REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

VAT, Działalność gospodarcza

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jakie sankcje grożą za fałszowanie faktur

W marcu bieżącego roku prokuratorzy otrzymali wytyczne: żądać surowych kar za przestępstwa gospodarcze i finansowe. Następnie Ministerstwo Sprawiedliwości ogłosiło program reform, który jeszcze bardziej zaostrza sankcje grożące za przestępstwa gospodarcze. Fałszerze faktur narażający budżet państwa na uszczuplenie znacznej wartości mają być karani podobnie jak gwałciciele i zabójcy.

Wniosek o ogłoszenie upadłości przedsiębiorstwa

Wniosek o ogłoszenie upadłości należy złożyć nie później niż w terminie trzydziestu dni od dnia, w którym wystąpiła podstawa do ogłoszenia upadłości. Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości przedsiębiorstwa jest bardzo istotne, ponieważ niezłożenie go w odpowiednim terminie powoduje oddalanie wniosku o upadłość konsumencką.

Nowe deklaracje VAT za lipiec 2018 – jak uzyskać zwrot lub zapłacić podatek z rachunku VAT

Od rozliczenia za lipiec 2018 r. obowiązuje nowy wzór deklaracji VAT-7, wersja 18. Natomiast dla rozliczeń kwartalnych, począwszy od rozliczenia za III kwartał 2018 r., obowiązuje wersja 12 deklaracji VAT-7K. W nowych deklaracjach zmieniły się m.in. zasady ubiegania się o zwrot VAT. Podatnik, który będzie płacił VAT z rachunku VAT, będzie musiał zaznaczać dodatkową pozycję.

Ustanowienie służebności przesyłu a obniżenie wartości nieruchomości

Zdaniem sądów nie ma żadnych przeszkód, by wynagrodzenie za ustanowioną służebność przesyłu, zarówno ustalone przez strony umownie, jaki i określone orzeczeniem sądu, kompensowało właścicielowi ten uszczerbek w jego majątku, który jest konsekwencją obniżenia się wartości nieruchomości, jako składnika jego majątku w związku z jej obciążeniem służebnością.

REKLAMA

Czy Polacy przestrzegają zakazu handlu w niedzielę? PIP odpowiada

W marcu br. zaczęliśmy stosować niedzielny zakaz handlu. Państwowa Inspekcja Pracy postanowiła sprawdzić czy Polacy przestrzegają niedzielnego zakazu handlu - wynik? Zaledwie w 7% kontrolowanych przypadków sklepy były otwarte wbrew prawu. Wygląda na to, że Polacy powoli przyzwyczaili się do nierobienia zakupów w niedzielę.

Jak rozliczyć leasing operacyjny i finansowy samochodu osobowego

Coraz więcej przedsiębiorców wykorzystuje samochód osobowy w celach związanych z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą. Najpopularniejszą formą finansowania zakupu samochodu jest umowa leasingowa. Jak prawidłowo rozliczyć leasing operacyjny oraz leasing finansowy samochodu osobowego?

Komisja śledcza ds. VAT - jest uchwała Sejmu

5 lipca 2018 r. Sejm podjął uchwałę w sprawie powołania komisji śledczej ds. VAT. Będzie miała m.in. zbadać i ocenić prawidłowość działań poprzedniego rządu związanych z zapewnieniem dochodów z VAT i akcyzy oraz ewentualne zaniedbania w tym zakresie. Komisja ma zbadać okres od grudnia 2007 do listopada 2015 roku. Prawdopodobnie na następnym posiedzeniu Sejmu (jeszcze w lipcu) zostanie powołany skład komisji i zacznie ona działać bezzwłocznie - powiedział 5 lipca br wieczorem poseł PiS Marcin Horała, który został rekomendowany przez klub PiS na przewodniczącego komisji.

Sukcesy i patologie 25 lat VAT w Polsce

5 lipca 2018 r. w okrągłą 25. rocznicę obowiązywania w Polsce przepisów dot. podatku od towarów i usług, na Uniwersytecie Warszawskim odbyła się debata naukowa „Sukcesy i patologie dwudziestopięciolecia podatku od towarów i usług w Polsce – doświadczenia i przyszłość”.

REKLAMA

Split payment uszczelni VAT

Zdaniem wiceministra finansów i szef Krajowej Administracji Skarbowej Marian Banaś, split payment przyczyni się do udoskonalenia systemu poboru VAT i przychody budżetowe z tytułu tego podatku nadal będą rosły.

