REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dodatki do emerytury z ZUS 2025 r. Co przyniesie kolejny rok kalendarzowy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
pieniądze, emeryt
Dodatki do emerytury z ZUS 2025 r. Co przyniesie kolejny rok kalendarzowy?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Dodatki do emerytury z ZUS 2025 r. Co przyniesie kolejny rok kalendarzowy? Na jakie dodatki mogą liczyć osoby, które osiągnęły wiek emerytalny 60 lat - kobiety, 65 lat - mężczyźni? Czy wszystkie dodatki przysługują na wniosek?

Na wstępie warto wspomnieć, że od 2026 r. będzie można wnioskować także o bon senioralny. Osobą uprawnioną do pozyskania usług świadczonych w ramach bonu senioralnego na rzecz osoby w wieku 75 lat lub więcej będzie jej zstępny. Więcej na temat bonu senioralnego można przeczytać w artykułach: Bon senioralny: 2150 zł od 1 stycznia 2026 r. Warunki, kryteria, usługi [projekt ustawy] oraz Bon senioralny: Kto będzie mógł wykonywać świadczenia w ramach bonu senioralnego?

REKLAMA

Dodatki do emerytury z ZUS 2025 r. Co przyniesie kolejny rok kalendarzowy?

Dodatek pielęgnacyjny

Dodatek pielęgnacyjny przysługuje osobom, które ukończyły 75 lat. Przysługuje także osobom, które są całkowicie niezdolne do pracy oraz samodzielnej egzystencji. W przypadku ukończenia 75 roku życia nie trzeba składać zaświadczenia o stanie zdrowia. Dodatek zostanie przyznany z urzędu. Wypłata dodatku pielęgnacyjnego następuje wraz z wypłatą emerytury. Warto mieć na uwadze, że osoby poniżej 75 roku życia, które są całkowicie niezdolne do pracy oraz do samodzielnej egzystencji, otrzymają dodatek pielęgnacyjny na wniosek. Pod warunkiem, że lekarz orzecznik ZUS stwierdzi, że dana osoba jest całkowicie niezdolna do pracy oraz do samodzielnej egzystencji. Podlega corocznej waloryzacji. Od 1 marca 2024 r. wysokość dodatku pielęgnacyjnego wynosi 330,07 zł.

Dodatek dla sierot zupełnych

Dodatek dla sierot zupełnych przysługuje osobom, które pobierają rentę rodzinną, a ich rodzice nie żyją. Można go pobierać także w przypadku, gdy pobiera się rentę rodzinną po zmarłej matce, a ojciec jest nieznany. Dodatek ten przyznawany jest na wniosek. Wysokość dodatku dla sierot zupełnych podlega corocznej waloryzacji. Od 1 marca 2024 r. dodatek dla sierot zupełnych wynosi 620,36 zł

Dodatek za tajne nauczanie

Dodatek za tajne nauczanie przysługuje nauczycielom, którzy spełniają przynajmniej jeden z następujących warunków: w czasie okupacji podczas II wojny światowej prowadzili tajne nauczanie, lub przed 1 września 1939 r. nauczali w języku polskim w szkołach polskich na terenie III Rzeszy Niemieckiej lub byłego Wolnego Miasta Gdańska. Dodatek za tajne nauczanie przyznawany jest na wniosek. Do wniosku należy dołączyć zaświadczenie właściwego kuratorium oświaty. Dodatek ten jest co roku waloryzowany. Od 1 marca 2024 r. kwota dodatku za tajne nauczanie wynosi 330,07 zł.

