REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Stosunek pracy, Umowa zlecenia

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Kiedy rolnik zatrudniony na zlecenie zachowa prawo do ubezpieczeń i świadczeń z KRUS

Wraz z żoną prowadzę gospodarstwo rolne i jestem, jako rolnik, zgłoszony w KRUS. Od nowego roku mam możliwość podjęcia dodatkowego zatrudnienia na umowę zlecenia. Umowa ma trwać około 3 miesięcy, a wynagrodzenie zostanie mi wypłacone po jej wykonaniu, w kwocie 5600 zł. Czy podpisując taką umowę, będę mógł kontynuować ubezpieczenie w KRUS? Czy od wynagrodzenia za zlecenie zostaną potrącone składki ZUS?

Kogo PIP skontroluje w 2018 r.?

W 2018 roku Państwowa Inspekcja Pracy (PIP) planuje przeprowadzić w całym kraju 72 tys. kontroli. Szczególną uwagą PIP objęte będą obszary prawnej ochrony pracy i związane z bezpieczeństwem oraz ochroną życia i zdrowia pracowników.

Rozliczenie podatkowe w związku ze śmiercią pracownika, zleceniobiorcy i wykonawcy

Śmierć pracownika, zleceniobiorcy lub wykonawcy umowy oznacza wygaśnięcie umów. Na podmiotach zatrudniających spoczywają liczne obowiązki, takie jak rozliczenie przychodów z pozostałych po osobie zmarłej praw majątkowych czy obowiązek sporządzenia informacji PIT-11.

Diety zleceniobiorców kosztem podatkowym zleceniodawcy

Diety wypłacane cudzoziemcom zatrudnionym przez przedsiębiorcę na podstawie umowy zlecenie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, jeśli z zawartych umów wprost wynika konieczność ich wypłacania, a cudzoziemcy posiadają ważne dokumenty uprawniające do pobytu na terytorium Polski.

REKLAMA

Karta przedpłacona na święta dla zleceniobiorcy z ZFŚS a podatek

Z okazji świąt pracownicy i zleceniobiorcy otrzymali karty przedpłacone sfinansowane z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Czy karta przedpłacona podlega opodatkowaniu?

Ile może dorobić emeryt i rencista od 1 grudnia 2017 r. do 28 lutego 2018 r.

Emeryci lub renciści mogą dorabiać do emerytury bez ograniczeń, jeżeli osiągnęli powszechny wiek emerytalny. W pozostałych przypadkach ZUS zawiesi lub zmniejszy emeryturę. Od 1 grudnia 2017 do 28 lutego 2018 r. obowiązują nowe limity dorabiania.

Stawka godzinowa na zleceniu netto w 2018 roku

Od 1 stycznia 2018 roku minimalna stawka godzinowa za pracę na umowie zleceniu wzrośnie do 13,70 zł brutto. Jakie koszty ponosi pracodawca? Ile pracownik dostanie "na rękę"?

ZUS upomina się o zaległe składki za umowy zlecenia z lat 2008-2017

ZUS wydał nowe interpretacje przepisów dotyczące opłacania składek ZUS za umowy zlecenia za lata 2008–2017. Do 2016 r. osoba, która miała kilka zleceń, opłacała składki tylko z jednej z nich. Zdaniem ZUS od każdej umowy należało opłacać składki i obecnie żąda zapłaty wraz z odsetkami. ZUS rozpoczął kontrole przedsiębiorców.

REKLAMA

Rachunek do umowy zlecenia – wzór, zasady wystawiania

Umowa zlecenie jest rodzajem umowy cywilnoprawnej, która jest niezwykle popularną formą zatrudniania osób, a jej funkcjonowanie określa Kodeks cywilny. Często decydują się na nią jednostki chcące nawiązać współpracę z osobą, która nie prowadzi działalności gospodarczej. Wydatki związane z zawarciem tego typu umowy, takie jak wynagrodzenie, podatek dochodowy, składki ZUS, wskazane są najczęściej na rachunku wystawionym przez Zleceniobiorcę.

Przychód z darmowych praktyk a obowiązek podatkowy w PIT – „uśpione” ryzyko?

Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (0114-KDIP3-1.4011.279.2017.1.AM) z 3 października 2017 r., stwierdzająca że doktorantka na darmowych praktykach (w formie umowy zlecenia) w kancelarii prawniczej nie otrzymuje nieodpłatnego świadczenia, jest oczywiście prawidłowa. Jednak nie rozwiązuje tak naprawdę problemu pytającej podatniczki lub jej zleceniodawcy. Ten zapewne rozwiąże lub rozwiązała odrębna interpretacja odpowiadająca na drugie zadane pytanie (o powstanie obowiązku w PIT), być może nie po myśli Wnioskodawczyni.

Nieodpłatna umowa zlecenia – skutki w podatku dochodowym

Nieodpłatna umowa zlecenia zawarta w celu odbycia praktyki zawodowej nie podlega opodatkowaniu, ponieważ świadczenia stron są ekwiwalentne – nie powstaje zatem przychód, który podlegałby opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Taką tezę postawił Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej wydanej 3 października 2017 r.

Umowa zlecenie w czasie urlopu ojcowskiego - składki ZUS

Osoba pracująca w ramach umowy o pracę dodatkowo wykonuje umowę zlecenia zawartą z innym podmiotem. Czy umowa zlecenia, która w części była wykonywana w trakcie urlopu ojcowskiego, podlega oskładkowaniu?

Koszty uzyskania przychodu przy dwóch etatach

Wysokość kosztów uzyskania przychodów ze stosunku pracy jest ściśle przez ustawodawcę limitowana. Jak rozliczyć koszty uzyskania przychodów z dwóch stosunków pracy?

Związki zawodowe także dla zleceniobiorców i samozatrudnionych

Zleceniobiorcy i samozatrudnieni będą mogli tworzyć organizacje związkowe i wstępować do nich - wynika z projektu nowelizacji ustawy o związkach zawodowych. Nowela ma zrealizować wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 2 czerwca 2015 r.

Zleceniobiorcy będą mogli należeć do związków zawodowych

3 października 2017 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o związkach zawodowych oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra rodziny, pracy i polityki społecznej. Projekt ten przewiduje, że osoby pracujące na podstawie umów cywilnoprawnych i samozatrudnione będą mogły należeć do związków zawodowych. Nowe przepisy są realizacją wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 2015 roku i mają wejść w życie w trakcie 2018 roku.

Zakaz konkurencji po ustaniu stosunku pracy

Umowa o zakazie konkurencji może łączyć pracodawcę i pracownika także po ustaniu stosunku pracy. Umowa ta, często nazywana również klauzulą konkurencyjną, podpisywana jest pomiędzy stronami stosunku pracy, gdy pracownik ma dostęp do szczególnie ważnych informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę.

Jak rozliczyć dochody z tytułu umowy zlecenia uzyskane w Szwecji?

Wynagrodzenie z tytułu umowy zlecenia osoby fizycznej zamieszkałej w Szwecji i będącej tam rezydentem podatkowym z reguły nie podlega opodatkowaniu w Polsce. Pracodawca nadal zobowiązany jest jednak do sporządzenia i przekazania podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu imiennej informacji sporządzonej według ustalonego wzoru IFT-1/IFT-1R.

Minimalna stawka godzinowa 2018

12 września 2017 roku, Rada Ministrów przyjęła rozporządzenie dotyczące wyższego minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wyższej minimalnej stawki godzinowej. Rozporządzenie wejdzie w życie 1 stycznia 2018 roku.

Kodeksowe limity umów na czas określony a umowy na czas określony z nauczycielami mianowanymi

Nauczyciele mianowani mogą zostać zatrudnieni na podstawie umów na czas określony jedynie w ustawowo określonych przypadkach. Do rzeczonych umów nie mają zastosowania limity w zatrudnieniu na czas określony z art. 251 § 1 k.p.

Odliczenie VAT z biletu za przejazd zleceniobiorcy

Zajmujemy się badaniem jakości usług świadczonych przez sieć hoteli. Zatrudniamy współpracowników (audytorów) na umowę zlecenia. Generalnie dysponujemy samochodami służbowymi i jak dotąd nasi współpracownicy korzystali z nich, udając się w podróż służbową do klienta. Jeden z naszych współpracowników nie ma jednak prawa jazdy i musi dojechać do klienta pociągiem. Czy mamy prawo odliczyć VAT z takiego biletu? Czy fakt, że jest to nasz współpracownik zatrudniony na podstawie umowy zlecenia, stanowi przeszkodę do tego odliczenia?

Umowa zlecenia w orzecznictwie sądowym

Zgodnie z treścią art. 734 § 1 kodeksu cywilnego (k.c.) przez umowę zlecenia przyjmujący zlecenie (mandatariusz) zobowiązuje się do dokonania określonej czynności prawnej dla dającego zlecenie (mandanta). Umowa zlecenia należy do kategorii umów o świadczenie usług i jest konsensualną umową nazwaną. Umowa zlecenia, w której strony nie odstąpiły od zasady odpłatności (art. 735 § 1 k.c.) ma charakter umowy dwustronnie zobowiązującej i wzajemnej, w której wynagrodzenie należne przyjmującemu zlecenie jest ekwiwalentem spełnianego przez niego świadczenia (art. 487 § 2 k.c.).

Wzór umowy zlecenia z komentarzem

Umowa zlecenia jest jedną z najczęściej zawieranych umów w obrocie gospodarczym. Poniżej przedstawiamy jej wzór wraz z krótkim omówieniem.

Minimalna stawka godzinowa – co warto wiedzieć?

Kogo obowiązuje minimalna stawka godzinowa? Jaka jest jej wysokość? Minimalna stawka godzinowa, to kwota netto, czy brutto? Czy kwota ta jest stała, czy na przestrzeni lat ma się zmieniać?

Przestrzeganie przepisów o stawce godzinowej - wyniki kontroli PIP

Za nieprzestrzeganie przepisów o minimalnej stawce godzinowej, pracodawcom grożą wysokie kary. Zdecydowana większość pracodawców przestrzega nowych wymogów - wynika z kontroli Państwowej Inspekcji Pracy. Wysokość stawki godzinowej w 2017 roku wynosi 13 zł brutto.

Umowa zlecenia poza działalnością gospodarczą a koszty w PIT - decyduje treść umowy

Nawet jeżeli zakres umowy zlecenia pokrywa się z zakresem prowadzonej działalności, w określonych przypadkach można zastosować zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) zryczałtowane koszty uzyskania przychodów w wysokości 20%.

Czy tego samego pracownika i pracodawcę może łączyć więcej niż jedna umowa o pracę?

Przepisy prawa pracy nie wprowadzają generalnego zakazu pozostawania przez tego samego pracodawcę i pracownika w więcej niż w jednym stosunku pracy. Jednakże rzeczony zakaz może w pewnym zakresie wnikać pośrednio z przepisów Kodeksu pracy.

Czy umowa o pracę jest korzystniejsza niż zlecenie?

Przez wiele lat, gdy w Polsce z powodu sytuacji gospodarczej wiele osób borykało się z problemem bezrobocia, forma zatrudnienia była narzucana przez podmioty zatrudniające. Obecnie wraz z poprawą sytuacji na rynku pracy, który stał się w wielu branżach „rynkiem pracownika”, a nie pracodawcy, już aplikując o stanowisko często negocjujemy zasady współpracy. Czym tak naprawdę różni się umowa o pracę od umowy zlecenia, czy umowy o dzieło? Która jest najkorzystniejsza? - tłumaczy dr hab. Monika Lewandowicz-Machnikowska, prof. Uniwersytetu SWPS, dziekan Wydziału Prawa i Komunikacji Społecznej w Filii we Wrocławiu Uniwersytetu SWPS.

Pracodawca, pracownik i zakaz konkurencji

Pracodawca, zgodnie z obowiązującymi przepisami Kodeksu pracy może zaproponować pracownikowi podpisanie umowy o zakazie prowadzenia działalności konkurencyjnej wobec pracodawcy zarówno podczas trwania stosunku pracy, jak i po jego ustaniu. Coraz częściej klauzule o zakazie konkurencji w czasie trwania umowy są zamieszczane także w umowach zlecenia. Czy podpisywanie takich umów jest korzystne dla pracownika? Jakie są konsekwencje złamania zakazu konkurencji?

Czy podczas urlopu wypoczynkowego pracownik może podjąć zlecenie

Wykonywanie na podstawie zlecenia przez pracownika podczas urlopu wypoczynkowego innej pracy niż przewidziana w umowie o pracę jest możliwe. Za obejście przepisów grożą wysokie kary.

Pisemna umowa zlecenia przed dopuszczeniem do pracy - zmiany

Zgodnie z propozycją Państwowej Inspekcji Pracy, umowa cywilnoprawna powinna zostać potwierdzona na piśmie jeszcze przed rozpoczęciem wykonywania pracy. Podobne rozwiązanie weszło w życie 1 września 2016 r. w przypadku zawierania umów o pracę, czyli likwidacja tzw. "syndromu pierwszej dniówki".

Warunek rozwiązujący w klauzuli konkurencyjnej

Możliwość wcześniejszego rozwiązania umowy o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy ma oczywiście bardzo istotne praktyczne znaczenie dla ochrony interesów gospodarczych pracodawcy oraz interesów ekonomicznych pracownika. Czy i na jakich warunkach można więc wcześniej niż to założono w podpisanej umowie (ustalając okres obowiązywania zakazu konkurencji) rozwiązać umowę o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy? Jedną z możliwych do zastosowania instytucji jest instytucja warunku rozwiązującego (art. 89 kodeksu cywilnego w związku z art. 300 kodeksu pracy).

Wypowiedzenie klauzuli konkurencyjnej

Możliwość wcześniejszego rozwiązania umowy o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy ma oczywiście bardzo istotne praktyczne znaczenie dla ochrony interesów gospodarczych pracodawcy oraz interesów ekonomicznych pracownika. Czy i na jakich warunkach można więc wcześniej niż to założono w podpisanej umowie (ustalając okres obowiązywania zakazu konkurencji) rozwiązać umowę o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy? Jedną z możliwych do zastosowania instytucji jest instytucja wypowiedzenia umowy.

Odstąpienie od klauzuli konkurencyjnej

Możliwość wcześniejszego rozwiązania umowy o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy ma oczywiście bardzo istotne praktyczne znaczenie dla ochrony interesów gospodarczych pracodawcy oraz interesów ekonomicznych pracownika. Czy i na jakich warunkach można więc wcześniej niż to założono w podpisanej umowie (ustalając okres obowiązywania zakazu konkurencji) rozwiązać umowę o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy? Jedną z możliwych do zastosowania instytucji jest instytucja odstąpienia od umowy w rozumieniu art. 395 kodeksu cywilnego.

Nieważność zakazu konkurencji

Jakie najczęstsze wady umów o zakazie konkurencji skutkują nieważnością takich umów?

Koszty uzyskania przychodu z tytułu umowy o pracę i umów cywilno-prawnych

W ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych określono dokładne informacje odnośnie tego, jakie koszty mogą być rozliczane dla poszczególnych podatników. W tym artykule omówimy je biorąc pod uwagę dane źródło przychodu.

Umowa zlecenie a urlop wychowawczy

Pracownik, który przebywa na urlopie wychowawczym może podjąć pracę zarobkową. Warunkiem jest jedynie to, że praca zarobkowa nie może kolidować ze sprawowaniem osobistej opieki nad dzieckiem.

Działalność gospodarcza i praca na umowie zlecenia - składki ZUS

Prowadzenie działalności gospodarczej i jednoczesne wykonywanie umowy zlecenia może być, ale nie musi, traktowane przez ZUS jako odrębny tytuł do ubezpieczeń.

Elementy konieczne umowy o zakazie konkurencji

Umowa o zakazie konkurencji powinna zawierać swoiste elementy wskazywane przepisami kodeksu pracy. Mają one co do zasady kluczowy charakter dla ważności umowy o zakazie konkurencji. Jedynie w przypadku braku określenia w umowie o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy wysokości odszkodowania z tytułu zakazu konkurencji zastosowanie znajdzie art. 101(2) § 3 kodeksu pracy stanowiący o minimalnej wysokości odszkodowania w wysokości 25% wynagrodzenia otrzymanego przez pracownika przed ustaniem stosunku pracy przez okres odpowiadający okresowi obowiązywania zakazu konkurencji.

Zakaz konkurencji w umowie o pracę

Zgodnie z art. 101(1) § 1 kodeksu pracy w zakresie określonym w odrębnej umowie, pracownik nie może prowadzić działalności konkurencyjnej wobec pracodawcy ani też świadczyć pracy w ramach stosunku pracy lub na innej podstawie na rzecz podmiotu prowadzącego taką działalność (zakaz konkurencji). Czy w związku z tym można zawrzeć umowę o zakazie konkurencji w tym samym dokumencie co umowę o pracę?

Niewywiązywanie się pracodawcy z obowiązku wypłaty odszkodowania z tytułu zakazu konkurencji

Zgodnie z art. 101(2) § 2 kodeksu pracy zakaz konkurencji przestaje obowiązywać przed upływem terminu wskazanego w umowie o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy w przypadku niewywiązywania się pracodawcy z obowiązku wypłaty odszkodowania. Co to oznacza w praktyce dla pracodawcy i dla pracownika?

Umowa zlecenia w pytaniach i odpowiedziach

Czy po zakończeniu zlecenia, zleceniodawca ma obowiązek wystawić świadectwo pracy? Ile dni urlopu wypoczynkowego przysługuje zleceniobiorcy?

Ustanie przyczyn uzasadniających zakaz konkurencji

Zgodnie z art. 101(2) § 2 kodeksu pracy zakaz konkurencji przestaje obowiązywać przed upływem terminu wskazanego w umowie o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy w szczególności w razie ustania przyczyn uzasadniających taki zakaz. Co to oznacza w praktyce dla pracodawcy i dla pracownika?

Błąd pracodawcy przy wyborze pracownika do objęcia klauzulą konkurencyjną

Zgodnie z art. 101(2) § 1 kodeksu pracy umowa o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy może być zawarta z pracownikiem mającym dostęp do szczególnie ważnych informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę. Czy w związku z tym pracodawca może skutecznie kwestionować taką umowę i wynikający z niej obowiązek zapłaty odszkodowania pracownikowi twierdząc, iż zawierając umowę był w błędzie w zakresie posiadania przez pracownika dostępu do szczególnie ważnych informacji?

Dostęp do szczególnie ważnych informacji a klauzula konkurencyjna

Zgodnie z art. 101(2) § 1 kodeksu pracy umowa o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy może być zawarta z pracownikiem mającym dostęp do szczególnie ważnych informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę. Kto i co decyduje o tym, czy pracownik ma dostęp do szczególnie ważnych informacji? Czy pracownik może skutecznie kwestionować zakaz konkurencji twierdząc, iż nie posiadał dostępu do szczególnie ważnych informacji?

Przejście zakładu pracy na innego pracodawcę a klauzula konkurencyjna

Zgodnie z art. 23(1) § 1 kodeksu pracy, w razie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę staje się on z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy. Czy reguła ta dotyczy także umów o zakazie konkurencji podpisanych przez poprzedniego pracodawcę?

Kara umowna w umowie o zakazie konkurencji

Kwestia dopuszczalności zastrzeżenia kary umownej w umowie o zakazie konkurencji w czasie trwania stosunku pracy oraz w umowie o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy na wypadek naruszenia tych umów przez pracownika/byłego pracownika ma bez wątpienia bardzo istotne znaczenie praktyczne zarówno dla pracodawcy z uwagi na jej wyraźny prewencyjny charakter zabezpieczający interes pracodawcy, jak i dla pracownika z uwagi na jej potencjalną dużą skuteczność i dotkliwość w przypadku naruszenia zakazu konkurencji.

Odszkodowanie z tytułu zakazu konkurencji w czasie trwania stosunku pracy

W przypadku umowy o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy odszkodowanie z tytułu zakazu konkurencji zawsze jest koniecznym elementem tego stosunku prawnego uregulowanym w art. 101(2) § 1 i § 3 kodeksu pracy. Natomiast odszkodowanie z tytułu umowy o zakazie konkurencji w czasie trwania stosunku pracy nie jest przewidziane przepisami kodeksu pracy. Ustalenie takiego odszkodowania przez pracodawcę i pracownika zawierających umowę o zakazie konkurencji w czasie trwania stosunku pracy jest jednak możliwe zgodnie z zasadą swobody umów.

Minimalna stawka godzinowa dla zleceniobiorców w 2017 r. - jak stosować nowe przepisy

Od 1 stycznia 2017 r. nowelizacja przepisów ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę wprowadziła minimalną stawkę godzinową dla zleceniobiorców, która wynosi 13 zł za godzinę. Przepisy przewidują również wyjątki, gdy minimalna stawka nie musi być stosowana. Jak stosować nowe przepisy w praktyce?

Wysokość odszkodowania z tytułu umowy o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy

Sposób obliczania odszkodowania z tytułu umowy o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy ma bez wątpienia bardzo istotne znaczenie praktyczne zarówno dla byłego pracodawcy zobowiązanego do wypłaty takiego odszkodowania, jak i dla byłego pracownika, który powstrzymuje się od działalności konkurencyjnej po ustaniu stosunku pracy, albowiem różnice w wysokości takiego odszkodowania przy przyjęciu różnych sposobów jego obliczania mogą być bardzo znaczące.

Nawet 30 tys. zł grzywny za niewypłacenie wynagrodzenia zleceniobiorcy

Od 1 stycznia 2017 r. wysokość wynagrodzenia zleceniobiorcy lub osoby świadczącej usługi powinna być ustalona w umowie w taki sposób, aby za każdą godzinę wykonania zlecenia lub świadczenia usług nie była niższa niż minimalna stawka godzinowa (w 2017 r. – 13 zł brutto).

REKLAMA