REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Poradnik na majówkę: sprawdź jakie masz prawa

Adrian Prusik
Adrian Prusik

REKLAMA

REKLAMA

Opóźnienie pociągu, odwołanie autokaru, zmiana ceny wycieczki, czy też gorszy standard pokoju – to tylko część nieprzyjemności, jakie mogą nas spotkać podczas majówki. Sprawdź jakie są twoje prawa.

Perspektywa pierwszego majowego weekendu udanie spędzonego w górach, nad morzem lub też zagranicą, kusi nas już od połowy kwietnia. Przed wyjazdem warto jednak dowiedzieć się jakie prawa przysługują turystom, którzy podczas wyjazdu korzystają np. z hotelu lub też z oferty biura podróży. Istotne jest również wiedzieć, jakie prawa przysługują pasażerom.

REKLAMA

REKLAMA

Twoje prawa w drodze

Jadąc koleją, autokarem, czy lecąc samolotem zawieramy uprzednio umowę przewozu. Jej potwierdzeniem jest bilet, który w razie kłopotów będzie podstawą do dochodzenia odszkodowania.

Zgodnie z art. 62 Prawa przewozowego przewoźnik odpowiada za szkodę, jaką podróżny poniósł wskutek przedwczesnego odjazdu środka transportowego. Oznacza to, że w taki wypadku podróżny będzie mógł dochodzić nie tylko zwrotu zakupionego biletu, ale również domagać się naprawienia szkody. Taką szkodą może być przykładowo koszt dotarcia na docelowe miejsce zastępczym środkiem transportu.

REKLAMA

Zobacz również serwis: Konsument-turystyka

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bardziej skomplikowana jest kwestia odszkodowania za opóźnienie lub odwołanie kursu. Zgodnie z art. 62 ust. 2 w przypadku opóźnienia odpowiedzialność przewoźnika istnieje w sytuacji, jeżeli szkoda wynika z winy umyślnej przewoźnika lub jego rażącego niedbalstwa. Przepis ten jednak został zakwestionowany przez Trybunał Konstytucyjny, którego zdaniem za bardzo ogranicza prawa konsumentów. TK uznał go za sprzeczny z Konstytucją, a od czasu uprawomocnienia orzeczenia pasażerowie mogą dochodzić swoich praw na zasadach ogólnych Kodeksu cywilnego.

Co z opóźnieniem pociągu

Trochę inaczej wygląda sprawa w przypadku transportu kolejowego. W przypadku opóźnienia pociągu pasażerowie będą mieli prawo do odszkodowania w wysokości 25 proc. ceny biletu, jednak prawo to zacznie obowiązywać dopiero od czerwca 2011 r.

Od czerwca 2011 r. pasażerowie będą mogli ubiegać się o odszkodowanie w przypadku spóźnienia pociągu: do dwóch godzin – 25 proc. ceny bilety, zaś powyżej 2 godzin –50 proc. ceny biletu.

Zobacz również: Co zrobić jeżeli lot zostanie odwołany

Wynika to ze zmiany ustawy o transporcie kolejowym, która odsunęła do tego czasu wejście w życie unijnego rozporządzenia, gwarantującego odszkodowania w zryczałtowanej wysokości pasażerom przewoźników kolejowych.


Reklamacja do przewoźnika kolejowego

Obecnie pasażerowie pociągów mogą dochodzić odszkodowania na podstawie postępowania reklamacyjnego. Niezadowolony pasażer może zgłosić reklamację, na którą przewoźnik jest zobowiązany odpowiedzieć niezwłocznie, jednak nie później niż w ciągu 30 dni. Brak odpowiedzi w tym terminie będzie oznaczał, że reklamacja jest uwzględniona.

Zobacz również: Za co odpowiada przewoźnik

W przypadku odmowy wypłaty odszkodowania pasażer może złożyć skargę do Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego. Powinna ona w szczególności zawierać przedmiot skargi w zakresie naruszenia prawa pasażera w ruchu kolejowym, imię i nazwisko pasażera oraz adres wnoszącego. Musi być też wniesiona na piśmie (lub ustnie do protokołu) z własnoręcznym podpisem pasażera.

Oprócz tego należy do niej dołączyć kopię reklamacji złożonej u przewoźnik, wraz z jego odpowiedzią, jak również przesłać bilet na daną trasę lub też rezerwację.

Zobacz również: Prawa pasażera

Czy można zrezygnować z biletu

Wbrew powszechnemu przekonaniu, jak również niestety praktyce przewoźników kolejowych, istnieje możliwość rezygnacji z zakupionego biletu. Przestrzegania tego uprawnienia pasażerów pilnuje szczególnie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który ukarał spółkę PKP Przewozy Regionalne za stosowanie niedozwolonych praktyk, których celem było ograniczenie praw konsumenta.

Jak wskazuje UOKiK zgodnie z przepisami dopóki konsument nie zajmie miejsca w pociągu możliwe jest dokonanie każdej zmiany związanej z terminem, godziną wyjazdu, trasą bądź klasą. Może również odstąpić od umowy – wtedy powinien otrzymać zwrot pieniędzy proporcjonalnie do niewykorzystanego świadczenia.

Nasze prawa na wycieczce i w hotelu

Równie szerokie uprawnienia przysługują nam w przypadku umów z biurem podróży. Wykupując wycieczkę nie tylko zobowiązujemy się do zapłaty ceny, lecz również możemy wymagać od organizatora starannego wywiązania się ze wszelkich obietnic. W przypadku niewywiązania się z całości zobowiązania turyści będą mieli możliwość dochodzenia stosownego odszkodowania.

Zobacz również: Jak żądać odszkodowania przy reklamacji wycieczki

Co ważne oprócz treści samej umowy organizatora wiążą również informacje zawarte w broszurach reklamowych. Art. 12 ustawy o usługach turystycznych nakłada na organizatorów, którzy dla potencjalnych klientów przygotowują broszury obowiązek umieszczenia w nich określonych informacji. W takiej reklamie muszą znaleźć się dane dotyczące ceny, miejsca pobytu, rodzaj i klasa środków transportu, czy też program wycieczki.

Do zakresu odpowiedzialności organizatora turystyki wlicza się całość programu turystycznego, a więc również odpowiada on za jakość kwaterunku.


Ustawa o usługach turystycznych daje klientowi możliwość złożenia reklamacji, jeżeli organizator turystyki nie wywiązuje się z umowy. Reklamację taką możemy złożyć już w trakcie trwania wycieczki i przekazać na ręce pilota. Ten ma obowiązek potwierdzić klientowi przyjęcie reklamacji, a w przypadku jej niezałatwienia, niezwłocznie przekazać organizatorowi wyjazdu. Reklamacja może być złożona także po odbyciu wycieczki.

Jeżeli organizator nie ustosunkuje się w terminie 30 dni od dnia zakończenia wycieczki, a w przypadku gdy reklamację złożyliśmy po zakończeniu wyjazdu od dnia jej złożenia, wtedy zgodnie z ustawą uznaje się, że nasze zarzuty zostały uznane.

Zobacz również: Co zrobić gdy zmieni się program wycieczki

W samej reklamacji można zażądać stosownego odszkodowania w związku z niewywiązaniem się organizatora z umowy.Pomocą w określeniu jego wysokości można posłużyć się tzw. kartą frankfurcką, która określa wysokość odszkodowania dla klientów w razie nienależytego wykonania umowy o świadczenie usług turystycznych przez biuro podróży. Przykładowo jeżeli odległość od plaży jest większa, niż wynikało to z folderów reklamowych możliwe jest żądanie odszkodowania w wysokości od 5 do 10 proc. ceny wycieczki.

Zobacz również: Tabela odszkodowań

Kiedy biuro może podwyższyć cenę wycieczki

Częstym przypadkiem, zwłaszcza w czasach dużej zmienności wartości złotego jest podwyższanie cen imprez turystycznych. Co prawda biuro podróży posiada takie uprawnienia, jednak nie może tego czynić dobrowolnie, a jedynie w oznaczonych sytuacjach. Możliwość taka musi być również wyraźnie przewidziana w umowie, jaką zawarliśmy z biurem.

Możliwość podwyższenia ceny wycieczki musi być wyraźnie zaznaczona w treści umowy. Bez tego zmiana ceny przez biuro jest niezgodna z prawem.

Dodatkowo istnieją jedynie trzy sytuacje, w których zmiana ceny jest dopuszczalna. Może ona wynikać z:

  • wzrostu kosztów transportu;
  • wzrost podatków, opłat;
  • wzrostu kursów walut.

Sama zmiana ceny nie może jednak nastąpić później niż na 20 dni przez rozpoczęciem wycieczki. Bez względu na zaistniałe okoliczności na 20 dni przed datą wyjazdu cena nie może ulec zmianie. Niewątpliwie taki zapis skutkuje tym, że zmiana może nastąpić najpóźniej na 21 dni przed datą wyjazdu.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Urlop regeneracyjny dla każdego. Trzy miesiące płatnego wolnego po spełnieniu prostych warunków. Od kiedy będzie można korzystać?

Od kiedy pracownicy skorzystają z urlopu regeneracyjnego? Aż 3 miesiące wolnego dla każdego pracownika co 7 lat. Czy te rozwiązania mają szansę wejść w życie już w 2026 roku, czy trzeba będzie na nie czekać do 2027 roku?

Od stycznia 2026 roku już 600 plus na dentystę. Dla każdego, kto opłaca składkę zdrowotną. Ale czy wiesz, jak skorzystać?

W listopadzie 2025 r. wskaźnik inflacji rok do roku wyniósł 2,5%. Jednak czy domowe budżety to odczuwają? Warto pamiętać o tym, że można dbać o nie na różne sposoby. Jednym z nich jest korzystanie z usług oferowanych przez NFZ w ramach opłacanej składki zdrowotnej.

Skarga do WSA przez e-Doręczenia jest skuteczna – przełomowe orzeczenie NSA

Naczelny Sąd Administracyjny rozwiał wątpliwości dotyczące wnoszenia skarg do wojewódzkich sądów administracyjnych za pośrednictwem systemu e-Doręczeń. W serii postanowień z października i listopada 2025 r. NSA potwierdził, że taka forma jest w pełni skuteczna, mimo że przepisy p.p.s.a. nie wskazują wprost tego kanału komunikacji.

Niespodzianka dla kierowców przed świętami – obligatoryjna konfiskata pojazdu, która ma poprawić bezpieczeństwo na drogach. Prezydent podpisał ustawę

W dniu 22 grudnia 2025 r. Prezydent Karol Nawrocki złożył swój podpis pod ustawą, która ma poprawić bezpieczeństwo na polskich drogach. Ustawa wprowadza m.in. nowe rozwiązania w zakresie przepadku pojazdów mechanicznych, w tym reguluje zupełnie nowe okoliczności, w których policja dokona konfiskaty samochodu (a w dalszej kolejności – sąd będzie mógł, a w określonych przypadkach – musiał orzec przepadek pojazdu).

REKLAMA

Niedobrze u niepełnosprawnych. Źle z Wytycznymi, świadczeniem wspierającym, kwotami świadczeń [List]

Do redakcji Infor.pl stale wpływają listy od osób niepełnosprawnych rozczarowanych praktyką przyznawania świadczeń dla nich w ostatnich latach. Główny zarzut dotyczy wysłania w grudniu 2024 r. przez przedstawicieli rządu Wytycznych do WZON, które zmodyfikowały (kwotowo w dół) zasady przyznawania świadczenia wspierającego. W opinii osób niepełnosprawnych ci z nich, którzy są w wieku 75+, niewidomi, niesłyszące oraz poruszający się na aktywnych wózkach mają limity punktów poziomu potrzeby wsparcia, co zmniejsza wartość świadczenia wspierającego (albo pozbawia go). Hipotezę tą potwierdza wprost dokument Wytycznych ujawniony przez Infor.pl w odniesieniu do osób niepełnosprawnych w wieku 75+. Obecnie czekamy na wynik interwencji RPO w odniesieniu do pozostałych grup wskazywanych jako pokrzywdzone Wytycznymi. W artykule kolejny list osoby niepełnosprawnej w tej sprawie.

Te sklepy mogą być otwarte w Wigilię w 2025 roku. W jakich zawodach poza handlem praca jest dozwolona w Wigilię i inne święta? Jakie kary grożą pracodawcom?

W 2025 roku Wigilia po raz pierwszy będzie dniem wolnym od pracy. Kodeks pracy przewiduje jednak sytuacje, w których praca w niedziele i święta, w tym w Wigilię, jest dozwolona. Które sklepy będą otwarte w Wigilię?

Koniec taniego wykupu mieszkań komunalnych? W Sejmie praca wre nad nowymi przepisami, wejdą w 2027 r.

Miliony Polaków przez lata wykupywały mieszkania komunalne za ułamek ich wartości. Teraz to się skończy. Sejm pracuje nad ustawą, która zakaże gminom udzielania wysokich zniżek przy sprzedaży lokali. Zmiany mają wejść w życie latem 2027 roku. Sprawdź, co to oznacza dla najemców, seniorów i samorządów – oraz dlaczego politycy chcą zatrzymać wyprzedaż publicznego zasobu mieszkaniowego.

Wyjaśniamy dlaczego PZON i WZON usuwają punkt 7 wskazań w orzeczeniu o niepełnosprawności. To przez przepisy

Przepisy nakazują sprawdzić lekarzowi, czy osoba niepełnosprawna umie się ubrać, umyć oraz czy może wyjść na zewnątrz mieszkania. Jeżeli tak, to lekarz musi ją uznać za samodzielną i niepotrzebującą stałej opieki. Wyklucza to możliwość przyznania pkt 7 we wskazaniach do orzeczenia o niepełnosprawności (stopień znaczny). Sprawdzenie dotyczy zdolności faktycznej, a nie stanu zdrowia. Ta procedura wynika z rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z 15 lipca 2003 r. w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności. Do redakcji Infor.pl docierają informacje z całej Polski o nagminnym odbieraniu przez WZON i PZON pkt 7. Nie wynika to w naszej ocenie ze zmian w prawie w ostatnich kilkunastu miesiącach. To prawdopodobnie efekt przyjęcia przez PZON-y restrykcyjnej wykładni i skrajnie niekorzystnej dla osób niepełnosprawnych przepisów obowiązujących od dekad. Odebranie pkt 7 oznacza, że osoba niepełnosprawna nie wymaga ciągłej opieki, a jej opiekun nie otrzyma świadczenia pielęgnacyjnego (w 2026 r. 3386 zł miesięcznie - podwyżka o 99 zł do 2025 roku (3287 zł). Problem dotyczy przede wszystkim dzieci autystycznych, które w wieku 4-6 lat otrzymywały czasowo pkt 7, a przy ponownym stanięciu na komisji PZON w wieku np. 8 lat są pozbawiane pkt 7 - rodzice nie rozumieją jak to możliwe przy niezmienionym stanie zdrowia ich dziecka. Odpowiedź jest bardzo prosta - Wasze dzieci umieją się w wieku 8 lat samodzielnie ubrać i wykąpać, a kiedy miały 4 lata orzecznicy przyjmowali, że wymagają Waszej pomocy.

REKLAMA

Aplikacja "Schrony" pokazuje gdzie się ukryć. Czy będzie rozbudowana?

Aplikacja "Schrony" uruchomiona w poprzednim roku pokazuje gdzie się ukryć. Można w niej sprawdzić rozmieszenie miejsc schronienia dla ludności. Najwięcej schronów i ukryć znajduje się na Śląsku i Mazowszu. Czy aplikacja będzie rozbudowana?

Wigilia wolna od pracy w praktyce nie dla wszystkich pracowników. Oto dlaczego szef-pracoholik jest groźny dla całej firmy

Zgodnie z przepisami od 2025 roku 24 grudnia jest w Polsce dniem ustawowo wolnym od pracy. Wolna Wigilia przez wielu jest oceniana jako gest troski o pracowników, ukłon w stronę work-life balance i odpowiedź na realne potrzeby ludzi. W publicznej debacie jednak rzadko mówi się to tym, jak ta decyzja wpływa na liderów. Bo choć zespoły szybciej myślą o barszczu i choince, dla kadry zarządzającej święta to często jeden z najbardziej intensywnych i obciążających momentów w roku. To właśnie liderzy wykonują w tym czasie ogromną, niewidzialną pracę.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA