REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Upadłość, Prawa konsumenta

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Ochrona konsumentów: surowa kara dla operatora T-Mobile

Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej nałożył karę na PTC, operatora sieci T-Mobile. To efekt nieuczciwej loterii sms-owej przeprowadzonej jeszcze pod szyldem Ery.

Prawa konsumenta w usługach telekomunikacyjnych - vademecum

Co zrobić w sytuacji, gdy mamy prawny problem z operatorem? Gdzie szukać pomocy? Co konsument powinien wiedzieć o usługach telekomunikacyjnych? Przeczytaj bezpłatną poradę prawną.

Kiedy reklama wywołuje nieuzasadniony lęk?

Reklamodawcy od dawna wiedzą, że przekazy odwołujące się do emocji często stanowią skuteczniejszą zachętę do zakupu danego towaru niż reklama rzeczowa. Często celem reklamy jest wywołanie u odbiorcy obawy lub lęku. Ekspert tłumaczy do jakich granic takie praktyki są dopuszczalne w reklamie.

Kiedy reklama porównawcza jest dopuszczalna?

Do niedawna przedsiębiorcy stosunkowo rzadko posługiwali się reklamą porównawczą z obawy, by ich działania nie uznano za bezprawne. Obecnie tendencja ta zaczyna się zmieniać, jednakże nadal pojawiają się wątpliwości dotyczące dopuszczalności reklamy porównawczej, której przesłanki określa ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

REKLAMA

Kim jest „przeciętny konsument”?

Polski ustawodawca w wielu aktach prawnych posługuje się pojęciem „konsumenta” lub „przeciętnego konsumenta”. Ekspert wyjaśnia, kto kryje się za tymi pojęciami i komu prawo przyznaje ochronę.

Reklamacja: kiedy można żądać zwrotu pieniędzy

W ramach reklamacji konsument może domagać się bezpłatnej naprawy lub wymiany. Nie można od razu odstąpić i zażądać zwrotu pieniędzy. Kiedy jednak reklamacja uprawnia do żądania zwrotu pieniędzy?

Jak umorzyć postępowanie upadłościowe?

Przedsiębiorca powinien liczyć się z możliwością zaistnienia sytuacji, w której zamiast zysków działalność będzie generowała straty. Wówczas jedną z możliwości jest wszczęcie postępowania upadłościowego. Może się jednak okazać, że nie jest to dobry ruch i postępowanie należy umorzyć. Kiedy jest to możliwe?

Kiedy nie można prowadzić działalności gospodarczej?

Wykonywanie działalności gospodarczej jest, co do zasady, swobodne. Istnieją jednak pewne ograniczenia, których należy przestrzegać. Konsekwencją nieposzanowania tych zasad może być nawet zakaz wykonywania działalności gospodarczej orzeczony przez sąd. W jaki sposób może do tego dojść?

REKLAMA

Wtórne postępowanie upadłościowe - porada

Wtórne postępowanie upadłościowe może być wszczęte z urzędu lub na wniosek wierzyciela. Ekspert podpowiada na czym polega instytucja wtórnego postępowania upadłościowego.

Uznawanie zagranicznych postępowań upadłościowych - część II

Postępowanie upadłościowe może być również prowadzone przez sąd lub organ zagraniczny, a to wówczas, gdy główny ośrodek działalności gospodarczej dłużnika znajduje się za granicą. Jednak aby takie zagraniczne postępowanie wywołało skutki w Polsce, konieczne jest uznanie zagranicznego postępowania upadłościowego.

Uznawanie zagranicznych postępowań upadłościowych - porada

Postępowanie upadłościowe może być również prowadzone przez sąd lub organ zagraniczny, a to wówczas, gdy główny ośrodek działalności gospodarczej dłużnika znajduje się za granicą. Jednak aby takie zagraniczne postępowanie wywołało skutki w Polsce, konieczne jest uznanie zagranicznego postępowania upadłościowego.

Postępowanie upadłościowe wobec emitentów obligacji - porada

Postępowanie upadłościowe wobec emitentów obligacji przebiega na zasadach uwzględniających szczegółowe regulacje. Ekspert wyjaśnia na jakie elementy należy w szczególności zwrócić uwagę.

Postępowanie upadłościowe wobec zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji - porada

Postępowanie upadłościowe wobec zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji przebiega różnie od klasycznej procedury. Na jakie szczególne elementy należy zwracać uwagę? Przeczytaj poradę eksperta.

Postępowanie naprawcze - porada

Nieprzyjęcie układu wypracowanego w postępowaniu naprawczym nie wyklucza możliwości ponownego zwołania zgromadzenia wierzycieli, na którym dopuszcza się zgłoszenie nowych propozycji restrukturyzacji zobowiązań oraz innych zmian w planie naprawczym. Ekspert wyjaśnia reguły przebiegu najwazniejszych etapów postępowania naprawczego.

Wszczęcie postępowania naprawczego - porada

Zagrożenie niewypłacalnością to sytuacja, w której przedsiębiorca według rozsądnej oceny ekonomicznej w niedługim czasie stanie się niewypłacalny. Ekspert wyjaśnia z czym wiąże się wszczęcie postępowania naprawczego.

Kiedy można wdrożyć postępowanie naprawcze?

Pojęcie zagrożenia niewypłacalnością należy rozumieć, jako sytuację, w której przedsiębiorca według rozsądnej oceny ekonomicznej w niedługim czasie stanie się niewypłacalny, pomimo że wykonuje jeszcze swoje zobowiązania na bieżąco. Ekspert podpowiada kiedy może zostać wdrożone postępowanie naprawcze.

Planu podziału w postępowaniu upadłościowym - porada

Już po ogłoszeniu upadłości rozpoczyna się podział masy upadłościowej, a więc wszystkich aktywów przedsiębiorstwa. Podział ten odbywa się w oparciu o plan podziału.

Czym jest układ naprawczy?

Wykonywanie działalności gospodarczej jest nastawione na osiąganie zysków, ale przedsiębiorca powinien brać także pod uwagę ryzyko niewypłacalności. Jednak i z takich sytuacji istnieje wyjście - możliwość zainicjowania postępowania naprawczego. Aby zniwelować ryzyko upadłości firmy, dokonuje się restrukturyzacji zobowiązania zagrożonego bankructwem przedsiębiorcy.

Kto jest konsumentem i jakie są jego prawa? – cz. 2

Bycie konsumentem wiąże się z szeregiem istotnych uprawnień. Nie zawsze jednak możemy cieszyć się z dobrodziejstw statusu konsumenta. Kiedy bycie konsumentem ma znaczenie?

Kto jest konsumentem i jakie są jego prawa? – cz. 1

Bycie konsumentem wiąże się z szeregiem istotnych uprawnień. Nie zawsze jednak możemy cieszyć się z dobrodziejstw statusu konsumenta. W jakich sytuacjach mamy do czynienia z obrotem konsumenckim?

Prawa konsumentów. Gwarancja – cz. 2

Gwarancja jest jedynie dodatkowym uprawnieniem dla konsumentów i nie wpływ na zakres ich ustawowych uprawnień. Czy gwarancja jest rzeczywiście tak korzystna jak sądzą konsumenci?

Prawa konsumentów. Gwarancja – cz. 1

Gwarancja producenta jest jednym z istotnych czynników, branych pod uwagę przez konsumenta przy wyborze danego produktu. Czym tak naprawdę jest gwarancja i czy jest ona nam potrzebna?

Kiedy należy powiadomić sprzedawcę o wadzie?

Wobec stwierdzenia wady kupujący jest obowiązany poinformować o tym sprzedawcę. W jakim jednak terminie powinien powiadomić sprzedawcę o spostrzeżeniu wad kupionej rzeczy? Czy do sprzedawcy trzeba udać się niezwłocznie?

UOKiK ukarał szkołę językową z Bydgoszczy

Naruszenie zbiorowych interesów konsumentów zarzucił Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów szkole English Academy z Bydgoszczy. Szkoła musi zmienić wzory umów proponowanych klientom.

Czy reklamacja bez gwarancja jest możliwa?

Gwarancja zgubiona, a sprzedawca nie chce przez to przyjąć reklamacji do rozpatrzenia. Taki problem ma wielu konsumentów. Tak naprawdę przy reklamacji wcale nie potrzebujemy gwarancji.

Czy reklamacja przecenionego towaru jest możliwa?

Wakacje to czas wyprzedaży i przecen. Czy kupno przecenionego towaru oznacza, że nie będziemy mogli skorzystać z prawa do reklamacji? Jaki wpływ ma przecena na reklamację?

Ile czasu powinna trwać reklamacja?

Sprzedawca ma obowiązek przyjąć reklamację do rozpatrzenia, dać odpowiedź klientowi oraz uczynić zadość jego roszczeniu, jeżeli jest zasadne. Ile jednak czasu powinna trwać procedura reklamacyjna?

Kolej lepiej wykorzysta środki unijne?

Rada Ministrów chce uchwalenia zmian w prawie, która mają zwiększyć tempo absorpcji środków unijnych przy inwestycjach kolejowych. Zmianie ulegną przepisy dotyczące Funduszu Kolejowego.

Kiedy trzeba ogłosić niewypłacalność spółki?

Regulację dotyczącą zasad ogłaszania upadłości spółki znajdziemy w ustawie z dnia 28 lutego 2003 r. – Prawo upadłościowe i naprawcze. Upadłość dłużnika stanowi konsekwencję jego niewypłacalności. Dowiedz się czym jest niewypłacalność i kiedy prawo nakazuje złożyć wniosek o ogłoszenie upadłości.

Vademecum: Reklamacja obuwia

Reklamacja to jedno z podstawowych uprawnień każdego konsumenta. Jednym z częściej reklamowanych produktów jest obuwie. Kiedy udać się do sprzedawcy z reklamacją? Co napisać w treści reklamacji? Czytaj w Vademecum WieszJaka.

Od 1 lipca odszkodowanie za spóźniony pociąg

Od 1 lipca PKP będą zmuszone do wypłaty odszkodowań za spóźnione pociągi.

Będą zmiany przy Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych

Pracownicy otrzymają zaległe wynagrodzenie także w przypadku upadłości pracodawcy ogłoszonej w innym kraju UE. Takie nowości zakłada projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy, który został zaakceptowany przez rząd.

Senior i usługi: Sprzedaż poza lokalem przedsiębiorstwa

Jeśli konsument zdecyduje się na zakup w miejscu, które nie jest zazwyczaj przeznaczone do takiej działalności i nie jest oznaczone jako siedziba sprzedawcy – dochodzi do zawarcia umowy poza lokalem przedsiębiorstwa.

Co zrobić, gdy przedsiębiorca stosuje niedozwolone klauzule umowne?

Niedozwolone klauzule umowne, to takie postanowienia, które nie zostały bezpośrednio uzgodnione z konsumentem, a kształtują jego prawa lub obowiązki w sposób rażąco naruszający jego interesy, przy tym sprzeczny z dobrymi obyczajami.

Czy konsument musi płacić za nieuznaną reklamację?

Przepisy prawa gwarantują konsumentom bezpłatną naprawę lub wymianę w przypadku uznania reklamacji. Co jednak w sytuacji, gdy reklamacja nie zostanie uznana? Czy konsumenta obciążają koszta nieuzasadnionej reklamacji?

Zwrot towaru a reklamacja

Zwrot towaru do sklepu to nie to samo co reklamacja. Zwrot jest możliwy jedynie za zgodą sprzedawcy. Reklamacja to uprawnienie konsumenta, którego żaden sprzedawca wyłączyć nie może.

Jak udowodnić, że nie zawieraliśmy umowy z konsultantem telefonicznym?

Nasz operator może umożliwić nam zmianę warunków umowy przez telefon. Co jednak zrobić w sytuacji, gdy mimo odmowy na nasz adres przyjdzie potwierdzenie zawarcia umowy?

Co zrobić, gdy skończy się gwarancja?

Produkt na gwarancji popsuł się tuż po tym jak ta wygasła? Nie oznacza to jednak, że nie mamy szans. Trzeba sprawdzić, czy upłynął już czas na reklamację z ustawy.

