REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ukryte opłaty w cenie biletu lotniczego

Katarzyna Goździkowska

REKLAMA

REKLAMA

Na etapie rezerwacji podróży lotniczej pasażer powinien znać nie tylko ostateczną cenę biletu, ale powinien wiedzieć za co płaci. UOKIK alarmuje, że nie wszyscy przewoźnicy udostępniają pasażerom informację o należnościach, które zawierają się w cenie biletu.

Niektórzy przewoźnicy nie tylko stosują ukryte opłaty dodatkowe, ale nawet różne nazwy dla takich samych należności.

REKLAMA

REKLAMA

Opublikowano wyniki kontroli przewoźników i portów lotniczych, przeprowadzonej przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów we współpracy z Urzędem Lotnictwa Cywilnego.

Za co płacimy

Wynika z niej, że 41 % ceny biletu stanowią należności i podatki nakładane przez porty lotnicze oraz władze państwowe. Te nie są zwykle przedmiotem manipulacji. Informacje o ich wysokości, dostarczone przez linie lotnicze, pokrywały się z uzyskanymi od portów lotniczych oraz pochodzącymi z Listy Opłat Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA), a nieprawidłowości dotyczyły pojedynczych przypadków.

Gorzej jest z opłatami stanowiącymi przychód samych linii lotniczych – to one składają się w największym stopniu (59 %) na cenę podróży. Te najczęściej nie są rzetelnie opisywane, co wprowadza w błąd, gdyż sugeruje, iż dodatkowy koszt jest przykładowo przychodem lotniska, a nie przewoźnika.

REKLAMA

Oto za co każą nam płacić przewoźnicy:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • opłata paliwowa – niezależna od podstawowej taryfy lotniczej, swego rodzaju opłata „marketingowa”, która ma w opinii przewoźników pokazywać jak zmienia się cena biletu –  choćby w zależności od ceny ropy
  • opłata za dokonanie rezerwacji/usługę/wydanie biletu – według linii lotniczych pokrywa koszty konserwacji systemu rezerwacji biletów online oraz związanych z bieżącym kosztem obsługi;
  • ubezpieczeniowa – wprowadzona z powodu wysokich kosztów ubezpieczenia, które wzrosły po wydarzeniach z 11 września 2001 roku;
  • opłata za bezpieczeństwo – oprócz opłat za bezpieczeństwo nakładanych przez porty lotnicze niektóre linie lotnicze dodatkowo nakładają swoje własne.

Oznacza to, że pasażer dopłaca do biletu przeciętnie równowartość 30 euro, które stanowią ostatecznie dodatkowe źródło dochodu dla przewoźników lotniczych.

Pełna informacja pomoże dokonać wyboru

Nawet najbardziej wytrawny podróżnik bez pełnej informacji nie jest w stanie ocenić, czy usługa, za którą płaci nie jest przeszacowana, a opłaty są naliczone prawidłowo.

Od 1 listopada 2008 przepisy wspólnotowe nakazują przewoźnikom przejrzyście opisywać poszczególne elementy. Warto znać swoje prawo do informacji i domagać się rzetelnego wyliczenia kosztów. Pomoże to wybrać najlepsze oferty spośród szerokiej palety promocji.

Masz prawo wiedzieć za co płacisz, czyli jak uniknąć opłat dodatkowych

Autorzy raportu zwracają uwagę na wiele dodatkowych koszów, które nie są obowiązkowe, ale wyłudzane od niedoinformowanego pasażera.

Należą do nich wszystkie opcjonalne opłaty i dopłaty, których można uniknąć, a w których prześcigają się prawie wszyscy przewoźnicy.

  • opłaty bagażowe - za nadanie bagażu głównego (tzw. rejestrowanego) do luku bagażowego, czasem zwiększa koszty podróży o tyle, że lepiej odchudzić walizkę i spakować się do torby podręcznej. Niektóre linie uzależniają wysokość opłat od tego, czy opłaty dokona się w momencie rejestracji czy na lotnisku.
  • opłatę za odprawę lotniskową, czasem, gdy to możliwe najlepiej pojawić się na lotnisku z bagażem podręcznym i wydrukiem udostępnionej on-line karty pokładowej.
  • opłata za "komfort podróży"  - linie w trosce o komfort podróżujących oferują miejsca z dodatkową przestrzenią na nogi (np. w pierwszym rzędzie), przy oknie itp. - należy tylko pamiętać, że takie przywileje kosztują.
  • opłata za płatność kartą kredytową - przy czym niektórzy przewoźnicy pobierają opłatę manipulacyjną za każdego pasażera w rezerwacji osobno, niezależnie od tego, że sama płatność dokonywana jest jednorazowo.

Aby świadomie wybrać przewoźnika warto dokładnie przeczytać regulamin linii lotniczej - "Ogólne Warunki Przewozu", udostępniony w trakcie rezerwacji.

Wszystkie te opłaty muszą być podane w sposób wyraźny, przejrzysty i jednoznaczny już na początku procesu rezerwacji, a zgoda na ich uiszczenie ma być dobrowolną decyzją konsumenta.

Pełen raport UOKIK tutaj

Źródło: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta; Urząd Lotnictwa Cywilnego

Podstawa prawna: Rozporządzenie nr 1008/2008 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 września 2008 r. w sprawie wspólnych zasad wykonywania przewozów lotniczych na terenie Wspólnoty oraz Dyrektywa 2005/26/WE z dnia 11 maja 2005 r. w sprawie nieuczciwych praktyk handlowych stosowanych przez przedsiębiorstwa wobec konsumentów na rynku wspólnotowym.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
MOPS i ZUS: Stopień znaczny nie zawsze chce świadczenia pielęgnacyjnego. Nam zależy na rehabilitacji domowej, pierwszeństwach w kolejkach do badań, lekarzy i specjalistów oraz zniżkach na przejazdy komunikacją miejską

Do infor.pl napisała list matka niepełnosprawnego studenta (studia zaoczne). Chłopak miał stopień znaczny, a teraz komisja orzecznicza go "uzdrowiła" do stopnia lekkiego. Sprawa jest w sądzie. Matka studenta nie jest przekonana, czy w przypadku odzyskania stopnia znacznego niepełnosprawności, będzie występowała o "stare" świadczenie pielęgnacyjne. Bo dla tej rodziny ważniejsze są takie świadczenia jak rehabilitacja domowa, pierwszeństwo w kolejkach do badań, lekarzy i specjalistów oraz zniżki na przejazdy komunikacją miejską.

MOPS powiedział: Idź kobieto do pracy. Ale jednak dał 1500 zł aż matka dwóch córek stanie na nogi. Bo prąd i rura pękła

Trudny problem - kto ma rację MOPS czy Nasza czytelniczka? Urzędnicy wysyłający ją do pracy, czy jednak ona uważająca, że nim stanie na nogi, ma prawo do pomocy z MOPS?

Rzecznik Finansowy: Nie można używać tych dronów bez ubezpieczenia OC. Jaka minimalna suma gwarancyjna? Co grozi za brak polisy?

Rzecznik Finansowy poinformował w komunikacie, że od 13 listopada 2025 roku użytkownicy dronów o masie od 250 g do 20 kg mają prawny obowiązek zawarcia obowiązkowego ubezpieczenia OC operatora dronów. Brak polisy może skutkować karą w wysokości do 4000 zł. Kluczowe znaczenie w umowach obowiązkowego OC ma suma gwarancyjna. Zgodnie z nowymi przepisami – minimalna suma gwarancyjna operatora dronów to równowartość ok. 270 tys. zł. Ubezpieczenie OC chroni przed skutkami szkód wyrządzonych osobom trzecim, ale nie obejmuje strat własnych operatora. Wyłączenia odpowiedzialności ubezpieczycieli dotyczą m.in. szkód powstałych wskutek działań wojennych oraz przypadków wykonywania operacji z naruszeniem przepisów prawa przez operatora drona.

Czy do wymeldowania z mieszkania jest potrzebna zgoda wszystkich współwłaścicieli?

Zameldowanie oraz wymeldowanie z domu lub mieszkania to temat, który w Polsce jest bardzo specyficzny. Pamiętajmy bowiem, że wielu rodaków lekceważy obowiązek meldunkowy, co skutkuje między innymi zaniżoną oficjalną liczbą ludności dużych miast. Mimo opisywanej sytuacji, nie ma mowy o przywróceniu sankcji za niedopełnienie obowiązku meldunkowego. Nie ma również mowy o tym, żeby zameldowanie potwierdzało prawa jakiejś osoby do mieszkania lub wpływało na eksmisję - wbrew temu, co wciąż sądzi wielu Polaków. Zameldowanie oraz wymeldowanie to czynności jedynie typowo administracyjne, choć niepozbawione pewnego znaczenia. W nawiązaniu do ciekawego wyroku sądowego warto sprawdzić, czy wszyscy współwłaściciele lokum muszą się podpisać na wniosku o wymeldowanie danej osoby.

REKLAMA

W 2026 roku trzeba będzie przeliczyć podstawy zasiłkowe. Które i dlaczego? Chodzi o zmiany, które wejdą w życie od 1 stycznia 2026 rok

Zmiany przepisów, szczególnie te wprowadzane na gruncie prawa pracy i prawa podatkowego, pociągają często za sobą szereg konsekwencji, które nie od razu są łatwe do przewidzenia. Tak będzie również ze zmianami, które wejdą w życie od 1 stycznia 2026 roku.

Święta i dni wolne od pracy w 2026 roku. Oto kalendarz dni wolnych. Kiedy najlepiej zaplanować urlop?

Podczas gdy rok 2025 jest wyjątkowo korzystny dla pracowników, rok 2026 nie będzie już tak sprzyjający. W 2026 roku pracownicy będą mogli liczyć na mniej długich weekendów, a niektóre dni świąteczne wypadną w weekendy. Mimo to, wciąż istnieje możliwość strategicznego zaplanowania urlopu, by wykorzystać tylko kilka dni wolnego na zorganizowanie nawet dwutygodniowego odpoczynku.

Nietrzeźwi sędziowie za kierownicą. Minister Sprawiedliwości zapowiada zawieszenia i postępowania dyscyplinarne

W ostatnich tygodniach opinię publiczną poruszyły przypadki prowadzenia pojazdów przez sędziów pod wpływem alkoholu. Rzecznicy prasowi sądów w całej Polsce wydali wspólne oświadczenie, w którym jednoznacznie podkreślają, że takie zachowania są sprzeczne z godnością urzędu sędziego i nie mogą być tolerowane w demokratycznym państwie prawa. Minister Sprawiedliwości Waldemar Żurek zapowiada zawieszenia w czynnościach i postępowania dyscyplinarne dla takich sędziów

Nowoczesne strony kancelarii prawnych – jak projektować markę i doświadczenie

Podróż zwana stroną internetową kancelarii nie zaczyna się wraz z koncepcją wizualną, nie zaczyna się nawet z zakupem domeny. Punkt startowy to strategia kancelarii, w tym strategia marketingowa. Do czego ma służyć ta strona? Jaka ma być? Wizerunkowa, informacyjna, edukacyjna, sprzedażowa? A może mieszanka wszystkiego powyżej. Przygotowanie strony internetowej może zakończyć się porażką. Niejednokrotnie spotkałam się z sytuacją, że kancelarie były zmuszone do kosztownych i czasochłonnych przeróbek zaraz po utworzeniu strony. Dlaczego? Przeczytaj, jakich błędów unikać po Twojej stronie i czego wymagać od dostawców - grafików, deweloperów, twórców contentu, agencji reklamowych.

REKLAMA

Testament ustny

W Polsce najczęściej sporządzane są tzw. testamenty zwykłe, czyli testament własnoręczny bądź notarialny. Warto jednak wiedzieć, że polskie prawo przewiduje, że - w szczególnych okolicznościach- nasza ostatnia wola może zostać wyrażona w formie ustnej. Testament ustny to – obok podróżnego i wojskowego- jeden ze szczególnych/wyjątkowych rodzajów testamentów.

Automatyczne podpisy nie istnieją w państwie prawa. Ani u prezydenta, ani u premiera

Spór o odmowę powołania sędziów przez prezydenta odsłania prostą prawdę, której w debacie publicznej próbuje się nie zauważać: jeśli twierdzimy, że głowa państwa musi automatycznie zaakceptować każdy wniosek KRS, to konsekwentnie powinniśmy uznać, że premier ma obowiązek akceptować każdy wniosek swoich ministrów. A to prowadziłoby do wniosku, że państwo ma nie szefa rządu, lecz operatora pieczątek. Logika ustroju nie działa wybiórczo. Albo obowiązuje wszystkich, albo nikogo - pisze adwokat Grzegorz Prigan.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA