REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co napisać w reklamacji butów?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adrian Prusik
Adrian Prusik
Reklamacja nie jest sformalizowanym pismem, ale odpowiednie jej zredagowanie może pomóc w dochodzeniu naszych uprawnień. /Fot. Fotolia
Reklamacja nie jest sformalizowanym pismem, ale odpowiednie jej zredagowanie może pomóc w dochodzeniu naszych uprawnień. /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Reklamacja nie jest sformalizowanym pismem, które tak jak pozew musi zawierać określone elementy. Niemniej jednak dobrze napisana reklamacja może ułatwić nam dochodzenie naszych praw. Co warto zawrzeć w reklamacji butów?

Reklamacja nie jest sformalizowanym pismem. Przepisy prawa nie stawiają jej, tak jak np. w przypadku pozwu, określonych wymagań, których niespełnienie będzie rodzić określone konsekwencje. Istotą pisma reklamacyjnego jest przede wszystkim poinformowania sprzedawcy o niezgodności towaru z umową oraz na wskazaniu na czym ta niezgodność polega.

REKLAMA

REKLAMA

Niemniej jednak ważne jest zawarcie kilku innych ważnych elementów, których brak może nam zdecydowanie utrudnić uzyskanie pożądanego efektu.

POBIERZ WZÓR: Reklamacja

Oznaczenie stron, data

Podstawowa zasada jakiej powinniśmy przestrzegać przy pisaniu reklamacji jest następująca. Napisz jedną wersję ale wydrukuj w dwóch egzemplarzach. Jeden przekażesz sprzedawcy, drugi zostawisz dla siebie.

REKLAMA

Pismo reklamacyjne rozpoczynamy tak jak większość, czyli przez określenie daty powstania pisma, a także wskazanie stron (reklamującego oraz sprzedawcy).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ważny elementem pisma będzie również dokładne zidentyfikowanie towaru jakiego dotyczy reklamacja oraz wskazanie okoliczności zakupu (data, kopia paragonu). Oczywiście w sytuacji, gdy reklamację oddajemy razem z towarem może wydać się to niepotrzebne. Wszakże sprzedawca wie czego dotyczy reklamacja. Niemniej jednak takie dokładne określenie może nam się przydać w sądzie.

Precyzja sformułowań

Pismo reklamacyjne powinno cechować się precyzją sformułowań. Skoro już dokładnie określiliśmy o jaki produkt chodzi, powinniśmy również wyjaśnić na czym dokładnie polega niezgodność towaru z umową.

Warto pamiętać również o tym, że przepisami ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej reklamacja powinna być zgłoszona w ciągu dwóch miesięcy od dnia stwierdzenia niezgodności. Należy więc unikać stwierdzeń typu „buty zaczęły rozklejać się kilka miesięcy temu”.

Takie sformułowanie spowoduje, iż nasza reklamacja z całą pewnością będzie odrzucona. Co więcej sprzedawca będzie miał dowód w postaci naszego pisemnego oświadczenia, że przekroczyliśmy czas na wniesienie reklamacji od chwili stwierdzenia niezgodności.

Zobacz: Reklamacja bez paragonu


Wybór roszczenia

Teraz najważniejsza rzecz, czyli czego żądamy. Wielu konsumentów sądzi, że sam fakt stwierdzenia niezgodności towaru z umową (np. odklejenie podeszwy) od razu uprawnia do żądania zwrotu gotówki.

Otóż tak nie jest. W przypadku sprzedaży konsumenckiej konsument nie może od razu odstąpić od umowy i zażądać zwrotu gotówki. Najpierw musi dokonać wyboru spośród roszczeń z art. 8 ust. 1 powołanej wyżej ustawy. Zgodnie z tym przepisem możemy wybrać między bezpłatnym roszczeniem naprawy albo bezpłatną wymianą.

Może być to istotne. Jeżeli w piśmie reklamacyjnym zażądamy zwrotu gotówki sprzedawca będzie mógł spokojnie takie roszczenie odrzucić, zaś sam wybierze taką opcję załatwienia reklamacji, która będzie mu bardziej pasowała. W sytuacji, gdy zdecydujemy się na jedno z przyznanych nam roszczeń, jego obowiązkiem jest spełnić nasze żądanie.

