REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kwietniowa dopłata do leków od 200 do 300 zł [obowiązuje wielu gminach w Polsce]

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego
dopłata, leki, gminy
Kwietniowa dopłata do leków od 200 do 300 zł [obowiązuje wielu gminach w Polsce]
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W wielu gminach w Polsce obowiązują specjalne programy, które uprawniają do otrzymywania miesięcznego dodatku do zakupów leków. Jest to tzw. PROGRAM LEK. Pogramy obowiązują zwykle cały rok, a teraz ma właśnie miejsce kwietniowa dopłata do leków od 200 do 300 zł. Leki to niezbędna potrzeba życiowa dla wielu osób, które często ze względu na trudną sytuację finansową muszą odmawiać sobie nie tyle jedzenia, czy ubrań, ale właśnie niektórych leków. Co ciekawe, są gminy, w których program ten obowiązuje już ponad 20 lat. W społeczeństwie wciąż jednak nie wie się o takich dodatkach, ponieważ nie wystarczająco dużo się o tym mówi i pisze. Czas to zmienić. Podpowiadamy na jakiej zasadzie działają programy i gdzie szukać informacji.

rozwiń >

Kto dostaje refundację na leki?

Refundację na leki dostaje określona grupa osób, która spełnia kryteria ustawowe. Generalnie można przyjąć, że bezpłatnie leki przysługują wszystkim osobom, które łącznie spełniają 3 kryteria:

REKLAMA

  • mają ukończone 65 lat lub mają poniżej 18 lat;
  • lek znajduje się w wykazie „D1” lub D2 refundowanych leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych w załączniku do obwieszczenia ministra zdrowia;
  • mają rozpoznane schorzenie, które jest zgodne z zakresem wskazań objętych refundacją.

Dopłata do leków

INFOR

Kwietniowa dopłata do leków od 200 do 300 zł

Dobra wiadomość, jest jednak taka, że w wielu gminach w Polsce obowiązują specjalne programy, które uprawniają do otrzymywania miesięcznego dodatku do zakupów leków. Jest to tzw. PROGRAM LEK. Co ciekawe, są gminy, w których program ten obowiązuje już ponad 20 lat. W społeczeństwie wciąż jednak nie wie się o takich dodatkach, ponieważ nie wystarczająco dużo się o tym mówi i pisze. Czas to zmienić. Przytaczamy najważniejsze informacje na przykładzie wybranych gmin. Taka pomoc realizowana jest w miejscowych ośrodkach pomocy społecznej, gdzie należy szukać szczegółowych informacji. Mając jednak na uwadze fakt, że takie programy ustanawiane są na mocy uchwały podjętej przez daną gminę, należy zweryfikować jak wygląda to w miejscu, gdzie mieszkamy, według właściwości naszej gminy.

Pogramy te mają bowiem charakter pomocy realizowanej w ramach prawa samorządowego – na mocy uprawnienia organów jednostek samorządu terytorialnego. Oczywiście umocowanie do tego daje ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1283, 1572, dalej jako: ustawa). Przepis art. 39 ustawy wprost daje takie umocowanie, ponieważ stanowi, że w celu zaspokojenia niezbędnej potrzeby bytowej może być przyznany zasiłek celowy. Zasiłek celowy może być przyznany w szczególności na pokrycie części lub całości kosztów zakupu żywności, leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego, wyrobów medycznych i leczenia, ogrzewania, w tym opału, odzieży, niezbędnych przedmiotów użytku domowego, drobnych remontów i napraw w mieszkaniu, a także kosztów pogrzebu. Programy te funkcjonują też na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465, 1572, 1907, 1940), w związku z art. 17 ust. 2 pkt 4 ustawą.

Ważne

Zadaniem pomocy społecznej jest zapobieganie trudnym sytuacjom życiowym niemożliwym do pokonania przy wykorzystaniu własnych uprawnień, zasobów i możliwości osób i rodzin przez podejmowanie działań zmierzających do życiowego usamodzielnienia osób i rodzin oraz ich integracji ze środowiskiem. Rodzaj, forma i rozmiar świadczenia powinny być odpowiednie do okoliczności uzasadniających udzielenie pomocy. Potrzeby osób i rodzin korzystających z pomocy powinny zostać uwzględnione, jeżeli odpowiadają celom i mieszczą się w możliwościach pomocy społecznej. (Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wlkp. z dnia 22 stycznia 2025 r., II SA/Go 593/24).

Jakie są zasady przyznawania zasiłku celowego?

Koniecznym warunkiem przyznania zasiłku celowego jest spełnienie kryterium dochodowego określonego w art. 8 ustawy i wystąpienie trudnej sytuacji życiowej, w szczególności z powodów wymienionych w art. 7 tej ustawy oraz niemożność samodzielnego jej przezwyciężenia, tj:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • ubóstwa;
  • sieroctwa;
  • bezdomności;
  • bezrobocia;
  • niepełnosprawności;
  • długotrwałej lub ciężkiej choroby;
  • przemocy domowej;
  • potrzeby ochrony ofiar handlu ludźmi;
  • potrzeby ochrony macierzyństwa lub wielodzietności;
  • bezradności w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzenia gospodarstwa domowego, zwłaszcza w rodzinach niepełnych lub wielodzietnych;
  • trudności w integracji cudzoziemców, którzy uzyskali w Rzeczypospolitej Polskiej status uchodźcy, ochronę uzupełniającą lub zezwolenie na pobyt czasowy udzielone w związku z okolicznością, o której mowa w art. 159 ust. 1 pkt 1 lit. c lub d ustawy;
  • trudności w przystosowaniu do życia po zwolnieniu z zakładu karnego;
  • alkoholizmu lub narkomanii;
  • zdarzenia losowego i sytuacji kryzysowej;
  • klęski żywiołowej lub ekologicznej.

Uznanie administracyjne obejmuje także prawo organu do oceny hierarchii zgłaszanych potrzeb, które należy wziąć pod uwagę w kontekście ogólnej liczby osób ubiegających się o pomoc oraz zgłoszonych przez nich żądań. Zasiłek celowy jest zatem przyznawany w warunkach uznania administracyjnego zapewniającego organom określoną swobodę co do kierunku orzekania. Oznacza to, że organ po ustaleniu, że wnioskodawca spełnia przesłanki przyznania świadczeń ze środków pomocy społecznej, może udzielić świadczenia w oczekiwanej wysokości, limitować wysokość przyznanego świadczenia, a nawet odmówić przyznania wnioskowanego świadczenia. W przypadku decyzji wydanych w ramach uznania administracyjnego istotne jest jednakże, że decyzje takie podlegają kontroli sądowo-administracyjnej, która ma na celu ustalenie, czy akt ten nie nosi cech dowolności, tj. czy organ administracji wybrał prawnie dopuszczalny sposób rozstrzygnięcia sprawy, oraz czy takiego wyboru dokonał po ustaleniu i rozważeniu wszystkich istotnych dla sprawy okoliczności. Sąd bada, czy w postępowaniu podjęto wszelkie kroki niezbędne do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego, oraz czy organ uwzględnił słuszny interes strony. Kontroli sądowej podlega samo uzasadnienie aktu uznaniowego, z punktu widzenia powiązania ustaleń faktycznych z rekonstruowaną normą prawną (zob. Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 5 grudnia 2024 r., I OSK 3068/23).

Jak zatem wygląda program LEK w praktyce? Kto, kiedy i na jakich zasadach może się ubiegać o pomoc lekową?

Program osłonowy w zakresie pomocy na zakup leków dla mieszkańców gminy

Udało dotrzeć do informacji, że przykładowo program LEK funkcjonuje w gminie Rudna. Jak czytamy w oficjalnym komunikacje: od 1 stycznia 2023 roku realizowany jest program osłonowy w zakresie pomocy na zakup leków dla mieszkańców gminy Rudna w latach 2023 -2025, który został uchwalony przez Radę Gminy w dniu 24 listopada 2022 roku.

Dla kogo program w sprawie pomocy lekowej?

Program adresowany jest do mieszkańców gminy Rudna, którzy przewlekle chorują i ponoszą wydatki na zakup leków. Jakie kryteria dochodowe uprawniają do pomocy?

  • 2525,00 zł dla osoby samotnie gospodarującej,
  • 2057,50 zł na osobę w rodzinie.

Ile na leki i jakie dokumenty?

Pomoc przyznawana będzie w formie zasiłku celowego do wysokości wartości leków wypisanych na recepcie, jednak nie wyższej niż:

  • 200,00 zł dla osoby samotnie gospodarującej i rodziny, w której jest jedna osoba uprawniona,
  • 300,00 zł dla rodziny, w której są dwie i więcej osób uprawnionych.

Należy dostarczy takie dokumenty jak:

  1. wniosek o udzielenie pomocy,
  2. dokumenty potwierdzające wysokość dochodu osoby uprawnionej, a w przypadku osoby w rodzinie potwierdzające wysokość dochodów wszystkich członków rodziny (ustalone na podstawie art. 8 ustawy o pomocy społecznej),
  3. zaświadczenie lekarskie potwierdzające przewlekłą chorobę (zaświadczenie może być uwzględniane przy kolejnych wnioskach przez okres 6 miesięcy od daty jego wydania),
  4. kopie recept wystawionych na osobę uprawnioną, obejmujących leki związane z chorobą lub wydruk informacji o recepcie wystawionej w postaci elektronicznej,
  5. oryginał faktury wystawionej przez aptekę, obejmującą leki wydane na podstawie recepty, zawierającej: dane osoby na rzecz której nastąpiła realizacja recepty, nazwą wydanego leku, jego cena i ogólną kwotę do zapłaty,
  6. w przypadku wydania leku zamiennego lub recepturowego dołączona do wniosku kopia recepty powinna być uzupełniona adnotacją potwierdzającą ten fakt.

Wniosek należy złożyć w gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Rudnej, ul. Plac Zwycięstwa 5. Szczegółowych informacji o programie udzielają pracownicy socjalni w siedzibie Ośrodka lub telefonicznie.

Ważne

W tej gminie, przyznanie pomocy poprzedzone będzie przeprowadzeniem rodzinnego wywiadu środowiskowego. Wywiad przeprowadza się w miejscu zamieszkania osoby ubiegającej się o pomoc.

Program LEK obowiązuje już pond 20 lat!

Kolejny przykład funkcjonowania programu pomocy rzeczowej dofinansowania wydatków na leki „Lek” to gmina Rawa Mazowiecka. Program istnieje od 2004 r. Realizatorem programu jest Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Rawie Mazowieckiej oraz Apteka „Verbena” w Rawie Mazowieckiej. Podstawa realizacji programu to właśnie wskazany wyżej art 39 ust 2 ustawy o pomocy społecznej jak i uchwała nr XVII/151/04 Rady Miasta Rawa Mazowiecka z dnia 27 kwietnia 2004 r. Z dofinansowania do zakupu leków można skorzystać jeden raz w miesiącu przy czym konieczne jest spełnienie łącznie następujących warunków:

  • dochód w rodzinie nie może przekroczyć 150% kryterium dochodowego określonego w ustawie o pomocy społecznej
  • zakup leku następuje w oparciu o receptę wystawioną przez lekarza zakładu opieki zdrowotnej

Podstawowe kryterium dochodowe określone w ustawie o pomocy społecznej obecnie wynosi:

  • dla osoby samotnej – 1010 zł
  • na osobę w rodzinie – 823 zł netto

W przypadku gdy dochód nie przekracza kryterium dochodowego (tj odpowiednio 1010 zł i 823 zł) wysokość dofinansowania możliwa jest do wysokości 100% ceny zakupu. W przypadku gdy dochód nie przekracza 120% kryterium dochodowego (tj odpowiednio: 1212 zł i 987,60 zł) wysokość dofinansowania możliwa jest do wysokości 90% ceny zakupu nie więcej jednak niż 200zł. W przypadku gdy dochód nie przekracza 140% kryterium dochodowego (tj odpowiednio: 1414 zł i 1152,20 zł) wysokość dofinansowania możliwa jest do wysokości 70% ceny zakupu nie więcej jednak niż 150zł. W przypadku gdy dochód nie przekracza 150% kryterium dochodowego (tj odpowiednio: 1515 zł i 1234,50 zł) wysokość dofinansowania możliwa jest do wysokości 50% ceny zakupu nie więcej jednak niż 100zł.

Ważne

W każdym przypadku uzyskanie dofinansowania uzależnione jest od indywidualnej sytuacji osoby i rodziny. Dofinansowanie obejmuje leki recepturowe niezbędne dla ratowania życia i zdrowia, konieczne w przypadku długotrwałej choroby czy leczenia przewlekłego.

Podobnie, jak w poprzednim przypadku wniosek należy złożyć w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w Rawie Mazowieckiej. Do wniosku należy załączyć receptę potwierdzającą konieczność zakupu leków wraz ze specyfikacją cenową leków wydaną przez Aptekę „Verbena” z określeniem nazwy i liczby opakowań. Również konieczne jest przeprowadzenie wywiadu środowiskowego przez pracownika socjalnego. Wywiad środowiskowy jest podstawą do wydania decyzji administracyjnej. W przypadku przyznania pomocy decyzją administracyjną osoba odbiera w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej ww. decyzję wraz ze zleceniem na wydanie leków.

Podsumowując, jak widać warunki pomocy lekowej mogą znacznie różnić się między gminami. Generalnie można jednak przyjąć pewne wspólne elementy. Z programu mogą skorzystać osoby, spełniające kryteria z ustawy o pomocy społecznej, a najczęściej kryterium dochodowe. Pomoc przez MOPS i gminy jest udzielana, ponieważ leki to niezbędna potrzeba życiowa. Przez niezbędną potrzebę bytową należy rozumieć potrzebę usprawiedliwioną ze względu na zachowanie życia, zdrowia, a także odgrywania ról społecznych, możliwości zarobkowania i pełnienia funkcji członka rodziny. Jest to potrzeba uzasadniona podstawowym katalogiem dóbr zasługujących na ochronę, z założenia konsumująca się jednorazowo, której zadość czyni zaspokojenie jej w minimalnym standardzie.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rewolucja w L4: w czasie zwolnienia, pracownik (od czasu do czasu) będzie musiał odebrać telefon od szefa i odpisać na e-maila, ale będzie też mógł pobierać jednocześnie zasiłek chorobowy i 100 proc. wynagrodzenia

Przygotowany przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw (nr w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów: UD114) zakłada wprowadzenie istotnych zmian w zakresie tego co wolno, a czego nie wolno pracownikowi w czasie przebywania na zwolnieniu lekarskim – począwszy od podejmowania sporadycznych, incydentalnych czynności, będących przejawami aktywności zawodowej, a na wykonywaniu pracy u innego pracodawcy (tym samym – pobierając jednocześnie zasiłek chorobowy i 100 proc. wynagrodzenia) skończywszy.

Duża podwyżka świadczenia dla mężczyzny z rocznika 1957. Kolejne prawomocne orzeczenie sądu powszechnego po wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20

Przybywa prawomocnych orzeczeń w sprawach po wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20. Przedstawię wyrok Sądu Apelacyjnego w Białymstoku.

Niski wiek emerytalny kobiet to bomba z opóźnionym zapłonem. Polki stracą tysiące na emeryturze

Polska starzeje się w szybkim tempie, co już dziś budzi poważne obawy o przyszłość systemu emerytalnego. Międzynarodowy Fundusz Walutowy alarmuje: jeśli nie zostaną wprowadzone pilne reformy, do 2050 roku świadczenia mogą spaść nawet o jedną trzecią. Najbardziej ucierpią kobiety, osoby o niskich dochodach i pracownicy niestandardowi. Czy jest jeszcze czas, by uniknąć kryzysu?

Nadchodzą rewolucyjne zmiany w świadectwie pracy? Chodzi o jedną rubrykę. Prezes UODO pisze do MRPiPS

Współczesny rynek pracy wymaga elastyczności, kompetencji i transparentności, a prawo musi podążać za zmianami społecznymi, technologicznymi ale co ciekawe czasami także za prywatnymi decyzjami pracowników. W tym wszystkim istotne znaczenie ma świadectwo pracy, którego wzór jest uregulowany jako załącznik do rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 grudnia 2016 r. w sprawie świadectwa pracy (Dz.U. 2016 poz. 2292). Co zatem się zmieni?

REKLAMA

Koniec z oszukiwaniem w CV. Pracodawcy sprawdzą dyplom a uczelnie będą miały nowy obowiązek

Fałszywy dyplom w CV? Już wkrótce ten problem może odejść do lamusa. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego przygotowało projekt ustawy, który da pracodawcom narzędzie do weryfikacji wykształcenia kandydatów do pracy. To rewolucja w rekrutacji, która kończy z dotychczasową bezradnością pracodawców wobec przepisów o ochronie danych.

Nowe podatki w budżecie UE po 2028 roku: firmy i konsumenci zapłacą więcej

Unia Europejska planuje głęboką reformę budżetu na lata 2028–2034, której centrum stanowią nowe źródła dochodów – de facto nowe unijne podatki. ETS, CBAM, opłata od e-odpadów, wyższy podatek od plastiku, a także kontrowersyjna składka CORE dla dużych firm mają przynieść blisko 60 mld euro rocznie. Choć środki mają wspierać transformację energetyczną, bezpieczeństwo i konkurencyjność, przedsiębiorcy ostrzegają przed ryzykiem nadmiernego obciążenia, zwłaszcza dla małych i średnich firm.

Staż pracy a urlop. Czy w 2025 r. będą zmiany?

Staż pracy a urlop. Czy w 2025 r. będą zmiany? Być może, szczególnie w obliczu gruntownych zmian prawa w zakresie zaliczania do stażu pracy okresu zatrudnienia w ramach JDG i umów zleceń! Co więcej, w polskiej debacie publicznej coraz głośniej wybrzmiewa postulat, który może zrewolucjonizować podejście do praw pracowniczych – wprowadzenie powszechnego tzw. urlopu stażowego. Wówczas nie-pracownicy również skorzystaliby na zmianach. Pomysł, choć nie nowy, nabiera impetu w kontekście rosnącej świadomości na temat potrzeby zachowania równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. Czy dodatkowe dni wolne, uzależnione od lat spędzonych na rynku pracy, wejdą w życie? W wielu zawodach już tak jest! Być może stanie się to więc powszechnym prawem.

4-dniowy tydzień pracy: hit czy mit? Nabór wniosków od 14 sierpnia do 15 września 2025 r.

Skrócenie tygodnia pracy do czterech dni nie jest już tylko trendem na zachodzie. Jeszcze kilka lat temu koncepcja czterodniowego tygodnia pracy wydawała się futurystycznym eksperymentem. Dziś coraz więcej firm testuje ten model, motywowane realnymi korzyściami: większym zaangażowaniem zespołów, niższą rotacją, a nawet oszczędnościami kosztowymi, np. dzięki programowi pilotażowemu z MRPiPS. Etap II programu to właśnie testowanie zaproponowanego modelu skróconego czasu pracy w środowisku pracy – zaczyna się 1 stycznia 2026 r. i trwa do 31 grudnia 2026 r.

REKLAMA

Wzrost wynagrodzeń w budżetówce. Coś się zmienia po 10 latach, ale to nie jest dobra wiadomość

Po raz pierwszy od dekady doszło do bezprecedensowego porozumienia w Radzie Dialogu Społecznego - zarówno związki zawodowe, jak i organizacje pracodawców jednomyślnie sprzeciwiły się rządowej propozycji zaledwie 3-procentowej podwyżki płac w budżetówce. Uchwała nr 139 RDS, przyjęta 14 lipca 2025 roku, to nie tylko wyraz wspólnego stanowiska wobec zbyt niskiego wzrostu wynagrodzeń, lecz także sygnał narastającego kryzysu w dialogu społecznym i zapowiedź otwartego sporu z rządem.

Okularnicy muszą się mieć na baczności za kierownicą! Kiedy grozi mandat nawet w wysokości 500 zł? O tym musisz pamiętać

Kierowcy z wadami wzroku powinni zachować szczególną ostrożność. Mimo że jazda w okularach korekcyjnych wydaje się standardowa, w niektórych przypadkach może skutkować mandatem w wysokości nawet 500 zł. Wysokość kary zależy od kodów, które są wpisane w twoim prawie jazdy. Upewnij się, że znasz obowiązujące przepisy, aby uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji.

REKLAMA