REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Ochrona praw konsumentów, Gwarancja

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Co zrobić jeśli bank odrzucił reklamację?

Warto regularnie przeglądać historię swojego rachunku oraz dochodzić swoich praw. Co jednak zrobić jeśli bank nie przyjmie reklamacji - radzi Jarosław Sadowski, ekspert rynku finansowego.

Nowe obowiązki informacyjne wobec podmiotu danych po wejściu w życie RODO

Wraz z wejściem unijnych przepisów rozszerza się katalog praw osób, których dane dotyczą (podmiotów danych). Przede wszystkim RODO podkreśla prawo do przejrzystego i jasnego komunikowania o zasadach przetwarzania danych. Poza tym podmiot danych może w każdej chwili żądać wyczerpujących informacji na temat przetwarzania swoich danych, ich sprostowania, usunięcia (o ile nie stoi to w sprzeczności z przepisami prawa), zaprzestania przetwarzania (jeżeli jest to uzasadnione), przeniesienia lub ograniczenia przetwarzania. Administrator danych ma obowiązek w momencie pozyskiwania danych wypełnić obowiązek informacyjny wynikający z przepisów o ochronie danych osobowych wobec każdej osoby, której dane pozyskał.

UE zapowiada nowelizację dyrektywy audiowizualnej w celu ochrony nieletnich

Zdaniem komisji Parlamentu Europejskiego konieczna jest nowelizacja dyrektywy audiowizualnej w celu ochrony nieletnich. Nowe przepisy będą skierowane do serwisów takich jak Youtube, Vimeo, Netflix.

Zabawki internetowe i aplikacje muszą spełniać wymogi prawa UE

W najbliższym czasie Komisja Europejska przyjrzy się zabawkom i aplikacjom sprzedawanym przez Internet. Pracownicy Komisji sprawdzą czy produkty spełniają wymogi i standardy prawa UE.

REKLAMA

Unia Europejska chce lepszej ochrony konsumentów w internecie

Komisja Parlamentu Europejskiego ds. rynku wewnętrznego i ochrony konsumentów (IMCO) zagłosowała we wtorek za rozszerzeniem uprawnień krajowych urzędów ochrony konsumentów w sytuacji nadużyć związanych z handlem w sieci.

Roszczenia z umowy o świadczenie usług

Przedsiębiorcy oraz konsumenci zawierają liczne umowy o świadczenie usług. Jakie roszczenia przysługują nam w przypadku nienależytego wykonania usługi lub braku opłaty za jej świadczenie?

Nienależyte wykonanie remontu mieszkania – jakie przysługują nam prawa?

Jeżeli po zakończeniu prac remontowych nie jesteśmy zadowoleni z rezultatu lub ekipa remontowa przedłuża w nieskończoność termin zakończenia pracy warto jak najszybciej podjąć działania zmierzające do wyjaśnienia kłopotliwej sytuacji.

Sprzedaż towaru przez internet

Kupując przedmioty w internecie, zwłaszcza telefony trzeba zwrócić uwagę, czy towar oferuje faktyczny sprzedawca, czy polski pośrednik, a rzeczywistym sprzedawcą nie jest np. chińska hurtownia. W tym ostatnim wypadku będzie trudno wyegzekwować prawa konsumenta - przestrzega UOKiK.

REKLAMA

Gwarancje de minimis uzyskasz także w 2017 r.

Ministerstwo Finansów poinformowało o przedłużeniu o 1 rok programu gwarancji de minimis. Po nowelizacji rozporządzenia w sprawie udzielania przez Bank Gospodarstwa Krajowego pomocy de minimis w formie gwarancji spłaty kredytów program ten wygaśnie 31 grudnia 2017 r.

Uzyskanie nieodpłatnej gwarancji zabezpieczającej wykonanie zobowiązań jest przychodem podatkowym

Czy w przypadku skorzystania przez podatnika z nieodpłatnej gwarancji uzyskuje on nieodpłatne świadczenie, a jeżeli tak, to czy wtedy podatnik uzyskuje opodatkowany przychód?

Gwarancje kredytowe na wdrażanie innowacji dla małych firm

Do 31 grudnia 2016 r. mikro-, małe i średnie firmy mogą się ubiegać o gwarancje kredytowe na wdrażanie innowacji. Budżet programu wynosi 250 mln zł, co pozwoli na uruchomienie kredytów w wysokości blisko 420 mln zł. Tego typu instrumenty będą się cieszyć coraz większym zainteresowaniem przedsiębiorstw. W Europie Zachodniej około 15 kredytów na 100 jest udzielanych z poręczeniem czy gwarancją. W Polsce ich udział jest znacznie niższy.

Zobowiązania gwarancyjne w orzecznictwie SN

W obrocie gospodarczym bardzo często sięga się po konstrukcję świadczenia przez osobę trzecią (art. 391 k.c.), jako swoistą gwarancję uzyskania efektu w postaci określonego zachowania się osoby trzeciej, nie będącej stroną umowy (np. małżonków lub dzieci składającego oświadczenie).

Jakie są konsekwencje skorzystania z upadłości konsumenckiej

Wprowadzenie instytucji upadłości konsumenckiej dało możliwość przeprowadzenia postępowania upadłościowego, stwarzającego osobom fizycznym szansę na dalsze życie "bez obciążeń", czego konsekwencją jest zwolnienie niewypłacalnego dłużnika z zobowiązań.

Za co można stracić gwarancję na samochód?

Za co można stracić gwarancję na samochód? Przyczyn cofnięcia gwarancji przez producenta pojazdu może być wiele. Firmy motoryzacyjne kształtują jej warunki dowolnie. I mają do tego prawo.

Rękojmia czy gwarancja?

Rękojmia czy gwarancja - czym różnią się te instytucje prawne? Z jakich uprawnień rzeczywiście korzystamy, gdy coś się zepsuje?

Niewykorzystana rezerwa na naprawy gwarancyjne w księgach rachunkowych

Spółka z o.o. produkuje wyroby gotowe. W 2014 r. utworzyła rezerwę na naprawy gwarancyjne. Na dzień bilansowy 31 grudnia 2015 r. okazało się, że wartość wszystkich napraw była mniejsza niż utworzona rezerwa. Czy niewykorzystaną rezerwę należy odpisać w ciężar pozostałych przychodów operacyjnych?

Przedłuż sobie gwarancję na instalację LPG marki STAG!

Właściciele aut z instalacją LPG marki STAG mogą wydłużyć jej gwarancję. Jeśli spełnia ona określone warunki to nawet jeśli jest używana będzie mogła zostać objęta opieką gwaranta nawet o 5 lat dłużej.

Ochrona praw konsumenta

Od grudnia 2014 r. w Polsce funkcjonują nowe regulacje skupione na prawach konsumenta. Gwarantują one otrzymywanie od przedsiębiorcy, przed zawarciem umowy, wyczerpujących informacji istotnych dla zabezpieczenia istotnych interesów konsumenta (m.in. o prawie i terminie na odstąpienie od umowy czy procedurze rozpatrywania reklamacji). Przepisy te ułatwiają także konsumentowi zorientowanie się, jeszcze przed zawarciem umowy, jakie koszty rzeczywiście będzie musiał ponieść w związku z jej zawarciem.

Jak rozliczyć koszty gwarancji w podatku VAT

Nasza Spółka nabyła wysoko-wyspecjalizowane maszyny budowlane. Na każdą z maszyn została udzielona gwarancja. W umowie zawarto zapis, że sprzedawca zobowiązany jest do pokrycia niezbędnych i udokumentowanych kosztów poniesionych przez naszą Spółkę (jako nabywcę) związanych z usunięciem wad dotyczących ww. maszyn (objętych gwarancją). Nie będziemy zwracać maszyn do naprawy. Usuwanie ewentualnych usterek będzie po naszej stronie jako nabywcy. Sprzedawca zwróci nam natomiast koszty napraw.

Polski a europejski konsument - gwarancja i reklamacja

Czy polski konsument rożni się od tego zagranicznego swoimi prawami w obszarze gwarancji i reklamacji? Informacje na ten temat można znaleźć w raporcie Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-Net) „Warranty are they worth money?”.

Gwarancja komercyjna, niezgodność towaru z umową w UE

Każdemu konsumentowi w Unii Europejskiej przysługuje prawo do dochodzenia swoich praw od sprzedawcy. Co w przypadku, gdy sprzedawca zaproponuje gwarancję za opłatą lub gdy towar jest niezgodny z umową?

Uszkodzenie przesyłki a zwrot towaru – nowe niedozwolone klauzule

W przypadku uszkodzenia przesyłki, sprzedawca nie może odmówić zwrotu pieniędzy lub wymiany towaru, orzekł Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W ostatnim czasie wprowadzono nowe niedozwolone klauzule w obrocie konsumenckim.

Upadłość konsumencka – nowe przepisy

Nowe przepisy dotyczące upadłości konsumenckiej wchodzą w życie 31 grudnia 2014 r. (środa). Przepisy zmieniają ustawę Prawo upadłościowe i naprawcze, w zakresie postępowania upadłościowego osób nieprowadzących działalności gospodarczej, tj. upadłości konsumenckiej.

Korzyści dla konsumentów w 2015 r.

Podstawowe korzyści dla konsumentów w 2015 roku to: prawo do wyczerpującej informacji, wydłużenie terminu odstąpienia od umowy oraz przywrócenie stosowania kodeksu cywilnego do gwarancji konsumenckiej. Jakie inne korzyści wprowadza od 25 grudnia 2014 r. ustawa o prawach konsumenta?

Zwrot przecenionego towaru

Możliwość zwrotu przecenionego towaru, kupionego na wyprzedaży w sklepie stacjonarnym zależy wyłącznie od dobrej woli sprzedawcy. Przeceniony towar podlega jednak, w ciągu dwóch lat, reklamacji. Czy możliwy jest zwrot przecenionego towaru kupionego przez Internet?

Zwrot towaru kupionego online

Na zwrot towaru kupionego online konsumenci mają – zgodnie z nową ustawą o prawach konsumenta, która weszła w życie 25 grudnia 2014 – 14 dni od momentu otrzymania towaru. Jakie inne zmiany wprowadziła ustawa?

Ile kosztują Święta Bożego Narodzenia 2014?

Święta Bożego Narodzenia 2014 mają kosztować konsumentów znacznie mnie niż te w ubiegłym roku. Ceny niektórych produktów spożywczych są bowiem nawet o połowę niższe niż rok temu. Taniej kupimy m.in.: jabłka, kapustę, mięso wieprzowe oraz cukier.

Termin złożenia reklamacji konsumenckiej

Jednym z praw przysługujących konsumentom jest reklamacja wadliwego towaru na podstawie rękojmi, przewidzianej w art. 5561 i 5563 kodeksu cywilnego. Polskie prawo przewiduje dwa rodzaje wad towarów, tj. fizyczne i prawne. W jakim terminie można złożyć reklamację?

Odstąpienie od umowy – WZÓR

Wzór formularza odstąpienia od umowy zawartej na odległość został umieszczony w formie załącznika w ustawie o prawach konsumenta. Od 25 grudnia 2014 roku konsumenci będą mogli posługiwać się ustawowym wzorem odstąpienia albo tym, samodzielnie zredagowanym.

Etykiety produktów spożywczych - nowe przepisy

Etykiety produktów żywnościowych powinny - od 13 grudnia 2014 roku, tj. od wejścia w życie nowych przepisów dotyczących etykiet - zawierać wyraźną informację m.in. o alergenach czy dacie zamrożenia żywności. Jakie inne informacje znajdziemy na etykiecie towarów spożywczych?

Zwrot niechcianego prezentu

Już 25 grudnia 2014 roku wejdą w życie istotne zmiany przepisów prawa konsumenckiego. Konsumenci zyskają jeszcze większą ochronę swych praw. Czy po zmianach, dotyczących m.in. wydłużenia terminu zwrotu towaru zakupionego w sklepie internetowym, łatwiej będzie zwrócić niechciany prezent świąteczny?

Jak kupić prezent przez Internet?

W okresie Świąt Bożego Narodzenia coraz częściej i coraz chętniej korzystamy z nowoczesnych form kupowania prezentów, takich jak zakupy przez Internet czy telefon. W kontekście nadchodzących świąt Bożego Narodzenia podpowiadamy, jak bezpiecznie kupić prezent przez Internet.

Sprzedaż na pokazach (poza lokalem przedsiębiorcy)

Sprzedaż towarów podczas pokazów organizowanych najczęściej w restauracjach czy hotelach to przykład umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorcy. Konsumenci, którzy kupują od akwizytorów i na pokazach są objęci szczególną ochroną. Jakie dodatkowe prawa im przysługują?

Czy umowa przez telefon jest ważna?

Umowa zawarta przez telefon jest ważna jedynie wtedy, gdy jej treść zostanie potwierdzona na trwałym nośniku, np. mailowo lub w formie tradycyjnego listu. Liczne zmiany w sprzedaży telefonicznej oraz w zasadach zawierania umów na odległość (przez telefon) zostaną wprowadzone na gruncie ustawy o prawach konsumenta, która wchodzi w życie 25 grudnia 2014 roku.

Kryteria oceny ofert według nowych przepisów PzP

Nowelizacja przepisów prawa zamówień publicznych wprowadziła nowe kryteria oceny ofert, z których mogą korzystać zamawiający. Należą do nich oczywiście cena, ale również termin realizacji zamówienia czy też warunki gwarancji. Z których kryteriów najczęściej korzystają zamawiający?

Klauzula złożenia żądania zapłaty kwoty wadium do gwaranta

Klauzula złożenia żądania zapłaty kwoty wadium do gwaranta - banku za pośrednictwem banku prowadzącego rachunek bankowy zamawiającego, który potwierdzi, że podpisy w oryginale widniejące na żądaniu zapłaty zostały złożone przez osoby uprawnione do reprezentowania Zamawiającego jest jedynie formą weryfikacji osób zgłaszających roszczenie, która nie odbiera gwarancji cech bezwarunkowości, nieodwołalności i płatności na pierwsze żądanie.

Zwrot nietrafionego prezentu

Zwrot nietrafionego prezentu to coraz częstszy problem w okresie po Świętach Bożego Narodzenia. Mimo bardzo szerokiej oferty handlowej trudno odpowiedzieć na potrzeby obdarowanego i trafić w jego gust. Jak zgodnie z prawem i skutecznie zwrócić prezent świąteczny, z którego nie jesteśmy zadowoleni?

Reklamacja towaru kupionego na bazarze

Reklamacja towaru kupionego na bazarze, mimo braku paragonu, jest możliwa. Zdaniem ekspertów UOKIK klientom targowisk przysługują takie same prawa jak tym kupującym w sklepach. Jak zatem przebiega reklamacja towaru zakupionego na bazarze?

Zwrot towaru a brak opakowania

Zwrot towaru jest możliwy także mimo braku oryginalnego i nienaruszonego opakowania – na takim stanowisku stanął w dniu 17 listopada 2014 roku Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Konsument nie traci prawa do zwrotu towaru poprzez rozpakowanie i sprawdzenie go.

Zasady konkursów sms – wyrok sądu

Zasady konkursów sms stanowiły przedmiot prac Sądu Apelacyjnego w Warszawie. Sędziowie stwierdzili, że nieprecyzyjne zasady takich konkursów stanowią praktykę niezgodną z prawem. Gwarancja udziału w konkursie sms nie może być traktowana równoznacznie z gwarancją otrzymania nagrody.

Jak bezpiecznie zaciągnąć pożyczkę?

"Jak bezpiecznie zaciągnąć pożyczkę?" to pytanie, na które odpowiedzieć ma społeczna kampania „Nie daj się nabrać. Sprawdź, zanim podpiszesz!”. Wspólne działania siedmiu instytucji publicznych m.in.: Narodowego Banku Polskiego, Policji oraz Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów mają na celu podniesienie świadomości konsumentów dotyczącej bezpiecznego zaciągania pożyczek.

Zgoda na marketing bezpośredni

Od każdego konsumenta wymagana jest zgoda na marketing bezpośredni, czyli na przetwarzanie danych osobowych i przesłanie informacji handlowej drogą elektroniczną. Czy zgoda na marketing bezpośredni konieczna jest również przy propozycji zawarcia umowy przez telefon?

Prawa konsumenta – 25 grudnia 2014

W związku ze zmianami w prawach konsumenta, które 25 grudnia 2014 roku wejdą w życie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów opracował specjalną stronę internetową prawakonsumenta.uokik.gov.pl. Serwis pomoże przygotować się do zmian w prawach konsumenta.

Serwis prawakonsumenta.uokik.gov.pl

Serwis prawakonsumenta.uokik.gov.pl to specjalna strona internetowa, która ma na celu przybliżenie zmian w ustawie o prawach konsumenta. Serwis pomoże przygotować się do zmian prawnych dotyczących m.in..: zakupów przez Internet oraz poza lokalem przedsiębiorstwa.

Zmiany w przepisach o upadłości konsumenckiej od 1 stycznia 2015 r.

Od 1 stycznia 2015 r. obowiązywać będzie ustawa nowelizująca przepisy prawa upadłościowego i naprawczego. Zasadnicza zmiana wynikająca z nowych przepisów będzie polegała na uproszczeniu procedur tzw. upadłości konsumenckiej, czyli możliwości umorzenia zobowiązań osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej.

Polisolokaty - działania UOKiK

Polisolokaty – skomplikowane produkty finansowe oraz prawa i obowiązki stron umów ich dotyczących stanowią przedmiot działań Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. UOKiK wydał 4 decyzje administracyjne, prowadzi 24 postępowania, przygotował także propozycje zmian regulacyjnych dot. polisolokat.

Zakupy u akwizytora

Zakupy u akwizytora to łatwy i korzystny sposób zawierania umów. Warunkiem korzystnej transakcji jest znajomość swoich praw ze strony konsumenta oraz ich respektowanie – ze strony przedsiębiorcy. Jak zgodnie z prawem dokonać zakupu u akwizytora?

Sankcje za brak regulaminu świadczenia usług drogą elektroniczną

Brak regulaminu świadczenia usług drogą elektroniczną stanowi praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów. Jakie sankcje za brak posiadania takiego regulaminu może na przedsiębiorcę nałożyć Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów?

Nowa ustawa o prawach konsumenta okiem konsumenta

25 grudnia 2014 r. wejdzie w życie nowa ustawa o prawach konsumenta. Poza uchyleniem dwóch podstawowych dotychczas ustaw regulujących zakupy konsumentów w Internecie wprowadzi ona szereg zmian, które znacząco zmienią sytuację konsumenta. Oto najistotniejsze zmiany, które warto poznać przed 25 grudnia.

System pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich

Wprowadzenie systemu pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich (ADR) to główne założenie nowej ustawy o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich. System rozwiązywania sporów zakłada rozstrzyganie ich w drodze polubownej, tj. poprzez mediację lub arbitraż.

REKLAMA