Kontrakt zawodnika piłki nożnej – co musi zawierać?
03 lis 2022
Kontrakt zawodnika z klubem jest rodzajem umowy jednak tematyka wykracza poza kwestie prawne. Kluczowe są zasady ustalone przez PZPN, który określa minimalne wymogi. PZPN jako część UEFA jest podmiotem współtworzącym coś na kształt „międzynarodowego prawa sportowego”.
Czy podpis na tablecie jest ważny?
13 wrz 2022
Oświadczenie woli w formie elektronicznej jest równoważne oświadczeniu woli w formie pisemnej, za równoważne oświadczeniu woli w formie pisemnej uznaje wyłącznie oświadczenie woli złożone w formie elektronicznej opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Wątpliwości pozostają.
Cywilnoprawna forma własności w Chińskiej Republice Ludowej
15 kwi 2021
Prawo własności w Chinach reguluje ustawa Ogólne zasady prawa cywilnego, która jest odpowiednikiem kodeksu cywilnego (OZPC).
Sponsorowanie sportowca w związku z Rule 40
12 lut 2021
Sponsorowanie sportowca jest zazwyczaj inwestycją w przyszłość. Jednak samo skapitalizowanie osiągnięcia podopiecznego jest wyzwaniem godnym olimpijskiego lauru. Na samych Igrzyskach zakazane jest prezentowanie logotypów sponsorów, również publikacja w mediach wiadomości o upragnionym medalu obłożona jest rygorystycznymi regulacjami, za które odpowiada tzw. Rule 40.
RODO a kościoły i związki wyznaniowe
14 lut 2019
W jakim zakresie kościoły i związki wyznaniowe powinny stosować RODO? Prezes UODO przypomina, iż członkowie kościołów lub związków wyznaniowych powinni być informowani o swoich prawach związanych z przetwarzaniem danych osobowych.
Sankcje za naruszenie ochrony danych w Kościele – RODO 2018
10 maja 2018
Kościół katolicki wydał i promulgował Dekret ogólny w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych, którego celem jest dostosowanie do przepisów RODO. Dekret określa m.in. sankcje grożące za naruszenie przepisów dotyczących ochrony danych osobowych.
Praktyczne aspekty podstawienia wierzytelności hipotecznej
27 lut 2012
Nowelizacja ustawy o księgach wieczystych i hipotece sprzed ponad roku wprowadziła możliwość zastąpienia wierzytelności zabezpieczonej hipoteką inną wierzytelnością przy jednoczesnym zachowaniu tej samej hipoteki. Jak to funkcjonuje w praktyce?
Więcej praw dla konsumentów kupujących w Internecie.
10 sty 2012
W dniu 22 listopada 2011 roku opublikowano Dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/83/UE z dnia 25 października 2011 r. w sprawie praw konsumentów, która wprowadza liczne zmiany mające na celu lepszą ochronę konsumenta w Internecie. Państwa członkowskie (w tym oczywiście Polska) mają czas na przyjęcie i opublikowanie przepisów krajowych wdrażających nową dyrektywę do 13 grudnia 2013 roku, natomiast obowiązek ich stosowania od 13 czerwca 2014 r. Oznacza to, że przedsiębiorcy działający w sieci będą musieli przygotować się na nadchodzące zmiany i już teraz zacząć myśleć nad tym, jak efektywnie dostosować obowiązujące u siebie regulacje do nowych zaostrzonych wymogów.Co nowego?
Krótka sprzedaż-komunikat polskie Prezydencji
31 gru 2011
Polska Prezydencja wspólnie z Parlamentem Europejskim oraz Komisją Europejską wstępnie uzgodniła tekst rozporządzenia w sprawie krótkiej sprzedaży i wybranych aspektów dotyczących swapów ryzyka kredytowego (CDS).
Pożyczka świąteczna-czy to się opłaca?
31 gru 2011
Szczęśliwy ten, który nigdy nie poczuł szału przedświątecznej gorączki. Sklepy prześcigają się w radosnych bożonarodzeniowych dekoracjach, przyciągając klientów świątecznymi piosenkami i zapachami. Sądząc po niecodziennym tłoku w centrach handlowych, wielu z nas zapadło już na wspomnianą dolegliwość - w końcu na tańsze zakupy w sieci już trochę za późno. Jednak czy wszyscy panujemy nad budżetem?
Zmiany oferty operatora telekomunikacyjnego
25 gru 2011
W dobie powszechnej cyfryzacji i rozwoju usług telekomunikacyjnych coraz więcej konsumentów i przedsiębiorców korzysta ze zintegrowanych usług komunikacyjnych, w tym coraz popularniejszych usług Triple Play.W ramach tej usługi abonent uzyskuje możliwość korzystania z telewizji, Internetu i telefonu za pomocą jednego łącza telekomunikacyjnego. W tym miejscu należy podkreślić, że spośród tych trzech usług cyfrowych, najwięcej emocji i rozbieżności budzi usługa telewizji cyfrowej, która również jest jedną z najczęściej świadczonych.
Transakcje zawierane ze sprzedawcami działającymi w państwach zrzeszonych w UE i spoza niej - na co zwrócić szczególną uwagę?
17 gru 2011
Polacy coraz częściej dokonują zakupów, czy to w sklepach internetowych, czy na aukcjach on-line, od sprzedawców spoza Polski. W takich transakcjach nie zawsze nabywcy będzie przysługiwała ochrona, jaką gwarantują polskie przepisu konsumenckie. Warto, aby nabywca, wiedział, w jakich sytuacjach będzie mógł korzystać ze szczególnych uprawnień wynikających z obowiązujących w Polsce przepisów konsumenckich.
Prezenty a PIT
16 gru 2011
Jak opodatkowane są bony, talony oraz świąteczne prezenty rzeczowe, które pracownicy otrzymują z okazji świąt? Czy jest znaczenie jeśli pracodawca finansuje je ze środków obrotowych czy z ZFŚŚ ?
Nowa dyrektywa o prawach konsumentów opublikowana
16 gru 2011
Dziesięć rozwiązań proponowanych w nowej unijnej dyrektywie w sprawie praw konsumentów, dzięki którym konsumenci dokonujący zakupów w Internecie będą mieli większe prawa.
Zakupy w sieci przed świętami
10 gru 2011
Czy można oddać nietrafiony prezent bez względu na kraj zakupu? Jak płacić bezpiecznie? Najważniejsze porady dla Świętych Mikołajów kupujących w sieci wspólnie przedstawiają: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Urząd Komunikacji Elektronicznej oraz Europejskie Centrum Konsumenckie.
Łatwiejsze rozwiązywanie sporów z przedsiębiorcami
09 gru 2011
W dniu 29 listopada 2011 roku Komisja Europejska ogłosiła pakiet wniosków ustawodawczych, które mają zagwarantować, że wszyscy konsumenci UE będą mieli możliwość rozwiązywania problemów bez potrzeby wchodzenia na drogę sądową.
Zakupy przez internet podczas Euro 2012
06 gru 2011
Na zwrot rzeczy kupionej w sklepie internetowym w Polsce mamy 10 dni, na Ukrainie okres ten jest wydłużony do 14 dni. W obu krajach przedsiębiorcy mają określone obowiązki informacyjne, o czym przypominają organizacje chroniące konsumentów w Polsce i na Ukrainie.
Banki korzystają z kantorów online
02 gru 2011
Kantory online korzystają z kont w bankach, aby wykonywać transakcje dla swoich klientów szybko i tanio. Ta współpraca jednak opłaca się również bankom - dopieszczają swoich obecnych klientów oraz zdobywają nowych, tym razem tych przychodzących z kantorów.
Dyrektywa o prawach konsumenta
02 gru 2011
W dniu 10 października 2011 roku, po niespełna trzech latach negocjacji, Rada Unii Europejskiej przyjęła nową dyrektywę wzmacniającą prawa konsumentów.
Praktyczny upominek ze smakiem
01 gru 2011
Święta Bożego Narodzenia to czas, kiedy nie tylko najbliżsi obdarowują się prezentami. Tradycją stały się już firmowe wigilie, podczas których pracownicy otrzymują upominki od szefów. Jaki podarunek wybrać, aby sprawić im radość?
Podróż koleją a prawa pasażera
01 lis 2011
Rozporządzenie praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym weszło w życie w 2009 roku i dotyczy wszystkich pasażerów. Jednak państwa członkowskie Unii Europejskiej mogły udzielić czasowego zwolnienia dotyczącego pasażerskich przewozów krajowych na okres nie dłuższy niż pięć lat (z możliwością dwukrotnego przedłużenia) oraz stałego odstępstwa w odniesieniu do miejskich, podmiejskich i regionalnych przewozów kolejowych. Polska skorzystała z tej możliwości.
Prawa konsumenta-nowa dyrektywa
22 paź 2011
Nowa dyrektywa Unii Europejskiej dotycząca praw konsumenta została oficjalnie przyjęta przez członków wspólnoty w Radzie Unii Europejskiej. Nowe ustawodawstwo wzmocni ochronę praw konsumenta we wszystkich 27 państwach Unii Europejskiej, szczególnie podczas dokonywania transakcji online.
Wspólne przepisy dotyczące sprzedaży w Europie
16 paź 2011
Komisja Europejska proponuje możliwość korzystania ze wspólnych europejskich przepisów dotyczących sprzedaży w Unii Europejskiej, by pobudzić wymianę handlową i zwiększyć możliwości wyboru dla konsumentów.
Ochrona konsumentów on-line w UE
15 paź 2011
Większa odpowiedzialność za towar po stronie sprzedającego, 14 dni na odstąpienie od umowy, pełniejsza informacja o treściach cyfrowych - to nowe środki ochrony konsumentów, które wprowadzi dyrektywa dotycząca praw konsumentów przyjęta niedawno przez Radę UE.
Ochrona konsumentów korzystających z Premium Rate
13 paź 2011
Ustawa o zmianie ustawy Prawo telekomunikacyjne została podpisana przez Prezydenta RP w dniu 10 października 2011 roku, a jej głównym założeniem jest zwiększenie ochrony użytkowników końcowych i abonamentów przed nadużyciami związanymi z korzystania z usług o podwyższonej opłacie, zwanymi Premium rate.
Test zagranicznych e-zakupów
11 paź 2011
Tajemni klienci z sieci Europejskich Centrów Konsumenckich sprawdzili czy strach przed zagranicznymi zakupami w Internecie jest uzasadniony. Raport „Online Cross-Border Mystery Shopping - State of the e-Union” prezentuje wnioski z 305 transakcji dokonanych w 28 krajach Europy.
Zakupy grupowe – jak egzekwować swoje prawa?
07 paź 2011
Zakupy grupowe zyskują aktualnie coraz większą popularność w Polsce. Portale takie jak groupon, gruper, cuppon, czy okazik umożliwiają otrzymanie znacznej zniżki na usługę lub towar, pod warunkiem, że wystarczająco duża grupa osób zdecyduje się na wykupienie oferty. Wraz z rosnącą popularnością tych portali, pojawia się również coraz więcej trudności z możliwością realizacji zakupionych przez użytkowników produktów.
Zakup biletu przez internet
06 paź 2011
Zakup biletu na koncert, na mecz czy do kina kupiony w Internecie? 29 europejskich państw sprawdziło wspólnie 414 stron internetowych oferujących bilety w sieci. W badaniu uczestniczył także Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Większość przedsiębiorców usunęła nieprawidłowości.
Prawo telekomunikacyjne przyjęte przez Sejm
20 wrz 2011
Posłowie w dniu 16 września 2011 r. przyjęli wszystkie z 12 poprawek zgłoszonych przez Senat RP i ostatecznie uchwalili ustawę o zmianie ustawy Prawo telekomunikacyjne.
Konsument na zakupach podczas Euro 2012
12 wrz 2011
Zwrot rzeczy, która przestała się podobać? W Polsce taka możliwość zależy tylko od sprzedawcy, na Ukrainie – mamy na to aż dwa tygodnie od zakupu. Na 274 dni przed pierwszym meczem, UOKiK oraz Ukraińska Federacja Wszystkich Konsumentów Pulse informują o prawach kibiców na zakupach.
Konkursy SMS Premium będą zakazane?
08 wrz 2011
Urząd Komunikacji Elektronicznej oraz Ministerstwo Infrastruktury wspólnie przygotowały nowelizację prawa telekomunikacyjnego, które m.in. będzie zakazywało konkursów SMS Premium.
Zakończenie letniej akcji „Weź paragon”
07 wrz 2011
Zakończyła się kolejna, wakacyjna akcja pt. „Weź paragon”. Partnerem Ministerstwa Finansów był po raz pierwszy Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Akcja zdobyła szerokie poparcie społeczne i nowych partnerów.
Nowe zasady sprzedaży telewizorów
06 wrz 2011
W dniu 26 sierpnia 2011 roku weszły w życie przepisy ustawy o wdrożeniu naziemnej telewizji cyfrowej, której przepisy m.in. regulują zasady sprzedaży telewizorów.
Jak dochodzić praw po wakacjach?
01 wrz 2011
Plaża dwa kilometry od hotelu, a miała być „blisko”, strata doby hotelowej przez opóźniony lot, zagubienie bagażu przez linie lotnicze czy drogi sprzęt fotograficzny kupiony podczas podróży po Europie, który okazał się być bublem – to wspomnienia, jakie wiele osób przywozi z wakacji. Europejskie Centrum Konsumenckie podpowiada, jak napisać reklamację i walczyć o swoje prawa w takich przypadkach.
Abonenci pod ochroną
28 sie 2011
Konieczność dokładnego informowania o warunkach konkursów SMSowych, gwarancja prędkości transferu danych, czy skrócenie czasu umów abonamentowych – to tylko niektóre ze zmian proponowanych w opublikowanym właśnie przez Ministerstwo Infrastruktury projekcie nowelizacji ustawy Prawo telekomunikacyjne.Wzmacnia on ochronę konsumentów i rozszerza obowiązki po stronie dostawców usług. Zdaniem ekspertów z międzynarodowej kancelarii prawnej Bird & Bird, nowe przepisyzaostrzą konkurencję o lojalnych abonentów między dostawcami na polskim rynku.
Początek roku szkolnego-o czym warto pamiętać?
27 sie 2011
Przed rozpoczęciem roku szkolnego rodzice wraz z dziećmi kompletują wyprawkę szkolną. Podręczniki, zeszyty, kredki, a coraz częściej także telefony, laptopy – to tylko przykłady rzeczy, które znajdą się w niejednym tornistrze. Czy zawsze wiemy jak je wybrać? Przed pierwszym dzwonkiem – co warto wiedzieć przypominają wspólnie urzędy i instytucje
Prawa konsumentów kupujących przez Internet
21 sie 2011
Bezprawne obciążanie kosztami w związku ze zwrotem zakupionego towaru, skracanie ustawowego terminu na złożenie reklamacji to niedozwolone praktyki stosowane przez niektóre sklepy internetowe przed którymi konsument powinien się bronić i ma do tego instrumenty prawne.
Prawa konsumentów przeciwko nieuczciwym restauratorom
19 sie 2011
Na zlecenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Inspekcja Handlowa przeprowadziła kontrolę ponad 400 punktów gastronomicznych w całej Polsce. Wydaje się to dość zaskakujące, ale najlepiej wypadły nie mające dobrej opinii bary mleczne i fast foody, najgorzej zaś bary, w których stołują się turyści przebywający w górach. Nieprawidłowości stwierdzono w ponad 80 % lokalów gastronomicznych.
Zasady zwrotu towarów zakupionych przez Internet
17 sie 2011
Korzystanie z zakupów przez Internet daje możliwość odstąpienia od umowy w ciągu co najmniej 7 dni roboczych w całej UE - bez wyjaśniania powodu i bez ponoszenia kosztów.
Cena usługi musi zostać precyzyjnie określona w cenniku
11 sie 2011
Urząd Kontroli Konkurencji i Konsumentów zlecił Inspekcji Handlowej kontrolę punktów usługowych. Jej efekt jest niestety mało optymistyczny, ponieważ dopatrzono się szeregu nieprawidłowości u usługodawców, w tym braku cennika czy niewłaściwego oznakowanie sprzedawanych produktów.
Nowe przepisy dotyczące zabawek
03 sie 2011
Nowa definicja zabawki, szczegółowe wymagania dotyczące ostrzeżeń i oznakowania, analiza potencjalnych zagrożeń stwarzanych przez zabawkę, obowiązek wystawienia deklaracji zgodności to niektóre ze zmian, które wprowadza rozporządzenie w sprawie wymagań dla zabawek.
Letnie wyprzedaże-na co trzeba uważać?
30 lip 2011
Obsesja kupowania może dosięgnąć każdego z nas – zarówno kobiety, jak i mężczyzn. Z tej słabości mogą korzystać sklepy kończące właśnie wyprzedaże sezonowe. UOKiK przypomina, jak nie wpaść w pułapkę w te ostatnie dni "super okazji".
Oszukani przez sklep internetowy walczą razem
23 lip 2011
Już ponad czterdzieści osób wspólnymi siłami próbuje walczyć ze sklepem internetowym mattersson.pl. Od lutego poszkodowani złożyli w nim zamówienia na łączną kwotę ponad 31 tys. zł. Towary, które miały dotrzeć do nich maksymalnie do dwóch tygodni, nie dotarły do dziś. Do nikogo. Strona sklepu niedawno przestała istnieć, a pieniędzy jak dotąd nie udało się odzyskać. Na liczne wnioski pokrzywdzonych, sprawą zajęła się policja.
Czy biura podróży nas oszukują?
19 lip 2011
Jak wynika z kontroli organizatorów turystyki przeprowadzonej przez UOKiK coraz mniej biur podróży narusza prawa konsumentów. Zbadano 171 wzorców umownych stosowanych przez 87 przedsiębiorców z całego kraju
Lepsza ochrona dla korzystających z timeshare
16 lip 2011
Projekt ustawy zawiera przepisy, które będą lepiej chronić prawa konsumentów korzystających z usług timeshare. Przygotowano go ze względu na konieczność wdrożenia do polskiego prawodawstwa przepisów nowej regulacji unijnej w tym zakresie.
Robisz zakupy-pamiętaj o paragonie!
14 lip 2011
Podczas wakacyjnej akcji „Weź paragon” kontrolerzy skarbowi będą sprawdzać prawidłowe ewidencjonowanie sprzedaży na kasach fiskalnych w miejscowościach turystycznych. Akcja będzie miała na celu również przypomnienie o obowiązku wydawania paragonów przy każdej transakcji.
Dzień pasażera na europejskich lotniskach
06 lip 2011
W dniu 7 lipca 2011 r. na Lotnisku im. F. Chopina w Warszawie, powstanie jedno z kilkudziesięciu stoisk informacyjnych dla pasażerów w całej Europie. Wydarzenie jest częścią ogólnoeuropejskiej Akcji sieci ECC-Net „Dzień Pasażera”, wspieranej przez Komisję Europejską.
Książki i płyty przez Internet?- Raport UOKiK
03 lip 2011
Na co zwracamy uwagę robiąc zakupy w sklepach internetowych, jak wygląda rynek sprzedaży książek, muzyki, filmów i gier komputerowych? Odpowiedzi na te pytania przynosi jedno z największych badań rynku przeprowadzonych przez UOKiK. Wiedzę na temat konkurencji w wybranych sektorach uzyskano na podstawie informacji od ponad tysiąca przedsiębiorców.
Wakacyjne wyprzedaże w Europie
02 lip 2011
Kiedy sprzedawca ma obowiązek przyjąć zwrot towaru? W jakim okresie najlepiej wybrać się na zagraniczne wyprzedaże? Europejskie Centrum Konsumenckie przygotowało zestaw praktycznych porad.
O co zadbać przed urlopem?
29 cze 2011
Przed wyjazdem na wymarzony urlop sprawdź czy opłaciłeś rachunek za energię. Dzięki temu nie będziesz niemile zaskoczony po powrocie, gdy termin płatności wypadnie w okresie wypoczynku.