sądowego.

Niezależnie od wyniku rozpatrzenia reklamacji przez biuro podróży, musi ono klarownie przedstawić swoje stanowisko. A więc, w razie nieuwzględnienia pisma, przekazać klientowi szczegółowe, pisemne uzasadnienie swojej decyzji. Jeśli jednak organizator w ciągu 30 dni od nadesłanego pisma nie powiadomi klienta, o tym, co postanawia, wówczas na korzyść dopominającego się – z wszystkich roszczeń przez niego zgłoszonych, biuro musi się wywiązać (w takiej sytuacji reklamację uznaje się za uzasadnioną).

Zmiana umowy przed wyjazdem

Jeśli organizator, jeszcze przed rozpoczęciem imprezy turystycznej jest zmuszony zmienić istotne warunki umowy z klientem, z powodów od niego niezależnych powinien niezwłocznie o tym powiadomić klienta. Korzystający z usługi natomiast może w takich okolicznościach albo przyjąć nowy kształt umowy albo od niej odstąpić z natychmiastowym zwrotem wszystkich wniesionych świadczeń i bez obowiązku zapłaty kary umownej.

Zobacz: Reklamacje

Odwołanie imprezy przez organizatora - konsekwencje

Może się zdarzyć, że wskutek zaistnienia niezależnych od klienta okoliczności, biuro podróży odwoła imprezę turystyczną. Wówczas organizator powinien zorganizować imprezę zastępcza, o tym samym lub wyższym standardzie, ewentualnie za zgodą klienta, imprezę o niższym standardzie za zwrotem różnicy w cenie. Klient ma prawo wyboru – albo zdecydować się na uczestnictwo w niej (i ewentualnie negocjować wysokość ceny) albo żądać natychmiastowego zwrotu wszystkich wniesionych świadczeń.

Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (Dz.U. 2016 poz. 187 z późn. zm)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaskoczenie przed majówką. Lepiej nie wchodzić do lasów obok Trójmiasta - zalecenie pomorskiego lekarza weterynarii

W dniu 26 kwietnia 2024 r. pomorski lekarz weterynarii zalecił, aby nie wchodzić do trójmiejskich lasów. Powodem jest wykrycie u martwych dzików wirusa afrykańskiego pomoru świń (ASF).

Google schowa nasz adres IP. Reklamodawcy nas nie znajdą? Privacy Sandbox zamiast cookies

Realizowany przez Google projekt Privacy Sandbox, który domyślnie ma zastąpić pliki cookies, ma na celu ochronę prywatności użytkowników w sieci. Tym razem Google chce schować nasz adres IP, przez co reklamodawcy nie namierzą naszej lokalizacji. Czy będzie lepiej? Według niektórych regulatorów niekoniecznie, bo rozwiązanie proponowane przez Google będzie „preferowało rozwiązania reklamowe technologicznego giganta”. 

3 milionom Polaków grozi grzywna 5000 zł. Sprawdź, co zrobić, aby uniknąć kary

W bieżącym roku ponad trzy miliony Polaków staną przed koniecznością uzyskania nowego dowodu osobistego. Liczba dokumentów, które utracą ważność, przekracza dwa miliony. Pozostałe przypadki to osoby, które osiągną pełnoletność, zmienią nazwisko lub zgubią dokument. Czy Twój dowód jest wciąż ważny? Sprawdź to już teraz!

Kiedy można stracić prawo do zasiłku chorobowego?

Na wstępie odróżnić trzeba brak prawa do zasiłku chorobowego od jego utraty. W drugim wypadku prawo takie początkowo przysługuje, ale na skutek zachowań ubezpieczonego zdefiniowanych w art. 17 ustawy z 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa dochodzi do jego utraty.

REKLAMA

2150,00 zł miesięcznie na usługi dla seniora. Na jakich warunkach będzie przyznawany bon senioralny?

Wartość bonu senioralnego wyniesie maksymalnie 2150,00 zł, co odpowiada połowie minimalnego wynagrodzenia w drugiej połowie 2024 roku. Osobą uprawnioną do korzystania z usług świadczonych w ramach bonu senioralnego będzie osoba, która ukończyła 75. rok życia w przypadku, której jest możliwe zidentyfikowanie określonych potrzeb w zakresie podstawowych czynności dnia codziennego.

Tymczasowe aresztowanie. Czy na pewno tymczasowe?

Pozbawienie wolności, umieszczenie kogoś w więzieniu jest naturalną karą za popełnienie ciężkiego przestępstwa. Realizuje ono wiele funkcji, między innymi daje poczucie sprawiedliwości. Jest to jednak czynione po przeprowadzeniu stosownego postępowania oraz skazaniu. Tymczasem  funkcjonuje też środek zapobiegawczy, który może odizolować od świata oskarżonego, podejrzanego, czyli osobę, co do której dopiero toczy się postępowanie karne i nie wiadomo jeszcze czy zasługuje ona na jakąkolwiek karę. 

PFRON: Stawka w programie "Rehabilitacja 25 plus” wynosi 3200 zł miesięcznie. Wnioski tylko do 7 czerwca 2024 r.

PFRON przyjmuje wnioski do programu "Rehabilitacja 25 plus” (od 29 kwietnia 2024 r.)

Sejm uchwalił: 1000 zł dodatku brutto do pensji [Wykaz zawodów z dodatkiem]

REKLAMA

Mobbing - czym jest, jak udowodnić. Czym różni się od dyskryminacji, molestowania, naruszenia dóbr osobistych? Jaką ochronę ma pracownik? Co powinien zrobić pracodawca?

O mobbingu mówi i pisze się wiele. Ale nie każdy wie, czym mobbing faktycznie jest i jak odróżnić mobbing od dyskryminacji, molestowania czy stalkingu, a także jednorazowego naruszenia dóbr osobistych. Mobberami wobec pracownika mogą być pracodawca lub inni pracownicy, w tym jego przełożeni, choć również przełożony może doznawać mobbingu ze strony podwładnych. Jaka ochrona przysługuje pracownikowi w razie mobbingu i jak powinien zachować się pracodawca? Wyjaśniamy te kwestie.

Dlaczego warto złożyć wniosek o 800 do końca kwietnia?

Warto się pospieszyć ze złożeniem wniosku o 800 plus do ZUS, jeśli chce się zachować ciągłość wypłaty świadczenia wychowawczego. Czy można złożyć wniosek również w weekend? 

REKLAMA