Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawo budowlane

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, którym powinny odpowiadać budynki, i ich usytuowanie, określa kilka rodzajów budynków.
Organa administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego, przy wykonywaniu obowiązków określonych przepisami prawa budowlanego, mogą dokonywać czynności kontrolnych. Protokolarne ustalenia dokonane w toku tych czynności stanowią podstawę do wydania decyzji oraz podejmowania innych środków przewidzianych w przepisach prawa budowlanego.
Sformułowanie „organa administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego” wielokrotnie pojawia się w prawie budowlanym, np. w odniesieniu do wydania decyzji, złożenia wniosku o decyzję lub nadzoru budowlanego. Przy jakim urzędzie i do jakich zadań zostały utworzone specjalne organa administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego?
Co to znaczy samowola budowlana? Czy wykonując samodzielnie remonty w domu dopuszczamy się jej? 6 sierpnia 2010 roku zaktualizowano ustawę Prawo budowlane (Dz. U. Nr 121, poz. 809, nowelizacja), z której dowiemy się czy działamy zgodnie z prawem.
Ustawa prawo budowlane wskazuje roboty budowlane, które nie wymagają uzyskania pozwolenia na budowę, a dla ich podjęcia wystarczy zgłoszenie organom administracji architektoniczno-budowlanej. W zgłoszeniu należy określić rodzaj, zakres i sposób wykonywania robót. Zgłoszenia należy dokonać przed zamierzonym terminem rozpoczęcia robót.
Działka budowlana powinna być przyłączona do sieci wodociągowej, kanalizacyjnej, elektroenergetycznej i ciepłowniczej. W tym celu, do pozwolenia na budowę często wymagane jest dostarczenie oświadczeń o warunkach przyłączenia do nieruchomości dostawców nośników energii takich jak prąd, gaz, ogrzewanie z sieci ciepłowniczej oraz wody i kanalizacji.
Urządzenia budowlane i tymczasowe obiekty budowlane charakteryzują się tym, że umożliwiają użytkowanie obiektu budowlanego zgodnie z jego przeznaczeniem (urządzenia budowlane), albo, odpowiednio, przeznaczeniem do czasowego użytkowania bez trwałego związania z gruntem (tymczasowe obiekty budowlane).
Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego uchwalane przez radę gminy wyznacza politykę przestrzenną gminy, w tym lokalne zasady zagospodarowania przestrzennego. Pomimo, iż nie jest aktem prawa miejscowego, stanowi ważną wskazówkę co do możliwości zagospodarowania terenów nim objętych.
Jeżeli w wyniku uchwalenia albo zmiany planu zagospodarowania przestrzennego wartość naszej nieruchomości wzrosła, a my planujemy ją sprzedać zanim minie 5 lat, gmina pobierze od nas opłatę zwaną rentą planistyczną. Jeżeli natomiast w wyniku uchwalenia albo zmiany planu nasza nieruchomość straci na wartości albo nie będzie możliwe jej dotychczasowe wykorzystanie, możemy dochodzić od gminy odpowiednich roszczeń.
Prowadzenie robót budowlanych przy obiekcie wpisanym do rejestru zabytków lub na obszarze wpisanym do rejestru zabytków wymaga wydania pozwolenia na prowadzenia robót przez wojewódzkiego konserwatora zabytków, jeszcze przed uzyskaniem pozwolenia na budowę.
Wykonanie prac projektowych jest jedną z początkowych faz w procesie budowlanym, dlatego rola projektanta jest tu kluczowa – to do niego należy opracowanie projektu budowlanego w sposób zgodny z ustaleniami określonymi w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, decyzji o warunkach zabudowy, ewentualnie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, innymi przepisami oraz zasadami wiedzy technicznej.
Powierzchnia biologicznie czynna to powierzchnię działki na gruncie rodzimym możliwa do wykorzystania pod zagospodarowanie zielenią, niezabudowana, nieutwardzona, nie pokryta nieprzepuszczalnymi nawierzchniami dojazdów i dojść pieszych, pokrytą trwałą roślinnością lub użytkowana rolniczo, a także trawiaste powierzchnie urządzeń sportowych lub powierzchnie wody otwartej.
Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego jest podstawowym dokumentem określającym sposób możliwego wykorzystania nieruchomości na danym terenie i jego zabudowy czy rozmieszczenie inwestycji celu publicznego.
Zgodnie z Ustawą o gospodarce nieruchomościami właściciele nieruchomości uczestniczą w kosztach budowy urządzeń infrastruktury technicznej przez wnoszenie na rzecz gminy tzw. opłat adiacenckich. Przepis ten stosuje się także do użytkowników wieczystych nieruchomości gruntowych, którzy na podstawie odrębnych przepisów nie mają obowiązku wnoszenia opłat rocznych za użytkowanie wieczyste lub wnieśli, za zgodą właściwego organu, jednorazowo opłaty roczne za cały okres użytkowania wieczystego.
Obiektami małej architektury są drobniejsze, niewielkie obiekty budowlane nie będące jednakże tymczasowymi obiektami budowlanymi. W przypadku ich wznoszenia obowiązują znacznie uproszczone procedury w porównaniu z budynkami czy budowlami.
Nadzór nad budową realizowany jest z jednej strony na płaszczyźnie administracyjnej przez organy administracji architektoniczno-budowlanej oraz organy nadzoru budowlanego. Z drugiej strony, inwestor ma obowiązek zapewnić nadzór nad wykonywaniem robót budowlanych przez inspektora nadzoru inwestorskiego w przypadkach uzasadnionych wysokim stopniem skomplikowania robót budowlanych lub warunkami gruntowymi.
Zagospodarowując działkę budowlaną, należy urządzić, stosownie do jej przeznaczenia i sposobu zabudowy, miejsca postojowe dla samochodów użytkowników stałych i przebywających okresowo, w tym również miejsca postojowe dla samochodów z których korzystają osoby niepełnosprawne. Liczbę i sposób urządzenia miejsc postojowych należy dostosować do wymagań ustalonych w planie miejscowym albo w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, z uwzględnieniem potrzebnej liczby miejsc, z których korzystają osoby niepełnosprawne.
Lokal użytkowy to część budynku składająca się z jednego lub więcej pomieszczeń, wydzielona stałymi przegrodami budowlanymi, albo cały budynek, nie będący mieszkaniem, pomieszczeniem technicznym czy gospodarczym. Lokalem użytkowym będzie więc na przykład pomieszczenie biurowe, gabinet lekarski, lokal sklepowy, lokal produkcyjny czy magazyn. Lokale użytkowe muszą spełniać szereg surowych wymogów, zależnie od prowadzonej w nich działalności.
Zgodnie z ustawą o własności lokali, lokal mieszkalny to wydzielona trwałymi ścianami w obrębie budynku izba lub zespół izb przeznaczonych na stały pobyt ludzi, które wraz z pomieszczeniami pomocniczymi służą zaspokajaniu ich potrzeb mieszkaniowych. Może on stanowić odrębny przedmiot własności jeżeli jest wyodrębniony z nieruchomości.
Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego jest centralnym organem administracji rządowej w sprawach administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego, a przy tym organem właściwym do rozstrzygania spraw indywidualnych, toczących się w drodze postępowania administracyjnego wynikających z przepisów prawa budowlanego.
Po raz pierwszy w polskim systemie prawnym proces budowlany został objęty kompletną regulacją w rozporządzeniu Prezydenta RP z 16 lutego 1928 roku o prawie budowlanym i zabudowaniu osiedli. Obecnie prawo budowlane jest traktowane jako swoisty dział prawa a kluczowe regulacje rozsiane są po wielu ustawach i rozporządzeniach.
Kierownik budowy jest odpowiedzialny za zapewnienie geodezyjnego wytyczenia obiektu oraz zorganizowanie budowy i kierowanie nią w sposób zgodny z projektem i pozwoleniem na budowę, przepisami, w tym techniczno-budowlanymi, oraz przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy.
Inwestor pełni kluczową rolę w procesie budowlanym, nie tylko ze względu na jego finansowanie, ale przede wszystkim ze względu na konieczność spełnienia szeregu wymagań wynikających z przepisów prawa budowlanego.

Budowla

Definicja budowli zawarta jest w ustawie prawo budowlane. Na definicję obiektu budowlanego składa się kilka definicji bardziej szczegółowych.
Budowle sportowe podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Wątpliwości budzi fakt, w jaki sposób rozliczać podatek w przypadku kolei krzesełkowych. W tej sprawie wypowiedziało się Ministerstwo Finansów.
Rozbiórkę obiektów budowlanych nie wymagających pozwolenia na rozbiórkę można rozpocząć po uprzednim dokonaniu zgłoszenia w Starostwie Powiatowym. Do wykonania robót można przystąpić jeżeli w terminie 30 dni od dnia doręczenia zgłoszenia organ nie wniesie sprzeciwu, ale nie później niż po upływie dwóch lat od określonego w zgłoszeniu terminu ich rozpoczęcia.
Obfite opady śniegu są utrudnieniem nie tylko dla kierowców, ale również dla przechodniów, którzy nie mogą przedostać się przez zaspy śnieżne zalegające na chodnikach. Kto jest więc odpowiedzialny za ich odśnieżanie? W świetle obowiązujących przepisów powinni się tym zająć właściciele nieruchomości, zarządcy budynków oraz gmina.
Termin zgłaszania przez obywateli i inne uprawnione podmioty żądania przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości upłynie dnia 31 grudnia 2012 r.
Z pewnością w wielu gminach w najbliższym czasie podjęta zostanie dyskusja w przedmiocie potrzeby modernizacji lub budowy wałów ochronnych czy też zwiększania sztucznej retencji wód. W tym kontekście warto przyjrzeć się przepisom regulującym prawnopodatkowy status wałów przeciwpowodziowych i zbiorników retencyjnych w podatku od nieruchomości.
Pomimo tego, że zgodnie z przepisami ustawy Prawo budowlane (upb), przyznane pozwoleniem na budowę uprawnienie do rozpoczęcia robót budowlanych przysługuje inwestorowi przez trzy lata od uzyskania przez decyzję przymiotu ostateczności (po tym terminie pozwolenie wygasa), dotychczasowe orzecznictwo sadów administracyjnych przekonuje, że warto budować jak najszybciej.
7 stycznia 2010 r. weszła w życie ustawa z dnia 5 listopada 2009 r. o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami [dalej: „ugn”] oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Nowelizacja eliminuje wątpliwości interpretacyjne pojawiające się na gruncie dotychczas obowiązujących przepisów, a poprzez zmiany w przepisach regulujących wywłaszczenie nieruchomości ma wpłynąć na przyspieszenie realizacji inwestycji celu publicznego.
Legalizacja samowoli budowlanej nie jest już uzależniona od legitymowania się przez Inwestora, w dniu wszczęcia postępowania, ostateczną decyzją o warunkach zabudowy. W konsekwencji, również po wszczęciu tegoż postępowania Inwestor może ubiegać się o uzyskanie wymienionej decyzji.
Z dniem 8 lipca 2009 r. wchodzą w życie nowe warunki techniczne dotyczące usytuowania na działce budynków oraz innych obiektów. Dzięki dość precyzyjnym zapisom nowe prawo ogranicza uznaniowość organów administracyjnych w przypadku sytuowania budynku przy granicy działki. Nowe przepisy wydają się być bardziej liberalne i przyjazne inwestorom, lecz mogą być niekiedy krzywdzące dla sąsiadów.
Rekordowe w historii spraw przeciwko Polsce odszkodowanie, bo wynoszące aż 247 tys. euro, zasądził Trybunał w Strasburgu na rzecz prywatnych właścicieli, którzy musieli na własny koszt wybudować i utrzymywać na swojej nieruchomości ogólnodostępną drogę.
Prowadzenie robót budowlanych bez pozwolenia jest samowolą budowlaną, co skutkuje obowiązkiem rozbiórki nielegalnie wzniesionej budowli. W pewnych wypadkach przepisy dopuszczają jednak możliwość legalizacji samowoli budowlanej - po wniesieniu opłaty legalizacyjnej.
Na co zwracać uwagę, nabywając lokal (budynek mieszkalny), który zamierzamy zaadaptować na lokal o innym przeznaczeniu?