Dodatek kombatancki oraz dodatek kompensacyjny

Dodatek kombatancki oraz dodatek kompensacyjny, który przysługuje osobom pobierającym emeryturę lub rentę oraz będącym kombatantem lub ofiarą represji. Wdowie lub wdowcowi po wyżej wymienionych osobach przysługuje dodatek kompensacyjny. Dodatek kombatancki oraz dodatek kompensacyjny przyznawane są na wniosek. Do wniosku należy dołączyć zaświadczenie potwierdzające uprawnienia kombatanckie. Od 1 marca 2024 r. wysokość dodatku kombatanckiego wynosi 330,07 zł. Dodatek kompensacyjny wynosi 15 proc. dodatku kombatanckiego i od 1 marca 2024 r. wynosi 49,51 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodatek weterana poszkodowanego

Dodatek weterana poszkodowanego, który przysługuje osobom pobierającym emeryturę lub rentę i posiadającym status weterana poszkodowanego. Podstawą do obliczenia dodatku weterana poszkodowanego jest kwota najniższej emerytury, a jego wysokość zależy od ustalonego procentu uszczerbku na zdrowiu. Dodatek dla weterana poszkodowanego przyznawany jest na wniosek. Wynosi: 

  • 10 proc. podstawy wymiaru – od 10 do 20 proc. uszczerbku,
  • 20 proc. podstawy wymiaru – od 21 do 30 proc. uszczerbku,
  • 30 proc. podstawy wymiaru – od 31 do 40 proc. uszczerbku,
  • 40 proc. podstawy wymiaru – od 41 do 50 proc. uszczerbku,
  • 50 proc. podstawy wymiaru – od 51 do 60 proc. uszczerbku,
  • 60 proc. podstawy wymiaru – od 61 do 80 proc. uszczerbku,
  • 80 proc. podstawy wymiaru – powyżej  80 proc. uszczerbku.

Świadczenie pieniężne dla byłych żołnierzy przymusowo zatrudnianych

Świadczenie pieniężne dla byłych żołnierzy przymusowo zatrudnianych, które przysługuje: żołnierzom zastępczej służby wojskowej i w latach 1949–1959 zostali przymusowo zatrudnieni w kopalniach węgla, kamieniołomach lub w zakładach pozyskiwania i wzbogacania rud uranowych, żołnierzom  z poboru w 1949 r. wcielonym do ponadkontyngentowych brygad „Służby Polsce” i przymusowo  zatrudnionych w kopalniach węgla i kamieniołomach, a także żołnierzom przymusowo zatrudnionym w batalionach budowlanych w latach 1949–1959. Świadczenie to przyznawane jest na wniosek. Od 1 marca 2024 r. świadczenie pieniężne dla żołnierzy zastępczej służby wojskowej przymusowo zatrudnianych w kopalniach węgla, kamieniołomach, zakładach wydobywania rud uranu i batalionach budowlanych wynosi 330,07 zł.

Świadczenie pieniężne dla osób deportowanych

Świadczenie pieniężne dla osób deportowanych, które przysługuje osobom deportowanym do pracy przymusowej oraz osadzonym w obozach pracy przez III Rzeszę i ZSRR dotyczy osób, które podlegały represjom. Decyzję o przyznaniu uprawnienia do świadczenia pieniężnego dla osób deportowanych do pracy przymusowej wydaje Szef Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych na podstawie wniosku osoby zainteresowanej oraz opinii właściwego stowarzyszenia osób poszkodowanych. Od 1 marca 2024 r. świadczenie to w zależności od liczby pełnych miesięcy trwania pracy wynosi od 16,55 zł do 330,07 zł.

Świadczenie pieniężne dla osób będących cywilnymi niewidomymi ofiarami działań wojennych

Świadczenie pieniężne dla osób będących cywilnymi niewidomymi ofiarami działań wojennych przysługuje obywatelom polski, posiadającym stałe miejsce zamieszkania w RP, którzy nie wchodząc w skład formacji wojskowych  zmilitaryzowanych służb państwowych lub formacji zbrojnych ruchu oporu, doznali naruszenia sprawności organizmu powodującego całkowitą niezdolność do pracy, poprzez utratę wzroku w wyniku działań wojennych w okresie wojny 1939-1945 lub eksplozji niewypałów lub niewybuchów pozostałych po wojnie 1939-1945, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Do wniosku należy dołączyć orzeczenie o uznaniu za inwalidę I lub II grupy w związku z utratą wzroku lub orzeczenie o całkowitej niezdolności do pracy w związku z utratą wzroku, zaświadczenie o utracie wzroku z powodu urazu, wystawione przez lekarza okulistę, dowody poświadczające okoliczności i skutki wypadku, który spowodował utratę wzroku, w tym dokumentację medyczną z okresu zdarzenia. Świadczenie to podlega corocznej waloryzacji. Świadczenie to jest równe wysokości renty socjalnej. Od 1 marca 2024 r. wynosi 1780,96 zł.

Ryczałt energetyczny i ekwiwalent z ZUS

Ryczałt energetyczny

Ryczałt energetyczny przysługuje kombatantom i innym osobom uprawnionym, żołnierzom zastępczej służby wojskowej przymusowo zatrudnianym w kopalniach węgla, kamieniołomach oraz zakładach pozyskiwania rud uranowych i batalionach budowlanych, wdowom i wdowcom – emerytom i rencistom, pozostałym po kombatantach i innych osobach uprawnionych, wdowom po żołnierzach przymusowo zatrudnianych, pobierającym emeryturę lub rentę. Przysługuje na wniosek. Od 1 marca 2024 r. wynosi on 299,82 zł. 

Ekwiwalent pieniężny z tytułu prawa do bezpłatnego węgla

ZUS wypłaca także ekwiwalent pieniężny z tytułu prawa do bezpłatnego węgla. W przypadku, gdy prawo do ekwiwalentu będzie ustalane przez ZUS po raz pierwszy, wniosek do ZUS powinno złożyć przedsiębiorstwo górnicze. Przysługuje on osobom, które:

  • uzyskały emeryturę i rentę przed 1 stycznia 2007 r. i były wtedy uprawnione do bezpłatnego węgla z kopalń całkowicie zlikwidowanych,
  • wdowom, wdowcom i sierotom mającym ustalone prawo do renty rodzinnej po byłym pracowniku kopalń całkowicie zlikwidowanych,
  • pracownikom kopalni likwidowanej wchodzącej w skład Spółki Restrukturyzacji Kopalń S.A. w Bytomiu, którzy przeszli na emeryturę lub rentę,
  • wdowom, wdowcom i sierotom mającym ustalone prawo do renty rodzinnej po  emerycie lub renciście, który pobierał ekwiwalent pieniężny wypłacany przez ZUS,
  • osobom, którym ustało prawo do renty z tytułu niezdolności do pracy oraz renty rodzinnej przyznanej na czas określony (wraz z ekwiwalentem pieniężnym wypłacanym przez ZUS), a następnie zostało ono przywrócone,
  • osobom, które przeszły na emeryturę, a wcześniej otrzymywały rentę z tytułu niezdolności do pracy wraz z ekwiwalentem pieniężnym,
  • osobom, którym ZUS przyznał i wypłacał ekwiwalent pieniężny na podstawie przepisów obowiązujących od 1 stycznia 1999 r. do 31 grudnia 2007 r.

Ekwiwalent pieniężny z tytułu prawa do bezpłatnego węgla dla osób uprawnionych z przedsiębiorstw robót górniczych

Jest także ekwiwalent pieniężny z tytułu prawa do bezpłatnego węgla dla osób uprawnionych z przedsiębiorstw robót górniczych, który przysługuje emerytom i rencistom, którzy bezpłatny węgiel od przedsiębiorstw robót górniczych albo przeszli na emeryturę lub rentę z tych przedsiębiorstw, a także wdowom, wdowcom i sierotom pobierającym rentę rodzinną po byłych pracownikach przedsiębiorstw robót górniczych, którzy:

  • mieli prawo do bezpłatnego węgla na podstawie Układu zbiorowego pracy dla pracowników zakładów górniczych z dnia 21 grudnia 1991 r.,
  • uzyskali emeryturę lub rentę przed 1 stycznia 2007 r., a po 31 grudnia 2001 r. nie pobrali ekwiwalentu.

W przypadku, gdy wniosek o wypłatę ekwiwalentu zgłaszany jest przez osobę uprawnioną po raz pierwszy – ekwiwalent wypłacany jest w terminie 2 miesięcy od dnia zgłoszenia wniosku. Jeżeli ekwiwalent został wypłacony na wniosek w następnych latach wypłacany jest bez konieczności zgłaszania wniosku o jego wypłatę.

Ekwiwalent pieniężny dla byłych pracowników kolejowych

Ekwiwalent pieniężny dla byłych pracowników kolejowych przysługuje byłym pracownikom kolei, którzy korzystali z deputatu węglowego w czasie zatrudnienia, a prawo do ich emerytury lub renty powstało z tytułu tego zatrudnienia. Deputat węglowy przysługuje także członkom rodziny byłego pracownika kolejowego, którzy pobierają po nim rentę rodzinną. Ekwiwalent ten to równowartość pieniężna 1800 kg węgla kamiennego rocznie.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nauczycielskie świadczenie kompensacyjne w 2025 roku. Ile wynosi, kto może uzyskać i jakich formalności trzeba dopełnić. 3 konieczne warunki

Nauczyciele, wychowawcy oraz inni pracownicy pedagogiczni, którzy urodzili się po 1948 roku, nie muszą czekać do 60. roku życia w przypadku kobiet ani do 65. roku życia w przypadku mężczyzn, aby otrzymać świadczenie z ZUS-u. Jeśli mają odpowiedni wiek, staż pracy i rozwiązali stosunek pracy, mogą na przykład skorzystać z nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego.

Sąd: Z Konstytucji RP wynika, że babcia ma prawo do świadczenia 300 zł [Dobry Start]

Spór z ZUS wygrała babcia dziecka - opiekuje się nim od śmierci jego matki. Opieka nie była potwierdzona sądownie, tj. nie ustalono pieczy bieżącej czy zastępczej oraz nie ustalono babci prawnym opiekunem dziecka. Wiadomo również, że skarżąca wystąpiła z wnioskiem do Sądu celem umieszczenia dziecka w jej rodzinie zastępczej, lecz sąd do chwili obecnej nie wydał żadnych orzeczeń regulujących.

„Ozłocony” projekt ustawy o rynku kryptoaktywów. Po co Polsce surowsze przepisy niż wymaga UE?

Projekt ustawy o rynku kryptoaktywów trafił parę dni temu do Sejmu. Celem tego projektu powinno być uszczegółowienie i doprecyzowanie, w zakresie w jakim jest to konieczne, rozwiązań wprowadzanych unijnym rozporządzeniem MICA. To jednak zbyt mało ambitne zadanie dla Ministra Finansów, twórcy projektu, który postanowił pokryć przepisy unijne warstwą krajowego, "normatywnego złota". Zobaczmy, na ile przepisy projektu stały się przedmiotem tzw. gold-platingu i co z tego wynika w praktyce.

Może czas, aby sąd mógł zmusić ZUS do odpuszczenia ścigania za niezapłacone składki? Jak jest rak, hospicjum, śmierć bliskich, utrata majątku?

Problemem udzielania przez ZUS ulg w postaci umorzenia zaległości w składkach jest to, że jest to decyzja całkowicie uznaniowa (po stronie ZUS). Osoba wnioskująca o taką ulgę może spełniać na 1000% zasady współżycia społecznego, które uzasadniają ulgę, a ZUS można tylko o nią prosić. I ZUS nie musi jej przyznać. Można stracić cały majątek w pożarze, być w stanie przedagonalnym w hospicjum, stracić rodzinę w wypadku samochodowym. A i tak ZUS może odmówić umorzenia zaległych składek w tym znaczeniu, że nie można ZUS zmusić do przyznania ulgi. Żaden sąd nie może wydać wyroku “Zmuszam ZUS do przyznania ulgi w kwocie 5000 zł w postaci umorzenia zaległych składek ZUS bo wnioskodawca choruje na raka w fazie przerzutów i zostało mu nie więcej niż 12 miesięcy życia “. Sąd może tylko wskazywać, że ZUS naruszył przepisy o umarzaniu zaległości bo nie zrobił tego, gdy sytuacja wnioskującego o ulgę, uzasadnia jej przyznanie.