Konsument nie może żądać zwrotu pieniędzy. Roszczenia konsumenta ograniczają się do bezpłatnej naprawy albo wymiany. Odstąpienie od umowy jest możliwe w późniejszym etapie.

Zobacz serwis: Prawa konsumenta

Wybór podstawy prawnej

Bardzo ważna jest również kwestia wyboru podstawy prawnej. Kupując buty bardzo często dostajemy na nie gwarancję producenta. W tym momencie jesteśmy przekonani, iż jest to jedyne źródło reklamacji. Tymczasem tak nie jest. Oprócz roszczeń z gwarancji możemy również nasze roszczenia oprzeć na przepisach ustawy, które niejednokrotnie są bardziej dla nas korzystne.

Posiadam kartę gwarancyjną, ale wybieram dochodzenie swoich praw na podstawie trybu dotyczącego niezgodności towaru z umową, a nie z gwarancji. Domagam się wymiany ………………. (nazwa produktu) na nowy, wolny od wad.

Zobacz: Buty z przeceny - czy można je reklamować?

Potwierdzenie odbioru

Na koniec pisma musimy zawrzeć klauzulę odbioru. Ponownie, nie jest to wymagane przez prawo, ale ułatwi nam dochodzenie naszych roszczeń. Zgodnie z art. 8 ust. 3 w/wym. ustawy sprzedawca ma 14 dni na ustosunkowanie się do reklamacji. Termin ten liczy się od dnia wniesienia reklamacji. Potwierdzenie na piśmie reklamacyjnym (pamiętaj, żeby potwierdzenie pisemne znalazło się również na tym egzemplarzu, który zachowasz dla siebie) będzie dowodem w sądzie, który potwierdzi upływ 14-dniowego terminu.

Oświadczam, że w dniu …………………(data złożenia reklamacji) r. przyjąłem reklamację złożoną przez ………………. (imię i nazwisko reklamującego)wraz z zareklamowanym towarem. Termin rozpatrzenia reklamacji ustalam na 14 dni.

………………………
(podpis sprzedawcy)

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polska nie przyjmie migrantów w ramach paktu migracyjnego? Decyzja Komisji Europejskiej i reakcje w Warszawie

Donald Tusk ogłosił, że Polska nie przyjmie migrantów ani nie zapłaci ani grosza w ramach paktu migracyjnego. Komisja Europejska dała zielone światło na zwolnienie Polski z relokacji, a rząd mówi o historycznym sukcesie. Ale z Pałacu Prezydenckiego spadła lawina krytyki – minister Zbigniew Bogucki oskarża premiera o chaos i sprzeczności, pytając, kiedy wreszcie zacznie mówić prawdę o pakcie migracyjnym.

ETS2 – co to naprawdę jest i jak wpływa na każdego Polaka? Fakty, nie mity

Europejski System Handlu Emisjami (ETS2) to nie jest żadna nowa podatkowa niespodzianka dla Polaków, nie jest też „zabójcą kotłowni i pieców na węgiel”. To mechanizm prawny, który od 2027 roku obejmie emisje CO₂ z sektora transportu drogowego, budownictwa i małych instalacji energetycznych – obszarów dotychczas nieobjętych ETS1. W Polsce narosło wiele nieporozumień: od strachu przed „zabiciem ciepłownictwa lokalnego” po teorie spiskowe o „zamierzeniu pozbawienia Polaków przez UE prawa do ogrzewania domów”. W tym artykule przedstawiamy wyłącznie sprawdzone fakty, oparte na oficjalnych dokumentach Unii Europejskiej, analizach Komisji Europejskiej, Eurostatu i instytucji badawczych - bez spekulacji czy emocji.

Ochrona roślin i nasiennictwo - ważne zmiany w przepisach uchwalone przez Sejm i Senat

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi informuje, że w dniu 7 listopada br. Sejm przyjął poprawki Senatu do ustawy z 9 października 2025 r. o zmianie ustawy ochronie roślin przed agrofagami oraz niektórych innych ustaw. Tym samym zakończono prace parlamentarne nad ustawą, która zostanie teraz skierowana do podpisu Prezydenta. Co się zmieni i od kiedy?

Obowiązkowe ubezpieczenie OC dronów od 13 listopada: kluczowe wyłączenie odpowiedzialności

Od 13 listopada 2025 r. każdy operator drona o masie od 250 gramów do 20 kilogramów będzie musiał posiadać obowiązkowe ubezpieczenie OC - wynika z rozporządzenia ministra finansów z 24 października 2025 roku. Nowe przepisy miały wypełnić lukę w prawie i zapewnić rekompensatę osobom poszkodowanym w wyniku wypadków z udziałem dronów. Tyle, że na ostatnim etapie prac pojawiło się kluczowe wyłączenie odpowiedzialności - wskazuje Jarosław Szymański, Dyrektor Mentor S.A. o. Warszawa.

REKLAMA

Nieprzewidziane problemy z bonem ciepłowniczym. Wnioski nie zostaną rozpatrzone. Informacji trzeba będzie szukać stronie internetowej urzędu

Trwa składanie wniosków o bon ciepłowniczy. Pojawiły się jednak nieprzewidziane trudności generujące dodatkowe koszty dla gmin. Ministerstwo Energii zaproponowało wprowadzenie zmian, które poprawią sytuację.

Od stycznia 2026 roku podwyżki wynagrodzenia od 140 do 240 zł. Opublikowano projekt rozporządzenia

Wzrost płacy minimalnej pociąga za sobą szereg zmian. Zależy bowiem od niego wysokość szeregu świadczeń i dodatków, a płace, których wysokość jest określana w obowiązujących przepisach, trzeba odpowiednio dostosować do jej poziomu.

Za nagłe zmiany planów pracownikowi przysługuje rekompensata. Nie wszyscy o tym wiedzą, zapominają nawet pracodawcy, a przepisy są jasne

Nawet w zakładzie pracy, w którym praca jest wykonywania według stałego harmonogramu i w z góry określonych godzinach pracy, mogą zdarzyć się niespodziewane sytuacje. Jeśli pracownik musi dostosować się do takich nagłych zmian, przysługuje mu rekompensata.

Sąd Najwyższy uderza w dotychczasową praktykę! Kuratorzy–adwokaci bez obowiązku doręczeń – co to oznacza dla tysięcy spraw?

To może być punkt zwrotny w polskim postępowaniu cywilnym. Wyrok Sądu Najwyższego kończy wieloletni spór i zmienia podejście do doręczeń między profesjonalnymi pełnomocnikami. Skutki odczują nie tylko prawnicy, ale i zwykli uczestnicy postępowań.

REKLAMA

Te 4 ważne ustawy zawetował Prezydent RP w listopadzie 2025 r.

Prezydent RP Karol Nawrocki skorzystał z jednej z najważniejszych prerogatyw głowy państwa – prawa weta. Odmówił podpisania czterech ustaw uchwalonych przez Sejm, uzasadniając swoje decyzje troską o rozwój gospodarczy, dostęp do usług publicznych oraz standardy ładu korporacyjnego. Każde z weta dotyczyło innej sfery życia społecznego i gospodarczego, ale można powiedzieć, że wspólnym mianownikiem była obawa przed negatywnymi konsekwencjami dla obywateli i państwa. Przynajmniej tak wynika z uzasadnień, które podała Kancelaria Prezydent RP.

Odwołanie darowizny po terminie nic nie da. Obdarowana pobiła i wyzywała darczyńców a i tak nie była to rażąca niewdzięczność: sądy są nieugięte

Odwołanie darowizny po terminie nic nie da. Obdarowana pobiła i wyzywała darczyńców a i tak nie była to rażąca niewdzięczność: sądy są nieugięte w kwestii terminów wskazanych w przepisach prawa. Sąd Najwyższy w swoich ostatnich rozstrzygnięciach podkreśla, że rok na odwołanie to termin bezwzględny, którego nie wydłuża nawet fakt, że niewdzięczność przybrała formę przestępstwa z użyciem przemocy.

REKLAMA