REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Biznes, Konsument

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Pakiet Przyjazne Prawo (PPP) - indywidualny przedsiębiorca jak konsument

Pakiet Przyjazne Prawo (PPP) przy zachowaniu pewnych warunków zrównuje uprawnienia indywidualnych przedsiębiorców z konsumentami. Zmiany te pozytywnie ocenia adwokat Marlena Bednarz z Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy.

Brak pouczenia o możliwości restrukturyzacji zadłużenia a wypowiedzenie kredytu

Banki, jako profesjonalne podmioty na rynku usług finansowych, zobligowane są w stosunkach ze swoimi klientami, zwłaszcza konsumentami będącymi osobami fizycznymi, do zachowania szczególnej dbałości o przestrzeganie regulujących ich działalność przepisów. Choć w umowach pożyczek czy kredytów kredytobiorcy oświadczają, że znany jest im skutek w postaci możliwości wypowiedzenia umowy przez bank w przypadku wystąpienia opóźnienia w spłacie, to jednak samo opóźnienie nie stanowi wystarczającej przesłanki do skutecznego dokonania wypowiedzenia.

Kilkadziesiąt ułatwień dla biznesu od 2020 r. - rząd przyjął Pakiet Przyjazne Prawo

Rada Ministrów przyjęła Pakiet Przyjazne Prawo, który zawiera kilkadziesiąt ułatwień dla biznesu. Nowe przepisy w większości mają wejść w życie 1 stycznia 2020 r. Jakie są najważniejsze założenia projektu?

V Ogólnopolski Szczyt Gospodarczy OSG 2019

Europejskie Centrum Biznesu ma zaszczyt i przyjemność zaprosić do udziału w V edycji Ogólnopolskiego Szczytu Gospodarczego OSG 2019. Szczyt odbędzie się w dniach 26-27 września br. w Siedlcach na Uniwersytecie Przyrodniczo-Humanistycznym. Temat przewodni Szczytu brzmi: „Państwo – Gospodarka – Bezpieczeństwo: Filary polskiej gospodarki przyszłości”.

REKLAMA

Kosmetyk „ekologiczny”, „hipoalergiczny” - opakowania po zmianach od 1 lipca 2019 r.

Zgodnie z nowymi przepisami producenci kosmetyków muszą ostrożniej posługiwać się takimi hasłami jak „ekologiczny”, „hipoalergiczny” czy „nie zawiera parabenów”. Nowe przepisy, dotyczące opakowań obowiązują od 1 lipca 2019 r.

Konsument na wakacjach - co warto wiedzieć o wyżywieniu?

Hotele oraz biura podróży w czasie pobytu oferują swoim gościom różne opcje wyżywienia. Jeszcze przed zawarciem umowy konsumenci powinni zwrócić uwagę na ważne szczegóły dotyczące posiłków.

Sztuczna inteligencja i biznes – związek (prawie) doskonały

Transformacja cyfrowa i związane z nią technologie na dobre wkroczyły do biznesu, w sposób naturalny zwiększając zainteresowanie procesami robotyzacji i automatyzacji szeregu realizowanych procesów (ang. Robotic Proces Automation - RPA). W efekcie roboty, nazywane cyfrowymi pracownikami, algorytmy sztucznej inteligencji czy autonomiczne urządzenia pozostające w środowisku pracy coraz częściej zastępują człowieka w wielu dotychczas wykonywanych przez niego obowiązkach. Jakie będzie miało to znaczenie dla menedżerów i pracowników w najbliższych latach? Co zyska na tym biznes? A co z konsumentem?

Lotniczy transport towarowy w Polsce – struktura, problemy i perspektywy branży

Udział Polski w unijnej strukturze frachtu lotniczego jest niemal niezauważalny, choć nasza przestrzeń powietrzna jest jedną z najruchliwszych w Europie. Ruch towarowy nad Polską jest wręcz ogromy, problem polega na tym, że nikt u nas nie ląduje. Brakuje nie tylko infrastruktury, ale także wiedzy polskich eksporterów, jak efektywnie wykorzystać możliwości transportu lotniczego.

REKLAMA

Wakacje na własną rękę w UE a prawa konsumenta (wywiad)

Wakacje na własną rękę wiążą się z szeregiem decyzji, jakie muszą podjąć konsumenci. Przed ich podjęciem warto znać swoje prawa. Jak podkreśla Joanna Sołtan z Europejskiego Centrum Konsumenckiego, „jeżeli coś pójdzie nie tak, ewentualne reklamacje będziemy zmuszeni zgłosić do różnych przedsiębiorców, a nie do jednego podmiotu, jakim jest biuro podróży”.

Brokerzy danych - wirtualny cień konsumentów

Działalność brokerów danych polega na zdobywaniu (generowaniu i skupowaniu), syntetyzowaniu i odsprzedawaniu danych o nas samych. Obecnie firmy skupiające brokerów danych to jedne z najdynamiczniej rozwijających się przedsiębiorstw na świecie.

Bezpieczna podróż autokarem - o czym warto pamiętać?

Stan techniczny pojazdu i kondycja kierowcy mają wpływ na bezpieczeństwo na drogach. O tym, na co powinni zwrócić uwagę rodzice i opiekunowie, planujący podróż autokarem mówi Kamil Wolański z Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców (OCRK) w nawiązaniu do akcji „Bezpieczny autokar - wakacje 2019̏”.

Zmiany w upadłości konsumenckiej w 2019?

Proces legislacyjny dotyczący zmian w przepisach o upadłości konsumenckiej zmierza wielkimi krokami ku końcowi. Zgodnie z zapowiedziami osób odpowiedzialnych za nowelizację dłużnicy mogą spodziewać się znacznych ułatwień już w 2019 roku.

Podróbki towarów powodują milardowe straty legalnej gospodarki UE

Według nowych danych szacunkowych Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO), bezpośrednie roczne straty z powodu podrabiania i piractwa w 11 kluczowych sektorach gospodarki UE to aż 261 mld złotych.

RODO zmieniło świadomość konsumentów

Unijna regulacja RODO spowodowała wzrost świadomości konsumentów na temat w zakresie ochrony danych osobowych. Dwukrotnie wzrosła liczba skarg do PUODO.

Poradnik biznesowy dla przyszłych przedsiębiorców

Książka Macieja Makowskiego pt. "Pomysł na biznes. Własny StartUp czy sprawdzona franczyza?" skierowana jest do osób, które planują otworzyć firmę i szukają praktycznych porad biznesowych, aby zminimalizować ryzyko niepowodzenia. Patronat medialny nad publikacją objął portal Infor.pl.

Konferencja Open Source w Biznesie 2019

Konferencja Open source w biznesie to bezpłatne wydarzenie poruszające tematykę rozwiązań otwartych i ich praktycznego zastosowania w przedsiębiorstwie. Wydarzenie ma na celu zrzeszenie zawodowych specjalistów i entuzjastów otwartego oprogramowania. Konferencja odbędzie się 18 czerwca o godz. 9:00 w Hotelu Coirtyard by Marriott Warsaw Airport w Warszawie. Patronat medialny nad wydarzeniem objął portal Infor.pl.

Banki nie zawsze zwracają koszty w przypadku wcześniejszej spłaty kredytu

Do Biura Rzecznika Finansowego wpływa coraz więcej skarg związanych z kredytami konsumenckimi. Klienci skarżą się na problemy z rozliczeniem kredytu przy jego wcześniejszej spłacie.

Zarządzanie projektami - metoda ścieżki krytycznej

Napięte terminy, wieloetapowe projekty, lista potencjalnych problemów i zespół do skoordynowania – a wszystko „na wczoraj”. Jak zorganizować pracę, żeby sprawnie wykonać nawet najbardziej skomplikowane zadanie? Które czynności mogą być zaplanowane równolegle i w jakiej kolejności je układać? Z pomocą przychodzi metoda ścieżki krytycznej, która przy pomocy prostych kroków pomaga uporządkować pracę tak, aby wyznaczyć najważniejsze zadania i stworzyć harmonogramy niezależnie od wielkości projektu.

Portability, czyli przenoszalność treści w UE

Portability w wolnym tłumaczeniu oznacza przenoszalność. Abonenci w kraju czasowego pobytu w UE mają prawo dostępu do tych samych treści jak w państwie zamieszkania. Na jakich zasadach?

TSUE o skutkach zamieszczenia klauzul abuzywnych w umowach kredytów frankowych

W dniu 14 marca 2019 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) wydał kolejny wyrok (sprawa C‑118/17) na skutek pytania prejudycjalnego dotyczącego skutków zamieszczenia klauzul abuzywnych (niedozwolonych) w umowach kredytu hipotecznego powiązanego z walutą szwajcarską. W uzasadnieniu czytamy, że sądy krajowe mogą skorzystać z kilku możliwości i wybrać wariant najbardziej korzystny dla kredytobiorcy, tj. albo umowę unieważnić albo utrzymać w mocy, ale bez zapisów niedozwolonych (abuzywnych), albo utrzymać umowę w mocy zastępując klauzule abuzywne obowiązującymi przepisami, jeżeli takie występują w przepisach krajowych.

Jazda bez biletu w komunikacji miejskiej - opłaty, uprawnienia kontrolerów

W przypadku stwierdzenia braku ważnego biletu kontroler może pobrać od pasażera na miejscu właściwą należność za przewóz wraz z opłatą dodatkową albo wystawić wezwanie do zapłaty.

Brexit a przepływ danych osobowych

Co stanie się z naszymi danymi osobowymi po Brexicie? Czy ewentualny „twardy Brexit” spowoduje całkowitą blokadę transferu danych pomiędzy Polską a Wyspami?

Polski biznes nieprzygotowany na brexit

Do dziś wiele firm nie podjęło żadnych kroków, aby zabezpieczyć własne interesy przed skutkami brexitu bez umowy. Niestety, bierność tych przedsiębiorstw wpłynie negatywnie na firmy, które przygotowały się na brexit i w efekcie może wydłużyć nawet 6-dniowe kolejki w portach. Międzynarodowy operator logistyczny apeluje do polskich firm o podjęcie stosownych działań.

Pakiet Przyjazne Prawo - kilkadziesiąt ułatwień dla biznesu

Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii przygotowało Pakiet Przyjazne Prawo. Zawiera on ponad 70 punktowych ułatwień dla biznesu. Co się zmieni?

Czym jest analiza biznesowa (Business Intelligence)?

Business Intelligence (BI), zgodnie z definicją „encyklopedyczną”, to proces polegający na przetwarzaniu dostępnych danych w informacje, a tych z kolei w precyzyjną wiedzę. Taka analiza biznesowa pozwala na zwiększenie konkurencyjności przedsiębiorstwa.

Urzędy coraz bardziej cyfrowe

Przedsiębiorcy mogą załatwić coraz więcej spraw przez Internet. Pomocny jest m.in. rządowy portal biznes.gov.

"Chwilówki" i zakupy na raty - nowe przepisy

Ministerstwo Sprawiedliwości przygotowało ustawę antylichwiarską. Nowe przepisy mają chronić osoby zaciągające krótkotrwałe pożyczki tzw. chwilówki.

Konferencja „Sztuczna inteligencja w obsłudze klienta”

10 kwietnia 2019 roku w Warszawie odbędzie się konferencja „Sztuczna inteligencja w obsłudze klienta” organizowana przez Polski Instytut Rozwoju Biznesu. Patronat medialny nad wydarzeniem objął portal Infor.pl.

Czy Powiatowy Rzecznik Konsumentów ma obowiązek informowania konsumentów w związku z RODO?

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Czy Powiatowy Rzecznik Konsumentów ma obowiązek informowania konsumentów w związku z RODO? (czy musi przekazywać klauzulę informacyjną dla swoich interesantów)

Walentynki - poradnik dla konsumentów

Walentynki to dla wielu konsumentów okazja do kupna prezentu czy romantycznego wyjazdu. Europejskie Centrum Konsumenckie radzi, jakie prawa przysługują klientom sklepów, serwisów randkowych i hoteli.

Wyjazd na narty a prawa konsumenta

Jakie prawa mamy jako konsumenci podczas wyjazdów na narty? Co warto wiedzieć, jeśli podróżujemy pociągiem lub samolotem? Przydatne rady dla miłośników sportów zimowych przygotowało Europejskie Centrum Konsumenckie.

Usługi finansowane w erze digital

Klienci oczekują dziś w pełni zdigitalizowanych usług finansowych, zapewniających dostępność i szybkość działania. Tak działającym fintechem jest Finces.pl. zajmujący się on-linowym faktoringiem dla małych firm i mikroprzedsiębiorców.

Reklamacja żywności ma być łatwiejsza

Reklamacja żywności wciąż należy do rzadkości. Czy nowe przepisy ułatwią konsumentom dochodzenie swoich praw?

Jakich świadczeń od 2019 roku nie zabierze konsumentowi ani syndyk ani komornik?

Od 1 stycznia 2019 r. obowiązuje znowelizowana treść przepisów o stosowaniu limitu potrąceń oraz kwoty wolnej od zajęcia do świadczeń powtarzających się innych niż wynagrodzenie za pracę. Reguły te przeważnie dotyczą pracodawców (a także podmiotów wypłacających inne świadczenia, takich jak zleceniodawcy), z uwagi na procedurę zajmowania świadczeń przez komorników i syndyków (chociaż w tym drugim przypadku zależy to od przyjętej praktyki).

Z jakimi wyzwaniami będą się mierzyć konsumenci w 2019 r.?

Europejskie Centrum Konsumenckie przygotowało zestawienie porad, trendów i prognoz na 2019 r. Dotyczą one najważniejszych wyzwań, z jakimi będą mierzyć się konsumenci w najbliższych miesiącach.

Warto pamiętać o EKUZ podczas zimowych wyjazdów

Bezpłatna karta EKUZ (Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego) zapewnia pomoc w przypadkach nagłych zachorowań w trakcie pobytu za granicą. Warto zabrać ją ze sobą na zimowy wyjazd.

Kara pieniężna do 2 000 000 zł za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów

Nowe uprawnienia dla Prezesa UOKiK. Prezes nałoży na przedsiębiorcę karę pieniężną do 2 000 000 zł za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów.

2019 będzie rokiem przedsiębiorczości i mobilnej księgowości

Rozpoczął się rok 2019, czyli rok rekordowej liczby działalności gospodarczych w Polsce, rozwoju mobilnej księgowości i zmian w przepisach podatkowych – tak przynajmniej wynika z opinii ekspertów. W świecie zdominowanym przez nowoczesne technologie nadal o lojalności klientów biur rachunkowych będą decydować relacje.

Bezpieczne zabawki - wskazówki UOKiK

UOKiK podpowiada jak kupować bezpieczne zabawki. Warto zwrócić uwagę na to, czy wybrany przez nas produkt posiada odpowiednie atesty.

Wprowadź swój biznes w przyszłość z Funduszami Europejskimi!

Przyszłością światowych i regionalnych gospodarek są innowacje. Kluczem do ich wdrażania jest współpraca nauki i biznesu. Dzięki nim wizjonerskie projekty przybierają realny kształt i rewolucjonizują rynek. Dla przedsiębiorców to szansa, by stanąć w jednym szeregu z najlepszymi. Jeśli masz innowacyjny pomysł, wymagający badań, eksperymentów i współpracy z naukowcami, sięgnij po fundusze europejskie!

Nowe uprawnienia Prezesa UOKiK w związku z naruszeniem zbiorowych interesów konsumentów

Od 15 grudnia 2018 r. Prezes UOKiK ma nowe uprawnienia. Może nakładać kary finansowe na osoby z kadry zarządzającej przedsiębiorstwem, gdy stwierdzi umyślne przyczynienie się do naruszenia zbiorowych interesów konsumentów.

Jak zwrócić towar w Allegro Smart?

Usługa Allegro Smart od jakieś czasu funkcjonuje na rynku i zdobywa coraz większą popularność. Zakupy w kwocie min. 40 zł można bezpłatnie odebrać w placówkach pocztowych, sklepach Żabka, stacjach Orlen i kioskach oraz salonikach Ruchu. Z Allegro Smart klienci mają również możliwość bezpłatnego zwrotu zakupów - jak to zrobić?

Święta w UE a prawa konsumenta (wywiad)

Coraz częściej spędzamy Święta Bożego Narodzenia czy Sylwestra w innych państwach europejskich. "Wyjeżdżając do krajów UE powinniśmy byś świadomi podstawowych uprawnień jako konsumenci i pasażerowie" - mówi Joanna Sołtan z Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

Usługi telekomunikacyjne - w życie weszły ważne zmiany w przepisach

W dniu 12.12.2018 r. w życie weszła duża nowelizacja prawa telekomunikacyjnego. Korzystne dla konsumentów zmiany precyzują przepisy dot. odstąpienia od umowy - konsument ma prawo odstąpić od umowy w ciągu 14 dni, nawet jeśli przedsiębiorca uruchomił usługi. Co więcej, zmieniają się zasady dot. SMS-ów premium - po nowelizacji prawa telekomunikacyjnego dostawca usługi premium, musi uzyskać zgodę konsumenta zanim zacznie ją świadczyć. Wprowadzona zostanie również możliwość określenia u operatora kwoty, do której wyrażasz gotowość ponoszenia wydatków na SMS-y premium - domyślna to 35 zł.

Turystyka bożonarodzeniowa - jakie mamy prawa?

Turystyka bożonarodzeniowa staje się coraz popularniejsza w Europie. Jakie triki stosują handlarze na europejskich targach świątecznych? Jakie prawa mają konsumenci?

Przedsiębiorcy o warunkach dla biznesu w 2018 r.

Z badań zrealizowanych przez Konfederację Lewiatan wynika, że aż połowa firm uważa, że w 2018 r. warunki do prowadzenia biznesu były gorsze niż w latach poprzednich. Najgorsze opinie wyrażają przedsiębiorstwa średnie i małe.

Dlaczego firmy powinny korzystać z chmury obliczeniowej?

Pewne cechy chmur obliczeniowych sprawiają, że są one szczególnie atrakcyjne dla biznesu. Jakie są najważniejsze powody, dla których firmy powinny zaufać technologii chmur i wykorzystywać je w swojej pracy?

Prawa konsumenta kupującego w internecie

Nadchodzą święta - czas prezentów. Jak co roku, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wzmaga działania informacyjne w zakresie praw konsumenckich. UOKiK radzi i przypomina Mikołajom kupującym prezenty przez internet o podstawowych prawach jakie im przysługują: np. prawie do zwrotu towaru w ciągu 14 dni bez podania przyczyny lub prawie do reklamacji.

Zakupy a RODO

Jak RODO chroni nasze dane osobowe podczas zakupów? Kiedy musimy wyrazić zgodę na wykorzystanie danych? Czy prawo do bycia zapomnianym działa w każdej sytuacji? Przeczytaj, aby nie dać się nabrać.

Zakaz geoblokowania - na jakie korzyści mogą liczyć konsumenci?

Co w praktyce oznacza zakaz geoblokowania? Czy nowe regulacje są korzystne dla konsumentów?

REKLAMA