REKLAMA

Adwokat: TSUE potwierdzi uczciwość postanowień umów kredytowych odwołujących się do WIBOR

Postanowienia umów kredytowych odwołujące się do wskaźnika referencyjnego WIBOR w ogóle nie powinny stanowić przedmiotu badania pod kątem ewentualnej abuzywności – uważa adwokat Wojciech Wandzel. Jego zdaniem Trybunał Sprawiedliwości UE w sprawie C-471/24 potwierdzi uczciwość postanowień umownych odwołujących się do WIBOR.

Jest ustawa o osobach starszych (czyli 60 plus). Co to daje?

Mało osób ma świadomość, a szczególnie osób starszych, że polityka senioralna w naszym kraju jest do tego stopnia rozwinięta, że jest specjalna ustawa o osobach starszych. Ustawa choć krótka to dość istotna dla praw seniorów, którzy mają ukończony 60 rok życia, czyli są tzw. seniorami 60 plus. Ustawa jest też istotna z perspektywy obowiązków państwa względem seniorów. Co zatem daje to prawo?

ZUS: Po nowelizacji mundurowi będą dalej informować o swoich finansach. Zwykły emeryt albo rencista już nie

Warunkiem łączenia wcześniejszej emerytury albo renty z dochodami z pracy jest nieosiąganie zbyt wysokich limitów dochodów z pracy. Do tej pory co roku trzeba było o kwotach przychodów informować ZUS. W ramach deregulacji zniknie obowiązek zawiadamiania przez emeryta lub rencistę ZUS (jako organu rentowego) o wysokości osiąganego przychodu. Nie jest to już potrzebne bo ZUS sam sobie te informacje sprawdzi. Obowiązek informowania ZUS o przychodach dotyczy tylko dwóch przypadków - 1) mundurowi, którzy pobierają uposażenie oraz 2) osoby, które osiągają przychody za granicą.

Energia wiatrowa w Polsce: jak daleko wiatraki od zabudowań? Co zrobi Prezydent Nawrocki?

Karol Nawrocki deklarował w kampanii wyborczej poparcie dla „rozsądnej transformacji energetycznej”. W praktyce jednak jego wypowiedzi sugerują sceptycyzm wobec polityki Zielonego Ładu oraz brak entuzjazmu dla dynamicznego rozwoju odnawialnych źródeł energii – w tym energetyki wiatrowej. Prezydent Elekt podkreśla wagę źródeł konwencjonalnych – mimo ich wysokich kosztów i negatywnego wpływu na klimat.

REKLAMA

Bon leczniczy zamiast 13. i 14. emerytury: czy to koniec z dodatkowymi pieniędzmi? Nowy pomysł na wsparcie seniorów

Nie da się ukryć, że seniorzy przyzwyczaili się już do otrzymywania dodatkowego wsparcia finansowego w postaci 13. i 14. emerytury. Świadczenia te okazały się wręcz stałym elementem polityki senioralnej, w ramach szeroko rozbudowanej polityki społecznej w Polsce. Dla wielu seniorów rzeczywiście jest to realne wsparcie finansowe, które pomaga niekiedy związać koniec z końcem. Odebranie tych kilku tysięcy to byłby cios dla tych osób. Jednak coraz częściej pojawiają się głosy, że jednorazowe dodatki nie rozwiązują systemowych problemów osób starszych – zwłaszcza w obszarze zdrowia. Czy zamiast gotówki lepszym rozwiązaniem byłby zatem bon leczniczy? Przyjrzyjmy się tej propozycji i ocenimy jej skutki.

Duże pieniądze na modernizację budynku i kanalizację: rusza nowy program

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ogłosił nabór wniosków w nowym programie – do rozdysponowania dla beneficjentów jest aż 1,3 mld zł. Program będzie dostępny wyłącznie w czterech województwach.

REKLAMA