REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Dwóch pracodawców – dwa zasiłki chorobowe?

Ewa Zawiślak-Szatańska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA


Osoby podejmujące pracę w kilku miejscach mogą liczyć w razie choroby na zasiłek z tytułu każdego zatrudnienia. Prawo do świadczeń związanych z chorobą i rodzicielstwem przysługuje bowiem z każdego tytułu podlegania ubezpieczeniu chorobowemu.

Kiedy ma miejsce taka sytuacja?

REKLAMA

REKLAMA

Otóż w przypadku, gdy podlegamy ubezpieczeniu chorobowemu obowiązkowo z więcej niż jednego tytułu (np. jesteśmy zatrudnieni na podstawie umowy o pracę o dwóch różnych pracodawców), bądź kiedy jeden tytuł do ubezpieczenia chorobowego jest obowiązkowy, a drugi dobrowolny (np. pracujemy na część etatu i nie uzyskujemy minimalnego wynagrodzenia, a jednocześnie prowadzimy działalność, z tytułu której przystąpimy do dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego).

Jakie świadczenia nam przysługują?

W przypadku zatrudnienia na podstawie umowy o pracę u każdego z pracodawców pracownik ma prawo do wynagrodzenia za okres niezdolności do pracy z powodu choroby (art. 92 Kodeksu pracy) za okres pierwszych 33 dni niezdolności do pracy z powodu choroby w roku kalendarzowym (pracownikom, którzy ukończyli 50 rok życia przysługuje ono przez 14 dni). Począwszy od 34 lub 15 dnia niezdolności do pracy z powodu choroby pracownicy nabywają prawa do zasiłku chorobowego. Z każdego etatu mamy również prawo do świadczenia rehabilitacyjnego, zasiłku macierzyńskiego i opiekuńczego.

REKLAMA

Jeżeli pracownik w trakcie roku podejmuje dodatkowe zatrudnienie, to do okresu 33/14 dni niezdolności do pracy, za które zachowuje prawo do wynagrodzenia chorobowego u nowego pracodawcy wlicza się również okresy wypłaconego wynagrodzenia u „starego” pracodawcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z pozostałych tytułów do ubezpieczeń mamy takie same prawa do świadczeń, oprócz wynagrodzenia chorobowego i zasiłku wyrównawczego.

Anna T. była zatrudniona na podstawy umowy o pracę w firmie „X” do 28 lutego 2009 r. Były pracodawca wypłacił jej wynagrodzenie chorobowe za 4 dni w 2009 r.
Od 2 marca 2009 r. Anna T, podjęła nowe zatrudnienie w firmie „Y”, w wymiarze ½ etatu. Od 14 marca 2009 r. dodatkowo pracuje w firmie „Z”, w wymiarze ¼ etatu.
Od 30 marca 2009 r. Anna T. chorowała i otrzymała zwolnienia lekarskie w ciągłości do 29 kwietnia 2009 r. Osoba ta będzie miała prawo do świadczeń z tytułu choroby z obu firm – „Y” i „Z”. Od 30 marca 2009 r. do 27 kwietnia 2009 r. (29 dni) Annie T, zostanie wypłacone wynagrodzenia za czas choroby przez obu pracodawców, natomiast za dni: 28 i 29 kwietnia 2009 r. będzie miała prawo do zasiłku chorobowego z obu tytułów.

Jak powinny być wystawiane zwolnienia lekarskie?

Aby usprawiedliwić swoją nieobecność i mieć podstawę do wypłaty wynagrodzenia chorobowego bądź zasiłku, musimy przedłożyć pracodawcy lub w ZUS-ie zaświadczenie lekarskie wystawione na druku ZUS ZLA.

W przypadku, kiedy mamy więcej niż jednego pracodawcę/płatnika składek, zwolnienie lekarskie lekarz powinien wystawić po jednym egzemplarzu dla każdego z nich, umieszczając odpowiednie dla danego zakładu pracy dane. Zwolnienie musi być dostarczone w ciągu 7 dni każdemu płatnikowi zasiłku z osobna.

Nie można przedkładać np. u drugiego pracodawcy kopii zwolnienia wystawionego z danymi pierwszego zakładu pracy. Zawsze musimy przedłożyć druk ZLA wystawiony przez lekarza danemu płatnikowi, z jego konkretnymi danymi.

