REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto odpowiada za szkodę wywołaną przewróceniem się kubka z gorącym napojem w samolocie

Kto ponosi odpowiedzialność za szkodę spowodowaną przewróceniem się kubka z gorącym napojem w samolocie
Kto ponosi odpowiedzialność za szkodę spowodowaną przewróceniem się kubka z gorącym napojem w samolocie

REKLAMA

REKLAMA

To przewoźnik lotniczy ponosi odpowiedzialność za szkody (np. oparzenia) spowodowane przewróceniem się kubka z gorącą kawą. Warunkiem uznania tego zdarzenia za wypadek nie jest zmaterializowanie się ryzyka typowego dla przewozów lotniczych. Bowiem rozpatrywane pojęcie „wypadku” obejmuje wszystkie sytuacje mające miejsce na pokładzie statku powietrznego, w których przedmiot wykorzystywany na użytek serwisu pokładowego spowodował uszkodzenie ciała pasażera, bez konieczności ustalenia, czy owe sytuacje są wynikiem ryzyka typowego dla przewozów lotniczych. Tak uznał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z 19 grudnia 2019 r. w sprawie C-532/18 Niki Luftfahrt.

Trybunał Sprawiedliwości wyjaśnił, że powstanie odpowiedzialności przewoźnika lotniczego za oparzenia spowodowane gorącą kawą, która z nieznanych przyczyn wylała się w trakcie lotu, nie jest uwarunkowane wystąpieniem ryzyka typowego dla przewozów lotniczych.

REKLAMA

REKLAMA

Rozpatrywana sprawa dotyczy roszczeń dziewczynki, która domaga się od austriackiego przewoźnika lotniczego, spółki Niki Luftfahrt GmbH (w likwidacji), zadośćuczynienia oraz odszkodowania za oparzenia, których doznała na pokładzie samolotu lecącego z Palmy de Mallorca (Hiszpania) do Wiednia (Austria). Oparzenia zostały spowodowane wylaniem się na nią gorącej kawy, która została podana jej ojcu w kubku postawionym na rozkładanym stoliku znajdującym się na oparciu przedniego fotela pasażera, który z nieznanych przyczyn przewrócił się.

Przewoźnik lotniczy twierdzi, że nie ponosi odpowiedzialności za to zdarzenie, gdyż nie doszło do wypadku w rozumieniu Konwencji montrealskiej (Konwencja o ujednoliceniu niektórych zasad dotyczących międzynarodowego przewozu lotniczego, zawarta w Montrealu 28 maja 1999 r., podpisana przez Wspólnotę Europejską 9 grudnia 1999 r. i zatwierdzona w jej imieniu decyzją Rady 2001/539/WE z 5 kwietnia 2001 r. /Dz.U. 2001, L 194, s. 38/, która w Unii Europejskiej weszła w życie 28 czerwca 2004 r. Postanowienia tej konwencji stanowią integralną część porządku prawnego Unii), regulującej odpowiedzialność przewoźników lotniczych z tytułu wypadków. Zdaniem Przewoźnika warunkiem uznania danego zdarzenia za wypadek jest zmaterializowanie się ryzyka typowego dla przewozów lotniczych, co nie miało miejsca w omawianej sprawie. Nie można było bowiem ustalić, czy kubek z kawą przewrócił się w związku z wadliwością rozkładanego stolika, na którym stał, czy też na skutek wibracji samolotu.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Oberster Gerichtshof (sąd najwyższy, Austria) zwrócił się do Trybunału o wyjaśnienie pojęcia „wypadku” w rozumieniu Konwencji montrealskiej, która nie zawiera jego definicji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Trybunał stanął na stanowisku, że w zwykłym znaczeniu pojęcie „wypadku” należy rozumieć jako nieprzewidziane nieumyślne zdarzenie powodujące szkodę. Trybunał stwierdził ponadto, że celem Konwencji montrealskiej było wprowadzenie systemu nieograniczonej odpowiedzialności przewoźników lotniczych, przy jednoczesnym zachowaniu „sprawiedliwiej równowagi interesów”. Zdaniem Trybunału zarówno zwykłe znaczenie słowa „wypadek”, jak i cele Konwencji montrealskiej stoją na przeszkodzie uzależnieniu odpowiedzialności przewoźników lotniczych od wymogu, by szkoda powstała w wyniku zmaterializowania się ryzyka typowego dla przewozów lotniczych lub aby istniał związek między „wypadkiem” a eksploatacją bądź ruchem statku powietrznego.

Trybunał przypomniał, że Konwencja montrealska daje przewoźnikom lotniczym możliwość uwolnienia się od odpowiedzialności bądź jej ograniczenia. Przewoźnik lotniczy może bowiem uwolnić się od odpowiedzialności bądź ją ograniczyć, jeżeli udowodni, że pasażer sam spowodował szkodę lub przyczynił się do jej powstania. Dodatkowo przewoźnik lotniczy może ograniczyć swoją odpowiedzialność do 100 000 specjalnych praw ciągnienia (Zgodnie z definicją Międzynarodowego Funduszu Walutowego /MFW/. MFW podaje, że na początku grudnia 2019 r. specjalne prawo ciągnienia było warte około 1,24 EUR), jeżeli wykaże, że szkoda nie była wynikiem jego uchybienia lub została spowodowana wyłącznie uchybieniem strony trzeciej.

W świetle powyższych uwag Trybunał odpowiedział na pytanie Oberster Gerichtshof w ten sposób, że rozpatrywane pojęcie „wypadku” obejmuje wszystkie sytuacje mające miejsce na pokładzie statku powietrznego, w których przedmiot wykorzystywany na użytek serwisu pokładowego spowodował uszkodzenie ciała pasażera, bez konieczności ustalenia, czy owe sytuacje są wynikiem ryzyka typowego dla przewozów lotniczych.

Pełny tekst wyroku TSUE w sprawie C-532/18 Niki Luftfahrt.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Trybunał Sprawiedliwości UE

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Oszustwa internetowe. Jak chronić się przed cyberprzestępcami?

Cyberprzestępcy wykradają nasze dane i pieniądze. Wykorzystują do tego różne metody oszustw internetowych, np. phishing czy fałszywe maile lub sms-y. Aplikacja mObywatel pomaga bronić się przed cyberprzestępcami.

Ok. 700 brutto na święta dla tej grupy pracowników. Niektórzy otrzymają też dla dzieci bony lub paczki ze słodyczami. Wartość na jedno dziecko wyniesie około 200 zł. Emeryt i rencista także zaopiekowany

Ok. 700 brutto na święta dla tej grupy pracowników. Emeryci i renciści też dostaną ale od 550 zł do 1050 zł brutto. Kto skorzysta?

Renta wdowia 2025. Od kiedy, dla kogo, czy działa wstecz, wysokość

Renta wdowia 2025. Od kiedy będzie można ubiegać się o rentę wdowią? Kto może to zrobić? Czy w tym przypadku prawo będzie działało wstecz? Ile będzie wynosiła renta wdowia? Podpowiadamy. 

Dodatek za pracę w porze nocnej po 1 stycznia 2025 r.

Dodatek za pracę w porze nocnej po 1 stycznia 2025 r. Kiedy obowiązuje pora nocna? Kto może liczyć na dodatek za pracę w nocy? Jak obliczyć dodatek za pracę w porze nocnej? Ile będzie wynosić dodatek za pracę w nocy po 1 stycznia 2025 r.?

REKLAMA

„Ciemne chmury” nad 800 Plus i programem Aktywny Rodzic. Znamy dalsze plany rządu odnośnie świadczeń, zatwierdzone przez Komisję Europejską

W listopadzie br. Komisja Europejska zatwierdziła rządowy plan wychodzenia przez Polskę z nadmiernego deficytu budżetowego, zgodnie z którym – w ciągu najbliższych czterech lat – Polska zobowiązana jest do obniżenia deficytu budżetowego do poziomu 3 proc. PKB. Plan ten, nie pozostanie bez wpływu na świadczenie 800 plus oraz dopiero co uruchomiony program Aktywny Rodzic, w ramach którego pierwsze wypłaty świadczeń, miały miejsce 29 listopada br.

Ferie zimowe 2025 – poznaj terminy i zaplanuj zimowy wypoczynek!

W styczniu 2025 roku uczniowie szkół podstawowych i średnich rozpoczną ferie zimowe, dwutygodniową przerwę od zajęć, która jest nie tylko czasem na odpoczynek, ale także szansą na zimowe wyjazdy i rozwijanie pasji. Poznaj terminy dla poszczególnych województw.

QUIZ z geografii walut. Wiesz czym płaci się w tym kraju? Ostatnie pytanie jest bardzo podchwytliwe
W tym quizie zadajemy Wam pytania z geografii dosyć nietypowej, bo walut danych państw. Czy wiecie, czym się płaci w na Węgrzech a czym w Gruzji? Niektóre pytania są nieco podchwytliwe. To co? Spróbujecie swoich sił w quizie z geografii walut?
Będzie ustawa o uzgodnieniu płci. Jest plan rozpoczęcia prac legislacyjnych już niebawem, wskazuje minister Bodnar

Ustawa o uzgodnieniu płci już w przyszłym roku. "Trzeba przyjąć ustawę o uzgodnieniu płci; rozmawiam na ten temat z ministrą ds. równości Katarzyną Kotulą; rozpoczęcie prac legislacyjnych to kwestia miesięcy" - powiedział minister sprawiedliwości Adam Bodnar.

REKLAMA

100,2 % - tyle będzie wynosił wskaźnik waloryzacji podstawy wymiaru zasiłku chorobowego przyjętej do obliczenia świadczenia rehabilitacyjnego w I kwartale 2025 r. Co to oznacza?

100,2 % - tyle będzie wynosił wskaźnik waloryzacji podstawy wymiaru zasiłku chorobowego przyjętej do obliczenia świadczenia rehabilitacyjnego w I kwartale 2025 r. Co to oznacza? Zakład Ubezpieczeń Społecznych odpowiada.

Pelety i brykiety drzewne podrożeją? Rozporządzenie MKiŚ określi wymogi jakościowe. Od kiedy?

W dniu 2 grudnia 2024 r. na stronach Rządowego Centrum Legislacji opublikowany został projekt rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie wymagań jakościowych dla biomasy pozyskanej z drzew i krzewów wprowadzanej do obrotu lub obejmowanej procedurą celną dopuszczenia do obrotu w postaci brykietu lub peletu. Chodzi tu o brykiety i pelet przeznaczone do użycia w gospodarstwach domowych lub w instalacjach spalania o nominalnej mocy cieplnej mniejszej niż 1 MW. To będzie zupełnie nowy akt prawny, bo dotąd paliwa stałe z biomasy, w tym także biomasa pozyskana z drzew i krzewów w postaci brykietu lub peletu, wprowadzane do obrotu nie są objęte systemem monitorowania i kontroli i nie określono dla nich wymagań jakościowych prawnie wiążących. Nowe przepisy wejdą w życie najprawdopodobniej w lutym 2025 r.

REKLAMA