REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sankcje za brak regulaminu świadczenia usług drogą elektroniczną

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Buszan Augustyniak Suchecka Adwokat Radcowie Prawni Spółka partnerska
Ekspert w zakresie nieruchomości, własności intelektualnej, podatków oraz praw przedsiębiorców
Brak regulaminu świadczenia usług drogą elektroniczną/ Fot. Fotolia
Brak regulaminu świadczenia usług drogą elektroniczną/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Brak regulaminu świadczenia usług drogą elektroniczną stanowi praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów. Jakie sankcje za brak posiadania takiego regulaminu może na przedsiębiorcę nałożyć Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów?

Zgodnie z treścią ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (dalej u.ś.u.d.e.) każdy przedsiębiorca świadczący usługi elektroniczne ma obowiązek stworzenia i udostępniania konsumentom regulaminu świadczenia takich usług. Regulamin powinien zostać udostępniony na stronie przedsiębiorcy jeszcze przed zawarciem umowy o świadczenie takich usług, a także powinien być dostępny na każde żądanie usługobiorcy w taki sposób, który umożliwia pozyskanie, odtwarzanie i utrwalanie treści regulaminu za pomocą systemu teleinformatycznego, którym posługuje się usługobiorca (art.8. ust. 1 pkt. 2 u.ś.u.d.e.). Powyższy obowiązek ma umożliwić konsumentom zapoznanie się za zasadami, na których usługi są świadczone, w tym np. trybem postępowania reklamacyjnego. Jest to zatem dokument zawierający postanowienia istotne z punktu widzenia konsumenta. W związku z taką treścią przepisów należy postawić pytanie: jakie są konsekwencje zaniechania wykonania przez przedsiębiorcę  tego ustawowego obowiązku i świadczenia usług drogą elektroniczną bez stworzenia regulaminu?

REKLAMA

REKLAMA

Co zrobić, gdy przedsiębiorca stosuje niedozwolone klauzule umowne?

Brak regulaminu świadczenia usług drogą elektroniczną

Na pierwszy rzut oka wydaje się, że ustawodawca nie wprowadził żadnych prawnych konsekwencji za nieutworzenie regulaminu. Jednakże dotyczy to tylko przepisów u.ś.u.d.e., nie zaś wszystkich ustaw. Często przedsiębiorcy nie zdają sobie sprawy, iż za brak regulaminu grozi również sankcja przewidziana w przepisach ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (dalej: u.o.k.k.).

Otóż, brak posiadania wymaganego przez przepisy u.ś.u.d.e. regulaminu jest niezgodny z art. 24. ust. 2 pkt. 2 u.o.k.k. i stanowi naruszenie zbiorowych interesów konsumenta.

REKLAMA

Sankcje za brak regulaminu

Dyspozycja art. 24 ust. 2 pkt 2 u.o.k.k. stanowi, że: „przez praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów rozumie się godzące w nie bezprawne działanie przedsiębiorcy, w szczególności naruszanie obowiązku udzielania konsumentom rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji”. Tym samym Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów- na podstawie art. 106 u.o.k.k.- może nałożyć na przedsiębiorcę w drodze decyzji: „karę pieniężną w wysokości nie większej niż 10 % przychodu osiągniętego w roku rozliczeniowym poprzedzającym rok nałożenia kary, jeżeli przedsiębiorca ten, choćby nieumyślnie (…) dopuścił się praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów w rozumieniu art. 24 u.o.k.k.” (tj. nie podsiadał regulaminu świadczenia usług drogą elektroniczną).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowa ustawa o prawach konsumenta okiem konsumenta

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Regulamin świadczenia usług a klauzula abuzywna

Dlatego też, warto, aby przedsiębiorcy świadczący usługi drogą elektroniczną, posiadali regulaminy świadczenia tego typu usług, które będą uwzględniały zarówno interesy konsumenta jak i samego przedsiębiorcy. Ten cel może zostać osiągnięty tylko w przypadku stworzenia regulaminu wolnego od klauzul niedozwolonych, tj. wolnego od postanowień, które kształtują prawa i obowiązki usługobiorcy w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami i rażąco naruszającymi jego interesy. W przeciwnym wypadku usługobiorca może wystąpić do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumenta (SOKIK) o uznanie danej klauzuli za abuzywną (niedozwoloną). W przypadku uznania przez SOKIK danej klauzuli za abuzywną, zostanie wpisana ona do rejestru prowadzonego przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta, a kosztami całego postępowania zostanie obciążony przedsiębiorca.
Lista klauzul niedozwolonych znajduje się na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Postępowanie przed Prezesem UOKiK w sprawie klauzul abuzywnych

Zwróć uwagę na regulamin świadczenia usług

Autor: Małgorzata Suchecka, radca prawny, Buszan Augustyniak Suchecka Adwokat Radcowie Prawni Spółka partnerska

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Senat: Komornik łatwiej sprzeda Twoje mieszkanie. Jak nie dasz rady z kredytem

Zasadą staje się bowiem licytacja elektroniczna nieruchomości przez komornika. Ustawa nowelizująca odpowiednio kodeksu postępowania cywilnego jest w Senacie.

Kancelaria, która słucha i sprzedaje - jak budować nowoczesną markę w zgodzie z wartościami?

Marketing kancelarii to nie fast food. Budowanie marki kancelarii to proces na lata. Przemyślana i wdrażana na bieżąco strategia, długoterminowe i krótkoterminowe plany, odpowiednio dobrane narzędzia - brzmi jak wyzwanie. Czy to się opłaca?

Jest decyzja! 10 listopada dniem wolnym od pracy. Jednak nie dla wszystkich

Premier zdecydował, że 10 listopada 2025 roku będzie dniem wolnym od pracy dla urzędników państwowych. Dzięki tej decyzji pracownicy służby cywilnej będą mieli czterodniowy weekend, który potrwa od soboty 8 listopada do wtorku 11 listopada, czyli Narodowego Święta Niepodległości. Oto szczegóły.

Rzecznik Generalny TSUE przeciwny podważaniu metody wyznaczania WIBOR. Nie będzie masowego kwestionowania wszystkich umów z WIBOR-em

W większości sporów sądowych o WIBOR konsumenci zarzucają bankom, że nie wskazały w umowie metody ustalania WIBOR. Kategoryczna opinia Rzecznika Generalnego Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, w tym zakresie znacząco zmniejsza szanse konsumentów na skuteczne podważenie WIBOR w swoich umowach kredytowych – piszą radca prawny Bartłomiej Rybicki oraz radca prawny Bartłomiej Ślażyński z Kancelarii Radców Prawnych Anety Ciechowicz-Jaworskiej i Bartłomieja Ślażyńskiego.

REKLAMA

Bon kaucyjny za zwrócone butelki i puszki? MKiŚ: to legalne ale tylko gdy bon da się wymienić na pieniądze przez co najmniej 1 miesiąc

Ministerstwo Klimatu i Środowiska w komunikacie z 16 września 2025 r. poinformowało, że Polskie przepisy o systemie kaucyjnym jednoznacznie wskazują, że przy zwrocie opakowania ze znakiem kaucji, osobie zwracającej butelkę lub puszkę należy się zwrot w formie pieniężnej (np. w gotówce albo na kartę). Dopuszczalne prawnie jest jednak wydanie (np. przez automat) bonu lub kuponu, z kwotą kaucji - o ile taki druk da się łatwo spieniężyć i będzie on ważny przynajmniej miesiąc.

Rewolucja w recyklingu: system kaucyjny wchodzi w życie! Jak wpłynie na Ciebie, środowisko i gospodarkę? [WYWIAD]

Polska rozpoczyna rewolucję w recyklingu! Od października wchodzi w życie system kaucyjny dla butelek i puszek, który ma zwiększyć poziom selektywnej zbiórki, poprawić jakość surowców i dostosować kraj do wymogów Unii Europejskiej. Joanna Leoniewska-Gogola, liderka zespołu circular economy w Deloitte, tłumaczy w wywiadzie dla Infor.pl, jakie zmiany czekają konsumentów, przedsiębiorców i gospodarkę odpadami.

Dla kogo certyfikaty cyberbezpieczeństwa? Czy są obowiązkowe? Ustawa o krajowym systemie certyfikacji cyberbezpieczeństwa już weszła w życie

Certyfikaty cyberbezpieczeństwa są przeznaczone dla profesjonalistów IT, w tym dla administratorów systemów i sieci, specjalistów od bezpieczeństwa, inżynierów oraz osób aspirujących do tych ról, aby potwierdzić ich wiedzę i umiejętności praktyczne w zakresie ochrony przed zagrożeniami cyfrowymi. Certyfikacja obejmuje także produkty, usługi i procesy ICT, a ich celem jest informowanie konsumentów o poziomie bezpieczeństwa cyfrowego oraz wspieranie polskich firm na rynkach europejskich. Czy i dla kogo uzyskanie certyfikatów cyberbezpieczeństwa jest obligatoryjne?

Będą kolejne ograniczenia dot. ogrzewania kominkami. Nowelizacja rozporządzenia ws. warunków technicznych budynków

Od początku 2025 roku Ministerstwo Rozwoju i Technologii, a po ostatniej rekonstrukcji rządu Ministerstwo Finansów i Gospodarki prowadzi prace nad zmianą rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Poprzednia poważniejsza nowelizacja tego rozporządzenia miała miejsce w roku 2021. Dotychczasowe zmiany tego rozporządzenia każdorazowo i stopniowo wprowadzały nowe ograniczenia dla instalacji kominków, pieców i trzonów kuchennych. W projekcie najnowszych zmian tendencja ta jest utrzymana. I niestety, tak jak przy poprzednich zmianach, wprowadzane ograniczenia nie mają żadnego uzasadnienia technicznego.

REKLAMA

[Stare i nowe świadczenie pielęgnacyjne 3386 zł] W 2026 r. osoby niepełnosprawne i opiekunowie z podwyżką 99 zł

Zasiłek pielęgnacyjny nie będzie miał podwyżki (aż do początku 2028 r.). Jak rząd tłumaczy, dlatego, że 1 mln osób z zasiłkiem pielęgnacyjnym (większa część ze stopniem umiarkowanym niepełnosprawności) może się starać o świadczenie wspierające, które otrzymywało na koniec marca 2025 r. około 120 000 osób niepełnosprawnych (większa część beneficjentów ma stopień znaczny niepełnosprawności). Zupełnie inna sytuacja w 2026 r. (i kolejnych latach jest w świadczeniu pielęgnacyjnym (zarówno "starym" jak i "nowym"). W 2026 r. świadczenie to będzie podwyższone o 99 zł. To 3% podwyżka na 2026 r. Nie tak duża jak w latach minionych, kiedy mieliśmy galopująca inflację. Ale porównując z 0% podwyżki dla zasiłku pielęgnacyjnego, nie wygląda to źle. Opiekunowie osób niepełnosprawnych otrzymają w 2026 r. 3386 zł.

WIBOR w umowach kredytu. Czy opinia Rzeczniczki Generalnej TSUE, to sukces konsumentów, czy banków?

W dniu 11 września 2025 r. Rzeczniczka Generalna Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydała opinię w sprawie C-471/24 z wniosku o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożonego przez Sąd Okręgowy w Częstochowie. Opinia ta jest całkowicie korzystna dla kredytobiorców i niekorzystna dla banków – twierdzi Radca Prawny Michał Kanabaja z Kancelarii Rachelski i Wspólnicy.

REKLAMA