Działalność nierejestrowa od 2018 r. - zalety

Drobni usługodawcy mają szansę wyjść z szarej strefy. Działalność nierejestrowa powinna też zwiększyć przedsiębiorczość.

WNT a import towarów

Według ustawy o podatku od towarów i usług, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów dotyczy zakupu towarów od przedsiębiorców z Unii Europejskiej. Natomiast import towarów dotyczy przywozu towarów z państwa trzeciego (np. Chin, Indii, Stanów Zjednoczonych) do Unii Europejskiej.

Ochrona prawa do zwrotu VAT w interpretacji podatkowej

Zgodnie z obowiązującym prawem organy podatkowe wydają indywidualne interpretacje podatkowe, według których podatnicy przeprowadzają transakcje. Po ich dokonaniu wnoszą o przysługujący im zwrot VAT – wówczas fiskus odmawia, odwracając się od wydanej wcześniej interpretacji. W efekcie nie tylko wstrzymuje zwrot VAT, ale i żąda zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych. Sądy nazywają to szkodzeniem podatnikowi i wciąganiem go w pułapkę.

Split payment w praktyce - na czym polega?

Split payment czyli dobrowolny mechanizm podzielonej płatności dla przedsiębiorców wszedł w życie 1 lipca 2018 r. Celem wprowadzenia tego rozwiązania jest zwiększenie bezpieczeństwa transakcji realizowanych przez przedsiębiorców i dalsze uszczelnianie sytemu VAT. Na czym polega split payment?

Potrzebna współpraca w UE dotycząca unikania podatków, w tym digital tax i rajów podatkowych

Niezbędne jest byśmy w ramach Unii Europejskiej bardzo ściśle współpracowali w obszarze unikania podatków, w tym digital tax i rajów podatkowych - powiedział premier Mateusz Morawiecki w przemówieniu wygłoszonym w Parlamencie Europejskim.

Refakturowanie mediów – obowiązek podatkowy w VAT

Większość podatników do celów prowadzenia działalności gospodarczej wynajmuje lokale od innych przedsiębiorców. W związku z tym wynajmujący wystawiają faktury nie tylko za sam najem, ale również za zużyte przez najemców media. Kiedy w takiej sytuacji podatnik powinien rozpoznać obowiązek podatkowy w VAT?

Działalność nierejestrowa zwiększy przedsiębiorczość

Drobni przedsiębiorcy, jeśli skorzystają z przepisów o tzw. działalności nieewidencjonowanej, unikną obowiązku rejestracji działalności gospodarczej czy płacenia składek na ZUS. Nie muszą też płacić comiesięcznych (lub cokwartalnych) zaliczek na podatek ani prowadzić skomplikowanej działalności (wystarczy uproszczona ewidencja sprzedaży). Czy działalność nierejestrowa pomoże zmniejszyć szarą strefę i zwiększyć przedsiębiorczość?

Split payment w transakcjach faktoringowych

Przedsiębiorcy będą częściej niż dotąd sięgać po faktoring z prostej przyczyny: split payment zaburzy ich płynność. Przedstawiciele branży faktoringowej próbują uzyskać od Ministerstwa Finansów interpretację, czy mogą „przedpłacać” wartość VAT klientom wystawiającym faktury.

Jak skorzystać z przyspieszonego zwrotu VAT

Możliwość skorzystania ze skróconego terminu zwrotu podatku VAT obwarowana jest sporą ilością ograniczeń. Przy czym konieczne jest, jak podkreśla ekspert Grant Thornton, spełnienie jednocześnie wszystkich wymienionych przez ustawodawcę warunków.

Umiarkowany optymizm wśród mikroprzedsiębiorców

Najmniejsi polscy przedsiębiorcy (mikroprzedsiębiorcy) przejawiają umiarkowany optymizm związany z prowadzeniem działalności gospodarczej. Wynika to przede wszystkim z dobrej kondycji finansowej oraz przewidywanych wzrostów przychodów. Najmniejsi przedsiębiorcy odczuwają ogólną satysfakcję z prowadzenia własnego biznesu, jednak negatywny wpływ na ich nastroje mają trudne warunki prowadzenia działalności.

Według jakich kryteriów oceniać dochowanie należytej staranności w VAT

Pod koniec kwietnia tego roku resort finansów przedstawił zbiór zasad, do których należy się stosować, aby dochować tzw. należytej staranności przy transakcjach objętych podatkiem VAT. Ich zignorowanie skutkuje utratę prawa do odliczenia VAT. Wskazówki nie zostały jednak skierowane do przedsiębiorców, a do urzędników administracji skarbowej.

Zwrot VAT przy umowie o dofinansowanie podjęcia działalności

Obowiązek zwrotu równowartości podatku VAT dotyczącego zakupionych towarów i usług w ramach umowy o dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej – takie rozwiązanie zawiera projekt ustawy o rynku pracy. Obowiązek zwrotu VAT będzie musiał być zrealizowany w terminie nie dłuższym niż 90 dni od dnia złożenia pierwszej deklaracji podatkowej dotyczącej podatku VAT, w której ten podatek mógł być naliczony.

Zapowiedź powszechnego stosowania mechanizmu podzielonej płatności przez jednostki samorządu terytorialnego jest błędem

Pozornie trudno zrozumieć dlaczego niektóre jednostki samorządu terytorialnego zapowiedziały, że wszystkie (!) płatności na rzecz krajowych dostawców i usługodawców będą dokonywane przy pomocy mechanizmu podzielonej płatności. I to już, od początku lipca br., czyli z naruszeniem wcześniej zawartych umów, które nie przewidywały tej formy zapłaty.

Uproszczenia w rozliczaniu VAT - konsultacje społeczne do 30 lipca 2018 r.

29 czerwca 2018 r. rozpoczęły się konsultacje podatkowe w sprawie wprowadzenia zmian legislacyjnych w zakresie rozliczania VAT. Potrwają one do 30 lipca 2018 r.

VAT od dotacji unijnych

Dotacja podlega opodatkowaniu VAT, jeżeli ma bezpośredni związek z ceną dostarczonego towaru lub usługi świadczonej przez otrzymującego dotację. W takiej sytuacji stanowi bowiem wynagrodzenie płatne od osoby trzeciej w zamian za dostarczony towar lub usługę świadczoną przez otrzymującego dofinansowanie.

Zmiany w zasadach wystawiania faktur i paragonów 2018

Trwają prace nad nowelizacją ustawy o VAT i niektórych innych ustaw. Przewiduje ona zmiany w wystawianiu faktur i paragonów.

Split payment może oznaczać problemy z płynnością

Od początku lipca firmy mogą już stosować mechanizm podzielonej płatności. Opcja split payment dla firm płacących za produkty lub usługi polega na tym, że mogą one rozdzielać swoją płatność: przelać kwotę netto na rachunek rozliczeniowy kontrahenta, natomiast kwotę VAT – na jego rachunek VAT. Środki gromadzone na tym drugim koncie są niejako zamrożone. Zgodę na ich inne wykorzystanie wydaje naczelnik urzędu skarbowego. W przypadku niektórych firm to może oznaczać problemy z płynnością.

Co to jest split payment i kogo obowiązuje?

Od 1 lipca 2018 roku obowiązuje split payment, czyli podzielona płatność faktury VAT. Teoretycznie mechanizm podzielonej płatności na razie będzie dobrowolny, w praktyce jednak to nie my jako wystawca faktury VAT, lecz nasz odbiorca decydujemy czy chcemy skorzystać ze split payment’u.

Obowiązkowy split payment tylko w wybranych branżach od 2019 r.

Ministerstwo Finansów nie planuje wprowadzenia obowiązkowego mechanizmu podzielonej płatności w całej gospodarce, jedynie w wybranych branżach - powiedział dyrektor Departamentu Podatku od Towarów i Usług Wojciech Śliż. Jak dodał, raczej mało prawdopodobne jest, by obowiązkowy split payment w części branż obowiązywał już od 1 stycznia 2019 r.

Jakie są korzyści z wprowadzenia mechanizmu podzielonej płatności

Nabywca i sprzedawca dostaną m.in. szybszy zwrot podatku VAT, jeżeli zawnioskują o przekazanie go na rachunek VAT, czyli skorzystają z mechanizmu podzielonej płatności (split payment). Nabywca będzie też mógł spełnić mniej wymogów, w celu wykazania, że dochował należytej staranności.

Split payment – ułatwienie czy utrudnienie przedsiębiorczości?

Już 1 lipca 2018 roku wchodzi w życie mechanizm split payment, czyli podzielonej płatności za faktury w obrocie między przedsiębiorcami. Jest to jedna z najbardziej kontrowersyjnych zmian w prawie dla przedsiębiorców w tym roku. Eksperci wskazują, że chociaż stosowanie tego rozwiązania nie jest obowiązkowe, to jednak w praktyce takiej dobrowolności może nie być.

Wzrost składek ZUS dla przedsiębiorców w 2019 r.

Polski rząd przygotował kolejną podwyżkę ZUS dla przedsiębiorców. Stawki ZUS dla przedsiębiorców w 2019 r. będą wyższe o 7,3-proc. od obecnie obowiązujących. Jest to kolejne obciążenie, które najbardziej odczują małe firmy i kolejny impuls do już i tak masowej migracji biznesu za granicę.

Delaware - amerykański raj podatkowy

Coraz więcej nowych firm (startupów) myślących o globalnym rozwoju wybiera założenie spółki w stanie Delaware (USA) - miejscu, w którym znajduje się blisko 50-proc. amerykańskich korporacji i prawie połowa wszystkich amerykańskich spółek giełdowych. Ten amerykański stan zapewnia korzystne przepisy i spore możliwości optymalizacji podatkowej.

Rusza budowa systemu podatkowego 3xP: przejrzystego, prostego i przyjaznego

Wiceminister finansów Paweł Gruza zapowiedział, że projekty zmian dotyczące budowy podatkowego systemu 3xP: przejrzystego, prostego i przyjaznego, powinny zostać pokazane jesienią tego roku.

Split payment w praktyce

W dniu 1 lipca 2018 r. wchodzi w życie dobrowolny mechanizm podzielonej płatności (split payment). Jego celem jest zwiększenie bezpieczeństwa transakcji w obrocie gospodarczym i uszczelnianie VAT. Resort finansów wraz z Krajową Administracją Skarbową uruchamia kampanię edukacyjną "Bezpieczna transakcja we współpracy z partnerami społecznymi i instytucjami państwowymi".

Jak skorzystać z ulgi badawczo-rozwojowej

Ulga badawczo-rozwojowa może przyczynić się do istotnych oszczędności podatkowych związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą. Aby było to jak najbardziej efektywne, jak podkreśla ekspert Grant Thornton, warto odpowiednio się przygotować i zabezpieczyć prawo do skorzystania z dodatkowego odliczenia.

Split payment zrewolucjonizuje VAT

Z początkiem lipca br. wejdzie w życie mechanizm dobrowolnej podzielonej płatności w VAT (split payment), czyli kolejne narzędzie uszczelniające system podatkowy. Samo Ministerstwo Finansów przyznaje, że jest rewolucja, bez której jednak nie będzie dalszych efektów w walce z patologiami podatkowymi.

Split payment od 1 lipca 2018 r. - na czym polega mechanizm podzielonej płatności

1 lipca 2018 r. wchodzi w życie split payment dla przedsiębiorców. Ma on na celu zwiększenie bezpieczeństwa transakcji realizowanych przez przedsiębiorców i lepsze uszczelnianie systemu VAT.

Split payment może być popularną metodą regulowania faktur

Split payment, czyli podzielona płatność w VAT może stać się popularną metodą płatności faktur - uważają eksperci. Wskazują na ryzyka i korzyści związane z jej stosowaniem. Banki zapewniają, że są przygotowane na zmiany.

Cyfryzacja administracji skarbowej pod kątem VAT i CIT

Ministerstwo Finansów chce usprawnić działania administracji podatkowej. Realizowana jest obecnie cyfryzacja usług administracji podatkowej i kontroli skarbowej, skierowana głównie do podatników VAT oraz podatników CIT. Ma to umożliwić dużym przedsiębiorcom załatwianie spraw z fiskusem w sieci.

Nie będzie obniżki stawek VAT w 2019 r.

Wiceminister finansów Paweł Gruza przyznał, że sytuacja makroekonomiczna i budżetu nie pozwala na obniżkę stawek VAT w 2019 r. Co więcej, Ministerstwo Finansów rozważa opcję wpisania obowiązujących stawek na stałe do ustawy o VAT.

Podatek od wynajmu powierzchni biurowej

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych nie podlegają przychody z tytułu własności nieruchomości, jeżeli wykorzystywana jest wyłącznie lub w głównym stopniu na własne potrzeby przedsiębiorstwa. Problem pojawia się w chwili, gdy spółka wynajmuje część powierzchni biurowej innym podmiotom – wtedy jedynie przeznaczenie niewielkiej części nieruchomości na cele komercyjne pozwala uniknąć podatku.

VAT od zagranicznych firm - spór o stałe miejsca prowadzenia działalności

Organy podatkowe żądają VAT od zagranicznych firm, dopatrując się u nich coraz częściej tzw. stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce. Pytanie - co na to inne kraje.

Jak dokonać korekty związanej z unieważnieniem zgłoszenia celnego i komunikatu IE-599

W 2017 r. dokonaliśmy eksportu towarów, otrzymaliśmy komunikat IE-599 i wykazaliśmy dostawę ze stawką 0%. W 2018 r. otrzymaliśmy z urzędu celnego pismo, że zgłoszenie celne i komunikat IE-599 zostały unieważnione, gdyż w ogóle nie doszło do wyprowadzenia towarów poza obszar celny Unii Europejskiej. Musimy teraz skorygować wystawioną fakturę i wykazać VAT w wysokości 23%. Czy powinniśmy cofnąć się do deklaracji VAT z 2017 r. i tam ująć fakturę korygującą eksport?

Split payment – co warto wiedzieć o rachunku VAT?

Od 1 lipca 2018 roku zostanie wprowadzony system podzielonej płatności, czyli split payment. W przypadku korzystania przez płatnika z tego systemu płatność za fakturę będzie rozdzielona. Istotnym elementem sytemu jest rachunek VAT, na który będzie trafiała kwota zapłaty za towar lub usługę odpowiadająca kwocie podatku VAT.

Kim jest Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców (MŚP)?

Konstytucja Biznesu wprowadziła wiele innowacyjnych zasad dotyczących prowadzenia działalności gospodarczej - Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców (MŚP) to gwarant wdrożenia tych zmian. Premier Mateusz Morawiec powołał na 6 - letnią kadencję Rzecznika MŚP Adama Krzysztofa Abramowicza. Jakie obowiązki spoczywają na Rzeczniku MŚP?

Wpływ split payment na kondycję małych i średnich przedsiębiorstw

Już 1 lipca 2018 r. wejdą w życie przepisy wprowadzające mechanizm podzielonej płatności - split payment. Kto zyska, a kto straci na split payment?

Kraje UE chcą uszczelnienia unijnego systemu VAT

Państwa Unii Europejskiej osiągnęły porozumienie w sprawie uszczelnienia unijnego systemu podatku VAT. W ramach walki z oszustwami w większym stopniu wykorzystywane będą systemy informatyczne. Ma być zapewniona także lepsza koordynacja między administracjami podatkowymi i organami ścigania na szczeblu krajowym i unijnym.

Jak ustalić obowiązek podatkowy dla usługi wykonywanej etapami

To charakter usługi decyduje o tym, czy dana usługa została wykonana. W związku z tym, jeżeli strony określiły w umowie harmonogram wykonania usługi, jest ona wykonana, gdy wykonawca zgłosi dany etap usługi do odbioru, zaś moment akceptacji odbioru tej części usługi przez usługobiorcę nie ma znaczenia dla ukonstytuowania się obowiązku podatkowego.

Podzielona płatność a faktury bez prawa do odliczenia VAT

Od 1 lipca 2018 r. do polskiego systemu VAT zostanie wprowadzone nowe rozwiązanie, które ma na celu poprawę ściągalności podatku. Jest to mechanizm tzw. podzielonej płatności. W związku z tym w ramach akcji "Ekspert odpowiada" przybliżamy zasady dobrowolnego stosowania podzielonej płatności.

Dobrowolny split payment - jak wpłynie na płynność firm?

Dobrowolny split payment wchodzi w życie 1 lipca 2018 roku. Celem zmian jest walka z wyłudzeniami VAT z użyciem tzw. znikających podatników oraz zwiększenie dochodów podatkowych, pewności działalności gospodarczej i równości zasad konkurencji. Ministerstwo Finansów zapewnia, że będzie analizować funkcjonowanie tego mechanizmu pod kątem płynności firm.

REKLAMA