REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pułapki w mediach społecznościowych - na co uważać?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Europejskie Centrum Konsumenckie
Pomoc prawna dla konsumentów w UE
Konsumenci padają ofiarą pułapek psychologicznych, które powodują, że działają impulsywnie i bez zastanowienia. W mediach społecznościowych często kuszą konkursy lub bezpłatne wersje próbne.Fot. Shutterstock
Konsumenci padają ofiarą pułapek psychologicznych, które powodują, że działają impulsywnie i bez zastanowienia. W mediach społecznościowych często kuszą konkursy lub bezpłatne wersje próbne.Fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Konsumenci w mediach społecznościowych mogą natknąć się na wiele pułapek. Na oszustwa internetowe narażeni są mieszkańcy wszystkich państw członkowskich UE.

Walka z pułapkami w social media

Każdego dnia europejscy konsumenci spotykają się z targetowanymi reklamami prezentującymi kuszące oferty w mediach społecznościowych. Facebook, YouTube i inne portale są szybkimi i skutecznymi środkami docierania do konsumentów z coraz to lepszymi propozycjami, skrojonymi do indywidualnych potrzeb. Jednak niektóre firmy wykorzystują je, aby złapać konsumentów w pułapki subskrypcyjne lub wyłudzić od nich pieniądze i dane.

REKLAMA

REKLAMA

Gdy przewijamy wiadomości w mediach społecznościowych, zwykle spieszymy się i robimy coś innego w tym czasie. Warto jednak zatrzymać się i krytycznie ocenić przedstawione nam oferty.

Polecamy: Świadectwo pracy od A do Z

Konsumenci padają ofiarą pułapek psychologicznych, które powodują, że działają impulsywnie i bez zastanowienia. W mediach społecznościowych często kuszą konkursy lub bezpłatne wersje próbne.

REKLAMA

W całej UE, Norwegii, Islandii, Wielkiej Brytanii, Europejska Sieć Centrów Konsumenckich (ECC-Net) pomaga konsumentom złapanym w pułapki zastawione na nich w mediach społecznościowych przez pozbawione skrupułów firmy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Reklamy - i dowody - znikają bez śladu

„Jednym z podstawowych problemów jest to, że kiedy konsumenci zwracają się do nas o pomoc, często brakuje dowodów naruszeń, ponieważ reklamy szybko znikają.” – zwraca uwagę Karol Muż, koordynator ECK w Polsce

ECK Polska zachęca konsumentów do dokonania zrzutu ekranu przed kliknięciem reklamy w social media. „Ten szybki zabieg może nas uratować w sytuacji dochodzenia roszczeń lub w celu uwolnienia się od pułapki subskrypcji.” – dodaje Muż

Badanie KE potwierdza

Raport z badania Komisji Europejskiej “Scams and fraud experienced by consumers” ze stycznia 2020 roku pokazuje, że narażeni na oszustwa internetowe są, bez wyjątku, mieszkańcy wszystkich państw członkowskich UE. Ponadto połowa z nich już stała się ofiarą co najmniej jednego oszustwa w ciągu ostatnich dwóch lat. Badanie również pokazuje, że użytkownicy internetu narażeni na oszukańcze działania podczas sprawdzania swojej poczty elektronicznej oraz poprzez reklamy internetowe, głównie w social media. KE wskazuje, że najbardziej podatną grupą obecną w mediach społecznościowych są dzieci i młodzież.

Nowy ogólnoeuropejski system alarmowy

Prawa konsumentów są teraz jeszcze lepiej chronione dzięki nowemu zewnętrznemu systemowi ostrzegania, który został niedawno wdrożony w całej Europie przez Komisję Europejską wraz ze zmianą rozporządzenia CPC (rozporządzenie o współpracy w zakresie ochrony konsumentów). Nowy system ostrzegania wzmacnia istniejącą współpracę transgraniczną między organami państw członkowskich.

Dzięki codziennemu, bezpośredniemu kontaktowi z konsumentami z 30 krajów (27 UE, Norwegii, Islandii i Wielkiej Brytanii), ECC-Net ma wyjątkową pozycję do zgłaszania do systemu alarmowego nieuczciwych praktyk firm o charakterze transgranicznym.

Polecamy serwis: Prawa konsumenta

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kawa z INFORLEX. Staż pracy 2026 – nowe wyzwania!

Kawa z INFORLEX. Staż pracy 2026 – nowe wyzwania! to bezpłatne wydarzenie online poświęcone kluczowym zmianom w przepisach, które już wkrótce wpłyną na sposób liczenia stażu pracy, uprawnień pracowniczych oraz planowania polityki kadrowej w firmach.

Blog w kancelarii prawnej to także źródło klientów

Blogi prawnicze cieszą się już długą historią. Od początku XXI wieku, kiedy pojawiły się pierwsze z nich, zdążyły solidnie obrosnąć bogatymi doświadczeniami, ale też swoistą mitologią, która nie zawsze przedstawia rzeczywisty stan rzeczy. Jednych irytują, ale innych inspirują. Bywają powodem rozczarowań, oraz są przyczyną do dumy.

Anonimowe wpłaty od fanów to nie darowizny. Skarbówka nie ma wątpliwości

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w najnowszej interpretacji wyjaśnił, jak traktować wpłaty od internautów wspierających twórców w sieci. Fiskus uznał, że dobrowolne przekazy od osób, których nie można zidentyfikować z imienia i nazwiska, nie stanowią darowizny. A to oznacza, że nie podlegają podatkowi od spadków i darowizn.

Te świadczenia należą się pracownikom w czasie wypowiedzenia. Wiele osób o tym nie wie i przez to tracą pieniądze

Pracownik w okresie wypowiedzenia ma szczególny status. Choć wiadomo już, że jego przyszłość nie będzie wiązała się z firmą, to jednocześnie nadal zachowuje swoje prawa. To bywa trudne dla pracodawców, którzy chcieliby ograniczyć nakłady na osoby nie rokujące na przyszłość.

REKLAMA

Ile godzin nadliczbowych pracownik ma obowiązek przepracować? Przepisy jasno to określają i nie dla każdego jest to powszechnie znane 150

Czy pracownik ma obowiązek pracować w godzinach nadliczbowych? Odpowiedź na to pytanie zaskakuje wiele osób. Tymczasem przepisy są jasne i choć chronią pracownika jako słabszą stronę stosunku pracy, to dbają też o dobro zakładu pracy.

Polacy w kamasze - rząd ogłosił termin nowego programu dla wszystkich

Co byś zrobił, gdyby nagle zawyła syrena alarmowa? Gdzie schronisz się z rodziną? Jak zachować się w sytuacji awaryjnej, kiedy nie ma prądu, wody ani telefonu? To nie scenariusz filmu katastroficznego – to potencjalne zagrożenie, na które chce nas przygotować Ministerstwo Obrony Narodowej. Program „wGotowości” rusza już 22 listopada i ma na celu coś więcej niż tylko naukę pierwszej pomocy czy rozpoznawania typów amunicji. Chodzi o zmianę mentalności całej społeczności. O budowanie kultury bezpieczeństwa od podstaw. A przykład Ukrainy pokazuje, że to nie fantazja – to konieczność.

Zasłużeni Honorowi Dawcy Krwi a prawo do obsługi poza kolejnością na SOR – Ministerstwo Zdrowia znów odpowiada

W ostatnich tygodniach temat uprawnień Zasłużonych Honorowych Dawców Krwi (ZHDK) ponownie wywołał gorącą dyskusję wśród społeczności dawców. Wszystko za sprawą pisma Ministerstwa Zdrowia z 22 lipca 2025 roku, które jednoznacznie określa, czy Zasłużeni Dawcy Krwi mogą liczyć na obsługę poza kolejnością na Szpitalnym Oddziale Ratunkowym (SOR).

Świadczenie pielęgnacyjne. Od 1 stycznia 2026 r. MOPS wypłaci 3386 zł

Znamy już oficjalną kwotę świadczenia pielęgnacyjnego w 2026 r. Coroczna waloryzacja tej formy wsparcia ma związek z podwyżką płacy minimalnej. Kto może otrzymywać świadczenie pielęgnacyjne?

REKLAMA

Trudniej będzie rozwiązać umowę o pracę. Od stycznia 2026 r. dłuższe okresy wypowiedzenia dla tych pracowników. Od maja dla kolejnych

Od 2026 roku na gruncie prawa pracy zajdą istotne zmiany. Wpłyną one na szereg uprawnień pracowniczych: wysokość dodatków, nagród jubileuszowych, czy wymiar urlopu wypoczynkowego. Będą też miały znaczenie dla długości okresów wypowiedzenia umów.

ZUS: zasiłek chorobowy tylko na wniosek. Samo zwolnienie lekarskie nie wystarczy. Trzeba przypilnować tego terminu i wpisać numer rachunku bankowego

Nie wystarczy samo zwolnienie lekarskie, aby otrzymać zasiłek chorobowy z ZUS-u. Świadczenie wypłacane jest osobom ubezpieczonym na wniosek, dlatego warto pilnować terminu jego złożenia i pamiętać o wpisaniu numeru rachunku bankowego.

REKLAMA