Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorco, uniknij kary - zapytaliśmy eksperta o ustawę o sygnalistach

  • Artykuł sponsorowany
sygnaliści, przedsiębiorstwa, biznes
Przedsiębiorco, uniknij kary - zapytaliśmy eksperta o ustawę o sygnalistach
fot. materiały prasowe

Firmy, które nie wprowadziły systemu do zgłaszania nieprawidłowości lub będą próbowały wyciągać konsekwencje wobec sygnalistów mogą spodziewać się kar. Kim są sygnaliści, dlaczego są ważni dla firm, i jak wdrożyć odpowiednie systemy? Na te pytania odpowiedział Alan Arent z fińskiej grupy Juuriharja, która jest autorem systemu First Whistle.

Ustawa o ochronie sygnalistów

W ostatnich miesiącach wiele mówi się o ustawie o ochronie sygnalistów, która weszła w życie w kwietniu 2024. Według niej od września ubiegłego roku przedsiębiorcy zatrudniający co najmniej 50 pracowników muszą posiadać wewnętrzny kanał do zgłaszania nieprawidłowości. Nowa ustawa chroni także osoby zgłaszające nieprawidłowości.

Kim są sygnaliści i dlaczego ich rola jest teraz tak szeroko omawiana?

Alan Arent: Sygnaliści to osoby, które zgłaszają nieprawidłowości, jakie zauważyły w miejscu pracy. Mogą to być działania niezgodne z prawem, nadużycia finansowe, mobbing, czy inne sytuacje godzące w interesy zarówno firmy, jak i pracowników. Wprowadzenie ustawy o ochronie sygnalistów ma na celu stworzenie bezpiecznego środowiska dla takich zgłoszeń i ochronę osób, które decydują się mówić o problemach.

Sygnaliści to osoby, które zgłaszają nieprawidłowości, jakie zauważyły w miejscu pracy - sytuacje godzące w interesy zarówno firmy, jak i pracowników.

Czy można porównać zgłoszenia sygnalistów do systemu feedbackowego stosowanego w wielu korporacjach?

Alan Arent: Zdecydowanie tak. W dużych korporacjach systemy feedbackowe służą zbieraniu często anonimowych opinii pracowników na temat działania firmy, procesów, różnych pomysłów, czy atmosfery w miejscu pracy. System dla sygnalistów działa podobnie, ale jego głównym celem jest umożliwienie zgłaszania spraw o większym ciężarze gatunkowym - takich, które wymagają reakcji ze strony zarządu lub specjalnych jednostek w firmie. Ponadto, system First Whistle pozwala nie tylko zbierać informacje, ale także odpowiedzieć na zgłoszenie anonimowo, dopytać o szczegóły sprawy. Za to oba systemy mają jedną ważną cechę wspólną: tworzą kanały komunikacji, które pozwalają firmie na bieżąco poprawiać swoje funkcjonowanie.

sygnaliści, przedsiębiorstwa, biznes

Przedsiębiorco, uniknij kary - zapytaliśmy eksperta o ustawę o sygnalistach

fot. materiały prasowe

Dlaczego sygnaliści są korzyścią dla firm?

Alan Arent: Przede wszystkim sygnaliści mogą pomóc w szybkim wykrywaniu i rozwiązywaniu problemów, zanim te przekształcą się w kryzysy. Firmy, które zapewniają pracownikom bezpieczne możliwości zgłaszania nieprawidłowości, pokazują, że zależy im na utrzymaniu zdrowego środowiska pracy. To buduje zaufanie zarówno wśród pracowników, jak i klientów. Co więcej, wcześniejsze wykrycie problemów może uchronić przedsiębiorstwo przed poważnymi stratami finansowymi lub wizerunkowymi.

Systemy zgłoszeń dla sygnalistów

Jak działają systemy zgłoszeń dla sygnalistów, takie jak First Whistle?

Alan Arent: Systemy takie jak First Whistle to narzędzia, które umożliwiają pracownikom zgłaszanie problemów w sposób poufny i bezpieczny. Przykładowo, First Whistle pozwala na wysłanie zgłoszenia anonimowo lub imiennie, w zależności od preferencji zgłaszającego. Wszystkie dane są szyfrowane, a dostęp do zgłoszeń mają jedynie wyznaczone osoby w firmie. Dzięki temu proces jest przejrzysty, ale jednocześnie chroni sygnalistów przed potencjalnymi represjami.

Jakie są kluczowe założenia ustawy o ochronie sygnalistów, które powinien znać każdy przedsiębiorca?

Alan Arent: Najważniejsze jest to, że przedsiębiorcy zatrudniający powyżej 50 pracowników są zobowiązani do wdrożenia systemu zgłoszeń wewnętrznych. Muszą również zapewnić ochronę sygnalistom przed ewentualnymi represjami, takimi jak zwolnienia, degradacje czy inne formy odwetu. Ważne jest, aby przedsiębiorcy odpowiednio przeszkolili swoje zespoły w zakresie obsługi takich zgłoszeń i stworzyli kulturę, w której pracownicy czują się bezpiecznie, mówiąc o problemach. Najlepiej zaczynać budować ją od samego początku, czyli od rekrutacji - udostępnienie potencjalnym pracownikom takiego narzędzia pozwoli im zgłosić nieprawidłowości w procesie rekrutracyjnym i pomaga tworzyć dobry wizerunek firmy.

Jakie mogą być realne konsekwencje nieposiadania systemu do zgłaszania nieprawidłowości?

Alan Arent: Jeśli pracodawca nie dostosuje się do wymogów nowej ustawy, może ponieść konsekwencje prawne. Przy braku wdrożonych procedur zgłaszania nieprawidłowości lub wdrożenie procedur, które nie są zgodne z przepisami - grozi kara grzywny.

Dodatkowo, osoba, która utrudnia lub uniemożliwia zgłoszenie nieprawidłowości, może otrzymać karę pozbawienia wolności, nawet w wymiarze do jednego roku.

Jakie rady ma Pan dla przedsiębiorców, którzy dopiero zaczynają wdrażanie systemu dla sygnalistów?

Alan Arent: Po pierwsze, warto zacząć od zrozumienia, że taki system to nie tylko obowiązek prawny, ale także inwestycja w rozwój firmy. Kluczowe jest, aby komunikować pracownikom, dlaczego ten system powstaje, i zapewnić ich o pełnym wsparciu w razie zgłoszenia problemów. Warto również wybrać narzędzie, które jest intuicyjne w obsłudze i spełnia wszystkie wymogi prawne. First Whistle jest właśnie takim rozwiązaniem - prostym, niedrogim, ale skutecznym. A przede wszystkim zgodnym z dyrektywą UE, rodzimą ustawą i RODO.

Ustawa o ochronie sygnalistów może budzić obawy, ale dobrze wdrożony system zgłoszeń jest korzystny zarówno dla pracowników, jak i dla przedsiębiorstw. Wdrożenie systemu takiego jak First Whistle pomaga nie tylko uniknąć kary, ale także rozwijać firmę.

Źródło: Artykuł sponsorowany

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja
QR Code
Prawo
PILNE: od 19.11.2025 do 28.02.2026 r. całodobowe dyżury we wskazanych urzędach, a osoby wyznaczone do wykonywania zadań ochronny wyposażone w broń i amunicję. Weszło w życie zarządzenie premiera wprowadzające trzeci stopień alarmowy

Zarządzeniem wydanym w dniu 19 listopada 2025 r. premier Donald Tusk wprowadził trzeci stopień alarmowy CHARLIE. Obejmuje on obszary linii kolejowych zarządzanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa Sp. z o.o. i będzie obowiązywał w okresie od dnia 19 listopada 2025 r., od godz. 00.00, do dnia 28 lutego 2026 r., do godz. 23.59. Sprawdź, co poszczególne alarmy, oznaczają dla urzędów administracji publicznej i dla obywateli naszego kraju.

Przepadek psa i zakaz posiadania zwierząt. Trzeba będzie lepiej pilnować zwierząt. Sejm pracuje nad zmianami

Liczba zwierząt domowych w Polsce rośnie. W ostatnim czasie wzrosła też liczba niebezpiecznych zdarzeń z udziałem psów. Problem narasta, a Sejm pracuje nad projektem zmian, który ma szansę nieco poprawić sytuację. Co na to właściciele zwierząt?

Masz AI w telefonie? Możliwe, że służby czytają już twoje prompty. Pierwszy w historii nakaz sądowy dot. danych z ChatGPT

Czasopismo Forbes ujawniło przełomową sprawę z Maine, która zmienia sposób, w jaki myślimy o prywatności cyfrowej w erze sztucznej inteligencji. Po raz pierwszy w historii amerykańskie organy federalne uzyskały nakaz sądowy zmuszający OpenAI do wydania danych użytkownika na podstawie zapytań do ChatGPT – a szczegóły tej sprawy są absolutnie fascynujące. Co więcej, nowy raport wywiadowczy Anthropic z sierpnia 2025 roku ujawnia znacznie szerszy obraz wykorzystania systemów AI przez cyberprzestępców, tworząc niepokojący kontekst dla rosnącej roli sztucznej inteligencji zarówno w przestępczości, jak i w jej zwalczaniu.

Czy od 2026 r. trzeba będzie raportować do fiskusa transakcje firmowymi i prywatnymi kartami płatniczymi? Ministerstwo wyjaśnia

W sieci pojawiają się nieprawdziwe informacje, według których od 2026 r. urzędy skarbowe będą rzekomo otrzymywać od banków dane o płatnościach kartą przekraczających ustalony próg. Ministerstwo Finansów zdementowało te doniesienia. Wprowadzenie takich przepisów byłoby uzasadnione tylko w wybranych sytuacjach kryzysowych - powiedział PAP prof. Błażej Podgórski.

Wniosek o świadczenie pielęgnacyjne. Rodzice mają problem z niejasnym terminem

Jeżeli rodzic zawnioskuje o świadczenie w okresie trzech miesięcy, licząc od dnia wydania orzeczenia, to gmina przyzna wsparcie począwszy od miesiąca, w którym złożono wniosek o ustalenie niepełnosprawności lub stopnia niepełnosprawności. Jak liczyć ten termin, gdy orzeczenie o niepełnosprawności uzyskano w postępowaniu sądowym?

Stawkę za grudzień trzeba zaktualizować. Nie każdy o tym pamięta. Pracownicy powinni sprawdzić, czy dostali należne pieniądze

Zmiany wprowadzane na gruncie prawa pracy i prawa podatkowego najczęściej wchodzą w życie na początku roku kalendarzowego. W szczególności dotyczy to przypadków, w których są one związane z obciążeniami finansowymi. Niestety nie jest to regułą, co oznacza, że zawsze trzeba zachować czujność.

ZUS najpierw przyznał matce 800 plus, a teraz każe oddać pieniądze. Jednocześnie jednak nadal je… wypłaca. Co się dzieje? [wyrok]

Świadczenie 800 plus ma poprawić sytuację dzieci. Trafia jednak do rąk rodziców. Takie rozwiązanie jest zrozumiałe i uzasadnione, ale okazuje się, że może również być źródłem wielu problemów. I nie chodzi o to, że rodzice się nie dogadują między sobą. Również ZUS czasami zmienia zdanie.

Seniorze nie daj się nabrać: uważny senior powinien zwracać na to uwagę, szczególnie w okresie przedświątecznym

Seniorze nie daj się nabrać. Uważny senior powinien zwracać na to uwagę, szczególnie w okresie przedświątecznym. Nieuczciwe praktyki sprzedażowe wobec osób starszych to problem, który od lat powraca w różnych formach: od agresywnej sprzedaży door-to-door po natarczywe telefony i pozornie bezpłatne pokazy. Zmienili się sprzedawcy, technologie i kanały kontaktu, ale mechanizm oszustwa pozostał ten sam: wywołać emocje, zaskoczyć, zmusić do szybkiej decyzji. Podpowiadamy jak reagować, co robić i co mówić.

USA mówią STOP prawom autorskim dla AI. Ten wyrok zmienia zasady gry

Amerykański sąd apelacyjny definitywnie odrzucił prawa autorskie dla obrazu stworzonego przez sztuczną inteligencję, podtrzymując zasadę, że autorem może być tylko człowiek. Ten głośny wyrok – już viralowy w branży technologicznej – otwiera nowy front w globalnej debacie o AI, własności intelektualnej i przyszłości kreatywności w erze generatywnych modeli.

Czy ciężko jest wybrać dobrego prawnika?

Wszyscy wiemy, że prawnik może być niezbędny – przy zakładaniu firmy, sporach z kontrahentem czy problemach z pracownikami. Ale kiedy rzeczywiście sięgamy po telefon, żeby umówić konsultację, nagle ogarnia nas strach. Który wybrać? Jak poznać, że jest kompetentny? Czy nie przepłacę? A może w ogóle da się jakoś bez niego?

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak