REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Procedura, Administracja

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Pozwolenia radiowe

Kwestia uzyskania pozwolenia radiowego została uregulowana w Ustawie z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne.

Administracja a obywatel – ekologia, przepisy, praktyka (1)

Zarówno jako urzędnicy samorządowi jak i mieszkańcy, zastanawiamy się nieraz, czy żyjemy w gąszczu skomplikowanych, trudnych do realizacji przepisów, czy też jako obywatele jesteśmy „niesfornymi” mieszkańcami, zgrabnie omijającymi przepisy, nie „poddając się” ustawom, wytycznym i regulaminom.

Samorząd terytorialny w Polsce sprostał zadaniom

Dzięki zaangażowaniu wielu ludzi, dla których słowo „samorząd” oznaczało podstawę funkcjonowania państwa demokratycznego, udało się w 1990 r. uchwalić ustawę określającą samorząd jako wspólnotę mieszkańców. Dziś nikt już nie wyobraża sobie codziennego działania bez udziału administracji samorządowej. Przez te 20 lat udało się uregulować i rozwiązać mnóstwo spraw, pozostaje jednak jeszcze wiele do zrobienia.

Relacja pomiędzy starostą a strażą pożarną w praktyce

Jaki jest status prawny Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w ramach finansów publicznych? Komenda jest jednostką budżetową podsektora rządowego i jej podległość staroście jest niejako „okrojona”? Czy w związku z tym starosta może zlecić wykonanie audytu w komendzie przez zatrudnionego w starostwie audytora?

REKLAMA

Rodzice będą mogli wyrobić drugi paszport dla siebie i swojego dziecka

Obywatel Rzeczpospolitej Polskiej będzie mógł wyrobić drugi paszport. Będzie to duże udogodnienie dla osób podróżujących do krajów o niestabilnej sytuacji politycznej i ekonomicznej. Także rodzice będą mogli ubiegać się o drugi paszport dla swojej pociechy. Drugi paszport będzie ważny przez okres dwóch lat. Za wydanie drugiego paszportu dla dziecka będzie trzeba zapłacić 280 zł.

Rzecznik Praw Dziecka chce ułatwień dla dzieci cudzoziemców

Rzecznik Praw Dziecka Marek Michalak wystąpił do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji Jerzego Millera z prośbą o podjęcie prac legislacyjnych w kwestii uregulowania statusu prawnego dzieci cudzoziemców.

Dziecko ma prawo do wyrażania poglądów

Dziecko ma prawo do swobodnego wyrażania własnych poglądów we wszystkich dotyczących go bezpośrednio sprawach. Gwarantuje to ratyfikowana przez Polskę 7 lipca 1991 roku Konwencja o Prawach Dziecka ONZ (Dz.U. z 1991 r., Nr 120, poz. 526).

Oskarżyciel prywatny

Prokurator jest organem państwa, który wnosi i popiera oskarżenie o czyn ścigany z urzędu. Jest on stroną postępowania, która reprezentuje w nim interes publiczny. Przepisy postępowania karnego umożliwiają także tzw. oskarżycielowi prywatnemu skierować do sądu swój własny akt oskarżenia.

REKLAMA

Oskarżyciel prywatny

Prokurator jest organem państwa, który wnosi i popiera oskarżenie o czyn ścigany z urzędu. Jest on stroną postępowania, która reprezentuje w nim interes publiczny. Przepisy postępowania karnego umożliwiają także tzw. oskarżycielowi prywatnemu skierować do sądu swój własny akt oskarżenia.

Administracja publiczna jest jak twardy dysk i dyskietka

Wykształceni i kompetentni urzędnicy stanowią gwarancję sprawnego i dobrze zarządzanego państwa. Dlatego konieczne są zmiany w standardach kształcenia.Rozmowa z Jerzym Stępniem, współtwórcą reformy samorządowej, byłym sędzią Trybunału Konstytucyjnego, Wiceprezesem Rady Fundatorów Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej

Dobrodziejstwo inwentarza i jego spis

W sprawach spadkowych często spotykamy się z pojęciem przyjęcia spadku z dobrodziejstwem inwentarza. Co w praktyce oznacza ten zwrot?

Co należy wiedzieć o podatku leśnym?

Podatek leśny pod bardzo wieloma względami przypomina podatek rolny. Inny jest w tym wypadku jednak przedmiot opodatkowania. Zgodnie z przepisami ustawy o podatku leśnym opodatkowaniu podlega posiadanie gruntów leśnych.

Zmiana danych w dowodzie osobistym

Dowód osobisty jest podstawowym dowodem tożsamości. Na jego podstawie władze publiczne ustalają tożsamość osób oraz ich miejsce zamieszkania (zameldowania). Dokument ten też jest szalenie przydatny przy zawieraniu wszelkiego rodzaju umów, zaciąganiu kredytów czy braniu towaru na raty. Dlatego też jest ważne aby znajdujące się w dowodzie osobistym dane były aktualne.

Co należy zrobić w wypadku zniszczenia dowodu osobistego

Każda osoba pełnoletnia będąca obywatelem polskim ma obowiązek posiadać dowód osobisty. Wynika to wprost z ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych z dnia 10 kwietnia 1974 r. Problem pojawia się jednak gdy dowód uległ zniszczeniu lub został zgubiony. Co wtedy należy zrobić? O tym również stanowi przywołana ustawa.

Zażalenie na bezczynność organu

Czytelnik czeka na decyzję w sprawie warunków zabudowy. Wniosek złożył w styczniu 2009 r., w lutym poinformowano go, że decyzja zostanie wydana prawdopodobnie w kwietniu. Nie ma jej do tej pory.

Pełnomocnik w postępowaniu administracyjnym

Prawem strony jest działanie za pośrednictwem pełnomocnika. Jednakże istnienia pełnomocnictwa nie można domniemywać. To na stronie lub pełnomocniku ciąży obowiązek dołączenia do postępowania administracyjnego w konkretnej sprawie dokumentu pełnomocnictwa.

Jakie przepisy regulują prawo do grobu?

Zbliżające się święto Wszystkich Świętych często wiąże się z odwiedzinami grobów bliskich. Nie zapominając o ich uprzątnięciu i udekorowaniu, powinniśmy również przyjrzeć się ich stanowi prawnemu. Należy pamiętać, że prawo do grobu nie jest wieczne.

Becikowe na nowych zasadach

Do tej pory w celu uzyskania becikowego wystarczyło złożyć wniosek, wraz z odpowiednimi dokumentami. Od dnia 1 listopada 2009 roku będzie wymagane również złożenie określonego w rozporządzeniu zaświadczenia lekarskiego.

Jakie dokumenty potrzebne do ślubu

Dokumenty, o jakie trzeba się zatroszczyć przed udaniem się do Urzędu Stanu Cywilnego.

Czy cudzoziemiec może zawrzeć związek małżeński bez wymaganych dokumentów

Cudzoziemiec może mieć w pewnych wypadkach problem z uzyskaniem dokumentów potrzebnych do zawarcia małżeństwa. Niektóre kraje nie wydają wymaganych zaświadczeń. Nie należy jednak się zrażać biurokratycznymi przeszkodami.

Urzędnik w oczach interesanta

Przez trzy letnie miesiące mieszkańcy Lublina oceniali pracę urzędników magistratu. Ankietowe „badanie satysfakcji interesantów” wykazało, że opinia na temat pracy urzędników zmienia się wraz z dniem tygodnia i wiekiem petentów.

Małżeństwo z cudzoziemcem – formalności

Cudzoziemiec, który zamierza zawrzeć związek małżeński w Polsce musi dopełnić formalności przed kierownikiem Urzędu Stanu Cywilnego. W zasadzie wszystkie formalności wyglądają tak samo jak w przypadku zawarcia małżeństwa między obywatelami polskimi. Z paroma wyjątkami.

Podstawy, tryby i formy wznowienia postępowania administracyjnego

Instytucja wznowienia postępowania administracyjnego uregulowana przez Kodeks postępowania administracyjnego, stanowi nadzwyczajną drogę usuwania decyzji prawnie wadliwych z obrotu prawnego.  W praktyce jest ona bardzo często stosowana.

Skarga do sądu administracyjnego

W Polsce już od czasów Księstwa Warszawskiego obowiązuje sądowa kontrola administracji. Oznacza to, że działania administracji publicznej mogą być przedmiotem postępowania sądowego. Każdemu bowiem kto ma w tym interes służy prawo wniesienia skargi do sądu administracyjnego na ostateczną decyzję administracyjną.

Kiedy może nastąpić wyłączenie organu administracji?

Niewiele osób wie, że niektóre sprawy, które powinny być rozpatrywane np. przez Urząd Skarbowy, rozpatruje Izba Skarbowa, pomimo, iż to Urząd Skarbowy jest właściwy. Dlaczego tak się dzieje?

Osoba nieobecna jako strona w postępowaniu

Organy administracji publicznej po wszczęciu postępowania niejednokrotnie borykają się z problemem nieobecności strony. Oto jakie regulacje prawne sprzyjają skutecznemu prowadzeniu postępowania pomimo tego, iż stroną jest osoba której miejsce pobytu jest nieznane. 

Kiedy następuje spór pozytywny o właściwość organu?

Jak wiadomo, nie ma jednego organu administracji do załatwiania wszystkich spraw. Sprawy wchodzące w zakres terytorialny gminy rozpatrywane są przez starostę, sprawy dotyczące województwa – przez marszałka województwa itd. Nie zawsze jednak jest to takie oczywiste.

Jakie są zasady określania terminów w urzędzie?

Każdy, kto załatwia jakąś sprawę w urzędzie powinien znać zasady określania terminów, według których należy liczyć dni na odesłanie odpowiedzi czy odwołanie.

Kiedy obligatoryjnie zawiesza się postępowanie administracyjne

Zdarzają się sytuacje, kiedy rozpoczęte postępowanie administracyjne musi być zawieszone z przyczyn niezależnych od organu administracji. Warto wiedzieć w jakich sytuacjach nasza sprawa „stanie w miejscu”.

Kiedy może nastąpić wyłączenie pracownika organu administracji?

Udając się do urzędu mamy nadzieję, że nasza sprawa zostanie rozpatrzona przede wszystkim obiektywnie. Zdarzają się jednak sytuacje, że wolelibyśmy, aby naszą sprawę rozpatrywał ktoś inny.

W jaki sposób organ gminy może dokonać wezwania?

Organy administracji prowadzące naszą sprawę mogą potrzebować dodatkowych wyjaśnień, aby jak najlepiej załatwić naszą sprawę. W tym celu służą właśnie wezwania.

Kiedy następuje spór negatywny o właściwość organu?

Jak wiadomo, nie ma jednego organu administracji do załatwiania wszystkich spraw. Sprawy wchodzące w zakres terytorialny gminy rozpatrywane są przez starostę, sprawy dotyczące województwa – przez marszałka województwa itd. Nie zawsze jednak jest to takie oczywiste.

Czym jest postanowienie?

Drugim, zaraz po decyzji, aktem wydawanym przez organ administracji jest postanowienie. Podstawowa różnica między postanowieniem a decyzją jest taka, że postanowienie nie rozstrzyga co do istoty sprawy, a jedynie co do wypadkowych kwestii wynikłych w trakcie trwania postępowania.

Czym jest decyzja administracyjna?

Wszelkie akty wydawane przez organy administracji, czyli wszystkie rozstrzygnięcia urzędów we wszystkich naszych sprawach mają postać bądź decyzji, bądź postanowienia. Warto wiedzieć, co wchodzi w skład takiej decyzji.

Procedura wyjawiania przedmiotów spadkowych

Sporządzenie spisu inwentarza to pierwszy etap procedury wyjawiania przedmiotów spadkowych. Jeśli któryś ze spadkobierców lub wierzyciel spadku ma wątpliwości co do spisu inwentarza – powinien zobowiązać sporządzającego inwentarz do złożenia odpowiedniego oświadczenia.

Nowe zasady dziedziczenia do poprawki

Z dniem 28 czerwca 2009 r. zmieniły się zasady dziedziczenia ustawowego. Ustawodawcy nie udało się jednak uniknąć pomyłki – którą niebawem powinien naprawić. Projekt zmian wpłynął już do Ministerstwa Sprawiedliwości.

Czy w każdym stadium postępowania administracyjnego strona może przeglądać akta?

Dla osób załatwiających sprawę w urzędzie bardzo ważne jest przewidziane przez Kodeks postępowania administracyjnego uprawnienie, zgodnie z którym strona może zapoznawać się z aktami postępowania.

Powód cywilny w postępowaniu karnym

Powodem cywilnym w procesie karnym jest pokrzywdzony, który do rozpoczęcia przewodu sądowego wytacza przeciw oskarżonemu powództwo cywilne, dochodząc swoich roszczeń majątkowych wynikających bezpośrednio z popełnienia przestępstwa.

Powód cywilny w postępowaniu karnym

Powodem cywilnym w procesie karnym jest pokrzywdzony, który do rozpoczęcia przewodu sądowego wytacza przeciw oskarżonemu powództwo cywilne, dochodząc swoich roszczeń majątkowych wynikających bezpośrednio z popełnienia przestępstwa.

Uzyskanie zezwolenia na jednorazową sprzedaż alkoholu

W przypadku imprez organizowanych na otwartym powietrzu lub w pomieszczeniach można starać się o uzyskanie zezwolenia na jednorazową sprzedaż napojów alkoholowych.

Straż gminna

Straż gminna nazywana również strażą miejską lub policją municypalną to umundurowana formacja samorządowa, która ma służyć lokalnej społeczności.

Czy spadek się przedawnia

To popularne na forach internetowych pytanie – jest bardzo nietrafne z punktu widzenia przepisów prawa spadkowego – spadek nie może się przedawnić, prawo do niego nie jest bowiem związane z żadną czynnością prawną - powstaje z mocy prawa. Po upływie określonego czasu można jednak utracić pewne uprawnienia związane z dziedziczeniem.

Organizowanie zebrań i narad

Zebranie to uporządkowany sposób wymiany informacji między grupą osób. Jest praktycznym środkiem do tworzenia poczucia tożsamości, utrwalania dobrych stosunków, a przede wszystkim okazją do wymiany wiedzy i doświadczeń.

Kto musi płacić opłatę targową

Opłata targowa to rodzaj opłaty lokalnej. Jej wysokość określa rada gminy w drodze uchwały. Jednak możliwość ustanowienia takich opłat wynika z odpowiedniej ustawy.

Wydawanie zaświadczeń

Organy administracji samorządowej nie wydają tylko decyzji i postanowień. Wydają również zaświadczenia. Wydawanie zaświadczeń reguluje kodeks postępowania administracyjnego.

Powrót do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa

Rozwód to dla wielu osób ogromne życiowe przeżycie, często dramat, po którym niełatwo nam się odnaleźć. W związku z tym, iż to kobiety najczęściej zmieniają nazwisko po ślubie, ustawodawca przewidział dla nich możliwość powrotu do nazwiska noszonego przed ślubem.

Jak przebiega mediacja rodzinna?

Mediacja nie jest tak sformalizowana jak postępowanie przed sądem. Mediator musi poznać problemy osób poddających się mediacji i pomóc im dojść do porozumienia.

Czy dziecko powinno uczestniczyć w mediacji?

 Są sytuacje kiedy rozmowa z dzieckiem o jego potrzebach i odczuciach związanych z rozstaniem rodziców staje się niezbędna. Poznanie punktu widzenia dziecka może przynieść otrzeźwienie rodzicom. Włączanie dziecka do mediacji to zadanie ryzykowne, niosące zagrożenie uczynienia z dziecka arbitra w sporze rodziców (na zasadzie: „Zdecyduj, chcesz mieszkać u mamy czy u taty?”). Jeśli zagrożenie jest duże lepiej zrezygnować z uczestnictwa dziecka w mediacji.

Zasady prowadzenia mediacji

 Z uwagi na istotną funkcję jaką może pełnić mediacja- jej przebieg związany jest kilkoma istotnymi zasadami.

Dziedziczenie spółki jawnej

Co do zasady spółka jawna ulega rozwiązaniu po śmierci jednego ze wspólników. Kodeks spółek handlowych pozwala jednak na kontynuację jej działania.

REKLAMA