reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Infor.pl > Prawo > Konsument i umowy > Umowy > Inne > Ochrona konsumentów on-line w UE

Ochrona konsumentów on-line w UE

Większa odpowiedzialność za towar po stronie sprzedającego, 14 dni na odstąpienie od umowy, pełniejsza informacja o treściach cyfrowych - to nowe środki ochrony konsumentów, które wprowadzi dyrektywa dotycząca praw konsumentów przyjęta niedawno przez Radę UE.

Rządy państw członkowskich powinny dostosować prawo do dyrektywy w ciągu 2 lat. Nowe prawo będzie miało znaczenie szczególnie dla osób kupujących online.
Przede wszystkim nowe przepisy mają eliminować ukryte opłaty i koszty w internecie. Konsumenci będą musieli jednoznacznie potwierdzić, iż znają cenę towaru czy usługi. E-handlowcy będą też zobowiązani do przedstawienia całkowitego kosztu towaru lub usługi. Kupujący będą zwolnieni z dodatkowych opłat, jeśli nie zostali o nich w należyty sposób poinformowani.

Zobacz: Częściej kupujemy za granicą-raport KE

W czasie zakupów online mogą być oferowane dodatkowe opcje, które będzie można wybrać za pomocą checkboksów. Nowe przepisy sprawią, ze zabronione będzie stosowanie domyślnie zaznaczonych checkboksów tzn. użytkownik musi wiedzieć, iż zgodził się na dodatkowe warunki. 

Dzięki nowym przepisom w całej UE czas na odstąpienie od umowy zawartej na odległość będzie wynosił 14 dni (obecnie w Polsce jest to 10 dni). Okres ten wydłuży się aż do jednego roku, jeśli konsument nie zostanie odpowiednio poinformowany o możliwości odstąpienia od umowy.

Prawo do odstąpienia od umowy zostanie rozciągnięte na aukcje internetowe pod warunkiem, że towar nabyliśmy od zawodowego sprzedawcy. Okres na odstąpienie od umowy będzie rozpoczynał się od momentu otrzymania towaru przez konsumenta.

Handlowcy będą musieli zwrócić koszty w ciągu 14 dni od rezygnacji z umowy, co będzie obejmowało także koszty przesyłki. Sprzedawca będzie również odpowiedzialny za to, co się będzie działo w trakcie przesyłki (np. za zagubienie lub zniszczenie paczki).

Jeśli sprzedawca będzie chciał, by jego klient poniósł koszt zwracania towaru, będzie musiał uprzednio poinformować go o tym fakcie. Będzie też musiał podać przynajmniej szacowany maksymalny koszt zwracania towaru o dużych gabarytach.

Zobacz: Konsument musi znać swoje prawa

Nowe przepisy mają też wyeliminować dodatkowe opłaty za karty płatnicze. Sprzedawca prowadzący telefoniczną linię konsumencką nie będzie mógł pobierać dodatkowych opłat za połączenia (np. z wykorzystaniem usług Premium Rate). 

Również informacje dotyczące treści cyfrowych będą musiały być jaśniejsze, obejmując m.in. informacje o kompatybilności ze sprzętem oraz o środkach technicznych, które mogą utrudniać kopiowanie treści (DRM). Klienci będą mieli prawo do odstąpienia od umowy kupna treści cyfrowej w internecie, ale tylko do momentu rozpoczęcia jej pobierania.

AS/Źródło: MG

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Źródło:

Własne

Zdjęcia


Przewodnik po zmianach przepisów 2020/2021. Podatki. Rachunkowość. Prawo pracy. ZUS99.00 zł
reklama

Narzędzia

reklama
reklama

POLECANE

reklama

KORONAWIRUS TWOJE PRAWA

reklama

Ostatnio na forum

reklama

Artykuł Partnerski

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Adwokacka Ziobrowski Tax & Law

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »

reklama
reklama
reklama