W przypadku wnioskowania o zasiłek macierzyński, przedkładamy swoim płatnikom odrębnie akty urodzenia dziecka, co będzie nas uprawniało do wypłaty zasiłku macierzyńskiego z każdego tytułu zarobkowania.

Zwolnienie lekarskie u jednego pracodawcy a praca u drugiego?

Sytuacja, w której jednemu pracodawcy przedłożylibyśmy zwolnienie lekarskie, natomiast w czasie orzeczonej niezdolności do pracy podjęli ją u drugiego płatnika, bądź wykonywali działalność pozarolniczą jest niedopuszczalna.

Przepisy mówią, iż w podejmując pracę zarobkową, wykorzystując zwolnienie lekarskie niezgodnie z jego przeznaczeniem, tracimy zasiłek za okres tego zwolnienia. Oprócz utraty zasiłku możemy też narazić się na kontrolę ZUS-u i utratę zaufania pracodawcy.

Piotr T. jest zatrudniony w dwóch firmach budowlanych na część etatu. U każdego z pracodawców wykonuje pracę 2 dni w tygodniu, w zależności od ustalonego grafiku. Zachorował mu syn i w związku z tym otrzymał zwolnienie lekarskie z tytułu opieki nad dzieckiem, obejmujące okres 3 dni. Lekarz powinien wystawić mu 2 zaświadczenia ZUS ZLA – dla każdego pracodawcy z osobna, a Piotr T. powinien je im dostarczyć w ciągu 7 dni. Nabędzie wtedy prawa do zasiłku opiekuńczego z obu tytułów. W związku z powyższym, w tym czasie nie powinien wykonywać pracy u żadnego z pracodawców.

Istnieją przypadki, w których pracownicy zatrudnieni na część etatu, wykonują pracę np. przez część tygodnia u jednego pracodawcy, a przez kilka dni u drugiego. Częstokroć otrzymują zwolnienie lekarskie na część tygodnia i przedkładają je tylko jednemu pracodawcy. Pozbawiają się tym samym zasiłku u drugiego pracodawcy, a jednocześnie nie informują go o swojej niezdolności do pracy, co jest błędem. Należy jednocześnie mieć na uwadze, że rozkład czasu pracy to ustalenia pomiędzy zatrudnionym, a pracodawcą. Natomiast stosunek pracy trwa przez cały czas. Pracodawca w takiej sytuacji nie ma pełnej informacji i nie może prawidłowo ustalać okresów zasiłkowych.

Nie należy więc zatajać niezdolności do pracy któremuś z płatników, ani wykonywać w tym czasie innej pracy.

Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy,
Ustawa z 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (Dz. U. z 2005 r. nr 31 , poz. 267 ze zm.)
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 27 lipca 1999 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu wystawiania zaświadczeń lekarskich, wzoru zaświadczenia lekarskiego i zaświadczenia lekarskiego wydanego w wyniku kontroli lekarza orzecznika Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. nr 65, poz. 741 ze zm.)

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Robicie pranie w ten sposób? Możecie słono za to zapłacić. To nawet 5 tysięcy złotych kary!

Puszczenie w ruch automatycznej pralki w nocy, kiedy można skorzystać z niżej taryfy za prąd, może się skończyć finansową katastrofą dla tych, którzy robią to w mieszkaniu w bloku? Okazuje się, że za ten sposób szukania oszczędności grozi… kara sięgająca nawet 5 tysięcy złotych. Jak to możliwe!

Likwidacja abonamentu RTV najwcześniej w 2027 r. - jest już pierwszy konkret. A co zamiast tego? Kto będzie płacił na publiczną telewizję i radio?

O likwidacji abonamentu RTV mówiło się wiele od dłuższego czasu. Mamy wreszcie pierwszy prawny konkret w tej sprawie, a jest nim projekt nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw, którego obszerne założenia zostały opublikowane 5 grudnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. W tych założeniach wprost planowane jest uchylenie ustawy o opłatach abonamentowych, a co za tym idzie likwidację obowiązku płacenia tzw. abonamentu RTV. Za opracowanie gotowego projektu jest odpowiedzialna Marta Cienkowska Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt – zgodnie z założeniami MKiDN- ma być przyjęty przez Radę Ministrów i skierowany do Sejmu w II albo III kwartale 2026 r. A zatem – jeżeli wszystko pójdzie po myśli projektodawców – likwidacja abonamentu RTV będzie możliwa najwcześniej od 2027 roku.

Koniec z nadużywaniem przez pracodawców B2B, umów zlecenia i umów o dzieło – 1 stycznia 2026 r. zostaną one przekształcone w umowy o pracę. PIP zyskuje uprawnienia, jakich nie miał dotąd żaden inny urząd

W dniu 4 grudnia br. Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt reformy Państwowej Inspekcji Pracy. Zakłada on m.in. uprawnienie Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) do wydawania decyzji administracyjnych o przekształceniu nieprawidłowo zawartych umów cywilnoprawnych (czyli umów zlecenia i umów o dzieło) oraz B2B w umowy o pracę. Ma to istotnie ograniczyć nadużycia pracodawców względem pracowników, polegające na zawieraniu przez nich umów cywilnoprawnych lub nawiązywaniu stosunku B2B z pracownikami, w warunkach, w których powinna zostać zawarta z nimi umowa o pracę.

Masz słup na działce? Ten wyrok TK otwiera Ci drogę do wynagrodzenia za bezumowne korzystanie przez firmę przesyłową. Nie można zasiedzieć służebności gruntowej o treści służebności przesyłu

W dniu 2 grudnia 2025 r. Trybunał Konstytucyjny wyrokiem w sprawie P 10/16 orzekł, że art. 292 w związku z art. 285 § 1 i 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2025 r. poz. 1071, ze zm.), rozumiane w ten sposób, że umożliwiają nabycie przez przedsiębiorcę przesyłowego lub Skarb Państwa, przed wejściem w życie art. 305(1)-305(4) ustawy – Kodeks cywilny, w drodze zasiedzenia służebności gruntowej odpowiadającej treścią służebności przesyłu, są niezgodne z art. 21 ust. 1, art. 64 ust. 2 i 3 w związku z art. 31 ust. 3 oraz art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Trybunał uznał, że dotychczasowe orzecznictwo dopuszczające możliwość nabycia służebności odpowiadającej treścią służebności przesyłu naruszyło zasadę numerus clausus praw rzeczowych kreując niespójny systemowo rodzaj służebności, przez co doszło do ograniczenia prawa własności. Właściciele nieruchomości nie byli bowiem w stanie przewidzieć skutków braku swojej aktywności czyli utraty swoich praw względem nieruchomości skoro przed rokiem 2008 r. nie istniała służebność przesyłu. Wyrok ten jest bardzo ważny dla przedsiębiorstw przesyłowych, które nie posiadają tytułu prawnego do posadowionych na nieruchomościach innych osób urządzeń, jak również dla tysięcy właścicieli działek, przez które te urządzenia przebiegają. O ile dla tej drugiej grupy osób to bardzo dobra wiadomość bo otwiera przed nimi nowe możliwości, o tyle dla przedsiębiorstw przesyłowych wyrok Trybunału oznacza duże kłopoty i jeszcze większe koszty.

REKLAMA

Bon senioralny 2026 (vademecum): ile, dla kogo, kryteria dochodowe. Rzadko kto dostanie 2150 zł co miesiąc: tylko niektórzy seniorzy 85+ najbardziej potrzebujący pomocy

W 2026 roku ma wejść w życie ustawa o bonie senioralnym. Głównym celem tej ustawy ma być wsparcie finansowe osób aktywnych zawodowo w zapewnieniu opieki nad członkami ich rodzin - seniorami w wieku 75 lat lub więcej. Projekt tej ustawy – przygotowany przez Ministra ds. Polityki Senioralnej - jest obecnie na finiszu rządowych prac legislacyjnych (obecnie na etapie Stałego Komitetu Rady Ministrów) i nie został jeszcze wniesiony do Sejmu. Zatem ustawa ta ma bardzo niewielkie szanse wejść w życie 1 stycznia 2026 r. – jak przewiduje obecny projekt.

Komisja. WZON albo PZON. Trzy pytania. I z orzeczenia o niepełnosprawności znika niepełnosprawność
W 2026 r. opiekun + osoba niepełnosprawna nie będą mieli 7421 zł. Opiekun nie pójdzie też do pracy

Pierwsza oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana, to łączenie: 1) świadczenia wspierającego (otrzymuje osoba niepełnosprawna - przeszło 4000 zł w wariancie 100 punktów - dokładnie jest to 4134 zł) i 2) pielęgnacyjnego (otrzymuje opiekun - w 2026 r. przeszło 3000 zł - dokładnie 3287 zł). Dałoby to poważną kwotę do 7421 zł miesięcznie według wysokości świadczeń do końca lutego 2026 r. O ile świadczenie wspierające WZON i ZUS przyznaliby w maksymalnym wymiarze (za 100 punktów). Od marca 2026 r. (po podwyżkach świadczenia wspierającego) byłoby jeszcze więcej. No, ale nie będzie możliwości łączenia tych popularnych świadczeń. To już pewne, że tak nie będzie. Dlaczego? To oczywiste - nie ma środków w budżecie. Druga oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana to zgoda przepisów na możliwość pójścia do pracy przez opiekuna osoby niepełnosprawnej (mającego stare świadczenie pielęgnacyjne). Dziś opiekun musi wybrać - 1) praca albo 2) opieka nad np. schorowaną matką. W 2026 r. obie zmiany (łączenie świadczeń i łączenie pracy z opieką) są nierealne (na dziś) do wprowadzenia. Dużo się dyskutowało o tym w środowisku osób niepełnosprawnych, były nadzieje, ale rząd nie wprowadzi tych zmian.

NSA walczy z patologią w MOPS. Urzędnicy seryjnie uznają niepełnosprawnych za osoby samodzielne i bez świadczeń

Twoja mama ma orzeczenie o niepełnosprawności (stopień znaczny). Choroba jest bardzo poważna i mama waży 30 kg. Przychodzi Pani z MOPS. Daje mamie do wypełnienia ankietę. Przeprowadza wywiad środowiskowy. I Pani z MOPS uznaje, że z mamą nie jest tak źle. Twoja mama jest według niej całkiem sprawna. Bo np. da radę przetuptać sama do łazienki. Albo sama (choć z trudem i niezgrabnie) zrobi herbatę. W konsekwencji Tobie nie przysługuje stare świadczenie pielęgnacyjne (w 2026 r. 3287 zł miesięcznie). Zastanawiasz się. Pani z MOPS nie jest lekarzem. I właśnie podważyła zapisy orzeczenia o niepełnosprawności wystawionego przez lekarza. Ankietą (mama odpowiadała na pytania, co może sama zrobić) oraz wywiadem środowiskowym. Ten opis to dzień codzienny rodzin z osobami niepełnosprawnymi. Jest to patologia występująca w całej Polsce. MOPS nie tylko nie widzą łamania prawa przez siebie, ale przyjęły, że mają wręcz obowiązek dopełniać swoimi ustaleniami z wywiadu środowiskowego (i ankiet) decyzje lekarzy zawarte w orzeczeniach o niepełnosprawności. Tymczasem sędziowie NSA mówią "Tak nie wolno. Nie macie prawa".

REKLAMA

Zleceniobiorca może korzystać z samochodu, ale musi zapłacić podatek. Tylko jak to prawidłowo policzyć?

Nie tylko pracownik uzyskuje przychód, gdy korzysta ze służbowego samochodu na potrzeby prywatne. Ale tylko w jego przypadku ten przychód określa się ryczałtowo. Co to oznacza i jak to prawidłowo policzyć?

Nowe świadczenie dla seniorów: bon senioralny 2150 zł miesięcznie. Decyduje średni miesięczny dochód

Rząd kończy prace nad trzema rozwiązaniami, które mają odmienić życie osób starszych w Polsce. Bon senioralny, najem senioralny oraz nowy program dziennych miejsc pobytu to kompleksowy pakiet wsparcia, który ma zapewnić seniorom bezpieczeństwo, lepsze warunki mieszkaniowe i codzienną opiekę. Minister Marzena Okła-Drewnowicz zapowiada, że to początek nowej jakości w polityce senioralnej – opartej na godności, aktywności i realnym wsparciu dla osób starszych oraz ich rodzin.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA