REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pasażerowie niepełnosprawni w samolocie

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prawo otrzymania pomocy podczas podróży lotniczej mają wszyscy pasażerowie. Szczególnie dotyczy to osób niepełnosprawnych oraz o ograniczonej sprawności ruchowej. Tutaj sprawdzisz jakie przepisy obowiązująca terenie Unii Europejskiej.

Każdy pasażer, który ma ograniczoną sprawność ruchową, ze względu na wiek, uraz, czy upośledzenia może korzystać z przewozów lotniczych. Podczas podróży powinni mieć zapewnioną pomoc. Poniżej przedstawiony został krótki przewodnik dla pasażerów niepełnosprawnych w celu zapoznania z przysługującym im prawami.

REKLAMA

REKLAMA

Zanim wylecimy

Zanim pasażer zdecyduje się na odbycie podróży drogą powietrzną powinien najpierw zapoznać się zapoznać się z zasadami bezpieczeństwa linii lotniczych.
Lotniska, przewoźnicy lotniczy oraz biura podróży, w których wykupujemy wycieczkę maja obowiązek poinformować o ogólnych zasadach bezpieczeństwa w sposób jasny i zrozumiały. Dodatkowo należy sprawdzić czy ilość miejsc przeznaczonych dla osób niepełnosprawnych jest wystarczająca w samolocie. Kłopoty mogą się pojawić w przypadku mniejszych samolotów.

Zazwyczaj można spotkać się z regulacjami przewidującymi, że osoba nie będąca w stanie samodzielnie dokonać takich czynności jak,

REKLAMA

  • zapięcie pasów,
  • opuszczenia swojego miejsca czy
  • ewakuacja,

nie powinny podróżować samemu, lecz w towarzystwie osoby, która może pomóc. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pasażer może nie móc dokonać rezerwacji tylko, gdy zasady bezpieczeństwa nie pozwalają na przewóz osoby lub rozmiar samolotu albo jego drzwi sprawiają, że przyjęcie na pokład lub przewóz tej osoby jest fizycznie niemożliwe.

Jak rezerwować lot 

Rezerwacji można dokonać osobiście, telefonicznie lub za pośrednictwem internetu. Należy pamiętać o tym, że rezerwując bilet lotniczy należy poinformować o tym, że będzie potrzebna pomoc w trakcie podróży. Powinno to nastąpić nie później niż 48 godzin przed wylotem. Dla całkowitej pewności można poprosić o potwierdzenie przekazanych przez pasażera informacji. W przypadku, gdy pasażer może mieć kłopoty zdrowotne w związku z odbywana podróżą, powinien posiadać zaświadczenie lekarskie zezwalające na lot. Będzie ono potrzebne, jeżeli istnieje konieczność posiadania w bagażu podręcznym lekarstw, szczególnie płynnych, lub sprzętu medycznego.

Przed przybyciem na lotnisko warto sprawdzić jego plan, specjalne punkty świadczące pomoc osobom niepełnosprawnym, wyznaczone miejsca parkingowe.

Jak przetrwać odprawę

Podczas oprawy bagażowej należy potwierdzić swoje zgłoszenie potrzebnej pomocy. Jeśli korzystają Państwo ze stanowisk samodzielnej odprawy biletowo-bagażowej w porcie lotniczym, personel portu powinien być w stanie zapewnić odpowiednią pomoc w tym zakresie.

Pasażerowie korzystający z wózka inwalidzkiego zazwyczaj mogą z niego korzystać aż do momentu opuszczenia poczekalni przedodlotowej. Niekiedy jednak nie jest to możliwe i wtedy wózek inwalidzki będzie odprawiony, natomiast pozostanie do dyspozycji pasażera wózek udostępniony przez port lotniczy.

Możliwe jest przewożenie nie więcej niż dwóch urządzeń do poruszania się na jedną osobę niepełnosprawną lub osobę o ograniczonej sprawności ruchowej, w tym elektrycznych wózków inwalidzkich, pod warunkiem powiadomienia z 48 godzinnym wyprzedzeniem z zastrzeżeniem możliwych ograniczeń miejsca na pokładzie samolotu.

Co to jest kontrola bezpieczeństwa i czy jest konieczna

Kontroli bezpieczeństwa podlegają wszyscy pasażerowi wraz z niezbędnym sprzętem. Sposób jej przeprowadzenia powinien być dopasowany do rodzaju i stopnia niepełnosprawności pasażera. Czasami skorzystanie z bramki magnetycznej jest uniemożliwione, wówczas specjalnie wyszkolony personel lotniska dokona kontroli manualnej. Niezbędne może okazać się użycie ręcznego wykrywacza metali lub kontrola osobista. Sprzęt potrzebny do poruszania się również podlega kontroli bezpieczeństwa. Może być dokonany przy pomocy kontroli manualnej lub specjalnych urządzeń rentgenowskich.

Jak przemieszczać się po lotnisku 

Każdy pasażer powinien mieć zapewnioną pomoc w zakresie poruszania się na terenie portu lotniczego i dotarcia na pokład samolotu. Dodatkowe udogodnienia dla pasażerów niepełnosprawnych to m.in. odpowiednio przystosowane toalety, telefony oraz windy. W poczekalniach powinny znajdować się specjalnie oznakowane miejsca dla osób z ograniczoną sprawnością ruchową. Bardzo często znajdują się one blisko punktu informacyjnego, toalet i tablic informacyjnych. Te powinny być czytelne i zamieszczone w sposób łatwy do korzystania z nich.

Wejście do samolotu

W większości przypadków jako pierwsi na pokład wprowadzani są pasażerowie niepełnosprawni oraz osoby z ograniczoną możliwością poruszania się. Osoby, które nie mogą samodzielnie wchodzić po schodach mogą skorzystać ze specjalnie przystosowanych do tego wózków/krzeseł z szelkami zapewniającymi bezpieczeństwo (używanymi często przy mniejszych samolotach) lub specjalnych wind. Rodzaj sprzętu zależy głównie od zasobów danego lotniska. Personel samolotu musi również zapewnić pomoc pasażerom, którzy nie mogą sami dotrzeć do miejsca w samolocie. Udostępniane są wówczas wózki inwalidzkie.

W samolocie

Osoby poruszające się na wózku inwalidzkim mogą mieć utrudnione przemieszczanie się po pokładzie. Wynika to z tego, że sprzęt tego typu nie zawsze można przewozić w kabinie pasażerskiej. Zazwyczaj umieszczane są lukach przeznaczonych do transportu bagażu rejestrowanego. Jeżeli wózek wyposażony jest w baterie akumulatorowe, należy sprawdzić, czy są to tzw. „suche baterie”, które są dopuszczone do transportu bez dodatkowych ograniczeń. Dla służb wykonujących kontrole bezpieczeństwa może być użyteczne umieszczenie na wózku informacji w jaki sposób działa oraz z jakich baterii korzysta urządzenie. 

Przewoźnik lotniczy jest zobowiązany do podjęcia wszelkich należytych starań w celu rozdysponowania miejsc siedzących tak, aby sprostać potrzebom osób niepełnosprawnych lub o ograniczonej sprawności ruchowej zgodnie z prośbą i z zastrzeżeniem zachowania wymogów bezpieczeństwa oraz dostępności. Jeżeli pasażerowi pomaga osoba towarzysząca, przewoźnik lotniczy zobowiązany jest do podjęcia wszelkich starań, by zapewnić takiej osobie miejsce obok. 

Informacja na pokładzie

Nowsze samoloty są lepiej przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Występują w nich takie udogodnienia jak np. specjalne oznakowanie, oświetlenie oraz specjalne wyposażenie. Niektóre szerokokadłubowe samoloty posiadają również toalety specjalnie przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Przewoźnicy lotniczy zobowiązani są również do przekazywania istotnych informacji o locie wszystkim pasażerom. Jeżeli pasażer potrzebuje osobistego przekazania informacji w odpowiedniej dla siebie formie, należy pamiętać o przekazaniu takiej informacji załodze. 

Miejsce 

Jeśli przydzielane jest pasażerowi miejsce przed lotem, przewoźnik lotniczy powinien zapewnić możliwość zarezerwowania najbardziej dogodnego miejsca. Jeżeli miejsca są przydzielane w momencie odprawy biletowo-bagażowej, personel powinien zaproponować najdogodniejsze miejsce, które pozwoli na swobodne przemieszczanie się, będzie posiadało ruchomy podłokietnik lub większą przestrzeń na nogi. 

Jeżeli występują trudności w poruszaniu się, ze względów bezpieczeństwa nie będzie możliwe siedzenie w miejscach, gdzie potencjalnie utrudniony byłby dostęp do sprzętu ratunkowego lub mogłaby być zakłócona sprawność ewakuacji pasażerów. Obejmuje to przede wszystkim miejsca przy drzwiach ewakuacyjnych, które często posiadają większą przestrzeń na nogi. Czasami może się zdarzyć, że pasażerowie niepełnosprawni lub osoby o ograniczonej sprawności ruchowej będą potrzebowały więcej niż jednego miejsca w samolocie. W takich przypadkach przewoźnicy lotniczy zazwyczaj będą pobierali dodatkową opłatę, jednakże mogą zaproponować specjalne zniżki.

Co z psami przewodnikami

Przewóz psów przewodników jest dozwolony w kabinie samolotu bez dodatkowych opłat. Warto zauważyć, że ograniczenia stosowane zazwyczaj przez przewoźników odnośnie formy transportu zwierząt (przewóz w klatkach) nie dotyczą psów przewodników. Psy przewodnicy o większych rozmiarach mogą podróżować siedząc na podłodze, podczas gdy mniejsze mogą znajdować się na kolanach swoich właścicieli. 

Koniec lotu i opuszczenie samolotu

Jeżeli pasażer potrzebuje pomocy podczas zejścia z pokładu, zazwyczaj ostatni będzie opuszczał kabinę pasażerską. Podyktowane jest to faktem, że poruszanie się oraz świadczenie pomocy w pustej kabinie jest znacznie łatwiejsze. Jeżeli istnieje konieczność opuszczenia pokładu szybciej, np. z uwagi na konieczność stawienia się o czasie na kolejny lot, zalecane jest wcześniejsze poinformowanie o tym przewoźnika. 

Gdy tylko jest to możliwe, sprzęt służący do poruszania się powinien być dostępny zaraz po wylądowaniu. Jeżeli nieszczęśliwie uległ on zniszczeniu lub zagubieniu, zarządzający portem lotniczym jest prawnie zobowiązany do dostarczenia tymczasowego sprzętu zastępczego, przy czym nie musi być on identyczny. 

Personel portu lotniczego jest zobowiązany do udzielenia pasażerowi pomocy w przemieszczeniu się z samolotu do hali bagażowej i odbiorze bagażu wraz z dopełnieniem procedur związanych z przylotem (np. imigracyjnej, celnej) oraz pomocy w uzyskaniu lotów połączeniowych jeżeli Państwa podróż tego wymaga. Port lotniczy zobowiązany jest również do pomocy w dostaniu się do wyznaczonych punktów, gdzie będą mogli Państwo skorzystać z innych środków transportu, np. taksówek lub autobusów. 

Źródło: Urząd Lotnictwa Cywilnego

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mieszkasz obok orlika, boiska, siłowni plenerowej, kortu, bieżni, lodowiska, skateparku, rolkowisk i pumptracków – nie możesz narzekać na hałas [Prezydent podpisał USTAWĘ]

Ustawa z dnia 12 września 2025 r. o zmianie ustawy o sporcie – podpisana przez Prezydenta RP w dniu 29 października 2025 r. dotyczy przeciwdziałania zjawisku ograniczania funkcjonowania, a nawet zamykania, ogólnodostępnych obiektów sportowych w związku ze skargami mieszkańców dotyczącymi hałasu, generowanego przez użytkowników tych obiektów. Można powiedzieć, że skarżący się mieszkańcy na hałas, np. przy orlikach - przegrali tą batalię.

Czy można zignorować system kaucyjny i dalej wyrzucać puszki, plastikowe i szklane butelki do odpadów segregowanych tak jak dotychczas? Czy grożą za to kary?

System kaucyjny na butelki i puszki jest szeroko komentowany. Pojawia się jednak pytanie, co zrobić w sytuacji, gdy ktoś nie może lub nie chce zbierać i zwracać opakowań. Czy w takim wypadku można je po prostu wyrzucać do dotychczasowych pojemników na odpady segregowane – szkło do zielonych, a plastik i puszki do żółtych?

Nadchodzi rewolucja w dostępie do broni: „Jesteśmy jednym z najbardziej rozbrojonych narodów w Europie”. Posłowie chcą wykonać pierwszy krok, by to zmienić

Szykuje się największa od lat zmiana w przepisach dotyczących dostępu do broni. Posłowie pracują nad nowelizacją ustawy o broni i amunicji z 21 maja 1999 r., która może znacząco ułatwić wielu obywatelom legalne posiadanie broni palnej. Nowe przepisy mogą otworzyć magazyny dla tysięcy Polaków.

Rząd już zdecydował - 5116,99 zł emerytury. Wzrost od 1 stycznia 2026 roku. Kto dostanie tyle pieniędzy?

Osoby, które w okresie swojej aktywności zawodowej wypracowały szczególne osiągnięcia, będą mogły po jej zakończeniu liczyć na emeryturę w wysokości odbiegającej od tej standardowej. Co trzeba zrobić i na co będzie można liczyć w zamian?

REKLAMA

500 plus dla par z co najmniej 50-letnim stażem małżeńskim. Już wszystko jasne, Senacka Komisja Petycji pojęła decyzję

Czy małżeństwa z co najmniej 50-letnim stażem małżeńskim otrzymają jednorazowe wsparcie finansowe od państwa? Jest petycja dotycząca tzw. „500 plus dla małżeństw” – nowego świadczenia, które miałoby docenić trwałość długoletnich związków. Senacka Komisja Petycji analizuje i podejmuje decyzję.

Niższy wiek emerytalny już od 2026 roku. Dla kobiet i mężczyzn. Senat już przegłosował, ale nie dla wszystkich grup zawodowych

Czy kolejna grupa zawodowa uzyska szczególne uprawnienia emerytalne? Toczą się prace na przepisami, które miałyby umożliwić niektórym osobom wcześniejsze zakończenie aktywności zawodowej. Nie każdego będzie obowiązywała granica 60 i 65 lat.

Pieniądze z subkonta ZUS i OFE po zmarłym mogą trafić do rodziny. ZUS wyjaśnia na jakich zasadach i co muszą zrobić spadkobiercy

W razie rozwodu, unieważnienia małżeństwa lub śmierci osoby, dla której ZUS prowadzi subkonto, zgromadzone środki mogą zostać podzielone i wypłacone uprawnionym. Jeśli zmarły ukończył 65 lat i miał już przyznaną tzw. emeryturę docelową, pieniądze co do zasady nie podlegają dziedziczeniu. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy od wypłaty pierwszej emerytury docelowej minęło mniej niż trzy lata. Wtedy możliwa jest tzw. wypłata gwarantowana.

Nareszcie koniec tej opłaty - rząd podaje konkrety

Wreszcie został ogłoszony projekt ustawy, która definitywnie zniesie obowiązek tej przykrej opłaty obciążającej budżet niemal każdego gospodarstwa domowego, ale także przedsiębiorców korzystających z radia lub telewizora. Chodzi bowiem o zniesienie opłaty za abonament radiowotelewizyjny. Rząd, a konkretnie Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, wreszcie ogłosiła konkrety.

REKLAMA

Skomplikowane. Najpierw otrzymuje się świadczenie pielęgnacyjne. Potem oddaje. Można uprościć, ale traci się do 847 zł miesięcznie

W okresie przyznawania świadczenia wspierającego (kiedy nie wiadomo, czy osoba niepełnosprawna otrzyma odpowiednio dużo punktów poziomu potrzeby wsparcia), opiekun otrzymuje świadczenie pielęgnacyjne. Potem musi je oddać wstecznie, a za ten sam okres osoba niepełnosprawna ma świadczenie wspierające. Rząd podpowiada (za przepisami), że rodzina osoby niepełnosprawnej może wybrać świadczenie pielęgnacyjne rezygnując ze wspierającego. Tyle, że to się nie opłaca bo świadczenie pielęgnacyjne jest niższe od wspierającego (w jego maksymalnej wysokości).

Nie jest źle. Świadczenie pielęgnacyjne z podwyżką o 99 zł. Tragedia w zasiłku pielęgnacyjnym 215,84 zł

Jak wygląda ranking świadczeń w 2026 r.? Zasiłek pielęgnacyjny nie będzie miał podwyżki (aż do początku 2028 r.). Jak rząd tłumaczy, dlatego, że 1 mln osób z zasiłkiem pielęgnacyjnym (większa część ze stopniem umiarkowanym niepełnosprawności) może się starać o świadczenie wspierające, które otrzymywało na koniec marca 2025 r. około 120 000 osób niepełnosprawnych (większa część beneficjentów ma stopień znaczny niepełnosprawności). Zupełnie inna sytuacja w 2026 r. (i kolejnych latach jest w świadczeniu pielęgnacyjnym (zarówno "starym" jak i "nowym"). W 2026 r. świadczenie to będzie podwyższone o 99 zł. To 3% podwyżka na 2026 r. Nie tak duża jak w latach minionych, kiedy mieliśmy galopująca inflację. Ale porównując z 0% podwyżki dla zasiłku pielęgnacyjnego, nie wygląda to źle. Opiekunowie osób niepełnosprawnych otrzymają w 2026 r. 3386 zł.

REKLAMA