REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niedozwolone klauzule operatorów komórkowych

Magdalena Galas
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Operatorzy komórkowi bardzo często w umowach, a także wzorach umów, zawierają klauzule, których skutki są niekorzystne dla konsumentów. Czytając uważnie umowę warto zastanowić się czy nie zawiera ona niedozwolonych klauzul umownych, zwanych inaczej klauzulami abuzywnymi.

Klauzule abuzywne są to takie postanowienia, które nie zostały uzgodnione indywidualnie, jeżeli kształtują prawa i obowiązki konsumenta w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami i rażąco naruszający jego interesy.

REKLAMA

REKLAMA

Przykłady takich klauzul można znaleźć między innymi w art. 3853 Kodeksu Cywilnego. Są to między innymi klauzule stawiające jako warunek odstąpienia od umowy zapłacenie kary, przyznające kontrahentowi konsumenta uprawnienia do dokonywania wiążącej interpretacji umowy lub wyłączające odpowiedzialność przedsiębiorcy za niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązania.

Dużo większą liczba takich postanowień umownych, które zostają uznane za niedozwolone można znaleźć w rejestrze klauzul niedozwolonych, gdzie są wpisywane na mocy prawomocnego wyroku Sądu UOKIK. Można je znaleźć między innymi na stronie internetowej UOKiK


Istotą niedozwolonej klauzuli umownej poza tym, iż kształtuje prawa i obowiązki konsumenta w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami i rażąco naruszający jego interesy, jest fakt, iż nie wiąże konsumenta, a zatem nie ma on obowiązku stosowania się do jej postanowień.

REKLAMA


Dla konsumentów kwalifikacja danego postanowienia jako niedozwolonego postanowienia umownego jest najprostsza w przypadku, gdy postanowienie w sposób precyzyjny wypełnia znamiona okoliczności opisanych w art. 3853 Kodeksu Cywilnego, lub odpowiada jednemu z niedozwolonych zapisów wpisanych do rejestru. Nie zawsze jednak przychyli się do tego przedsiębiorca.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Klauzule niedozwolone

Konsument, który ma wątpliwości co do tego, że umowa, którą przedstawia mu do podpisania przedsiębiorca, zawiera postanowienie niedozwolone, powinien zwrócić przedsiębiorcy uwagę na ten fakt. W przypadku, gdy przedsiębiorca nie wyraża zgody na zmianę kwestionowanych punktów kontraktu, zwykle bez uciekania się do zmiany kontrahenta albo środków prawnych trudno nam będzie go przekonać. Musimy przy tym pamiętać, iż za klauzule niedozwolone uznaje się takie postanowienia, które nie zostały uzgodnione indywidualnie. Podobnie jeżeli przedsiębiorca będzie uważał za wiążące konsumenta klauzule niedozwolone zawarte w już podpisanej umowie.

W takim wypadku należy zwrócić się do sądu powszechnego o uznanie danego postanowienia za niewiążące.

Na przykład, jeżeli w warunkach umowy znajduje się postanowienie pozbawiające wyłącznie konsumenta prawa do odstąpienia od umowy a my chcemy od niej odstąpić, to możemy powołać się na niedozwolony (a zatem niewiążący) charakter postanowienia umownego i jeżeli przedsiębiorca nie uwzględni naszych racji, dochodzić swych roszczeń sądownie. 


Możemy przy tym skorzystać z pomocy miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów lub jednej z finansowanych z budżetu Państwa organizacji konsumenckich.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przeprowadza kontrole wzorców stosowanych przez przedsiębiorców w umowach z konsumentami i jeśli, jego zdaniem, trafił na niedozwoloną klauzulę kieruje pozew do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Prawo składania pozwów do SOKiK przysługuje również miejskim (powiatowym) rzecznikom konsumentów, a także organizacjom pozarządowym oraz konsumentom. Od momentu wpisania do Rejestru klauzul niedozwolonych postanowienia umowne uznane prawomocnym wyrokiem SOKiK za niedozwolone stosowanie ich w obrocie z konsumentami staje się zakazane.

Zobacz również: Krzywdzące umowy operatorów komórkowych

W ostatnich miesiącach dość powszechny stał się temat klauzul umownych zawieranych w umowach przez operatorów sieć komórkowych.

28 kwietnia 2010 roku Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał za niezgodny z prawem zapis, który pozwala operatorowi rozwiązać z klientem umowę ze skutkiem natychmiastowym, bez zachowania okresu wypowiedzenia, w przypadku, gdy abonent zalega z płatnościami. Ponadto operator komórkowy nie może zawiesić świadczenia usług telekomunikacyjnych bez odszkodowania w przypadku nieuregulowania przez abonenta rachunków za świadczenie usług telekomunikacyjnych. Przedsiębiorca, będący operatorem powinien najpierw zawiadomić abonenta o zaległościach, wysyłając jednocześnie do zapłaty i wyznaczyć dodatkowy termin na spłatę zobowiązań. Dopiero w chwili, gdy tego rodzaju ostrzeżenie nie odniesie skutku, operator będzie mógł zgodnie z prawem rozwiązać umowę z nierzetelnym konsumentem.


Niedozwoloną klauzulą są także postanowienia, w myśl których operator może według własnej woli rozwiązać umowę ze skutkiem natychmiastowym, bez zachowania wypowiedzenia. To samo dotyczy postanowień które dają operatorowi możliwość zawieszenia świadczenia usług bez odszkodowania w przypadku działania klienta na jego szkodę lub korzystania z usługi niezgodnie z prawem lub umową.


Niedozwolony jest także zapis dający operatorowi prawo do naliczania opłat związanych zpowiadamianiem abonenta o istniejących zaległościach w opłatach, ustawowych odsetek karnych, oraz kosztów za ponowne przyłączenie.

Zobacz także: Niedozwolone praktyki na rynku telefonii komórkowej


Ponadto niewiążące jest klauzula umożliwiająca operatorowi jednostronne i bez zachowania okresu wypowiedzenia rozwiązanie umowy w przypadku, gdy zastosowana przez operatora technologia nie pozwoli na osiągnięcie w lokalu wymaganych parametrów łącza telekomunikacyjnego lub gdy parametry te ulegną, z przyczyn niezależnych od operatora, pogorszeniu.


SOKiK uznał za niewiążącą także klauzulę dającą operatorowi możliwość uwzględniania w bieżącym rachunku opłat za wykonane usługi telekomunikacyjne także tych opłat, które nie zostały uwzględnione w rachunkach za poprzednie okresy rozliczeniowe. Klauzula taka daje operatorowi dużą dowolność w zakresie przenoszenia opłat do innego okresu rozliczeniowego i powoduje rażącą nierówność stron.

Podpisując umowę warto pamiętać o jednym z podstawowych uprawnień konsumentów jakim jest prawo do rzetelnej informacji ze strony przedsiębiorcy i prosić go o wyjaśnienie postanowień niezrozumiałych oraz budzących wątpliwości.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zwolnienia lekarskie na przełomie roku: jak prawidłowo rozliczać wynagrodzenie i zasiłek chorobowy? Jak długo można być na L4? Limit 14 czy 33 dni? [przykłady z praktyki]

Wielkimi krokami zbliża się koniec 2025 roku ale sezon zwiększonej zachorowalności już trwa. Chłodniejsze dni, zmienna pogoda oraz wzrost infekcji wirusowych sprawiają, że w wielu firmach rośnie liczba pracowników korzystających ze zwolnień lekarskich. Przełom roku to jednak specyficzny moment, który rodzi wiele pytań dotyczących prawidłowego rozliczenia wynagrodzenia chorobowego, zasiłku chorobowego oraz liczenia okresu zasiłkowego.

Ustawa o rynku kryptoaktywów – dlaczego musimy ją przyjąć i dlaczego nie w kształcie sprzed weta Prezydenta? Czy ustawą można zwalczyć oszustwa? Wyjaśnia adwokat

Rynek kryptoaktywów znajduje się dziś w punkcie zwrotnym, w którym unijne regulacje spotykają się z krajową praktyką legislacyjną i realnymi interesami przedsiębiorców oraz obywateli. Jako adwokat zajmujący się prawem nowych technologii i regulacjami finansowymi obserwuję ten proces nie przez pryzmat sporów politycznych, lecz przez skutki prawne, gospodarcze i systemowe, jakie niesie dla rynku i państwa.

Komunikat ZUS: Od 2026 r. nowy tytuł ubezpieczeń - 24 00. Marynarze będą mogli samodzielnie opłacać wszystkie składki. Jest możliwość wstecznego zapłacenia składek za lata 2021-2025

Od nowego roku wejdą w życie przepisy, które uregulują opłacanie składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne przez marynarzy. Oznacza to utworzenie nowego tytułu do ubezpieczeń – 24 00. Dzięki temu marynarze, bez względu na banderę statku, będą mogli samodzielnie opłacać składki jako płatnicy. Nowe rozwiązania obejmą zarówno osoby, które pływają pod banderą państw trzecich, jak i tych zatrudnionych w krajach UE i EFTA. To krok, który ma uporządkować dotychczasowe zasady i ułatwić marynarzom dostęp do świadczeń emerytalno-rentowych i zdrowotnych. Z nowych regulacji skorzystać będzie mogło blisko 18 tys. osób.

