Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odwołanie lub opóźnienie lotu-jakie prawa ma pasażer?

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nawet w sytuacji siły wyższej prawa pasażera muszą być respektowane - nie ulegają wyłączeniu. Europejskie Centrum Konsumenckie przypomina, że linie lotnicze mają obowiązek zapewnienia opieki swoim klientom, czyli m.in. bezpłatnych posiłków, napojów a w niektórych przypadkach – zakwaterowania w hotelu.

Kto decyduje o zamknięciu przestrzeni powietrznej?

REKLAMA

Władze każdego państwa są zobowiązane do podejmowania decyzji służących zapewnieniu bezpieczeństwa, m.in. takich jak zamykanie portów lotniczych i przestrzeni powietrznej nad swoim terytorium.

Jakie prawa przysługują pasażerom?

W sytuacji odwołania lub opóźnienia lotu linie lotnicze mają obowiązek opieki nad swoimi klientami. Oznacza to, że podróżującemu przysługują:

- prawo do otrzymania informacji od linii lotniczych (np. dotyczących praw przysługujących pasażerowi, rozwoju sytuacji, odwołania lotów, czasu trwania opóźnień itp.);

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- prawo do otrzymania bezpłatnie posiłków i napojów w ilości adekwatnej do czasu oczekiwania oraz zakwaterowania, jeśli oczekiwanie na lot wymagałoby spędzenia nocy na lotnisku;

- jeśli opóźnienie lotu wynosi ponad pięć godzin - prawo do wyboru przez pasażera pomiędzy zwrotem poniesionych opłat a podróżą do miejsca docelowego według zmienionego planu.

Należy zachować wszelkie rachunki za posiłki, przejazdy z hotelu do lotniska itp. Są one niezbędne do udowodnienia kosztów poniesionych w związku z zakłóceniami lotów i uzyskania ich zwrotu.

Na jaką pomoc mogą liczyć klienci biur podróży?

Jeżeli podróż zorganizowana (przelot wraz z pobytem w hotelu) jeszcze się nie rozpoczęła, klient ma prawo do uzyskania wszelkich informacji od przewoźnika lotniczego lub od biura podróży. W razie odwołania lotu klient może wybrać: pełen zwrot poniesionych kosztów albo udział w zastępczej imprezie turystycznej, jeżeli organizator ma taką w swojej ofercie.

Biuro podróży jest zobowiązane do udzielenia pomocy klientowi w czasie trwania całej imprezy turystycznej. Przepisy prawne nie precyzują zakresu tej pomocy.

- Jest to test prokonsumenckiej postawy biur podróży - mówi Piotr Stańczak, Dyrektor Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

Zobacz: Nowy projekt prawa lotniczego przyjęty

Czy klient może żądać odszkodowania od linii lotniczych lub biura podróży?

Należy rozróżnić dwa pojęcia „odszkodowanie” i „zwrot kosztów”. W sytuacji zaistnienia okoliczności nadzwyczajnych, takich jak pojawienie się chmury pyłu wulkanicznego (a w konsekwencji – zamknięcia lotnisk) klient ma prawo do 100% zwrotu kosztów niewykorzystanego biletu. Natomiast nie przysługuje mu w takich okolicznościach prawo do odszkodowania (czyli dodatkowej rekompensaty finansowej, np. za opóźnienie lotu, stracony urlop itp.). 

Zobacz: Majówka w Europie- praktyczny poradnik

Do kogo zwrócić się w razie problemów?

REKLAMA

W pierwszej kolejności należy zwrócić się do linii lotniczych lub biura podróży, z którego usług korzystaliśmy. Jeśli okaże się, że nasze roszczenia nie zostały uwzględnione i mamy poczucie, że nasze prawa jako konsumentów zostały naruszone, warto skontaktować się z Europejskim Centrum Konsumenckim. Eksperci ECK pomogą w polubownym rozwiązaniu sporu z zagranicznym przewoźnikiem lub organizatorem turystycznym oraz udzielą bezpłatnie porad prawnych.

Więcej informacji na temat praw pasażerów można uzyskać kontaktując się bezpośrednio z Europejskim Centrum Konsumenckim pod numerem telefonu +48 22 55 60 118 lub na stronie www.konsument.gov.pl.

Źródło: Europejskie Centrum Konsumenckie/AS

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/15
    Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
    od 1 stycznia i od 1 lipca
    od 1 stycznia i od 1 czerwca
    od 1 lutego i od 1 lipca
    Następne
    Prawo
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Kiedy pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia w okresie niewykonywania pracy? W jakiej wysokości wypłacana jest odprawa ekonomiczna?

    Jak ustala się wynagrodzenie za wykonaną pracę? Kiedy pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia w okresie niewykonywania pracy? W jakiej wysokości wypłacana jest odprawa ekonomiczna?

    Za co pracownik ponosi odpowiedzialność porządkową? Jakie są konsekwencje wyrządzenia szkody pracodawcy?

    Za co pracownik ponosi odpowiedzialność porządkową? Jakie są konsekwencje wyrządzenia szkody pracodawcy? Sprawdź co grozi pracownikowi!

    Jak reagować w sytuacji doświadczania mobbingu? Jak są rodzaje dyskryminacji?

    Czym jest mobbing? Jak reagować w sytuacji doświadczania mobbingu? Jak są rodzaje dyskryminacji?

    Zatrudnianie pracowników młodocianych. Sprawdź aktualnie obowiązujące przepisy

    Kto jest pracownikiem młodocianym w rozumieniu przepisów prawa pracy? W jaki sposób zatrudnić osobę młodocianą? le dni urlopu wypoczynkowego przysługuje młodocianemu w pierwszym roku pracy?

    REKLAMA

    Jak rozróżnić umowę o pracę od umowy cywilnoprawnej

    Jak rozróżnić umowę o pracę od umowy cywilnoprawnej? Prawne podstawy świadczenia pracy można podzielić na dwie grupy, tj. na zatrudnienie pracownicze, oparte na przepisach prawa pracy oraz na tzw. zatrudnienie niepracownicze.

    Wypadek przy pracy: Koszty związane z ustalaniem okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy ponosi pracodawca

    Koszty związane z ustalaniem okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy ponosi pracodawca. Sprawdź co możesz zrobić gdy ulegniesz wypadkowi. 

    Twój pracodawca naruszył przepisy prawa pracy? Sprawdź jak skutecznie złożyć skargę, żeby pracodawca nie wiedział kto ją złożył

    Twój pracodawca naruszył przepisy prawa pracy? Jako pracownik masz prawo do dochodzenia swoich praw przed sądem pracy. Możesz również złożyć skargę do Państwowej Inspekcji Pracy.

    1000 zł przez rok lub 500 zł przez dwa lata na dziecko. Wsparcie nie zależy od dochodów rodziny

    1000 zł przez rok lub 500 zł przez dwa lata na dziecko, czyli łącznie 12 tyś zł mogą otrzymać rodzice lub opiekunowie. RKO przysługuje na drugie i każde kolejne dziecko w rodzinie w wieku od 12 do 35 miesiąca.

    REKLAMA

    Za nieokazanie i nieudostępnienie do kontroli urządzenia, na którym zainstalowana jest aplikacja mobilna - 12 000 zł! Taksówki zamawiane na aplikacje na nowych zasadach! Czy będzie bezpieczniej?

    Bezpieczniej w taksówkach zamawianych na aplikacje! Nowe przepisy już obowiązują. Dokładna weryfikacja tożsamości potencjalnych kierowców to niejedyna zmiana. Sprawdź co się zmienia! 

    200 tys. zł na zorganizowanie pracowni komputerowych. Termin na złożenie wniosków mija 6 października 2023 r.

    200 tys. zł na zorganizowanie pracowni komputerowej - tyle otrzymają JST. Powstanie aż 50 pracowni komputerowych.

    REKLAMA