| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Infor.pl > Prawo > Konsument i umowy > Umowy > Samochód > Wynajem auta - jak zrobić to dobrze?

Wynajem auta - jak zrobić to dobrze?

Wynajem auta staje się coraz popularniejszą opcją na wakacyjny wypad lecz nie tylko. Możliwość wypożyczenia auta ma każda pełnoletnia osoba posiadająca ważne prawo jazdy. Co powinna zawierać umowa najmu auta, jak zareklamować wypożyczony samochód i o czym należy pamiętać przy jej podpisywaniu?

Warunki wynajmu auta

Samochód ma prawo wypożyczyć każda pełnoletnia osoba posiadająca ważne prawo jazdy. Do wynajęcia samochodu potrzebny jest dowód osobisty lub paszport. Umowa może zawierać zapisy warunkujące możliwość najmu np. odpowiedni wiek, staż posiadania prawa jazdy, wprowadzenie limitu kilometrów lub zakazu wyjazdu poza granice kraju.

Cena i okres wynajmu auta

Samochody wypożyczane są na z góry ustalony w umowie czas liczony w dniach. Często też podaje się godzinę, od której i do której wynajmowany jest samochód. W związku z tym opłata naliczana jest jako wielokrotność stawki dobowej. Możliwe jest również nakładanie dodatkowych opłat, np. za przekroczenie limitu kilometrów.

Treść umowy

Umowa o najem samochodu powinna być sporządzona w sposób umożliwiający konsumentowi zapoznanie się z treścią i zachowanie jej egzemplarza, w którym zostaną zawarte dane kierowcy i wynajmującego oraz wszystkie warunki najmu. Nie można polegać na ustaleniach ustnych. Jeżeli przy odbiorze samochodu będą dokonywane nowe ustalenia warto dopisać je do umowy z dodatkowym podpisem obu stron.

W umowie warto zapisać podział płatności np. zapłatę zaliczki i zasady jej ewentualnego zwrotu. Należy unikać podpisywania dokumentów in blanco.

Reklamacja

Reklamacji wypożyczonego samochodu podlegają wszystkie elementy określone w umowie. Jeżeli przy odbiorze samochodu lub w trakcie użytkowania pojawią się problemy uniemożliwiające jego prawidłowe wykorzystanie lub najemca zauważy nieprawidłowości w naliczaniu opłat, należy niezwłocznie zgłosić ten fakt wynajmującemu. Reklamacje dotyczące problemów z wynajmowanym samochodem, konsument ma prawo zgłosić pisemnie lub e-mailowo również po zakończaniu umowy najmu

Przepisy nie wskazują jednoznacznie, ile czasu ma przedsiębiorca na ustosunkowanie się do reklamacji. W związku z tym ogólnie przyjęty został termin 30 dni.

Pamiętaj:

  • Ogólna cena najmu powinna zawierać wszystkie przewidywane opłaty (podatki, opłaty administracyjne, ubezpieczenie, fotelik dla dziecka itp.)
  • Należy zachować kopię umow

Czytaj także

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

Paweł Macuga

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »