Home office – w dosłownym tłumaczeniu z języka angielskiego, to „domowe biuro” lub „biuro w domu” - w praktyce określenie wskazujące na specjalną możliwość systemu pracy i wykonywania obowiązków wobec pracodawcy przez pracownika, w określonym czasie w domu. Inaczej zwana pracą zdalną, mobilną lub na odległość. Według badań specjalistów rekrutacyjnych (badania z 2019 roku przeprowadzone przez Michael Page), ponad połowa polskich pracowników (aż 52%) deklaruje, że chciałaby skorzystać z możliwości pracy typu „home office”. Jest to również coraz częściej atut podawany przez samych pracodawców w ich ogłoszeniach rekrutacyjnych. Każdy przedsiębiorca może więc w praktyce spotkać się z pytaniami pracowników o możliwość pracy zdalnej i powinien znać zasady i przepisy odnoszące się do tego zagadnienia.
Prowadzenie listy obecności pracowników to jedna z podstawowych czynności wykonywanych przez pracodawcę. W tym celu właściciel firmy tworzy odrębne działy kadrowe zajmujące się ewidencją czasu pracy lub zleca działania na zewnątrz, wynajmując firmy outsourcingowe. Niezależnie od podmiotu, który prowadzi ewidencję czasu pracy zatrudnionych, lista obecności służy do właściwego rozliczenia wielu elementów związanych z zatrudnieniem pracownika, mimo że jej forma nie jest określona przez Kodeks pracy. Jedną z kluczowych kwestii jest przechowywanie listy obecności. Sprawdź, czy pracodawca ma taki obowiązek.
W wielu branżach, przy sporej liczbie zatrudnionych, działy kadrowe nie mają łatwego zadania z dokładnym obliczeniem czasu pracy zatrudnionego. Trzeba wiedzieć, że za jakiekolwiek uchybienia w tym obszarze, winę ponosi pracodawca i podlega karze grzywny nakładanej przez Państwową Inspekcję Pracy. Dlatego ewidencja czasu pracy wymaga niezwykłej precyzji. Na szczęście obecnie firmy mogą posługiwać się specjalnymi systemami RCP. Wymiar czasu pracy - sprawdź, jak obliczyć liczbę godzin pracy w miesiącu.
W obecnych czasach często można usłyszeć zdanie: “Czas to pieniądz”. Ta powszechna maksyma ma zastosowanie nie tylko w naszym życiu prywatnym, ale też w zawodowym. Pracodawca chcąc wprowadzić w życie taką zasadę, stara się ze wszystkich sił, aby jego pracownicy w ciągu ośmiogodzinnego dnia pracy pracowali jak najbardziej efektywnie. Dla pracodawcy każda godzina pracy pracownika np. spędzona na rozmowach przy kawie czy też przeglądaniu internetu to zmarnowany czas i wyobrażenie ogromnych strat finansowych. Czy da się skutecznie egzekwować wydajny czas pracy albo całkowicie uniknąć sytuacji, w których pracownik marnuje cenny czas? Czy jest w ogóle możliwe kontrolowanie pracownika w czasie jego godzin pracy? Sprawdź, czym jest rejestracja czasu pracy.
Emerytury mundurowe przysługują funkcjonariuszom Policji, ABW, AW, SKW, SWW, CBA, SG, SOP, PSP, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej. Od 1 lipca 2019 r. zmieniły się zasady, na jakich zostają przyznawane uprawnionym. Emerytura przysługuje po 25 latach służby bez konieczności ukończenia 55 lat. Nadgodziny są płatne 100%.
Uprawnienia pracownika ojca w 2019 r. to: zwolnienie z pracy na opiekę nad członkiem rodziny, urlop ojcowski, urlop macierzyński, urlop rodzicielski, urlop wychowawczy, dni wolne na opiekę nad dzieckiem. Ponadto pracodawca musi otrzymać zgodę pracownika na pracę w godzinach nadliczbowych. Poznaj prawa taty w pracy.