Nie opłaca się zwlekać z reklamacją

W przypadku spostrzeżenia wady zakupionego towaru powinniśmy jak najszybciej złożyć reklamację do sprzedawcy. Zbędna zwłoka w tej kwestii może mieć olbrzymie konsekwencje dla naszych roszczeń.

Czy odmowa ogłoszenia upadłości ma wpływ na odpowiedzialność członka zarządu spółki?

Jak wynika z art. 21 ust. 2 ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. Prawo upadłościowe i naprawcze (u.p.u.n.), każdy z członków zarządu spółki ma obowiązek zgłosić wniosek o ogłoszenie jej upadłości w terminie dwóch tygodni od dnia, gdy spółka zaprzestanie wykonywania swoich wymagalnych zobowiązań pieniężnych lub gdy zobowiązania spółki przekroczą wartość jej majątku. Jak wygląda odpowiedzialność członków zarządu przy odmowie upadłości?

Legia sprzedaje karnety na nowy sezon … i narusza prawa konsumentów?

Legia Warszawa zaczęła sprzedaż karnetów na następny sezon. Według regulaminu sprzedaży klub nie będzie zwracał pieniędzy w przypadku zamknięcia stadionu. Czy to zgodne z prawem?

Kiedy członek zarządu nie ponosi odpowiedzialności za niewypłacalną spółkę?

Członkowie zarządu mogą odpowiadać za długi niewypłacalnej spółki, jeżeli w porę nie zgłosili wniosku o upadłość. Nie dotyczy to byłego członka, który w tym czasie nie pełnił swojej funkcji, nawet jeżeli nadal był wpisany do KRS.

Provident stosował klauzule niedozwolone

Provident nie zwracał swoim klientom części składki ubezpieczeniowej i kosztów obsługi pożyczki w domu w przypadku jej wcześniejszej spłaty. Takie postanowienia umowne za niedozwolone uznał UOKiK. Teraz rację Urzędowi przyznał sąd.

Czy sprzedawca musi zwrócić koszty poniesione podczas reklamacji

Reklamacja jest co do zasady bezpłatnym uprawnieniem każdego konsumenta. To oznacza, że na sprzedawcy będą ciążyły koszty wynikłe podczas reklamacji.

Czego można żądać przy reklamacji towaru?

Jeżeli zakupiony przez nas produkt zawiera wady, wtedy też będzie mogli udać się do sprzedawcy z reklamacją. Roszczenia konsumentów w takiej sytuacji są jednak ograniczony jedynie do żądania naprawy lub wymiany.

Co napisać w reklamacji butów?

Reklamacja nie jest sformalizowanym pismem, które tak jak pozew musi zawierać określone elementy. Niemniej jednak dobrze napisana reklamacja może ułatwić nam dochodzenie naszych praw. Co warto zawrzeć w reklamacji butów?

Zwrot rozpakowanego towaru

Kupiłeś coś przez internet ale chciałbyś to zwrócić? Każdy konsument ma prawo dokonać zwrotu towaru zakupionego przez internet w ciągu 10 dni. W pewnych sytuacjach taki zwrot nie będzie jednak możliwy.

Wymiana butów na inny model

Przy reklamacji konsumenci mogą wybrać spośród dwóch uprawnień: bezpłatna naprawa lub bezpłatna wymiana wadliwego towaru. Co jednak w sytuacji, gdy sprzedawca każe nam wybrać inny produkt?

Kto ma prawo do awatara?

Żona, która „zabija” awatara swojego byłego męża, kasując jego konto, kradzież postaci wraz z ekwipunkiem, często wycenianym na kilka tysięcy złotych i sprzedaż za realne pieniądze, albo bezprawne włamanie się do czyjegoś komputera i przywłaszczenie cudzych danych. To tylko niektóre przykłady nielegalnych procederów, ze świata wirtualnego, których skutki można dostrzec także w świecie realnym.

UOKiK karze miejskie wodociągi z Bydgoszczy

Spółka Miejskie Wodociągi i Kanalizacja z Bydgoszczy naruszała prawa konsumentów i narzucała im niekorzystne warunki umów – uznała Prezes UOKiKu. Obędzie się jednak bez finansowej kary.

REKLAMA