REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pasażerowie niepełnosprawni w samolocie

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prawo otrzymania pomocy podczas podróży lotniczej mają wszyscy pasażerowie. Szczególnie dotyczy to osób niepełnosprawnych oraz o ograniczonej sprawności ruchowej. Tutaj sprawdzisz jakie przepisy obowiązująca terenie Unii Europejskiej.

Każdy pasażer, który ma ograniczoną sprawność ruchową, ze względu na wiek, uraz, czy upośledzenia może korzystać z przewozów lotniczych. Podczas podróży powinni mieć zapewnioną pomoc. Poniżej przedstawiony został krótki przewodnik dla pasażerów niepełnosprawnych w celu zapoznania z przysługującym im prawami.

REKLAMA

Zanim wylecimy

Zanim pasażer zdecyduje się na odbycie podróży drogą powietrzną powinien najpierw zapoznać się zapoznać się z zasadami bezpieczeństwa linii lotniczych.
Lotniska, przewoźnicy lotniczy oraz biura podróży, w których wykupujemy wycieczkę maja obowiązek poinformować o ogólnych zasadach bezpieczeństwa w sposób jasny i zrozumiały. Dodatkowo należy sprawdzić czy ilość miejsc przeznaczonych dla osób niepełnosprawnych jest wystarczająca w samolocie. Kłopoty mogą się pojawić w przypadku mniejszych samolotów.

Zazwyczaj można spotkać się z regulacjami przewidującymi, że osoba nie będąca w stanie samodzielnie dokonać takich czynności jak,

  • zapięcie pasów,
  • opuszczenia swojego miejsca czy
  • ewakuacja,

nie powinny podróżować samemu, lecz w towarzystwie osoby, która może pomóc. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pasażer może nie móc dokonać rezerwacji tylko, gdy zasady bezpieczeństwa nie pozwalają na przewóz osoby lub rozmiar samolotu albo jego drzwi sprawiają, że przyjęcie na pokład lub przewóz tej osoby jest fizycznie niemożliwe.

Jak rezerwować lot 

Rezerwacji można dokonać osobiście, telefonicznie lub za pośrednictwem internetu. Należy pamiętać o tym, że rezerwując bilet lotniczy należy poinformować o tym, że będzie potrzebna pomoc w trakcie podróży. Powinno to nastąpić nie później niż 48 godzin przed wylotem. Dla całkowitej pewności można poprosić o potwierdzenie przekazanych przez pasażera informacji. W przypadku, gdy pasażer może mieć kłopoty zdrowotne w związku z odbywana podróżą, powinien posiadać zaświadczenie lekarskie zezwalające na lot. Będzie ono potrzebne, jeżeli istnieje konieczność posiadania w bagażu podręcznym lekarstw, szczególnie płynnych, lub sprzętu medycznego.

Przed przybyciem na lotnisko warto sprawdzić jego plan, specjalne punkty świadczące pomoc osobom niepełnosprawnym, wyznaczone miejsca parkingowe.

Jak przetrwać odprawę

REKLAMA

Podczas oprawy bagażowej należy potwierdzić swoje zgłoszenie potrzebnej pomocy. Jeśli korzystają Państwo ze stanowisk samodzielnej odprawy biletowo-bagażowej w porcie lotniczym, personel portu powinien być w stanie zapewnić odpowiednią pomoc w tym zakresie.

Pasażerowie korzystający z wózka inwalidzkiego zazwyczaj mogą z niego korzystać aż do momentu opuszczenia poczekalni przedodlotowej. Niekiedy jednak nie jest to możliwe i wtedy wózek inwalidzki będzie odprawiony, natomiast pozostanie do dyspozycji pasażera wózek udostępniony przez port lotniczy.

Możliwe jest przewożenie nie więcej niż dwóch urządzeń do poruszania się na jedną osobę niepełnosprawną lub osobę o ograniczonej sprawności ruchowej, w tym elektrycznych wózków inwalidzkich, pod warunkiem powiadomienia z 48 godzinnym wyprzedzeniem z zastrzeżeniem możliwych ograniczeń miejsca na pokładzie samolotu.

Co to jest kontrola bezpieczeństwa i czy jest konieczna

Kontroli bezpieczeństwa podlegają wszyscy pasażerowi wraz z niezbędnym sprzętem. Sposób jej przeprowadzenia powinien być dopasowany do rodzaju i stopnia niepełnosprawności pasażera. Czasami skorzystanie z bramki magnetycznej jest uniemożliwione, wówczas specjalnie wyszkolony personel lotniska dokona kontroli manualnej. Niezbędne może okazać się użycie ręcznego wykrywacza metali lub kontrola osobista. Sprzęt potrzebny do poruszania się również podlega kontroli bezpieczeństwa. Może być dokonany przy pomocy kontroli manualnej lub specjalnych urządzeń rentgenowskich.

Jak przemieszczać się po lotnisku 

Każdy pasażer powinien mieć zapewnioną pomoc w zakresie poruszania się na terenie portu lotniczego i dotarcia na pokład samolotu. Dodatkowe udogodnienia dla pasażerów niepełnosprawnych to m.in. odpowiednio przystosowane toalety, telefony oraz windy. W poczekalniach powinny znajdować się specjalnie oznakowane miejsca dla osób z ograniczoną sprawnością ruchową. Bardzo często znajdują się one blisko punktu informacyjnego, toalet i tablic informacyjnych. Te powinny być czytelne i zamieszczone w sposób łatwy do korzystania z nich.

Wejście do samolotu

W większości przypadków jako pierwsi na pokład wprowadzani są pasażerowie niepełnosprawni oraz osoby z ograniczoną możliwością poruszania się. Osoby, które nie mogą samodzielnie wchodzić po schodach mogą skorzystać ze specjalnie przystosowanych do tego wózków/krzeseł z szelkami zapewniającymi bezpieczeństwo (używanymi często przy mniejszych samolotach) lub specjalnych wind. Rodzaj sprzętu zależy głównie od zasobów danego lotniska. Personel samolotu musi również zapewnić pomoc pasażerom, którzy nie mogą sami dotrzeć do miejsca w samolocie. Udostępniane są wówczas wózki inwalidzkie.

W samolocie

REKLAMA

Osoby poruszające się na wózku inwalidzkim mogą mieć utrudnione przemieszczanie się po pokładzie. Wynika to z tego, że sprzęt tego typu nie zawsze można przewozić w kabinie pasażerskiej. Zazwyczaj umieszczane są lukach przeznaczonych do transportu bagażu rejestrowanego. Jeżeli wózek wyposażony jest w baterie akumulatorowe, należy sprawdzić, czy są to tzw. „suche baterie”, które są dopuszczone do transportu bez dodatkowych ograniczeń. Dla służb wykonujących kontrole bezpieczeństwa może być użyteczne umieszczenie na wózku informacji w jaki sposób działa oraz z jakich baterii korzysta urządzenie. 

Przewoźnik lotniczy jest zobowiązany do podjęcia wszelkich należytych starań w celu rozdysponowania miejsc siedzących tak, aby sprostać potrzebom osób niepełnosprawnych lub o ograniczonej sprawności ruchowej zgodnie z prośbą i z zastrzeżeniem zachowania wymogów bezpieczeństwa oraz dostępności. Jeżeli pasażerowi pomaga osoba towarzysząca, przewoźnik lotniczy zobowiązany jest do podjęcia wszelkich starań, by zapewnić takiej osobie miejsce obok. 

Informacja na pokładzie

Nowsze samoloty są lepiej przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Występują w nich takie udogodnienia jak np. specjalne oznakowanie, oświetlenie oraz specjalne wyposażenie. Niektóre szerokokadłubowe samoloty posiadają również toalety specjalnie przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Przewoźnicy lotniczy zobowiązani są również do przekazywania istotnych informacji o locie wszystkim pasażerom. Jeżeli pasażer potrzebuje osobistego przekazania informacji w odpowiedniej dla siebie formie, należy pamiętać o przekazaniu takiej informacji załodze. 

Miejsce 

Jeśli przydzielane jest pasażerowi miejsce przed lotem, przewoźnik lotniczy powinien zapewnić możliwość zarezerwowania najbardziej dogodnego miejsca. Jeżeli miejsca są przydzielane w momencie odprawy biletowo-bagażowej, personel powinien zaproponować najdogodniejsze miejsce, które pozwoli na swobodne przemieszczanie się, będzie posiadało ruchomy podłokietnik lub większą przestrzeń na nogi. 

Jeżeli występują trudności w poruszaniu się, ze względów bezpieczeństwa nie będzie możliwe siedzenie w miejscach, gdzie potencjalnie utrudniony byłby dostęp do sprzętu ratunkowego lub mogłaby być zakłócona sprawność ewakuacji pasażerów. Obejmuje to przede wszystkim miejsca przy drzwiach ewakuacyjnych, które często posiadają większą przestrzeń na nogi. Czasami może się zdarzyć, że pasażerowie niepełnosprawni lub osoby o ograniczonej sprawności ruchowej będą potrzebowały więcej niż jednego miejsca w samolocie. W takich przypadkach przewoźnicy lotniczy zazwyczaj będą pobierali dodatkową opłatę, jednakże mogą zaproponować specjalne zniżki.

Co z psami przewodnikami

Przewóz psów przewodników jest dozwolony w kabinie samolotu bez dodatkowych opłat. Warto zauważyć, że ograniczenia stosowane zazwyczaj przez przewoźników odnośnie formy transportu zwierząt (przewóz w klatkach) nie dotyczą psów przewodników. Psy przewodnicy o większych rozmiarach mogą podróżować siedząc na podłodze, podczas gdy mniejsze mogą znajdować się na kolanach swoich właścicieli. 

Koniec lotu i opuszczenie samolotu

Jeżeli pasażer potrzebuje pomocy podczas zejścia z pokładu, zazwyczaj ostatni będzie opuszczał kabinę pasażerską. Podyktowane jest to faktem, że poruszanie się oraz świadczenie pomocy w pustej kabinie jest znacznie łatwiejsze. Jeżeli istnieje konieczność opuszczenia pokładu szybciej, np. z uwagi na konieczność stawienia się o czasie na kolejny lot, zalecane jest wcześniejsze poinformowanie o tym przewoźnika. 

Gdy tylko jest to możliwe, sprzęt służący do poruszania się powinien być dostępny zaraz po wylądowaniu. Jeżeli nieszczęśliwie uległ on zniszczeniu lub zagubieniu, zarządzający portem lotniczym jest prawnie zobowiązany do dostarczenia tymczasowego sprzętu zastępczego, przy czym nie musi być on identyczny. 

Personel portu lotniczego jest zobowiązany do udzielenia pasażerowi pomocy w przemieszczeniu się z samolotu do hali bagażowej i odbiorze bagażu wraz z dopełnieniem procedur związanych z przylotem (np. imigracyjnej, celnej) oraz pomocy w uzyskaniu lotów połączeniowych jeżeli Państwa podróż tego wymaga. Port lotniczy zobowiązany jest również do pomocy w dostaniu się do wyznaczonych punktów, gdzie będą mogli Państwo skorzystać z innych środków transportu, np. taksówek lub autobusów. 

Źródło: Urząd Lotnictwa Cywilnego

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od 10 września 2025 r. zmiany w OC po zakupie auta. Kara za błąd nawet 9330 zł

Od 10 września 2025 r. zmieniają się przepisy dotyczące OC po zakupie auta. Nabywca używanego pojazdu będzie mógł wskazać konkretną datę zakończenia polisy poprzedniego właściciela, ale tylko pod warunkiem zachowania ciągłości ubezpieczenia. Brak choćby jednego dnia ochrony oznacza wysoką karę pieniężną. To nie wszystko, nowe zasady obejmą też rolników i ubezpieczenia budynków. Sprawdź, co musisz zrobić, żeby nie płacić.

Wielka reforma Centrów Usług Społecznych: Nowe prawo zmieni dostępność i jakość wsparcia w gminach – co planuje Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej?

Centra Usług Społecznych mają przejść długo wyczekiwaną reformę. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało projekt ustawy, który zmienia zasady ich funkcjonowania. Nowe przepisy mają zwiększyć dostępność i jakość usług, ułatwić gminom tworzenie CUS i dopasować wsparcie do realnych potrzeb mieszkańców. Co konkretnie się zmieni i dlaczego ta reforma jest tak istotna?

Choroby zakaźne i aktualna sytuacja epidemiologiczna w Polsce [RAPORT]

W odpowiedzi na rosnącą potrzebę dostępu do rzetelnych informacji o stanie zdrowia publicznego, Centrum e-Zdrowia – we współpracy z Ministerstwem Zdrowia oraz Głównym Inspektoratem Sanitarnym – opracowało nowoczesny, interaktywny raport poświęcony chorobom zakaźnym. To innowacyjne źródło danych, dostępne zarówno w języku polskim, jak i angielskim. Raport stanowi aktualny przegląd sytuacji epidemiologicznej w Polsce.

Asystencja osobista coraz bliżej. Kto dostanie darmowego asystenta i na jak długo?

Projekt ustawy o asystencji osobistej nabiera tempa i zbliża się do finalnych prac legislacyjnych. Rząd planuje objąć bezpłatnym wsparciem osoby z niepełnosprawnościami w wieku od 13 do 65 lat, zapewniając im pomoc asystenta finansowaną z budżetu państwa. Jeżeli ustawa zostanie uchwalona, część beneficjentów będzie mogła liczyć nawet na 240 godzin indywidualnej pomocy miesięcznie, w domu, pracy i w codziennym życiu.

REKLAMA

Za co rowerzysta może dostać mandat? ABC jazdy rowerem poza jezdnią: chodniki, ciągi pieszo-rowerowe, ścieżki rowerowe, pasy, użycie dzwonka, parkowanie

Jakie są aktualne zasady jazdy rowerem poza jezdnią (chodniki, droga dla pieszych i rowerów, ścieżki i pasy rowerowe) i pieszo ścieżką rowerową przedstawia radca prawny Mirosław Siwiński. Autor wyjaśnia m.in. za co rowerzysta może otrzymać mandat, czy może używać dzwonka jadąc chodnikiem i z jaką prędkością może się poruszać.

Trzeba będzie mieć certyfikat cyberbezpieczeństwa żeby wykazać cyberodporność. Nowe przepisy od 28 sierpnia 2025 r.

Kilka dni temu w życie weszły nowe, ważne przepisy dotyczące certyfikacji cyberbezpieczeństwa. Nowe przepisy pozwolą na wydawanie europejskich i krajowych certyfikatów bezpieczeństwa dla produktów, usług, systemów i procesów związanych z technologiami informacyjno-komunikacyjnymi (ICT). Będzie to potwierdzenie, że dany produkt, usługa lub proces spełnia określone standardy ochrony danych i odporności na cyberataki. Jest to też ważny dokument w przetargach publicznych.

Wynagrodzenia zasadnicze w szkole (jesień 2025 r.): nauczyciel, woźna, konserwator, informatyk, księgowa

Woźna w szkole otrzymuje przeciętnie wynagrodzenie zasadnicze w kwocie 4680-4700 zł brutto, konserwator szkolny i kucharz dostaje średnio 4740-4800 zł brutto miesięcznej pensji. Niewiele wyższe jest przeciętne wynagrodzenie zasadnicze nauczyciela początkującego z tytułem zawodowym magistra i z przygotowaniem pedagogicznym - wynosi 5153 zł zł brutto - sprawdziła Polska Agencja Prasowa.

Podwyżki w komisjach lekarskich 2025 – nowe rozporządzenie MON zwiększy wynagrodzenia nawet do 1200 zł dziennie

Rząd szykuje ważne zmiany w wynagrodzeniach członków komisji lekarskich powoływanych do kwalifikacji wojskowej. Nowy projekt rozporządzenia MON przewiduje znaczące podwyżki dziennych stawek dla lekarzy, psychologów, pielęgniarek, ratowników medycznych oraz sekretarzy. Celem jest ułatwienie kompletowania składów komisji, które w ostatnich latach borykały się z problemem braku chętnych specjalistów. Wynagrodzenie lekarza w komisji lekarskiej może wzrosnąć nawet do 950 zł dziennie, a przewodniczącego – do 1200 zł.

REKLAMA

Rodzice nie unikną kłopotliwego obowiązku, ale do szkoły nie wejdzie też osoba skazana za poważne przestępstwa – 3x „nie” Prezydenta wobec nowelizacji ustawy lex Kamilek

W dniu 29 sierpnia 2025 r. Prezydent Karol Nawrocki odmówił podpisania nowelizacji ustawy lex Kamilek, która miałaby wyjaśnić niektóre wątpliwości interpretacyjne związane ze stosowaniem ustawy, jak również m.in. uprawnić pracowników zakwaterowania zbiorowego (czyli np. hoteli) do weryfikacji osób, które przebywają w takich obiektach z dziećmi. Jednocześnie jednak zakładała ona złagodzenie wymogów weryfikacji osób dopuszczonych do kontaktu z dziećmi (w tym m.in. rodziców pomagających w przedszkolu, szkole czy podczas wycieczek), co Prezydent ocenił jako – osłabienie gwarancji bezpieczeństwa małoletnich.

Jak uniknąć niechcianego spadku – poradnik na 2025 r.

Niechciany spadek kojarzy się przede wszystkim z dziedziczeniem długów i innych kłopotliwych zobowiązań. W polskim prawie spadkobierca dziedziczy zarówno prawa, jak i obowiązki majątkowe. Obejmują one m.in. kredyty, zaległe alimenty i inne długi. Aby uniknąć przejęcia cudzych zobowiązań, trzeba w odpowiednim terminie podjąć świadomą decyzję. Poniżej przedstawiamy najważniejsze sposoby uniknięcia niechcianego spadku w świetle aktualnych przepisów obowiązujących w 2025 r.

REKLAMA