REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Najem, Konsument

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Nowe zasady najmu lokali użytkowych w Warszawie - rozszerzony zakres obniżek czynszu

Zmieniają się zasady najmu lokali użytkowych, które rozszerzają zakres obniżek czynszu. To wsparcie dla najemców w czasie pandemii koronawirusa - przekazał stołeczny ratusz.

Odpowiedź na reklamację w Polsce i UE - w jakim terminie?

W niektórych przypadkach przedsiębiorca ma nawet kilka tygodni na odpowiedź na reklamację. Przepisy obowiązujące w Polsce mogą wydawać się skomplikowane. Jak jest zatem w pozostałych państwach UE?

Umowa najmu mieszkania

Mieszkanie może być przedmiotem umowy najmu. Na jej podstawie wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy mieszkanie do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

Prowizja od wcześniejszej spłaty kredytu hipotecznego zaskarżona do SN

Prokurator Generalny wniósł do Sądu Najwyższego skargę nadzwyczajną od prawomocnego wyroku sądu okręgowego, który uznał, że bank nie musi zwracać prowizji pobranej z tytułu wcześniejszej spłaty kredytu hipotecznego.

REKLAMA

Wynajem krótkoterminowy - jak uregulować ten segment rynku nieruchomości?

Wynajem krótkoterminowy notuje wzrastającą popularność. Jest to spowodowane m.in. zaangażowaniem się w tę działalność dużych podmiotów gospodarczych. Taki stan rzeczy powoduje wzrost cen nieruchomości, jak również rodzi problem z ich dostępnością dla wielu Polek i Polaków. Czy w związku z tym planowane są nowe rozwiązania mające na celu uregulowanie branży wynajmu krótkookresowego?

Kredyt hipoteczny a utrata pracy – jakie rozwiązania dla konsumentów?

Wielu kredytobiorców boryka się z problemem spłaty należności. Na finanse Polaków wpływa utrata pracy czy zmniejszone wynagrodzenie. Jakie rozwiązania mogą ułatwić konsumentom spłatę kredytu hipotecznego?

Opłata od sprzętu elektronicznego może spowodować wzrost cen

Zdaniem Prezesa Federacji Konsumentów wprowadzenie tzw. opłaty reprograficznej obejmującej smartfony, tablety czy laptopy przełoży się na wyższe ceny sprzętów elektronicznych. Nowa opłata ma w założeniu rekompensować twórcom straty ponoszone z powodu tego, że konsumenci zamiast kupować treści, kopiują je i przechowują na użytek własny.

Jak ogłosić upadłość

Przedsiębiorcy przechodzący problemy z niewypłacalnością powinni przeanalizować swoją sytuację prawną przez pryzmat nowych przepisów Prawa upadłościowego. Być może zgodnie z ideą ustawodawcy zgłoszenie upadłości pozwoli wyjść z długów, a także uchronić się przed dalszym ich pogłębianiem. Zwłaszcza teraz, w tak kryzysowej dla przedsiębiorstw sytuacji spowodowanej epidemią koronawirusa.

REKLAMA

Przedsiębiorca traktowany jak konsument? Ważne zmiany od 1 stycznia 2021 r.

Przepisy, zgodnie z którymi niektórzy przedsiębiorcy będą traktowani jak konsumenci, wejdą w życie 1 stycznia 2021 r. "Ta nowelizacja może wprowadzić duże zmiany w codziennej działalności wielu przedsiębiorców i warto rozpocząć przygotowania do jej wprowadzenia w swojej firmie odpowiednio wcześnie" - przekonuje Katarzyna Świerkot, aplikant radcowski w kancelarii Chałas i Wspólnicy.

Sklepy w dobie koronawirusa: jednorazowe rękawiczki czy środki dezynfekcji rąk?

Zgodnie z obowiązującymi przepisami sklep ma obowiązek „zapewnić rękawiczki jednorazowe lub środki do dezynfekcji rąk”. Zdaniem Rzecznika Praw Obywatelskich przepisy te są niejasne. Z odpowiedniego rozporządzenia nie wynika wprost czy zaopatrzenie w rękawiczki jest obowiązkiem sklepu, czy też klienta. Odpowiedzi na wątpliwości rzecznika udzieliło Ministerstwo Zdrowia.

Wakacje za granicą w dobie koronawirusa - jakie ubezpieczenie turystyczne wybrać?

Na co zwrócić wagę wybierając ubezpieczenie turystyczne, by zabezpieczyć się na wypadek zakażenia koronawirusem za granicą? Wskazówki dla konsumentów przygotował Rzecznik Finansowy.

Polisolokaty - postanowienia niedozwolone i unieważnienie umowy

Na polisolokaty należy spojrzeć z perspektywy ochrony konsumenta – strony umowy faktycznie i ekonomicznie słabszej i dokonać oceny jej zapisów – czy nie stanowią one postanowień niedozwolonych. W wielu przypadkach możemy dochodzić na drodze postępowania sądowego uznania umowy za nieważną w całości.

Czy warto kupić mieszkanie z najemcą?

Wśród ogłoszeń dotyczących lokali z rynku wtórnego, czasem zdarza się oferta sprzedaży mieszkania z najemcą. Z reguły wzbudza to nieufność i zniechęca osoby szukające lokum na własne potrzeby. Potencjalni nabywcy obawiają się bowiem, że zmuszenie lokatora do wyprowadzki nie będzie łatwe. Samo wystawienie na sprzedaż mieszkania z najemcą wzbudza również podejrzenia, że osoba zajmująca lokum jest problemowa - na przykład ze względu na swoje zachowanie lub skłonność do nieterminowej zapłaty czynszu. Nie warto jednak kierować się takimi uprzedzeniami i od razu dyskwalifikować każde mieszkanie z najemcą w kontekście potencjalnej transakcji. Jeżeli będziemy znali przepisy dotyczące zakupu „M” z najemcą, to świadoma decyzja będzie łatwiejsza. Ten temat jest dla mnie znajomy, ponieważ spotykam się z nim podczas pracy w ramach projektu Mzuri CFI Łódź. Opiera się on na zakupie wynajętych kamienic z myślą o wzroście ich wartości.

Opłata „covidowa" pod lupą UOKiK

Od 10 do nawet 350 zł wynosi tzw. opłata covidowa w niektórych prywatnych placówkach medycznych. Prezes UOKiK Tomasz Chróstny apeluje do przedsiębiorców o uczciwość i rzetelne informowanie konsumentów o cenach i opłatach przed realizacją usług. Zweryfikuje to Inspekcja Handlowa.

Turystyka a koronawirus - jakie problemy mają klienci biur podróży?

Długi okres na zwrot pieniędzy czy voucher zamiast gotówki to nie jedyne problemy klientów biur podróży. Czy nowe rozwiązania wprowadzone specustawą w sprawie koronawirusa wystarczająco chronią interesy organizatorów turystyki i konsumentów?

Loty krajowe od 1 czerwca 2020 r. - jakie zasady na lotniskach?

1 czerwca 2020 r. ruszają pasażerskie połączenia lotnicze. Na razie możliwe są loty krajowe. Pasażerów obowiązują nowe wytyczne. Jakie zasady wprowadzono na lotniskach?

Podróż samolotem - nowe zasady bezpieczeństwa

Na lotniskach i w samolotach będą obowiązywały nowe zasady bezpieczeństwa m.in. obowiązek wypełnienia oświadczenia o stanie zdrowia. Zasady zostały opracowane na podstawie wytycznych Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) przez Główny Inspektorat Sanitarny oraz Urząd Lotnictwa Cywilnego.

Konflikty między najemcami a galeriami handlowymi - kwestie prawne

Konflikty między najemcami a galeriami handlowymi nie tracą na sile. Wprawdzie ustawodawca w specustawie podjął próbę ochrony obu stron umów najmu, ale praktyka pokazuje, że sytuacje wymykają się jednoznacznej klasyfikacji.

Ochrona konsumencka dla indywidualnych przedsiębiorców od 2021 r.

Ochronę konsumencką dla indywidualnych przedsiębiorców wprowadzają przepisy, które wejdą w życie 1 stycznia 2021 r. Jakie prawa zyskają firmy wpisane do CEIDG?

Konsument może żądać zwrotu pieniędzy - nie musi godzić się na vouchery

Podróżni w UE mają prawo do zwrotu pieniędzy za anulowane bilety i wycieczki z powodu pandemii. To od nich zależy, czy skorzystają z voucherów - informuje KE w przedstawionym pakiecie dotyczącym turystyki. KE rekomenduje, żeby vouchery były atrakcyjniejszą alternatywą dla zwrotu kosztów.

Impreza turystyczna w czasie pandemii - rozwiązanie umowy, zwrot pieniędzy, voucher

W pandemii obowiązują nowe zasady rozwiązywania umów. Alternatywą dla zwrotu pieniędzy jest voucher.

Jakie wsparcie dla przedsiębiorców – tarcza antykryzysowa wersja 2.0

W związku z epidemią COVID-19 pojawiła się konieczność udzielenia przedsiębiorcom wsparcia niezbędnego dla utrzymania i kontynuacji prowadzonej przez nich działalności gospodarczej. Jednym z aktów prawnych służących temu celowi jest ustawa o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2. Wprowadza ona również pakiet zmian w dotychczasowych rozwiązaniach tarczy antykryzysowej, zwany potocznie tarczą 2.0. W opracowaniu przedstawiamy kolejne rozwiązania dla firm wprowadzane właśnie tarczą 2.0.

Pozaodsetkowe koszty kredytu konsumenckiego w nowym wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE

26 marca 2020 r. Trybunał Sprawiedliwości UE w sprawie C-779/18, pochylając się nad ustawodawstwem polskim oraz jego zgodnością z prawem unijnym w zakresie pozaodsetkowych kosztów kredytów konsumenckich, wydał istotne rozstrzygnięcie, porządkując tym rozbieżności jakie zaistniały w tym obszarze w orzecznictwie sądów polskich. Powołany wyrok TSUE ma nie tylko doniosłe znaczenie dla samego konsumenta, pozostającego w sporze sądowym z kredytodawcą, ale również dla podmiotów udzielających kredytów konsumenckich.

Koronawirus obnażył słabości krótkich najmów. Co powinni zrobić inwestorzy?

Przed wybuchem epidemii COVID-19 inwestorzy zarabiający na nieruchomościach dzielili się na zwolenników wynajmu tradycyjnego oraz krótkoterminowego. Koronawirus zmienił jednak wszystko – przynajmniej tymczasowo. Ruch turystyczny całkowicie zanikł, a kwatery przeznaczone na krótkie najmy przestały przynosić zyski. Co powinni zrobić inwestorzy, którzy znaleźli się w takiej sytuacji?

Trzeba najpierw "odmrozić" konsumentów, a potem gospodarkę

Musimy namówić klientów, aby powrócili do kupowania, ale robili to odpowiedzialnie, bo nie wiadomo, kiedy poradzimy sobie z epidemią. To jest czas odmarzania konsumentów. Kolejnym etapem może być dopiero odmrażanie gospodarki - mówi PAP ekonomista z Szkoły Głównej Handlowej, dr Artur Bartoszewicz.

Najem w centrach handlowych w dobie koronawirusa a wystawianie faktur

Wydaje się, że w przypadku najmu powierzchni handlowych w centrach handlowych wynajmujący może uznać, że stosunek najmu wygasa czasowo z mocy prawa. W związku z tym nie ma obowiązku wystawiania faktur.

Czy to dobry moment na odwołanie wyjazdów wakacyjnych?

Czy z powodu obecnej sytuacji związanej z koronawirusem powinniśmy zdecydować się na odwołanie wyjazdu wakacyjnego zaplanowanego na przykład na czerwiec? "W przypadku imprez turystycznych, które mają miejsce za kilka miesięcy, powinniśmy obserwować rozwój wydarzeń i poczekać" - mówi agencji Newseria Biznes Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Automatyczne przedłużenie umów najmu lokalu i zakaz wypowiadania umowy najmu lub wysokości czynszu – tarcza antykryzysowa

W związku z epidemią COVID-19, do dnia 30 czerwca 2020 r. wynajmujący nie może wypowiedzieć umowy najmu ani wysokości czynszu. Ponadto, jeśli najemca złoży wynajmującemu stosowne oświadczenie, istniejąca umowa najmu, ewentualnie okres wypowiedzenia umowy lub okres wypowiedzenia czynszu najmu, automatycznie przedłuży się do dnia 30 czerwca 2020 r. Przedłużona umowa obowiązuje na dotychczasowych warunkach.

ECC-Net: ponad 5000 zapytań związanych z epidemią koronawirusa

Do tej pory Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-Net) odnotowała ponad 5000 zapytań związanych z epidemią koronawiurusa. 60% skarg, które trafiło do Europejskiego Centrum Konsumenckiego w Polsce dotyczyło umów zawartych z włoskim przedsiębiorcą bądź usług realizowanych we Włoszech.

Duże sklepy objęte zakazem handlu - zwolnione z czynszu w galeriach handlowych

Sklepy powyżej 2 tys. mkw. objęte zakazem handlu z powodu epidemii będą zwolnione z czynszu w galeriach handlowych, pod warunkiem złożenia wynajmującemu wiążącej oferty przedłużenia umowy najmu o okres obowiązywania zakazu przedłużony o 6 miesięcy - wskazuje w komentarzu firma doradcza KPMG.

Epidemia koronawirusa: kary finansowe do 5 mln zł dla nieuczciwych przedsiębiorców

Nieuczciwym przedsiębiorcom zawyżającym ceny będą groziły wysokie kary finansowe nawet do 5 mln zł. Jak podkreśla Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów na początku pandemii koronawirusa konsumenci borykali się z problemami dotyczącymi odwołanych lotów, wycieczek i imprez masowych, a obecnie są one związane głównie ze wzrostem cen.

Epidemia koronawirusa a czynsz w galeriach handlowych (nowelizacja specustawy)

Czasowy zakaz handlu w galeriach handlowych postawił pod znakiem zapytania wysokość płaconego przez najemców czynszu. Nowelizacja specustawy przeciw koronawirusowi przewiduje obniżenie wysokości takiego czynszu o 90 procent.

Odstąpienie od umowy o organizację imprezy turystycznej z powodu zagrożenia wirusem SARS-CoV-2

Z uwagi na obecną sytuację epidemiologiczną i zagrożenie spowodowane wirusem SARS-CoV-2, wiele krajów zamyka swoje granice. Ponadto wiele osób chcąc uchronić się przed chorobą rezygnuje z planów wakacyjnych. Pojawia się zatem wiele pytań czy można w tej sytuacji anulować wyjazd, jednocześnie nie narażając się na dodatkowe koszty i uzyskując zwrot już zapłaconych pieniędzy?

"Kwarantanna domowa" - można pobrać darmową aplikację Ministerstwa Cyfryzacji

Ministerstwo Cyfryzacji przygotowało darmową aplikację "Kwarantanna domowa". Ma ona ułatwić kontakt ze służbami oraz opiekę nad osobami objętymi kwarantanną.

Odwołane loty, koncerty, imprezy, wycieczki a zwrot kosztów w czasie epidemii koronawirusa

Koronawirus SARS-CoV-2, wywołujący chorobę COVID-19 krzyżuje plany większości ludzi na całym świecie. Odwoływane są loty, wykupione wycieczki czy planowane od dawna imprezy masowe. Co możemy zrobić, by nie stracić wydanych wcześniej pieniędzy? Ekspert platformy edukacyjnej Kapitalni.org podpowiada, jak możemy reagować i na jakie zwroty kosztów liczyć.

Wakacje wykupione w biurze podróży - kiedy można z nich zrezygnować?

Rezygnacja z umowy zawartej z organizatorem turystyki np. w biurze podróży następuje na podstawie szczegółowych regulacji. Kiedy mamy prawo zrezygnować z wykupionej wycieczki? Jakie uprawnienia przysługują przedsiębiorcy, gdy podróżny odstąpił od umowy w związku z wybuchem epidemii wirusa SARS-CoV-2?

Odwołanie imprezy masowej z powodu koronawirusa a zwrot biletów - stanowisko UOKiK

Czy organizator imprezy masowej odwołanej z powodu koronawirusa powinien zwrócić pieniądze za bilety? UOKiK stoi na stanowisku, iż mają tu zastosowanie przepisy Kodeksu cywilnego.

Odstąpienie od umowy o świadczenie usług turystycznych w związku z epidemią koronawirusa

Czy w związku z epidemią koronawirusa SARS-CoV-2 w Europie podróżny wybierający się w rejony, w których występują zachorowania lub organizator imprezy turystycznej mogą odstąpić od umowy o świadczenie usług turystycznych? - o tym prawnicy z kancelarii prawnej Rakoczy i Wroński.

Dopłaty państwa do czynszu najmu mieszkania

Mniej Polaków korzysta z dopłat państwa do czynszu najmu mieszkania. Jest to tzw. najem subsydiarny, który dotyczy głównie mieszkań komunalnych i czynszowo-społecznych.

Koronawirus a rezygnacja z wycieczki i zwrot biletu lotniczego

Czy z powodu koronawirusa konsument może zrezygnować z wykupionej w biurze podróży wycieczki lub zwrócić bilet lotniczy? Szczegółowe informacje zaprezentował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Dostawa przesyłki a prawa konsumenta

Istotnym elementem zakupów internetowych jest również dostawa przesyłki. Konsumenci często mają wątpliwości gdzie kurier może zostawić paczkę, kto odpowiada za zgubienie przesyłki. Odpowiedzi na wiele z tych pytań przygotowało Europejskie Centrum Konsumenckie.

UOKiK: Piramidy finansowe zarabiają na opłatach od użytkowników

UOKiK przestrzega przed inwestycjami w piramidy finansowe. Zarabiają one na opłatach od użytkowników. Kiedy zaś przestaje przybywać użytkowników, tworzących taką strukturę, piramida upada.

UODO: stop nielegalnemu sprzedawaniu baz danych klientów banków

Prezes UODO zwraca uwagę na nielegalne praktyki pracowników banków, polegające na sprzedawaniu baz danych klientów instytucji.

PPP 2020: Indywidualni przedsiębiorcy z ochroną przysługującą konsumentom [PODCAST]

Od 1 czerwca 2020 r. indywidualni przedsiębiorcy skorzystają z ochrony, jaka przysługuje konsumentom. Jest to jedna z istotnych zmian wprowadzonych przez Pakiet Przyjazne Prawo. Co to oznacza w praktyce?

Telefony na kartę - operator powinien zwrócić niewykorzystane pieniądze

Jeżeli masz telefon na kartę (pre-paid), a upłynie ważność konta (np. wskutek braku doładowania w określonym terminie), to jako konsument powinieneś otrzymać zwrot niewykorzystanych środków na tej karcie. Składając reklamację można powołać się np. na decyzję UOKiK z 22 stycznia 2020 r.. Jeżeli Twój operator komórkowy nie chce zwrócić tych pieniędzy - zgłoś sprawę do UOKiK.

Inwestycyjne weklse nieruchomościowe ryzykowne dla konsumentów

UOKiK ostrzega przed ryzykiem związanym z inwestycjami w tzw. oprocentowane weksle inwestycyjne. Ten nowy mechanizm jest ryzykowny dla konsumentów. W przypadku ogłoszenia upadłości przez wystawcę weksla, konsument może nie odzyskać pieniędzy.

Pułapki w mediach społecznościowych - na co uważać?

Konsumenci w mediach społecznościowych mogą natknąć się na wiele pułapek. Na oszustwa internetowe narażeni są mieszkańcy wszystkich państw członkowskich UE.

Najem najczęstszym przedmiotem sporu przed Sądem Arbitrażowym przy Krajowej Izbie Gospodarczej

Sąd Arbitrażowy działający przy Krajowej Izbie Gospodarczej rozstrzygał najwięcej spraw o najem. To aż ponad 34 % ogółu wszystkich postępowań prowadzonych w 2019 r.

Ceny wynajmu mieszkania 2020 - w Warszawie drożej niż w 18 stolicach europejskich

Budapeszt, Ateny, Wilno czy Tallin to tylko kilka miast, w których za najem lokalu zapłacimy mniej niż w Warszawie. W skrajnych przypadkach stawki w europejskich stolicach bywają nawet 2-3 razy niższe niż „nad Wisłą” – wynika z danych przeanalizowanych przez HRE Investments. Z drugiej strony na starym kontynencie znajdziemy też 7 stolic, w których za przeciętne mieszkanie z jedną sypialnią wydamy od 5 do 14 tysięcy miesięcznie.

Kto odpowiada za szkodę wywołaną przewróceniem się kubka z gorącym napojem w samolocie

To przewoźnik lotniczy ponosi odpowiedzialność za szkody (np. oparzenia) spowodowane przewróceniem się kubka z gorącą kawą. Warunkiem uznania tego zdarzenia za wypadek nie jest zmaterializowanie się ryzyka typowego dla przewozów lotniczych. Bowiem rozpatrywane pojęcie „wypadku” obejmuje wszystkie sytuacje mające miejsce na pokładzie statku powietrznego, w których przedmiot wykorzystywany na użytek serwisu pokładowego spowodował uszkodzenie ciała pasażera, bez konieczności ustalenia, czy owe sytuacje są wynikiem ryzyka typowego dla przewozów lotniczych. Tak uznał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z 19 grudnia 2019 r. w sprawie C-532/18 Niki Luftfahrt.

REKLAMA