Kupując nieruchomość możesz nie uchronić się przed długami zbywcy, nawet jeżeli sprawdziłeś księgę wieczystą. Komornik dopisze kolejnych wierzycieli i zlicytuje nowy dobytek

Pułapkę, w jaką można wpaść nabywając nieruchomość, pokazuje sprawa jednej z mieszkanek Poznania, która kupiła dom obciążony długami zbywcy nieruchomości, nie będąc świadoma tych długów, ponieważ nie były one ujawnione w księdze wieczystej nieruchomości. Teraz dom zlicytuje komornik, ponieważ ustawodawca pozostawił do tego „furtkę”.

REKLAMA

Plan urlopów na rok 2026 – obowiązki pracodawcy, zasady i terminy. Jak prawidłowo zaplanować urlopy pracowników?

Plan urlopów to obowiązkowy dokument u wielu pracodawców. Określa, kiedy pracownicy mogą skorzystać z bieżącego i zaległego urlopu wypoczynkowego. Wyjaśniamy, jakie zasady wynikają z Kodeksu pracy, kto może zrezygnować z tworzenia planu urlopów oraz jak prawidłowo zaplanować wypoczynek pracowników w 2026 roku.

Listonosz już nie zapuka i nie zostawi awizo? Od stycznia rewolucja w kontakcie z urzędami i doręczeniach listów!

Od 1 stycznia 2026 roku papierowe listy z urzędów będą rzadkością. Ministerstwo Cyfryzacji ogłosiło, że e-Doręczenia staną się podstawowym kanałem komunikacji podmiotów publicznych. Co to oznacza dla milionów Polaków i dlaczego warto działać już teraz?

Czy można podpisać umowę o pracę od 1 stycznia? Jak nie wpaść w kłopoty, gdy pierwszy dzień miesiąca to święto

Jak prawidłowo zawrzeć umowę o pracę? Czasami jeden dzień nie robi różnicy, ale w niektórych przypadkach może mieć z punktu widzenia pracownika duże znaczenie, choćby pod kątem zachowania ciągłości pracy. Jak więc postąpić, gdy pierwszym dniem miesiąca jest święto?

UOKiK: Play ma zapłacić ponad 108 mln zł kary za zabieranie klientom po 5 zł! Ponadto Prezes Tomasz Chróstny decyzją nakazuje Playowi zwrot pieniędzy klientom za nielegalne odbieranie rabatów - możesz odzyskać stracone zniżki!

Operator sieci Play musi zapłacić rekordową karę ponad 108 milionów złotych za stosowanie nieuczciwych praktyk wobec konsumentów. Prezes UOKiK uznał, że mechanizm odbierania rabatu za e-fakturę przy opóźnieniu w płatności to nielegalna kara umowna. Co więcej, firma będzie musiała zwrócić pieniądze wszystkim poszkodowanym klientom. Sprawdź, czy należy Ci się zwrot.

REKLAMA

RPO i UOKiK: Szokujące 9861 zł (3287 zł×3) opłaty za przyznanie świadczenia pielęgnacyjnego. To i tak lepiej niż 25 000 zł przy świadczeniu wspierającym. Płacą niepełnosprawni

Od miesięcy osoby niepełnosprawne informują o pobieraniu wysokich prowizji za wykonanie zadań pełnomocnika w postępowaniu o przyznaniu punktów poziomu potrzeby wsparcia (WZON) oraz przyznaniu świadczenia wspierającego (ZUS). Opłata pobierana od osób niepełnosprawnych z największymi deficytami w niesamodzielności może wynosić nawet równowartość świadczenia za 6 miesięcy. Powszechnie takie opłaty są traktowane jako naruszające zasady współżycia społecznego. Przy maksymalnej wysokości świadczenia wspierającego opłata "za załatwienie sprawy" może więc wynosić 4134 x 6 = 24 804 zł. Okazuje się, że podobne opłaty w wymiarze 3 miesięcy - 6 miesięcy są także za przyznanie świadczenia pielęgnacyjnego np. 9861 zł (3287 zł×3 miesiące).

Nowe prawo w rękach spadkobierców. Kogo dotyczą planowane zmiany?

Stwierdzenie nabycia spadku stanowi ważny dokument potwierdzający prawa spadkobiercy. Co jednak w sytuacji, gdy w obrocie prawnym pojawi się kilka takich dokumentów? Takie sytuacje się zdarzają i stanowią nie lada problem dla rodziny zmarłego. Czy nowe przepisy poprawią sytuację spadkobierców?

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA