REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Powiat, Samorząd

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Dofinansowanie odbudowy zniszczonych przez powódź gminnych zasobów mieszkaniowych

We wrześniu gminy będą mogły ubiegać się o dofinansowanie odbudowy zasobów mieszkaniowych zniszczonych w wyniku powodzi.

Odpady ulegające biodegradacji w gminnej gospodarce odpadami

Gminy mają obowiązek ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych do składowania do nie więcej niż 75% wagowo całkowitej masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995 r.

Rządowe propozycje zmiany zasad naliczania janosikowego

Ministerstwo Finansów przygotowało propozycje zmiany systemu naliczania wpłaty do budżetu państwa dla wszystkich szczebli samorządu terytorialnego.

Wspieranie rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych

W dniu 17 lipca 2010 r. weszła  w życie ustawa z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych - potocznie zwana "megaustawą". Wejście w życie tego aktu znacznie przyspieszy rozwój inwestycji telekomunikacyjnych.

REKLAMA

Limity finansowe dla komitetów wyborczych

Komitetów wyborczych uczestniczących w wyborach samorządowych dotyczą ograniczenia i limity odnoszące się zarówno do pozyskiwania, jak i do wydatkowania środków finansowych.

Limity finansowe dla komitetów wyborczych

Komitetów wyborczych uczestniczących w wyborach samorządowych dotyczą ograniczenia i limity odnoszące się zarówno do pozyskiwania, jak i do wydatkowania środków finansowych.

Kiedy można zwolnić pracownika samorządowego mianowanego

Samorządowi pracownicy mianowani korzystają ze szczególnej ochrony stosunku pracy. Trudniej jest ich zwolnić niż osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę.

Kwartalne sprawozdanie o stanie zobowiązań wg tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji – Rb-Z

Kwartalne sprawozdanie o stanie zobowiązań wg tytułów dłużnych oraz gwarancji i poręczeń składa się z sześciu części

REKLAMA

Kwartalne sprawozdanie o stanie zobowiązań wg tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji – Rb-Z

Kwartalne sprawozdanie o stanie zobowiązań wg tytułów dłużnych oraz gwarancji i poręczeń składa się z sześciu części

Innowacyjne projekty w administracji

W latach 2007-2013 Europejski Fundusz Społeczny (EFS) daje administracji publicznej w Polsce szansę na zmianę jakościową realizowanych usług i podejmowanych inicjatyw. W ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, finansowanego z EFS wsparcie udzielane jest w ramach dziesięciu priorytetów.

Samorządy dostosowują szkoły do potrzeb pięcio- i sześciolatków

Podczas gdy prasa alarmuje o fatalnym stanie przygotowania szkół podstawowych na przyjęcie sześciolatków, okazuje się że jednak wiele samorządów dokłada wszelkich starań by sprostać wymogom i przygotować placówki na czas. Co więcej, jednostki te mają spore szanse na sukces.

Sprawozdawczość za I półrocze 2010 r. w JST

Zbliża się okres sprawozdawczy za I półrocze 2010 r. dla jednostek sektora finansów publicznych, w tym jednostek samorządu terytorialnego i ich jednostek organizacyjnych, które mają obowiązek sporządzenia sprawozdań budżetowych oraz sprawozdań w zakresie operacji finansowych. Wskazujemy podstawy prawne sporządzania sprawozdań, podmioty zobowiązane do ich sporządzania oraz praktyczny przykład dotyczący sprawozdania Rb-N.

Jak opodatkować koszty szkolenia radnego

Czy koszt szkolenia, w którym uczestniczył radny, stanowi dla niego nieodpłatne świadczenie? Jeśli tak, to czy jest ono objęte zwolnieniem przedmiotowym? Czy urząd miasta powinien potrącić zaliczkę na podatek dochodowy?

Ocena okresowa pracownika samorządowego

Otrzymanie przez pracownika negatywnej oceny wymaga dokonania ponownej oceny nie wcześniej niż po upływie 3 miesięcy od dnia przeprowadzenia poprzedniej. Konsekwencją uzyskania kolejnej negatywnej oceny jest rozwiązanie umowy o pracę z zachowaniem okresów wypowiedzenia.

Czy samorządy podejmują zbyt wiele uchwał

Samorządy często tworzą uchwały tam, gdzie prawo nie nakłada na nie takiego obowiązku. A przecież wiadomo nie od dziś, że zbyt wiele regulacji prawnych nie służy przejrzystości gospodarki finansowej i może prowadzić do nadużyć.

Dotacje z budżetów jednostek samorządu terytorialnego

Z budżetów jednostek samorządu terytorialnego udzielane są dotacje w różnych trybach. Warto zatem przypomnieć sobie zasady ich przyznawania.

Kontrola zarządcza – nowy obowiązek dla samorządów

Korzyści dla gmin z funkcjonowania parków technologicznych

Samorządy chętnie uczestniczą w tworzeniu parków technologicznych, które są platformą wspólnej pracy środowisk biznesowych i naukowych. Zadania przez nie realizowane są ważne dla rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw. Potencjał takich firm często nie wystarcza, aby samodzielnie wprowadzać innowacje. Dlatego tak istotne jest wsparcie finansowe samorządu terytorialnego.

Wyższa pomoc dla rodzin zastępczych

Rada powiatu poprzez uchwałę może podwyższyć wysokość pomocy dla rodzin zastępczych, także na kontynuacje nauki i usamodzielnianie się ich wychowanków.

Wybory: wymagania wobec członków komisji

24 grudnia 2009 r. weszły w życie nowe rozwiązania prawne dotyczące m.in. głosowania przez pełnomocnika i powołania komisji obwodowych. Dlatego warto zapoznać się z zasadami organizacji wyborów samorządowych w 2010 r., a w szczególności z tymi, które określają, kto może kandydować do obwodowej komisji wyborczej.

Czym są podatki i opłaty lokalne

W najbliższym czasie zaprezentujemy cykl artykułów dotyczących podatków i opłat stanowiących dochody własne gmin. Każdy artykuł będzie stanowił kompendium wiedzy na temat konkretnego podatku lub opłaty.

Nowa klasyfikacja wydatków strukturalnych

Od 6 kwietnia 2010 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z 10 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji wydatków strukturalnych. Nową klasyfikację należy stosować do wydatków poniesionych od 1 stycznia 2010 r.

Biblioteka publiczna tylko jako instytucja kultury

Możliwość łączenia bibliotek i muzeów z innymi instytucjami kultury przewiduje projekt założeń reformy działalności kulturalnej przygotowany w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Od powodzenia tych zmian zależy dalsza działalność wielu bibliotek, głównie w małych miejscowościach.

Trwa nabór wniosków o dotacje na termomodernizację

Ponad 3 mld zł wyda do 2014 r. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na finansowe wsparcie przedsięwzięć termomodernizacyjnych w ramach programu „System Zielonych Inwestycji – Zarządzanie energią w budynkach użyteczności publicznej”. Pieniądze powinny wystarczyć na co najmniej 3 tys. obiektów.

Audyt wewnętrzny po 1 stycznia 2010 r.

Na podstawie nowej ustawy o finansach publicznych wprowadzono kolejne zmiany w regulacjach dotyczących funkcjonowania audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych. Od 8 lutego br. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie przeprowadzania i dokumentowania audytu wewnętrznego.

Struktura organizacyjna powiatu

Struktura organizacyjna powiatu wynika z przepisów prawa, jak również, z jego indywidualnych właściwości.

Administracja a obywatel – ekologia, przepisy, praktyka (2)

Jak w praktyce na gruncie obowiązujących przepisów powinna być zorganizowana selektywna zbiórka odpadów? Co powinna zrobić gmina aby zbiórka selektywna była również efektywna?

Gmina ujawni informacje o dłużnikach w BIG

Zgodnie z ustawą o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych z dnia 9 kwietnia 2010 roku, samorządy zyskały nowe uprawnienia, które mają poprawić ściągalność zobowiązań - m.in. alimentów. Samorządy, zakłady komunalne, fundacje mogą informować Biuro Informacji Gospodarczej (BIG) o zaległych zobowiązaniach finansowych

Status prawny instytucji kultury

Fakt dotowania działalności instytucji kultury przez gminę nie daje sam przez siebie organizatorowi kompetencji do nieograniczonego kontrolowania działalności instytucji kultury, czy też wprowadzania rozwiązań, które naruszałyby przepisy prawa.

Absolutorium z wykonania budżetu w 2010 r.

Tegoroczne absolutorium będzie miało wyjątkowy charakter, bowiem będzie udzielane w roku wyborczym. Nadal jednak radni powinni pamiętać, że absolutorium dotyczy wykonania budżetu, a nie całości działalności władz samorządowych.

Samorządy walczą o „Złote Formaty”

Na początku kwietnia poznamy finalistów najbardziej prestiżowego w kraju konkursu „Złote Formaty” odbywającego się w ramach Festiwalu Promocji Miast i Regionów. Do tegorocznej edycji zgłoszono 173 projekty z 75 miast i regionów.

Prawidłowe uchwały Rady Gminy

Uchwała jest podstawą formą podejmowania decyzji przez kolegialny organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, jakim jest Rada Gminy. Przedstawiamy praktyczne wskazówki jak powinno wyglądać jej przygotowanie i redagowanie.

Administracja a obywatel – ekologia, przepisy, praktyka (1)

Zarówno jako urzędnicy samorządowi jak i mieszkańcy, zastanawiamy się nieraz, czy żyjemy w gąszczu skomplikowanych, trudnych do realizacji przepisów, czy też jako obywatele jesteśmy „niesfornymi” mieszkańcami, zgrabnie omijającymi przepisy, nie „poddając się” ustawom, wytycznym i regulaminom.

Samorząd terytorialny w Polsce sprostał zadaniom

Dzięki zaangażowaniu wielu ludzi, dla których słowo „samorząd” oznaczało podstawę funkcjonowania państwa demokratycznego, udało się w 1990 r. uchwalić ustawę określającą samorząd jako wspólnotę mieszkańców. Dziś nikt już nie wyobraża sobie codziennego działania bez udziału administracji samorządowej. Przez te 20 lat udało się uregulować i rozwiązać mnóstwo spraw, pozostaje jednak jeszcze wiele do zrobienia.

Jakie będzie tempo przekazywania środków unijnych w 2010 r.

Od 1 stycznia 2010 r. płatności unijne realizuje Bank Gospodarstwa Krajowego, który odpowiada również za wypłatę pożyczek dla samorządów realizujących projekty współfinansowane z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich. O sprawność nowego systemu spytaliśmy przedstawicieli Banku.

Jak skutecznie promować samorządowych liderów i ekspertów

„Wizerunek lidera jako eksperta budzi z reguły podziw i szacunek, wpływa na prestiż jego oraz całego miasta, gminy lub powiatu” – twierdzi dr Magdalena Florek z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, specjalizująca się w zakresie marketingu terytorialnego.

Wyłączenia w samorządzie terytorialnym

Podstawowymi zasadami działania organów publicznych w postępowaniu administracyjnym jest obiektywizm oraz bezstronność. Organy samorządu terytorialnego działają w wielu sferach np. jako organy administracyjne w rozumieniu k.p.a, lub jako organy ustawodawcze samorządu bądź jako zamawiające w rozumieniu przepisów Prawa zamówień publicznych. Obie wspomniane zasady są więc realizowane w oparciu o różne regulacje prawne i stosownie do poszczególnych trybów.

Relacja pomiędzy starostą a strażą pożarną w praktyce

Jaki jest status prawny Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w ramach finansów publicznych? Komenda jest jednostką budżetową podsektora rządowego i jej podległość staroście jest niejako „okrojona”? Czy w związku z tym starosta może zlecić wykonanie audytu w komendzie przez zatrudnionego w starostwie audytora?

Kiedy należy ponownie wybrać starostę

Rada powiatu wybiera starostę ale również go odwołuje. Ustawa o samorządzie powiatowym wymienia sytuacje w których rada musi zadecydować o odwołaniu starosty z zajmowanego stanowiska. Sytuacje te są wymienione w ustawie. Podana jest tam również procedura wyboru nowego starosty.

Co to jest powiatowa administracja zespolona

Organem wykonawczym powiatu jest zarząd powiatu. To on wykonuje prawo, a więc przede wszystkim uchwały rady powiatu. W wykonywaniu tych zadań pomagają mu jednak pewne jednostki podległe. Jednostki te określa się mianem powiatowej administracji zespolonej.

Kto stanowi zarząd powiatu

Powiat ma organy organy stanowiące, kontrole i wykonawcze. Za stanowienie prawa oraz kontrolę jego wykonywania odpowiedzialna jest rada powiatu. Natomiast zarząd powiatu jest organem wykonawczym. Oznacza to że wprowadza w życie ustalone przez radę prawo.

Co to jest rada powiatu

Powiat jako jednostka samorządu terytorialnego ma swoje organ. To one podejmują stosowne rozstrzygnięcia. Organami powiatu są rada powiatu oraz zarząd powiatu.

Podział Polski na powiaty

Podział naszego kraju na powiaty jest następstwem tzw. reformy administracji przeprowadzonej w 1997 r. przez rząd Jerzego Buzka. Od tego czasu mamy do czynienia z trzema jednostkami samorządu terytorialnego: gminą, powiatem i województwem.

Jaki był Podział administracyjny kraju w latach 1975-1998

Podział administracyjny naszego kraju zmieniał się bardzo często. Obecnie ukształtowany jest efektem jednej z reform gabinetu Jerzego Buzka, tzw. reformy administracyjnej. W wyniku tej reformy Polska dzieli się na gminy, powiaty i województwa.

Jakie organy ma powiat


Powiat podobnie jak inne jednostki samorządu terytorialnego ma swoje organy. Organy te działają w imieniu powiatu. Część z nich wybieramy w drodze powszechnych wyborów inne zaś są efektem nominacji i wewnętrznych wyborów.

Jak wygląda wewnętrzna organizacja rady powiatu

Rada powiatu jest organem kolegialnym. Jej skład ustalany jest przez mieszkańców powiatu w drodze powszechnego głosowania. Warto wiedzieć jak wygląda wewnętrzna organizacja takiego ciała. Zasiadają bowiem w nim nasi przedstawiciele.

Kto tworzy powiaty w Polsce

Podział Polski na powiaty został wprowadzony na mocy reformy administracyjnej. Pierwszym dniem w którym powołano do życia powiaty był 1 stycznia 1999 r.

Kto kieruje pracami rady powiatu?

Każdy organ kolegialny musi mieć osobę bądź osoby, które będą kierowały jego pracami. Podobnie jest w wypadku rady powiatu. Jej pracami kieruje przewodniczący lub jego zastępcy.

Jakie zadania ma powiat

Każda jednostka samorządu terytorialnego ma swoje zadania. Chodzi tu o zakres spraw za jakie z mocy przepisów prawa jednostka ta jest odpowiedzialna. Ustawy dzielą zatem zadania samorządu terytorialnego pomiędzy gminę, powiat oraz województwo.

Jakie uprawnienia ma radny powiatu

Członków rady powiatu, podobnie jak członków rady gminy, określa się mianem radnych. Radny jest przedstawicielem lokalnej społeczności. Z tej tez racji przysługują mu pewne uprawnienia ale również ma dodatkowe obowiązki.

REKLAMA