REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Poradnik na majówkę: sprawdź jakie masz prawa

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adrian Prusik
Adrian Prusik

REKLAMA

REKLAMA

Opóźnienie pociągu, odwołanie autokaru, zmiana ceny wycieczki, czy też gorszy standard pokoju – to tylko część nieprzyjemności, jakie mogą nas spotkać podczas majówki. Sprawdź jakie są twoje prawa.

Perspektywa pierwszego majowego weekendu udanie spędzonego w górach, nad morzem lub też zagranicą, kusi nas już od połowy kwietnia. Przed wyjazdem warto jednak dowiedzieć się jakie prawa przysługują turystom, którzy podczas wyjazdu korzystają np. z hotelu lub też z oferty biura podróży. Istotne jest również wiedzieć, jakie prawa przysługują pasażerom.

REKLAMA

REKLAMA

Twoje prawa w drodze

Jadąc koleją, autokarem, czy lecąc samolotem zawieramy uprzednio umowę przewozu. Jej potwierdzeniem jest bilet, który w razie kłopotów będzie podstawą do dochodzenia odszkodowania.

Zgodnie z art. 62 Prawa przewozowego przewoźnik odpowiada za szkodę, jaką podróżny poniósł wskutek przedwczesnego odjazdu środka transportowego. Oznacza to, że w taki wypadku podróżny będzie mógł dochodzić nie tylko zwrotu zakupionego biletu, ale również domagać się naprawienia szkody. Taką szkodą może być przykładowo koszt dotarcia na docelowe miejsce zastępczym środkiem transportu.

REKLAMA

Zobacz również serwis: Konsument-turystyka

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bardziej skomplikowana jest kwestia odszkodowania za opóźnienie lub odwołanie kursu. Zgodnie z art. 62 ust. 2 w przypadku opóźnienia odpowiedzialność przewoźnika istnieje w sytuacji, jeżeli szkoda wynika z winy umyślnej przewoźnika lub jego rażącego niedbalstwa. Przepis ten jednak został zakwestionowany przez Trybunał Konstytucyjny, którego zdaniem za bardzo ogranicza prawa konsumentów. TK uznał go za sprzeczny z Konstytucją, a od czasu uprawomocnienia orzeczenia pasażerowie mogą dochodzić swoich praw na zasadach ogólnych Kodeksu cywilnego.

Co z opóźnieniem pociągu

Trochę inaczej wygląda sprawa w przypadku transportu kolejowego. W przypadku opóźnienia pociągu pasażerowie będą mieli prawo do odszkodowania w wysokości 25 proc. ceny biletu, jednak prawo to zacznie obowiązywać dopiero od czerwca 2011 r.

Od czerwca 2011 r. pasażerowie będą mogli ubiegać się o odszkodowanie w przypadku spóźnienia pociągu: do dwóch godzin – 25 proc. ceny bilety, zaś powyżej 2 godzin –50 proc. ceny biletu.

Zobacz również: Co zrobić jeżeli lot zostanie odwołany

Wynika to ze zmiany ustawy o transporcie kolejowym, która odsunęła do tego czasu wejście w życie unijnego rozporządzenia, gwarantującego odszkodowania w zryczałtowanej wysokości pasażerom przewoźników kolejowych.


Reklamacja do przewoźnika kolejowego

Obecnie pasażerowie pociągów mogą dochodzić odszkodowania na podstawie postępowania reklamacyjnego. Niezadowolony pasażer może zgłosić reklamację, na którą przewoźnik jest zobowiązany odpowiedzieć niezwłocznie, jednak nie później niż w ciągu 30 dni. Brak odpowiedzi w tym terminie będzie oznaczał, że reklamacja jest uwzględniona.

Zobacz również: Za co odpowiada przewoźnik

W przypadku odmowy wypłaty odszkodowania pasażer może złożyć skargę do Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego. Powinna ona w szczególności zawierać przedmiot skargi w zakresie naruszenia prawa pasażera w ruchu kolejowym, imię i nazwisko pasażera oraz adres wnoszącego. Musi być też wniesiona na piśmie (lub ustnie do protokołu) z własnoręcznym podpisem pasażera.

Oprócz tego należy do niej dołączyć kopię reklamacji złożonej u przewoźnik, wraz z jego odpowiedzią, jak również przesłać bilet na daną trasę lub też rezerwację.

Zobacz również: Prawa pasażera

Czy można zrezygnować z biletu

Wbrew powszechnemu przekonaniu, jak również niestety praktyce przewoźników kolejowych, istnieje możliwość rezygnacji z zakupionego biletu. Przestrzegania tego uprawnienia pasażerów pilnuje szczególnie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który ukarał spółkę PKP Przewozy Regionalne za stosowanie niedozwolonych praktyk, których celem było ograniczenie praw konsumenta.

Jak wskazuje UOKiK zgodnie z przepisami dopóki konsument nie zajmie miejsca w pociągu możliwe jest dokonanie każdej zmiany związanej z terminem, godziną wyjazdu, trasą bądź klasą. Może również odstąpić od umowy – wtedy powinien otrzymać zwrot pieniędzy proporcjonalnie do niewykorzystanego świadczenia.

Nasze prawa na wycieczce i w hotelu

Równie szerokie uprawnienia przysługują nam w przypadku umów z biurem podróży. Wykupując wycieczkę nie tylko zobowiązujemy się do zapłaty ceny, lecz również możemy wymagać od organizatora starannego wywiązania się ze wszelkich obietnic. W przypadku niewywiązania się z całości zobowiązania turyści będą mieli możliwość dochodzenia stosownego odszkodowania.

Zobacz również: Jak żądać odszkodowania przy reklamacji wycieczki

Co ważne oprócz treści samej umowy organizatora wiążą również informacje zawarte w broszurach reklamowych. Art. 12 ustawy o usługach turystycznych nakłada na organizatorów, którzy dla potencjalnych klientów przygotowują broszury obowiązek umieszczenia w nich określonych informacji. W takiej reklamie muszą znaleźć się dane dotyczące ceny, miejsca pobytu, rodzaj i klasa środków transportu, czy też program wycieczki.

Do zakresu odpowiedzialności organizatora turystyki wlicza się całość programu turystycznego, a więc również odpowiada on za jakość kwaterunku.


Ustawa o usługach turystycznych daje klientowi możliwość złożenia reklamacji, jeżeli organizator turystyki nie wywiązuje się z umowy. Reklamację taką możemy złożyć już w trakcie trwania wycieczki i przekazać na ręce pilota. Ten ma obowiązek potwierdzić klientowi przyjęcie reklamacji, a w przypadku jej niezałatwienia, niezwłocznie przekazać organizatorowi wyjazdu. Reklamacja może być złożona także po odbyciu wycieczki.

Jeżeli organizator nie ustosunkuje się w terminie 30 dni od dnia zakończenia wycieczki, a w przypadku gdy reklamację złożyliśmy po zakończeniu wyjazdu od dnia jej złożenia, wtedy zgodnie z ustawą uznaje się, że nasze zarzuty zostały uznane.

Zobacz również: Co zrobić gdy zmieni się program wycieczki

W samej reklamacji można zażądać stosownego odszkodowania w związku z niewywiązaniem się organizatora z umowy.Pomocą w określeniu jego wysokości można posłużyć się tzw. kartą frankfurcką, która określa wysokość odszkodowania dla klientów w razie nienależytego wykonania umowy o świadczenie usług turystycznych przez biuro podróży. Przykładowo jeżeli odległość od plaży jest większa, niż wynikało to z folderów reklamowych możliwe jest żądanie odszkodowania w wysokości od 5 do 10 proc. ceny wycieczki.

Zobacz również: Tabela odszkodowań

Kiedy biuro może podwyższyć cenę wycieczki

Częstym przypadkiem, zwłaszcza w czasach dużej zmienności wartości złotego jest podwyższanie cen imprez turystycznych. Co prawda biuro podróży posiada takie uprawnienia, jednak nie może tego czynić dobrowolnie, a jedynie w oznaczonych sytuacjach. Możliwość taka musi być również wyraźnie przewidziana w umowie, jaką zawarliśmy z biurem.

Możliwość podwyższenia ceny wycieczki musi być wyraźnie zaznaczona w treści umowy. Bez tego zmiana ceny przez biuro jest niezgodna z prawem.

Dodatkowo istnieją jedynie trzy sytuacje, w których zmiana ceny jest dopuszczalna. Może ona wynikać z:

  • wzrostu kosztów transportu;
  • wzrost podatków, opłat;
  • wzrostu kursów walut.

Sama zmiana ceny nie może jednak nastąpić później niż na 20 dni przez rozpoczęciem wycieczki. Bez względu na zaistniałe okoliczności na 20 dni przed datą wyjazdu cena nie może ulec zmianie. Niewątpliwie taki zapis skutkuje tym, że zmiana może nastąpić najpóźniej na 21 dni przed datą wyjazdu.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe zasady nadawania polskiego obywatelstwa w ramach realizacji strategii migracyjnej – co się zmieni?

Propozycje Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji dotyczące zaostrzenia zasad nadawania obywatelstwa polskiego to istotna zmiana w polityce migracyjnej państwa. Kierunek zaproponowany przez resort obejmuje m.in. wprowadzenie testu integracyjnego, obowiązek dobrej znajomości języka polskiego, deklarację lojalności wobec Rzeczypospolitej oraz wydłużenie wymaganego okresu pobytu. Celem rządu jest wzmocnienie znaczenia obywatelstwa jako przywileju, a nie wyłącznie formalnego statusu administracyjnego.

To koniec z mrożeniem cen prądu - Minister Energii wydał jasny komunikat. W 2026 zapłacimy więcej?

Ceny prądu dla odbiorców mają pozostać zamrożone jedynie do końca tego roku, a rząd nie będzie kontynuował programu mrożenia cen prądu. To oznacza, że ceny za energię elektryczną zostaną uwolnione od stycznia 2026 r. Czy to oznacza, że już od stycznia trzeba będzie sięgać głębiej do portfela przy rachunkach za prąd?

Ranking lokat bankowych [październik 2025 r.] Masowa obniżka oprocentowania oszczędności

W październiku 2025 r. aż 12 banków pogorszyło warunki lokat i rachunków oszczędnościowych. Podobny ruch zaplanował też Minister Finansów ogłaszając od listopada kolejne cięcie oprocentowania detalicznych papierów skarbowych. Na razie napływ oszczędności do banków nie maleje, bo Polacy spodziewając się dalszych cięć stóp procentowych, chcą skorzystać z dotychczasowych ofert - ocenia Bartosz Turek, niezależny analityk rynku finansowego.

D. Tusk o rozsądnym rozważeniu opuszczenia Europejskiej Konwencji Praw Człowieka. Rzecznik rządu prostuje

W wywiadzie dla brytyjskiego dziennika „Sunday Times”, opublikowanym 26 października 2025 r., premier polskiego rządu Donald Tusk zauważył, że istotną częścią problemu migracji jest sztywna i rozszerzająca się interpretacja Europejskiej Konwencji Praw Człowieka. Jak cytował Tuska brytyjski dziennik: jeśli 46 sygnatariuszy konwencji nie może dojść do porozumienia w sprawie jej modyfikacji, to jego zdaniem całkiem rozsądne będzie rozważenie po prostu opuszczenia konwencji”. W dniu 27 października 2025 r. rzecznik rządu Adam Szłapka powiedział Polskiej Agencji Prasowej, że Polska nie miała i nie ma planu wypowiedzenia Europejskiej Konwencji Praw Człowieka.

REKLAMA

Przyrost naturalny nadal jest ujemny. Pierwszy krok do poprawy sytuacji to podwyższenie wieku emerytalnego dla bezdzietnych kobiet

Sytuacja demograficzna Polski nadal jest trudna. Przyrost naturalny jest ujemny, liczba osób w wieku produkcyjnym spada, a społeczeństwo się starzej. Co będzie z emeryturami? Pierwsza propozycja to podwyższenie wieku emerytalnego dla bezdzietnych kobiet.

Rząd chce zakazać sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Branża alarmuje: to cios w małe firmy

Ministerstwo Zdrowia chce wprowadzić całkowity zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Projekt ustawy podzielił opinię publiczną. Lekarze mówią o konieczności walki z alkoholizmem, a przedsiębiorcy ostrzegają przed stratami i dyskryminacją. Sprawdzamy, co naprawdę oznaczają planowane zmiany i kto na nich straci.

Bon senioralny, najem senioralny i nowy program pobytu dziennego - 3 filary polityki senioralnej w Polsce

Rząd kończy prace nad trzema rozwiązaniami, które mają odmienić życie osób starszych w Polsce. Bon senioralny, najem senioralny oraz nowy program dziennych miejsc pobytu to kompleksowy pakiet wsparcia, który ma zapewnić seniorom bezpieczeństwo, lepsze warunki mieszkaniowe i codzienną opiekę. Minister Marzena Okła-Drewnowicz zapowiada, że to początek nowej jakości w polityce senioralnej – opartej na godności, aktywności i realnym wsparciu dla osób starszych oraz ich rodzin.

Karta sportowa to twój benefit? Pamiętaj, że to przychód, a z podatku musisz rozliczyć się sam. Wiele osób o tym zapomina, a to oznacza kłopoty

Karta sportowa to jeden z najbardziej popularnych benefitów, na który można liczyć nawiązując współpracę. Jednak każda uzyskana korzyść ma swoje konsekwencje podatkowe. Korzystający często o tym zapominają i wpadają w kłopoty.

REKLAMA

Obligacje skarbowe (oszczędnościowe) - w listopadzie 2025 r. kolejne cięcie oprocentowania. Do końca października można jeszcze kupić obligacje z wyższymi odsetkami

Po obniżkach oprocentowania obligacji skarbowych (detalicznych - oszczędnościowych) w maju, czerwcu, sierpniu i październiku 2025 r. - w listopadzie kolejny raz w tym roku Ministerstwo Finansów tnie (o 0,25 pkt proc.) odsetki nowych emisji tych obligacji.

Czy można fajerwerkami świętować Dzień Niepodległości 11 listopada? Są za to kary czy nie?

Jeżeli ktoś ma pomysł obchodzić z hukiem – i to dosłownie – Święto Niepodległości, które już niebawem, bo do 11 listopada pozostało niewiele dni, powinien przemyśleć sposób świętowania i podejść do używania fajerwerków czy petard w ten dzień ostrożnie. Niewłaściwe użycie fajerwerków w Dzień Niepodległości może bowiem grozić karami.

REKLAMA