REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
odkryte.pl
odkryte.pl
odkryte.pl

REKLAMA

REKLAMA

Planując wyjazd wakacyjny nie zawsze się zastanawiamy nad formalnościami. Najważniejsze to znaleźć atrakcyjną wycieczkę w dobrej cenie. Warto jednak zastanowić się, czego trzeba wymagać podpisując umowę z biurem podróży i jakie ciążą na nim obowiązki.

Co powinna zawierać umowa?

REKLAMA

REKLAMA

Umowa, którą podpisuje się w biurze turystycznym fachowo nazywana jest umową o świadczenie usług turystycznych. Organizator wycieczki ma obowiązek zawrzeć w niej informację o miejscu pobytu, programie wycieczki, posiłkach, zakwaterowaniu, środkach transportu. Co ważne cena wycieczki musi być znana klientowi już przy podpisywaniu umowy, nawet jeśli termin wyjazdu jest daleki. Cena wycieczki nie może być w zasadzie zmieniona. Jest to możliwe w wyjątkowych wypadkach, tylko jeżeli takie zastrzeżenie zawierała umowa. Przyczyną podwyższenie ceny wycieczki może być wzrost kosztów transportu, zmiana kursu walut. Cena nie może być zmieniona w okresie 20 przed wyjazdem, pomimo zaistnienia szczególnych okoliczności.

Dodatkowo obowiązkiem biura podróży jest podanie klientowi informacji o ewentualnych zagrożeniach życia lub zdrowia związanych z miejscem, do którego się wybiera lub charakterem wycieczki. Klient powinien mieć świadomość, co dokładnie może go spotkać podczas urlopu oraz jak się do tego przygotować.

Zobacz równie serwis: Reklamacje

REKLAMA

W czasie wyjazdu mogą wydarzyć się nieprzewidziane wcześniej zdarzenia. Może się zdarzyć, że przewidziane w programie wyjazdu wycieczki nie mogą się odbyć. Organizator ma wtedy obowiązek wykonać tzw. „świadczenie zastępcze”. Powinno być ono co najmniej tej samej jakości, co to zawarte w umowie. Jeżeli jego jakoś jest niższa klient może żądać obniżenia ceny wycieczki. Ponadto, jeżeli spełnienie świadczenia zastępczego nie było możliwe albo klient z uzasadnionych powodów nie wyraża na nie zgody, może odstąpić od umowy bez ponoszenia kosztów. W takim przypadku organizator musi zapewnić klientowi transport do miejsca rozpoczęcia wycieczki lub innego uzgodnionego. Z tego uprawnienia można skorzystać, na przykład gdy po przybyciu do miejsca wypoczynku klient został zakwaterowany w innej miejscowości, w hotelu o niższym standardzie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oferty „last minute” i „first minute”

Warto pamiętać, że oferty „last minute” i „first minute” choć są tańsze nadal pozostają pełnowartościowymi ofertami turystycznymi. Umowy dotyczące tych ofert to zwykłe o umowy o świadczenie usług turystycznych, stąd powinny zawierać wszystkie ich elementy. Klient jest chroniony na takich samych zasadach jak przy zwykłych ofertach. Zdarza się jednak, że w treści umowy biura zastrzegają, że nie można reklamować niezgodności świadczeń z oferta, czy że nie przysługuje reklamacja przy zakupie wycieczki po cenie promocyjnej. Taki klauzule należy uznać za niedozwolone. Jeżeli biuro odmówi rozpatrzenia lub przyjęcia reklamacji klient może dochodzić swoich roszczeń na drodze sądowej. 

Zobacz również serwis: Konsument - turystyka

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Czy pracodawca musi zapłacić pracownikowi za udział w szkoleniu po godzinach pracy albo w dniu wolnym? Zasady są proste

Czy pracownik ma obowiązek uczestniczyć w szkoleniu po godzinach pracy? W praktyce na tym tle powstaje wiele sporów. Gdzie kończy się prawo pracodawcy do ingerowania w czas wolny pracownika? Zasady są proste.

Jakie dokumenty należy przechowywać w części B akt osobowych pracownika?

Akta osobowe pracowników składają się aż z 5 części. I choć mogłoby się wydawać, że przyporządkowanie do nich odpowiednich dokumentów nie jest trudnym zadaniem, to w praktyce sprawia to trudności. Co należy przechowywać w najobszerniejszej części akt, części B?

Pracodawca nie zawsze musi płacić, aby wywiązać się z ciążących na nim obowiązków. Co wynika z przepisów?

Aby wywiązać się z obowiązków narzuconych przez ustawę, pracodawca nie zawsze musi ponieść koszty finansowe. Jakie inne rozwiązania mogą zostać zastosowane w przypadku podnoszenia przez pracownika kwalifikacji?

Gdy pracodawca płaci, może wymagać. W jakich przypadkach pracownik będzie zobowiązany zwrócić mu poniesione koszty?

Pracodawcy powinni wspierać podnoszenie przez pracowników kwalifikacji zawodowych. Jednak gdy to robią, mają prawo wymagać od pracowników określonych zachowań i liczyć docelowo na osiągnięcie korzyści.

REKLAMA

Nawet 21 dni dodatkowego płatnego urlopu dla pracowników, którzy podnoszą swoje kwalifikacje. Jak się ubiegać?

Podnoszenie kwalifikacji zawodowych to inwestycja w przyszłość. Jednak leży to nie tylko w interesie pracownika, ale również pracodawcy. To dlatego przepisy przewidują, że osobom, które się na to zdecydują, przysługują szczególne uprawnienia.

Nie każdy dokument, który pracownik przekaże w związku z rekrutacją, można przechowywać w aktach osobowych. Jakie są zasady?

Prowadzenie akt osobowych pracownika musi przebiegać zgodnie ze ściśle określonymi w przepisach zasadami. Nie można przechowywać w nich żadnych dokumentów, do których ustawodawca nie dał pracodawcy uprawnienia. Co to znaczy?

Pracodawca może zdecydować w jakiej formie będzie prowadził akta osobowe. Jednak tych zasad musi przestrzegać zawsze

Niezależnie od tego, czy akta osobowe pracowników są prowadzone w formie papierowej, czy elektronicznej, pracodawcy muszą przestrzegać zasad określonych w przepisach. Co to oznacza w praktyce? Stosując kilka prostych reguł, można ustrzec się przed problemami.

Niechciany spadek może zablokować konto. Żeby uniknąć problemów, trzeba działać. Ale co konkretnie trzeba zrobić?

Spadek nie zawsze cieszy. Szczególnie gdy trafia do spadkobiercy koniecznego, który nie może odmówić jego przyjęcia. Czy w takiej sytuacji można bronić się przed nadmiernymi konsekwencjami i ograniczyć odpowiedzialność odszkodowawczą?

REKLAMA

Ta branża przeżyje prawdziwy boom w 2026 roku

Producenci kasków rowerowych zacierają ręce. Prezydent RP Karol Nawrocki podpisał 27 listopada 2025 roku nowelizację ustawy Prawo o ruchu drogowym, która wprowadza obowiązek noszenia kasków przez dzieci do 16. roku życia podczas jazdy na rowerze, hulajnodze elektrycznej i innych urządzeniach transportu osobistego. Co to oznacza dla rodziców, branży i bezpieczeństwa najmłodszych?

Świąteczne zakupy przy pomocy sztucznej inteligencji. Jak kupujemy prezenty w 2025 roku?

Grudzień kojarzy się jednoznacznie z zakupową gorączką. Nie wszyscy jednak wybiorą się do sklepów w ostatnim momencie – badania pokazują, że 29 proc. Polaków rozpoczyna świąteczne zakupy już w listopadzie. Wcześniejszy start sezonu nie jest dla detalistów zaskoczeniem. O ich przygotowaniu świadczą choćby intensywne działania reklamowe i obecność odpowiednich produktów na sklepowych półkach.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA