Dnia 15 czerwca 2010 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok, w którym stwierdził, że zgodnie z przepisami unijnymi państwo członkowskie ubezpieczenia (tzn. takie, w którym pacjent jest ubezpieczony) nie jest zobowiązane do zwrotu pacjentowi kosztów, które w państwie, gdzie była świadczona opieka medyczna obciążają tego pacjenta, jeżeli są one efektem nieplanowanej opieki szpitalnej, która została zapewniona pacjentowi podczas jego pobytu tymczasowego w innym państwie członkowskim niż państwo ubezpieczenia.
W maju Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej orzekł, iż całkowita odpowiedzialność przewoźników lotniczych za utratę bagażu ograniczona jest do wartości około 1134,71 Euro. ETS podkreślił przy tym, że z uwagi na interpretację pojęcia „szkoda” w konwencji o ujednoliceniu niektórych zasad dotyczących międzynarodowego przewozu lotniczego, zawartej w Montrealu w dniu 28 maja 1999 r., w kwocie tej mieści się zarówno szkoda, jak i krzywda poniesiona przez pasażera z tytułu utraty bagażu.
Opóźnienia w transporcie lotniczym są, niestety, zjawiskiem codziennym. Jeśli mamy wątpliwości, czy wszystko jest w porządku, upewnijmy się, sprawdzając na monitorach wyświetlających informacje, czy jesteśmy przy odpowiedniej bramce (gate), następnie sprawdźmy czy nasz samolot jest spóźniony, czy odwołany. Na lotnisku możemy też dowiedzieć się, że nie ma dla nas miejsca w samolocie.