REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Działalność gospodarcza, PIT - podatek dochodowy od osób fizycznych

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Koronawirus - które wydatki firmy można zaliczyć do kosztów?

Koronawirus wymusza działania firm takie jak przejście na pracę zdalną, rezygnacja z planowanych inwestycji, a nawet zamknięcie działalności. Wszystkie te zdarzenia mają swoje konsekwencje podatkowe. Co istotne, wydatki związane z wysłaniem pracowników na telepracę, koszt zakupu maseczek czy przejazdy taksówkami - wszystko to można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Co jednak z zaniechanymi inwestycjami i niesprzedanymi towarami?

Świadczenie postojowe w czasie koronawirusa – komu przysługuje i na jakich warunkach?

Świadczenie postojowe (specjalny zasiłek postojowy) to jedno z rozwiązań przewidzianych w tzw. tarczy antykryzysowej. Świadczenie to zostało wprowadzone w celu złagodzenia skutków ekonomicznych epidemii koronawirusa. Jego maksymalna wysokość to 2080 zł. Kto i na jakich warunkach może skorzystać z tej pomocy?

Świadczenie postojowe bez podatku dochodowego

Świadczenie postojowe, wprowadzone przepisami przyjętymi w ramach tzw. tarczy antykryzyskowej, są zwolnione z podatku dochodowego.

Pomoc publiczna z funduszy UE dla firm w czasie epidemii koronawirusa

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej informuje, że dwa projekty rozporządzeń Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej, które umożliwią wsparcie firm z funduszy unijnych na specjalnych, antykryzysowych zasadach, trafiły we wtorek 31 marca 2020 r. do Komisji Europejskiej.

REKLAMA

Wniosek o świadczenie postojowe dla osób prowadzących działalność gospodarczą - wzór

ZUS opublikował wniosek o świadczenie postojowe w związku z przeciwdziałaniem skutkom wywołanym COVID-19 dla osób prowadzących działalność gospodarczą. Poniżej pobierz wzór wniosku.

Koronawirus unieruchomił 30 proc. firm - 3 proc. przeżywa boom

Pandemia koronawirusa SARS-CoV-2, wywołującego chorobę COVID-19 unieruchomiła niemal jedną trzecią mikro, małych i średnich przedsiębiorstw, a trzy firmy na100 przeżywają boom - wynika z badania dla Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor. Przedsiębiorcy obawiają się, że kryzys potrwa co najmniej do lipca.

Tarcza antykryzysowa. Firmy będą mieć więcej czasu na wpłatę podatku

Firmy, które są podatnikami CIT, będą mieć więcej czasu na złożenie zeznania rocznego CIT-8 oraz wpłatę podatku - przewiduje jedno z rozwiązań pakietu antykryzysowego, który podpisał prezydenta.

Duże sklepy objęte zakazem handlu - zwolnione z czynszu w galeriach handlowych

Sklepy powyżej 2 tys. mkw. objęte zakazem handlu z powodu epidemii będą zwolnione z czynszu w galeriach handlowych, pod warunkiem złożenia wynajmującemu wiążącej oferty przedłużenia umowy najmu o okres obowiązywania zakazu przedłużony o 6 miesięcy - wskazuje w komentarzu firma doradcza KPMG.

REKLAMA

Prywatny samochód wykorzystywany do celów służbowych a firmowe paliwo - rozliczenie PIT

Przedsiębiorcy, którzy nie chcą doliczać pracownikom do pensji dodatkowego przychodu z tytułu zużytego firmowego paliwa, muszą iść do sądu. Fiskus nadal bowiem twierdzi, że koszt paliwa to dodatkowe przysporzenie, które nie mieści się w ryczałcie samochodowym (traktowanym jako przychód pracownika). Musi być więc osobno opodatkowany.

Wyjaśnienia MF dot. safe harbour dla pożyczek – metodyka kalkulacji przy ujemnej stopie referencyjnej

Ministerstwo Finansów przygotowało wyjaśnienia dotyczące regulacji o cenach transferowych w zakresie uproszczenia typu safe harbour dla transakcji pożyczek, kredytów, obligacji. Wyjaśnienia dotyczą kalkulacji oprocentowania w przypadku, gdy stopa referencyjna jest ujemna i zawierają metodykę kalkulacji wraz z praktycznym przykładem jej stosowania.

Jest decyzja Senatu. Tarcza antykryzysowa do poprawy

Senat zdecydował o tym, że nie zatwierdzi tzw. tarczy antykryzysowej w formie zaproponowanej przez Sejm. Parlamentarzyści z wyższej izby wnieśli do projektu Sejmu 81 poprawek.

Zaniechanie poboru PIT od kredytów mieszkaniowych (obejmuje tzw. frankowiczów)

Weszło w życie rozporządzenie, które wprowadza zaniechanie poboru podatku dochodowego od niektórych dochodów (przychodów) związanych z kredytem hipotecznym udzielonym na cele mieszkaniowe (obejmuje także tzw. frankowiczów). Zaniechanie ma zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2019 r. do 31 grudnia 2021 r.

Przekazanie upominków w celu uhonorowania pracowników nie podlega opodatkowaniu PIT

Prezenty uzyskane przez pracowników nie podlegają opodatkowaniu PIT w sytuacji, gdy przyznawane są w celu uhonorowania pracownika czy przekazania mu gratulacji. Tak wynika z interpretacji indywidualnej prawa podatkowego wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 9 września 2019 r. (sygn. 0115-KDIT2-2.4011.266.2019.1.BK).

Tarcza antykryzysowa. Jakie wparcie otrzymają samozatrudnieni?

W sobotę nad ranem Sejm przyjął ostateczne brzmienie ustawy mającej na celu wsparcie przedsiębiorców w związku z pandemią koronawirusa. Wśród składników pakietu pomocowego najważniejszych dla samozatrudnionych znajdują się między innymi zwolnienie z ZUS, świadczenie postojowe, dofinansowanie części kosztów prowadzenia działalności oraz wiele innych odroczeń i zwolnień.

Zarządzanie firmą w czasie epidemii koronawirusa

Trwająca od kilkudziesięciu dni pandemia koronawirusa SARS-CoV-2, wywołującego chorobę COVID-19 destrukcyjnie wpływa na całe społeczeństwa i poszczególne jednostki. Destabilizuje rynki kapitałowe, prowadzenie działalności, ogranicza możliwość podróżowania oraz ma negatywne skutki dla wielu osób. Firmy stają przed koniecznością sprawnego zarządzania pracą zdalną pracowników i zapewnienia realizacji założonych celów. Istotnym elementem sprawnego działania firmy w kryzysowej sytuacji jest odpowiedni plan komunikacji i współpraca pomiędzy wszystkimi działami. Zmiany zachodzące w firmach w wyniku obecnych wyzwań, stwarzają możliwość udoskonalenia i wzmocnienia procesów zarządzania ryzykiem w celu lepszej ochrony organizacji. W tym kluczowym momencie pracownicy audytu wewnętrznego mogą wnieść istotną wartość dodaną do sposobu zarządzania organizacją.

Przesunięcie terminów sporządzania sprawozdań finansowych - rozporządzenie MF

Ministerstwo Finansów przygotowało rozporządzenie, które zakłada przesunięcie terminów wypełniania obowiązków w zakresie ewidencji oraz w zakresie sporządzenia, zatwierdzenia, udostępnienia i przekazania do właściwego rejestru, jednostki lub organu sprawozdań lub informacji. Rozporządzenie ma wejść w życie już 31 marca. Jak wydłużone zostaną poszczególne terminy?

Koszty w spółce limited

Przenosząc firmę do Anglii, warto zorientować się, jak miejscowy urząd podchodzi do kwestii kosztów prowadzenia działalności. Mamy dobre informacje: urząd brytyjski jest zdecydowanie bardziej przyjazny przedsiębiorcy, przez co koszty mogą stanowić solidną pomoc w zmniejszeniu podstawy opodatkowania. W tym artykule przedstawimy koszty w spółce limited, które każdy przedsiębiorca powinien rozważyć.

Rozwiązania Ministerstwa Finansów przyjęte w tarczy antykryzysowej

Tarcza antykryzysowa to kompleksowy pakiet działań rządu przeciwdziałających negatywnym skutkom pandemii, przyjętych przez Radę Ministrów 25 marca. Wiele z zaproponowanych przez Ministerstwo Finansów zapisów znalazło się w przyjętych przez rząd ustawach. W tarczy znalazło się m.in. szereg rozwiązań z obszaru podatkowego.

Postojowe dla małego i dużego przedsiębiorcy

Z postojowego może skorzystać zarówno mały przedsiębiorca - zatrudniający do 9 pracowników, jak również duży - bez ograniczeń limitu pomocy de minimis - wskazała w czwartek 26 marca minister rozwoju Jadwiga Emilewicz. Podkreśliła, że firmy będą mogły łączyć instrumenty w ramach pakietu antykryzysowego.

PIT nauczyciela – jakie wynagrodzenia za prowadzenie zajęć w szkole?

PIT-y poszczególnych nauczycieli mogą się znacznie różnić. Wynagrodzenia za prowadzone w szkole zajęcia zależą bowiem od wielu czynników takich jak m.in. stopień awansu zawodowego.

Podatek dochodowy (PIT) od wynagrodzeń nauczycieli

Podatek dochodowy od osób fizycznych (PIT) obejmuje także wynagrodzenia nauczycieli. Przedstawiamy podstawowe informacje dotyczące zasad opodatkowania PIT tych dochodów.

Tarcza antykryzysowa - projekty ustaw

Na stronach Sejmu opublikowany został główny projekty ustawy wprowadzającej rozwiązania prawne składające się na tzw. tarczę antykryzysową. Jakie propozycje przygotował rząd w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem koronawirusa oraz wywołanymi nim sytuacjami kryzysowymi?

Tarcza antykryzysowa ma obowiązywać od 1 kwietnia 2020 r.

Marszałek Sejmu Elżbieta Witek wyraziła nadzieję, że Senat będzie obradował "wkrótce po" piątkowym posiedzeniu Sejmu, i od 1 kwietnia 2020 r. tarcza antykryzysowa wejdzie w życie. W czwartek pakiet miałby być skonsultowany z opozycją.

Tarcza antykryzysowa – rozwiązania zaakceptowane przez rząd

Rząd zaakceptował pakiet rozwiązań składających się na tzw. tarczę antykryzysową. Przewiduje się m.in. pokrycie przez państwo składek na ZUS przez 3 miesiące dla mikrofirm, świadczenie miesięczne w kwocie do około 2 tys. zł (dla zatrudnionych na umowy zlecenia lub o dzieło oraz samozatrudnionych), dofinansowanie wynagrodzeń pracowników dla firm w kłopotach (do wysokości 40% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia). Tarcza zakłada również odroczenie niektórych obowiązków podatkowych i sprawozdawczych.

Wytyczne Komisji Europejskiej dla transportu w czasie pandemii koronawirusa

Zmagania z pandemią koronawirusa SARS-CoV-2, wywołującego chorobę COVID-19 trwają. Transport odgrywa w tej walce jedną z najważniejszych ról. O ile nie najważniejszą. To dzięki firmom transportowym i kierowcom możemy nadal cieszyć się pełnymi półkami w sklepach. Dlatego też, 23 marca 2020 r., Komisja Europejska opublikowała wytyczne dla Państw Członkowskich. Zobacz o jakich zaleceniach mowa.

Zmiany w prawie upadłościowym od 24 marca 2020 r.

Niemożliwe lub trudne do spłacenia długi nie powinny spychać człowieka na margines społeczny i z dnia na dzień pozbawiać go wszystkiego. Dlatego Ministerstwo Sprawiedliwości przygotowało przełomowe rozwiązania, które pozwolą takim osobom bezpiecznie wyjść z zadłużenia i odbudować normalne życie, bez wiecznego strachu przed komornikiem. Nowe przepisy, zawarte w uchwalonej przez Sejm nowelizacji ustawy – Prawo upadłościowe weszły w życie 24 marca 2020 r.

Własna firma w czasie koronawirusa: praktyczne porady na czas recesji

Pandemia powoduje ogromne ograniczenia w działaniu gospodarki, a to następnie dotyka każdego z nas. Jak prowadzić własną firmę w czasie koronawirusa? Oto praktyczne porady na czas recesji. Mogą one zostać zaimplementowane właściwie w każdym przedsiębiorstwie i każdym sektorze gospodarczym.

PARP w związku z pandemią zmieniła terminy przyjmowania wniosków od firm ws. dofinansowania

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości w związku z pandemią koronawirusa wdrożyła działania, które mają pomóc przedsiębiorcom w realizacji zaplanowanych projektów - poinformowała 24 marca 2020 r. Agencja. Zmieniła np. terminy przyjmowania wniosków od firm ws. dofinansowania.

Tarcza antykryzysowa bez przesunięcia terminów na złożenie zeznań podatkowych i sprawozdań finansowych

Tarcza antykryzysowa nie spełnia oczekiwań przedsiębiorców. Najczęściej pojawiający się postulat to odroczenie terminów na zapłatę podatków, sporządzenie CIT-8 oraz sprawozdań finansowych za 2019 r.

Osoby fizyczne mają złożyć PIT do 30 kwietnia, odroczenia płatności dla pracodawców

Zgodnie z informacjami przekazanymi przez rząd termin złożenia zeznania w podatku dochodowym od osób fizycznych miał zostać przesunięty. Jednak w projekcie tzw. "tarczy antykryzysowej", który pojawił się późnym wieczorem w sobotę, nie ma o tym żadnej wzmianki.

Połowa polskiego sektora MŚP poważnie poszkodowana kryzysem wywołanym koronawirusem

Według danych firmy Dotykačka, 59% polskich przedsiębiorców z sektora MŚP musiała zawiesić swoją działalność w wyniku zagrożenia epidemicznego. Przedsiębiorstwa, które kontynuują działalność w zmodyfikowanym modelu biznesowym, od połowy marca notują drastyczny spadek przychodów, średnio o ponad 52%. Firma Dotykačka wobec niepokojących danych z rynku zdecydowała się wesprzeć swoich kontrahentów oferując im zlikwidowanie opłat abonamentowych w czasie kryzysu oraz oferując na własny koszt wszystkim klientom dostęp do kluczowych funkcji minimalizujących konieczność bezpośrednich kontaktów z klientami.

Samorząd doradców podatkowych krytycznie o projekcie nowelizacji specustawy ws. koronawirusa

Środowisko doradców podatkowych krytycznie ocenia rządowy projekt nowelizacji specustawy w obszarach związanych z podatkami. Projekt, którego założenia zostały ujawnione w weekend, nie uwzględnia większości wniosków zgłaszanych wcześniej przez doradców podatkowych i przedsiębiorców.

Tarcza antykryzysowa - zmiany w zakresie prawa podatkowego

W związku z wprowadzonym stanem zagrożenia epidemicznego z powodu koronawirusa przygotowana została tzw. tarcza antykryzysowa, która ma zapewnić płynność finansową przedsiębiorców i bezpieczeństwo zatrudnionych tam pracowników. Jakie zmiany w zakresie prawa podatkowego proponuje rząd?

Rozliczanie PIT, CIT i VAT za miesiąc luty – zapłata podatku po terminie, wniosek o odroczenie

W dniu 20 marca minął termin wpłat zaliczek na podatki dochodowe przez podatników CIT i PIT oraz płatników PIT. Zaliczki wpłacane są bez składania deklaracji, więc ewentualne uchybienie może dotyczyć zapłaty po terminie, a tym samym narazić na odpowiedzialność karną skarbową. Następny istotny termin dla podatników to 25 marca – rozliczenie VAT. Termin ten dopiero upłynie, a więc możliwe jest skorzystanie z dodatkowych rozwiązań. Podatnik, który z ważnych przyczyn nie sporządzi rozliczenia, może złożyć, przed upływem terminu, wniosek o odroczenie terminu złożenia deklaracji lub informacji.

Opublikowano interaktywne formularze APA-P i APA-C

Ministerstwo Finansów poinformowało, że formularze interaktywne sprawozdań o realizacji uprzedniego porozumienia cenowego (APA-P i APA-C) zostały opublikowane na Portalu Podatkowym.

Rozwiązania poprawiające płynność finansową firm w pakiecie antykryzysowym

Przesunięcie terminów płatności, mikropożyczki dla przedsiębiorców - takie m.in. są propozycje poprawiające płynność finansową firm, które składają się na tarczę antykryzysową.

Pakiet antykryzysowy to za mało. Zrezygnujmy ze split payment, zawieśmy podatki i ZUS

W odpowiedzi na sytuację wywołaną koronawirusem, w dniu 18 marca zostały przedstawione założenia pakietu antykryzysowego. Pakiet oparty jest na pięciu filarach, a dwa pierwsze skierowane są dla pracowników i przedsiębiorców.

Zmiany w podatkach w pakiecie Tarczy Antykryzysowej

Wsteczne rozliczanie strat podatkowych (PIT i CIT) przez przedsiębiorców, wydłużenie terminu wpłat pracowniczych zaliczek PIT, czy przesunięcie w czasie planowanych zmian podatkowych. To tylko niektóre z rozwiązań zaproponowanych przez Ministerstwo Finansów, które znalazły się w Gospodarczej i Społecznej Tarczy Antykryzysowej dla Bezpieczeństwa Przedsiębiorstw i Pracowników w związku z pandemią koronawirusa SARS-Cov-2. Pakiet ten ma przeciwdziałać negatywnym skutkom pandemii.

Tarcza Antykryzysowa z powodu epidemii koronawirusa - najważniejsze rozwiązania

Tarcza Antykryzysowa ma ochronić firmy i pracowników przed skutkami epidemii koronawirusa. Najważniejsza jest płynność finansowa i bezpieczeństwo pracowników – temu ma służyć Tarcza Antykryzysowa o wartości 212 mld zł, którą rząd przygotował jako lekarstwo w związku z epidemią koronawirusa. Program ten zawiera rozwiązania dla: pracowników, mikro, małych, średnich i dużych firm. Dzięki niemu każdy przedsiębiorca będzie mógł np. przesunąć w czasie opłatę składek czy podatków bez dodatkowych opłat prolongacyjnych.

Stan zagrożenia epidemicznego - ograniczenia dla przedsiębiorców

Wprowadzenie stanu zagrożenia epidemicznego ma zapobiec szybkiemu rozprzestrzenianiu się koronawirusa w Polsce. Żeby to osiągnąć Minister Zdrowia od 14 marca 2020 r. (do odwołania) ograniczył, a w niektórych wypadkach zakazał, działalności, które wiążą się z dużymi skupiskami ludzi. Sprawdź czy te ograniczenia dotyczą twojej firmy.

Zobowiązania cywilnoprawne przedsiębiorstw a koronawirus

Wprowadzone w związku z koronawirusem liczne ograniczenia powodują, że z każdym dniem coraz większa liczba przedsiębiorców nie jest w stanie wywiązać się ze swoich zobowiązań cywilnoprawnych. Skalę wyzwań tym wywołanych można śmiało porównać do skutków nagłego wybuchu wojny.

Czy w związku z koronawirusem przedsiębiorca może powołać się na siłę wyższą (vis maior)?

W wyniku powodzi stulecia, która miała miejsce w roku 1997, zalane zostały między innymi 23 budynki sądów. Z oczywistych względów te sądy nie były w stanie funkcjonować do czasu usunięcia skutków powodzi. Pomijając olbrzymią tragedię spowodowaną ówczesną powodzią, z prawnego punktu widzenia był to klasyczny przykład siły wyższej (vis maior). Czy tak samo jest z obecną pandemią koronawirusa?

Niektórzy mogą nie zdążyć rozliczyć podatków - komentarz dr Moniki Król-Stępień, SKwP

Obecna sytuacja jest niecodzienna... Wielu przedsiębiorców, przedstawicieli środowiska biegłych rewidentów, księgowych i doradców podatkowych dostrzega problem i wnioskowało o odroczenie terminów składania deklaracji i zeznań podatkowych oraz sporządzenia sprawozdań finansowych - podkreśla dr Monika Król-Stępień, Wiceprezes Zarządu Stowarzyszenia Księgowych w Polsce, oddziału dolnośląskiego we Wrocławiu.

II filar pakietu pomocowego dla gospodarki – Finansowanie Przedsiębiorstw

Rząd przygotował pakiet pomocowy dla przedsiębiorców i gospodarki w związku z epidemią koronawirusa. Projekt pod nazwą: "Gospodarcza i społeczna tarcza antykryzysowa dla bezpieczeństwa przedsiębiorców i pracowników w związku z pandemią wirusa SARS- Cov - 2", obejmie 5 filarów: bezpieczeństwo pracowników, finansowanie przedsiębiorstw, ochronę zdrowia, wzmocnienie systemu finansowego i program inwestycji publicznych. Poniżej szczegóły drugiego filaru pakietu pomocowego dla gospodarki "Finansowanie Przedsiębiorstw" przedstawionego w środę 18 marca 2020 r. przez premiera Mateusza Morawieckiego, według dokumentu KPRM.

Pakiet osłonowy a realne potrzeby firm

MF, ZUS, KAS, UOKiK, BGK, PFR i ARP oraz minister Jadwiga Emilewicz to większość stron pracujących nad rozwiązaniami w zakresie tzw. pakietu osłonowego dla przedsiębiorców.

Jak wnioskować o rozłożenie na raty należności podatkowych

Jeżeli jesteś przedsiębiorcą i w obecnej sytuacji wywołanej koronawirusem nie jesteś w stanie zapłacić jednorazowo całego podatku, zaległości podatkowych lub odsetek od nieuregulowanych w terminie zaliczek na podatek, możesz złożyć wniosek o rozłożenie tych należności na raty i sprawdzić czy urząd przyzna ci taką pomoc. Jak to zrobić?

Dodatkowy zasiłek opiekuńczy dla rodziców - wniosek do ZUS online

Rodzic ma prawo do dodatkowego zasiłku opiekuńczego na czas opieki nad dzieckiem w związku z zamknięciem żłobka, klubu dziecięcego, przedszkola, szkoły z powodu COVID-19. W jakich przypadkach wniosek o zasiłek można wysłać do ZUS online?

Doradcy podatkowi napisali 46 propozycji do specustawy osłonowej dla przedsiębiorców

Propozycję 46 zmian przepisów podatkowych sformułowali doradcy podatkowi pracujący w specjalnym zespole Krajowej Rady Doradców Podatkowych. Zespół ekspertów został powołany w piątek 13 marca aby pomóc urzędnikom Ministerstwa Finansów w tworzeniu założeń do specustawy, która ma uchronić przedsiębiorców przed skutkami sytuacji kryzysowej wywołanej koronawirusem.

Rozwiązania w walce z koronawirusem dla pracowników i przedsiębiorców

Ustawa dotycząca szczególnych rozwiązań w walce z koronawirusem przewiduje nowe regulacje przeznaczone dla pracowników i przedsiębiorców m.in. pracę zdalną, zasiłek za okres kwarantanny, ulgę w spłacie składek do ZUS. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało odpowiedzi na najczęstsze pytania związane z obecną sytuacją.

Doradcy podatkowi pracują nad pakietem osłonowym dla firm

W piątek samorząd doradców podatkowych powołał specjalny zespół, który ma pomóc rządowi w pracach nad specustawą wprowadzającą pakiet osłonowy dla przedsiębiorców. Chodzi m.in. o przesunięcie terminów podatkowych, zaniechanie poboru niektórych podatków oraz rezygnację z kar dla biznesu, który może mieć problemy z terminowym rozliczeniem podatków, ze względu na trudną sytuację w kraju. Prace są na finiszu – w poniedziałek rekomendacje doradców podatkowych, w formie raportu, zostaną przekazane do Ministerstwa Finansów, z którym Krajowa Rada Doradców Podatkowych nawiązała współpracę.

REKLAMA