REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Paszport, Meldunek

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jak się zameldować?

Obowiązek meldunkowy, choć przez wielu uważany za niepotrzebny, pozostaje obowiązkiem. Każdy polski obywatel musi zameldować się albo na stałe albo czasowo, jeżeli zamieszkuje w danej miejscowości. Jak tego dokonać?

Jak zameldować noworodka?

Zameldowanie nowonarodzonego dziecka nie wymaga od rodziców spełnienia żądnych dodatkowych formalności, poza zgłoszeniem jego urodzenia w Urzędzie Stanu Cywilnego. Zameldowanie następuje z urzędu, po sporządzeniu aktu urodzenia.

Co zrobić, gdy zgubimy paszport za granicą?

Paszport jest dokumentem uprawniającym nas do przekraczania granicy Polski. Choć w Europie wystarczy posługiwać się dowodem osobistym, to udając się w dalsze podróże niezbędny jest właśnie dokument paszportowy. Co zrobić, gdy będąc za granicą zgubimy paszport? Do kogo udać się po pomoc?

Repatriacja będzie łatwiejsza

Łatwiej będzie uzyskać obywatelstwo osobom z polskimi pochodzenia. Gminy otrzymają dotację na zapewnienie repatriantom mieszkań.

REKLAMA

Jakie dokumenty będą potrzebne, gdy podróżujemy z dzieckiem?

Jeżeli zdecydowaliśmy, że w tym roku wyjeżdżamy z dzieckiem na wakacje zagraniczne, może okazać się, że konieczne będzie wyrobienie mu odpowiednich dokumentów, np. dowodu osobistego lub paszportu. W przypadku dzieci, oba te dokumenty będą miały charakter tymczasowy.

Czy można zagłosować poza miejscem zameldowania?

Osoby, które w zbliżających się wyborach parlamentarnych w październiku 2015 roku będą chciały zagłosować poza miejscem swojego zameldowania, muszą złożyć wniosek o wpis do rejestru wyborców. Taki wniosek należy złożyć w urzędzie gminy miejsca stałego zamieszkania.

O jakich dokumentach pamiętać wyjeżdżając za granicę?

Wakacyjna podróż często planowana jest z dużym wyprzedzeniem i z wielkim zapałem. Czekamy na nią przecież często cały rok. Zanim więc zapakujemy walizki i wsiądziemy do samochodu, pociągu czy samolotu, warto sprawdzić, czy wzięliśmy ze sobą wszystkie potrzebne dokumenty.

Praca za granicą: co zabrać ze sobą?

Odpowiednie przygotowanie się do wyjazdu może pomóc w przypadku ewentualnych problemów i zagrożeń. Co oprócz pieniędzy i bagażu warto wziąć ze sobą wyjeżdżając do pracy za granicą?

REKLAMA

Seniorom łatwiej uzyskać paszport

Osoby starsze uprawnione są do ulg w opłacie za wydanie paszportu lub do całkowitego zwolnienia z takiej opłaty. Dokument otrzymamy w urzędzie wojewódzkim, a za granicą - w konsulacie.

Czy można ubiegać się o drugi paszport?

W wyjątkowych sytuacjach, przewidzianych w przepisach prawnych, możemy ubiegać się o wydanie drugiego paszportu. Kiedy mamy taką możliwość? Kto podejmuje decyzję w tej sprawie?

Kiedy paszport traci ważność?

Ustawa o dokumentach paszportowych wskazuje przypadki, kiedy dokument paszportowy traci ważność. Kiedy taka sytuacja ma miejsce? Czy paszport może zostać unieważniony?

Jakie rodzaje paszportów wyróżniamy?

Dokument paszportowy uprawnia do przekraczania granicy Polski i pobytu zagranicą, a także poświadcza obywatelstwo polskie. Stanowi również dokument potwierdzający tożsamość osoby w zakresie danych w nim zawartych. Jakie rodzaje paszportów wyróżnia polskie prawo?

Jak ubiegać się o paszport?

Choć podróżowanie po Unii Europejskiej możliwe jest wyłącznie z ważnym dowodem osobistym, paszport jest niezbędnym dokumentem, aby móc wyjechać poza jej granice. Jakich formalności należy dopełnić, aby go uzyskać?

Miejsce zamieszkania

Przepisy prawa cywilnego definiują miejsce zamieszkania jako miejscowość, w której dana osoba przebywa z zamiarem stałego pobytu. Można mieć tylko jedno miejsce zamieszkania.

Meldunek

Osoba, która posiada obywatelstwo polskie i przebywa stale na terytorium Polski, ma obowiązek zameldować się w miejscu pobytu stałego lub czasowego. Czynności meldunkowych, które mają charakter administracyjny, dokonuje właściwy urząd gminy.

Dokument potwierdzający tożsamość

Dokument potwierdzający tożsamość, inaczej dokument tożsamości, to urzędowy dokument stwierdzający tożsamość osoby.

Paszport tymczasowy

Paszport tymczasowy wydaje się na z góry określony termin.

Paszport dyplomatyczny

Paszport dyplomatyczny przysługuje tylko wybranym osobom.

Obowiązek meldunkowy wczasowiczów i turystów

Osoba, która przybywa do domu wczasowego lub wypoczynkowego, pensjonatu, hotelu, motelu, domu wycieczkowego, pokoju gościnnego, schroniska, campingu lub na strzeżone pole biwakowe albo do innego podobnego zakładu, jest obowiązana zameldować się na pobyt czasowy przed upływem 24 godzin od chwili przybycia. Zameldowania dokonuje się u kierownika zakładu lub upoważnionej przez niego osoby.

Obowiązek meldunkowy cudzoziemców

Cudzoziemiec przebywający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązany wykonywać obowiązek meldunkowy na zasadach określonych w ustawie, o ile przepisy nie stanowią inaczej.

Obowiązek meldunkowy

Obowiązek meldunkowy polega przede wszystkim na rejestracji danych na temat pobytu poszczególnych osób.

Dokument paszportowy

Przez dokument paszportowy należy rozumieć paszport, paszport tymczasowy, paszport dyplomatyczny, paszport służbowy Ministerstwa Spraw Zagranicznych.

Jak liczyć 12 miesięcy meldunku dla ulgi meldunkowej?

Ustawa o podatku dochodowych od osób fizycznych pozwala na uniknięcie podatku od sprzedaży nieruchomości m.in. po zameldowaniu w niej przez 12 miesięcy. Jak liczyć termin?

Bez kary za brak zameldowania

Od 2014 r. zniesiony zostanie obowiązek meldunkowy. Niedługo zniknie także sankcja za brak meldunku. To główne zmiany ustawy o ewidencji ludności.

Na czym polega obowiązek meldunkowy

W dniu 24 września 2010 r. Sejm uchwalił projekt ustawy o ewidencji ludności, która wejdzie w życie 1 stycznia 2014 r. Nadchodzące zmiany mają przede wszystkim doprowadzić do uproszczenia procedur związanych z obowiązkiem meldunkowym, który zostanie zniesiony i zastąpiony instytucją rejestracji miejsca zamieszkania. Co ważne zameldowania będzie można dokonać za pośrednictwem pełnomocnika, a formularz potrzebny do jego dokonania zostanie udostępniony na stronie internetowej urzędu i będzie go można wydrukować i uzupełnić w domu.

Co to jest PESEL

Rejestr PESEL, czyli Powszechny Elektroniczny System Ewidencji Ludności prowadzony jest od 1979 roku i zawiera dane osób przebywających stale na terytorium RP, zameldowanych na pobyt stały lub czasowy trwający ponad 3 miesiące a także osób ubiegających się o wydanie dowodu osobistego lub paszportu, a także osób, dla których odrębne przepisy przewidują potrzebę posiadania numeru PESEL.

Zameldowanie na pobyt czasowy trwający do 3 miesięcy

Pobytem czasowym jest przebywanie bez zamiaru zmiany miejsca pobytu stałego w innej miejscowości pod oznaczonym adresem lub w tej samej miejscowości, lecz pod innym adresem.

Zameldowanie na pobyt czasowy trwający ponad trzy miesiące

Pobytem czasowym jest przebywanie bez zamiaru zmiany miejsca pobytu stałego w innej miejscowości pod oznaczonym adresem lub w tej samej miejscowości, lecz pod innym adresem. W tym samym czasie można mieć jedno miejsce zameldowania na pobyt czasowy trwający powyżej 3 miesięcy.

Zameldowanie cudzoziemca na pobyt czasowy

Co do zasady, cudzoziemcy mający zamiar przebywać na terytorium RP są zobowiązani wykonać obowiązek meldunkowy. Zameldowania na pobyt czasowy może być dokonane na czas nie dłuższy niż określony w wizie, umowie o ruchu bezwizowym lub zezwoleniu na zamieszkanie na czas oznaczony.

Kiedy trzeba zameldować się na pobyt stały

Pobytem stałym jest zamieszkanie w określonej miejscowości pod oznaczonym adresem z zamiarem stałego przebywania. Miejscem pobytu stałego osoby zatrudnionej na statku żeglugi śródlądowej, zamieszkałej stale na statku, jest miejscowość, w której ma siedzibę przedsiębiorstwo żeglugowe zatrudniające tę osobę.

Zameldowanie w drodze decyzji administracyjnej

Co do zasady organ gminy prowadzący ewidencję ludności jest obowiązany na podstawie zgłoszenia dokonać zameldowania przez zarejestrowanie danych dotyczących osoby i miejsca jej pobytu. W sytuacji, gdy zgłoszone dane budzą wątpliwości, o dokonaniu zameldowania organ rozstrzyga w drodze decyzji.

Zameldowanie cudzoziemca na pobyt stały

Cudzoziemiec, który chce przebywać na terenie naszego kraju ma obowiązek zameldować się w gminie właściwej ze względu na jego miejsce zamieszkania.

Jak przebiega wymeldowanie w drodze decyzji administracyjnej

Jeżeli opuszczasz miejsce pobytu stałego lub czasowego na ponad dwa miesiące, masz obowiązek wymeldować się, a następnie zameldować się w miejscu, do którego sięudajesz.

Senat popiera zniesienie obowiązku meldunkowego od 2014 r.

Obowiązek meldunkowy ostatecznie pożegnamy w 2014 r. Głównym narzędziem systemu ewidencji pozostanie rejestr PESEL. Takie rozwiązania poparł 12 sierpnia Senat.

Koniec kar za brak meldunku

Martwe prawo wreszcie zostanie zmienione. Obowiązek meldunkowy zostanie utrzymany, aczkolwiek nie będzie już kar za jego niedopełnienie. Wymeldować będzie się można także drogą elektroniczną.

Gdy rodzic sprzeciwia się wakacyjnemu wyjazdowi dziecka za granicę

Chciałabym wyjechać z dzieckiem na wakacje za granicę. Do uzyskania paszportu potrzebna mi jest zgoda ojca dziecka. Ten jednak odmawia. Co mogę zrobić w tej sytuacji?

Meldunek to obowiązek najemcy, nie wynajmującego

Czy najemca musi prosić wynajmującego o zameldowanie go w wynajmowanym mieszkaniu? Co to jest meldunek i jak zameldować się w wynajmowanym mieszkaniu?

Bezdomność a paszport

Paszport jest dokumentem urzędowym uprawniającym do przekraczania granicy i pobytu za granicą oraz poświadczającym obywatelstwo polskie, a także tożsamość osoby w nim wskazanej w zakresie danych, jakie dokument ten zawiera. Fakt bycia bezdomnym nie przekreśla możliwości starania się o uzyskanie paszportu.

Będzie można dostać drugi paszport

Obywatel Rzeczpospolitej Polskiej będzie mógł wyrobić drugi paszport. Będzie to duże udogodnienie dla osób podróżujących do krajów o niestabilnej sytuacji politycznej i ekonomicznej. Drugi paszport będzie ważny przez okres dwóch lat. Za wydanie drugiego paszportu będzie trzeba zapłacić 280 zł.

Rodzice będą mogli wyrobić drugi paszport dla siebie i swojego dziecka

Obywatel Rzeczpospolitej Polskiej będzie mógł wyrobić drugi paszport. Będzie to duże udogodnienie dla osób podróżujących do krajów o niestabilnej sytuacji politycznej i ekonomicznej. Także rodzice będą mogli ubiegać się o drugi paszport dla swojej pociechy. Drugi paszport będzie ważny przez okres dwóch lat. Za wydanie drugiego paszportu dla dziecka będzie trzeba zapłacić 280 zł.

Co to jest obowiązek meldunkowy

Obowiązek meldunkowy polega przede wszystkim na rejestracji danych na temat pobytu poszczególnych osób. Ciąży on na każdym polskim obywatelu.

Paszport

Paszport to podstawowy dokument urzędowy, stwierdzający tożsamość osobową i uprawniający do przekraczania granic państwowych.

Paszport

Paszport to podstawowy dokument urzędowy, stwierdzający tożsamość osobową i uprawniający do przekraczania granic państwowych.

Paszport

Paszport to podstawowy dokument urzędowy, stwierdzający tożsamość osobową i uprawniający do przekraczania granic państwowych.

Meldunek na pobyt czasowy

Każdy obywatel naszego kraju musi być zameldowanym. Obowiązek taki wynika z art. 5 ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych. Ustawa rozróżnia natomiast meldunek na pobyt stały i na pobyt czasowy.

Co warto wiedzieć o meldunku

Każdy obywatel Polski powinien być zameldowany. Meldunek stwierdza miejsce stałego (czasowego) pobytu. Warto zatem wiedzieć jak i gdzie się zameldować.

Jak uzyskać paszport dla dziecka?

Paszport to dokument urzędowy uprawniający do przekraczania granicy i pobytu za granicą oraz poświadczający obywatelstwo polskie, a także tożsamość osoby w nim wskazanej, w zakresie danych, jakie ten dokument zawiera.

Jakich dokumentów potrzebuje dziecko do wyjazdu zagranicznego

Wybierając się z dzieckiem za granicę należy mieć przy sobie dokumenty uprawniające do przekraczania granic zarówno dla siebie, jak i dla dziecka. Takimi dokumentami są paszport i w ograniczonym zakresie dowód osobisty.

Koniec ulgi meldunkowej

Najprawdopodobniej wraz z początkiem przyszłego roku zniknie ulga meldunkowa, natomiast przywrócona pozostanie wcześniejsza ulga- związana z inwestycjami mieszkaniowymi.

Koniec ulgi meldunkowej

Najprawdopodobniej wraz z początkiem przyszłego roku zniknie ulga meldunkowa, natomiast przywrócona pozostanie wcześniejsza ulga- związana z inwestycjami mieszkaniowymi.

REKLAMA