REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Większość Polaków nie lubi sprzątać. Czy to ich nastawienie zmieni smart cleaning

Większość Polaków nie lubi sprzątać, czy smart cleaning zmieni to nastawienie
Większość Polaków nie lubi sprzątać, czy smart cleaning zmieni to nastawienie
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Polacy sprzątają w większości w tradycyjny sposób, ponieważ blisko 70 proc. badanych nie korzysta z urządzeń smart cleaning, a wielu w ogóle nie słyszało o takiej opcji. Ci, którzy dbają o czystość w inteligentny sposób, najchętniej wykorzystują do tego celu roboty sprzątające: odkurzające, mopujące, hybrydowe. 

Wskazało je 87,47 proc. ankietowanych. Ci, którzy sprzątają metodami tradycyjnymi zazwyczaj nie słyszeli o smart cleaningu.

REKLAMA

Zdecydowana większość Polaków nie lubi sprzątać, a sprzątający stawiają na jak najmniejszą częstotliwość

REKLAMA

Czego jeszcze można się dowiedzieć z badania sieci sklepów z elektroniką? Na przykład  tego, że jednoznacznie sprzątać nie lubi 59,77 proc. badanych.
Osoby, które decydują się na dbanie o porządek, najczęściej robią to raz w tygodniu (32,75 proc. wskazań). Kolejne osoby chwytają za zmiotkę lub włączają odkurzacz czy robota sprzątającego dwa-trzy razy w tygodniu; blisko co czwarta odpowiedź (23,69 proc.).
Codziennie sprząta 16,71 ankietowanych. Kilka razy w miesiącu – 10,72. Raz w miesiącu – 8,73 proc. Natomiast w ogóle tej czynności nie wykonuje 7,40 proc.

2/3 sprzątających to tradycjonaliści – tyle samo użytkowników nie słyszało o smart cleaningu. Blisko siedmiu na dziesięciu pytanych (68,83 proc.) o to, czy korzystają z inteligentnych urządzeń sprzątających odpowiada „nie”, co oznacza, że o inteligentnym sprzątaniu słyszało 31,17 proc. badanych.

Wyniki badania Komputronik na temat naszych nawyków w kwestii sprzątania oraz zjawiska smart cleaning mogą świadczyć o tym, że Polacy są tradycjonalistami. 67,50 proc. osób, które zapytaliśmy o znajomość tego hasła nie słyszała o nim – mówi Paweł Szałamacha, Dyrektor dywizji. Dział zarządzania produktami w Komputronik S.A.

Przeszło połowę badanych, 51,28 proc., od smart cleaningu odstrasza cena. Pokazuje to też odpowiedź na pytanie jaki przedział cenowy jest twoim zdaniem optymalny, jeśli chodzi o inwestycje w rozwiązania smart cleaning – dodaje Paweł Szałamacha.
Prawie 75 proc. użytkowników wskazało przedziały od 1 000 do ponad 2 000 zł. Tymczasem Ceny prostych robotów sprzątających zaczynają się już od kilkuset złotych – informuje Paweł Szałamacha.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Smart cleaning: jakie korzyści daje wykorzystanie nowych technologii do sprzątania

REKLAMA

Wśród korzyści wynikających ze smart cleaning ankietowani najczęściej wskazują na oszczędność czasu – 71,47 proc.
Ponadto, wygodę i optymalizację wybiera 63,47 proc. Automatyzacja jest kluczowa dla 57,33 proc. Funkcjonalność wskazuje 36,53 proc., jakość sprzątania – 30,93 proc., a innowacyjność – 20,8 proc.

Najbardziej pożądaną cechą inteligentnych urządzeń jest możliwość mapowania pomieszczeń, na co wskazuje 79,47 proc. ankietowanych.
Co druga osoba (51,73 proc.) wskazała na możliwość ustawienia harmonogramu działań poszczególnych sprzętów, a blisko co drugi ankietowany (48,8 proc.) automatyczne opróżnianie pojemnika/samooczyszczenie”

Polacy w kwestii smart cleaning stawiają na sprawdzone, znane marki

– Chociaż użytkownicy zdają się być podzieleni w kwestii przywiązania do marki urządzenia, jeśli chodzi o inteligentne sprzątanie, to gdy już decydują się na ich użycie, wybierają znane firmy z segmentu inteligentnego sprzątania – zaznacza Paweł Szałamacha.
Wyniki badania Komputronik pokazują, że 55,73 proc. użytkowników przywiązuje wagę do marki w kwestii sprzątania. Oznacza to, że aspekt ten nie ma znaczenia dla 45,07 proc.

Użytkownicy, którzy korzystają z urządzeń smart cleaning najczęściej wskazują na markę Roborock Technology Co. – 42,86 proc. Xiaomi Corporation miało 37,07 proc. wskazań. Co czwarty sprzątający w inteligentnym duchu wybiera iRobot Corporation. Co piąty – