REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ukryte opłaty w cenie biletu lotniczego

Katarzyna Goździkowska

REKLAMA

REKLAMA

Na etapie rezerwacji podróży lotniczej pasażer powinien znać nie tylko ostateczną cenę biletu, ale powinien wiedzieć za co płaci. UOKIK alarmuje, że nie wszyscy przewoźnicy udostępniają pasażerom informację o należnościach, które zawierają się w cenie biletu.

Niektórzy przewoźnicy nie tylko stosują ukryte opłaty dodatkowe, ale nawet różne nazwy dla takich samych należności.

REKLAMA

REKLAMA

Opublikowano wyniki kontroli przewoźników i portów lotniczych, przeprowadzonej przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów we współpracy z Urzędem Lotnictwa Cywilnego.

Za co płacimy

Wynika z niej, że 41 % ceny biletu stanowią należności i podatki nakładane przez porty lotnicze oraz władze państwowe. Te nie są zwykle przedmiotem manipulacji. Informacje o ich wysokości, dostarczone przez linie lotnicze, pokrywały się z uzyskanymi od portów lotniczych oraz pochodzącymi z Listy Opłat Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA), a nieprawidłowości dotyczyły pojedynczych przypadków.

Gorzej jest z opłatami stanowiącymi przychód samych linii lotniczych – to one składają się w największym stopniu (59 %) na cenę podróży. Te najczęściej nie są rzetelnie opisywane, co wprowadza w błąd, gdyż sugeruje, iż dodatkowy koszt jest przykładowo przychodem lotniska, a nie przewoźnika.

REKLAMA

Oto za co każą nam płacić przewoźnicy:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • opłata paliwowa – niezależna od podstawowej taryfy lotniczej, swego rodzaju opłata „marketingowa”, która ma w opinii przewoźników pokazywać jak zmienia się cena biletu –  choćby w zależności od ceny ropy
  • opłata za dokonanie rezerwacji/usługę/wydanie biletu – według linii lotniczych pokrywa koszty konserwacji systemu rezerwacji biletów online oraz związanych z bieżącym kosztem obsługi;
  • ubezpieczeniowa – wprowadzona z powodu wysokich kosztów ubezpieczenia, które wzrosły po wydarzeniach z 11 września 2001 roku;
  • opłata za bezpieczeństwo – oprócz opłat za bezpieczeństwo nakładanych przez porty lotnicze niektóre linie lotnicze dodatkowo nakładają swoje własne.

Oznacza to, że pasażer dopłaca do biletu przeciętnie równowartość 30 euro, które stanowią ostatecznie dodatkowe źródło dochodu dla przewoźników lotniczych.

Pełna informacja pomoże dokonać wyboru

Nawet najbardziej wytrawny podróżnik bez pełnej informacji nie jest w stanie ocenić, czy usługa, za którą płaci nie jest przeszacowana, a opłaty są naliczone prawidłowo.

Od 1 listopada 2008 przepisy wspólnotowe nakazują przewoźnikom przejrzyście opisywać poszczególne elementy. Warto znać swoje prawo do informacji i domagać się rzetelnego wyliczenia kosztów. Pomoże to wybrać najlepsze oferty spośród szerokiej palety promocji.

Masz prawo wiedzieć za co płacisz, czyli jak uniknąć opłat dodatkowych

Autorzy raportu zwracają uwagę na wiele dodatkowych koszów, które nie są obowiązkowe, ale wyłudzane od niedoinformowanego pasażera.

Należą do nich wszystkie opcjonalne opłaty i dopłaty, których można uniknąć, a w których prześcigają się prawie wszyscy przewoźnicy.

  • opłaty bagażowe - za nadanie bagażu głównego (tzw. rejestrowanego) do luku bagażowego, czasem zwiększa koszty podróży o tyle, że lepiej odchudzić walizkę i spakować się do torby podręcznej. Niektóre linie uzależniają wysokość opłat od tego, czy opłaty dokona się w momencie rejestracji czy na lotnisku.
  • opłatę za odprawę lotniskową, czasem, gdy to możliwe najlepiej pojawić się na lotnisku z bagażem podręcznym i wydrukiem udostępnionej on-line karty pokładowej.
  • opłata za "komfort podróży"  - linie w trosce o komfort podróżujących oferują miejsca z dodatkową przestrzenią na nogi (np. w pierwszym rzędzie), przy oknie itp. - należy tylko pamiętać, że takie przywileje kosztują.
  • opłata za płatność kartą kredytową - przy czym niektórzy przewoźnicy pobierają opłatę manipulacyjną za każdego pasażera w rezerwacji osobno, niezależnie od tego, że sama płatność dokonywana jest jednorazowo.

Aby świadomie wybrać przewoźnika warto dokładnie przeczytać regulamin linii lotniczej - "Ogólne Warunki Przewozu", udostępniony w trakcie rezerwacji.

Wszystkie te opłaty muszą być podane w sposób wyraźny, przejrzysty i jednoznaczny już na początku procesu rezerwacji, a zgoda na ich uiszczenie ma być dobrowolną decyzją konsumenta.

Pełen raport UOKIK tutaj

Źródło: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta; Urząd Lotnictwa Cywilnego

Podstawa prawna: Rozporządzenie nr 1008/2008 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 września 2008 r. w sprawie wspólnych zasad wykonywania przewozów lotniczych na terenie Wspólnoty oraz Dyrektywa 2005/26/WE z dnia 11 maja 2005 r. w sprawie nieuczciwych praktyk handlowych stosowanych przez przedsiębiorstwa wobec konsumentów na rynku wspólnotowym.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Umowa UE-Mercosur: poprawki przyjęte przez Parlament Europejski. Unijne normy jakości i bezpieczeństwa (w tym dot. pestycydów i antybiotyków) dla towarów importowanych z Ameryki Południowej

W dniu 16 grudnia 2025 r. na sesji plenarnej Parlamentu Europejskiego w Strasburgu został przegłosowany i przyjęty projekt rozporządzenia, dotyczący klauzul bezpieczeństwa do umowy handlowej Unii Europejskiej z państwami Mercosur, w których uwzględnione są kluczowe poprawki postulowane przez Polskę i z determinacją zgłaszane przez europosła Krzysztofa Hetmana.

Ten mandat w kodeksie wykroczeń rośnie 10-krotnie z 500 zł do 5000 zł, a grzywna rośnie 6-krotnie - zamiast 5000 zł będzie 30000 zł. Prezydent już podpisał nowelizację, zmiany wejdą w życie nieodwołalnie

Prezydent RP podpisał 15 grudnia 2025 r. nowelizację Kodeksu wykroczeń oraz Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia. Nowe przepisy znacząco zaostrzają kary - grzywna wzrośnie nawet sześciokrotnie. Z katalogu sankcji zniknie też łagodna kara nagany. Natomiast mandat będzie można nałożyć w kwocie dziesięciokrotnie wyższej niż dotychczas.

Tykająca bomba w budżecie państwa zagrozi wypłatom np. 800 plus, 13 i 14 emerytury? Ekspert: prędzej, czy później eksploduje - dlatego trzeba coś zrobić z konstytucyjnym limitem zadłużenia

Polski budżet coraz mocniej odczuwa rekordowe wydatki na zbrojenia i programy socjalne. Dług publiczny w 2026 r. po raz pierwszy w historii III RP przekroczy 60% PKB. Jeśli ten kierunek nie ulegnie zmianie, rząd stanie przed dylematem: złamać Konstytucję czy obciąć wydatki o pół biliona złotych? A przy tak dużych cięciach wydatków nie są bezpieczne ani 800 plus, ani 13. i 14. emerytura - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

Tachografy w busach (DMC 2,5-3,5 tony) obowiązkowe od lipca 2026 r. Jest kilka wyjątków. Kara 12 tys. zł za brak nowoczesnego urządzenia G2V2

Za kilka miesięcy wchodzi w życie przełomowa zmiana dla sektora tzw. transportu lekkiego. Od 1 lipca 2026 roku busy o DMC 2,5-3,5 tony, które realizują międzynarodowy transport towarów, zostaną objęte obowiązkiem posiadania inteligentnych tachografów drugiej generacji (G2V2), a ich kierowców dotyczyć będą takie same przepisy w zakresie czasu pracy, jak kierowców ciężarówek. Celem jest poprawa bezpieczeństwa na drogach i zwiększenie konkurencyjności w branży. Eksperci podkreślają - by sprostać przepisom, potrzebne są nowe rozwiązania technologiczne, administracyjne i edukacyjne. Co czeka firmy, których floty bazują na busach?

REKLAMA

Podział majątku po rodzicach. Co musisz wiedzieć o podziale spadku po śmierci rodziców? Oto lista obowiązków, o których nie możesz zapomnieć

Po śmierci rodziców, sprawy spadkowe zazwyczaj wymagają formalnego uregulowania i podziału majątku między wszystkich prawnie uprawnionych. Bez znajomości procedur i praw, łatwo o konflikty rodzinne i nieporozumienia, dlatego kluczowe jest, aby od początku wiedzieć, jak postępować. Oto szczegóły.

Karta Dużej Rodziny 2026. Po zmianach więcej praw i przywilejów

Karta Dużej Rodziny to nie tylko zniżki w sklepach. Rodziny posiadające tan ważny dokument mogą przedstawić go również w urzędzie. Co daje karta w 2025 i 2026 roku? O jakich ważnych zmianach warto pamiętać?

Niepełnosprawni pokrzywdzeni przez NDSE. Boi się stopień umiarkowany. Boi się nawet znaczny

Paradoks ostatnich miesięcy. Osoby niepełnosprawne boją się NDSE. Zaskakuje, ale ten skrót nabrał złowrogiego znaczenia. Oznacza: "niezdolność do samodzielnej egzystencji". Obawy wynikają z tego, że system wspierania niepełnosprawności przesuwa się w kierunku przyznawania co cenniejszych świadczeń tylko tym niepełnosprawnym, którzy są niesamodzielni. Nie jest taką osobą niewidoma od urodzenia (bo ma sprawne ręce i nogi i może przy pomocy np. przewodnika pójść do sklepu i zrobić zakupy). Tak samo osoba niesłysząca (przez te ręce i nogi). Albo osoba z przerwanym rdzeniem kręgowym, ale siedząca na wózku aktywnym. Ma sprawne ręce (bez znaczenia, że nie ma sprawnych nóg). Te osoby nie otrzymają świadczeń opartych o kryterium niesamodzielności. Osoby niepełnosprawne widzą tu systemową dyskryminację. Boją się, że zostaną na "gołej" rencie i nędznym zasiłku pielęgnacyjnym 215,84 zł (brak podwyżki od 2019 r. do 2028 r.) I piszą listy do Infor.pl ze swoimi obserwacjami i obawami. Przykładowy list poniżej.

Nowa lista refundacyjna. Ministerstwo zdecydowało

Od 1 stycznia 2026 roku refundacją zostaną objęte 24 nowe terapie, w tym 9 onkologicznych i 8 przeznaczonych dla pacjentów z chorobami rzadkimi. Siedemnaście z nich trafi do programów lekowych, a siedem będzie dostępnych w refundacji aptecznej. „Nakłady na politykę lekową i refundację leków systematycznie wzrastają” – podkreśliła wiceminister zdrowia Katarzyna Kacperczyk, podsumowując zmiany w polityce lekowej na koniec roku.

REKLAMA

Właściciel zdejmuje i zabiera drzwi do wynajmowanego mieszkania, bo najemca nie płaci czynszu. Czy tak można legalnie pozbyć się nierzetelnego lokatora?

Wiadomo nie od dziś, że system eksmisyjny działa w Polsce źle. Nie są rzadkością: odległy termin wydania prawomocnego wyroku eksmisyjnego i długi czas przyznawania mieszkań socjalnych lub pomieszczeń tymczasowych. Dlatego wielu właścicieli mieszkań na wynajem w obliczu uciążliwego, niesolidnego najemcy popada w desperację. Czasem konflikty z lokatorami, którzy odmawiają wyprowadzki, mogą kończyć się dość nietypowo. Dwa miesiące temu, media społecznościowe obiegło zdjęcie mężczyzny, który deklarował, że w ramach pomocy swojej znajomej zabrał drzwi do mieszkania zasiedlonego przez zadłużoną lokatorkę. Takie niestandardowe rozwiązanie wzbudziło entuzjazm i rozbawienie dużej części internautów. Trzeba natomiast pamiętać, że jeśli lokator będzie odpowiednio zdeterminowany, to próby zabierania drzwi wejściowych lub podobnych działań, mogą skończyć się odpowiedzialnością karną. Wszystko za sprawą przepisów, które wprowadzono po doniesieniach o „czyścicielach kamienic”.

Przepisy nowej ustawy weszły w życie. To nie jest żadna rewolucja, choć niektórzy tak twierdzą. KEUZP jest już postrachem, choć jeszcze go nie ma

W ostatnim czasie niemal każdą zmianę przepisów określa się jako rewolucję. Zanim się przestraszymy, warto przyjrzeć się zakresowi wprowadzanych zmian i ocenić, jakie mogą być ich skutki. A te często okazują się znikome i niekoniecznie nas dotyczą.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA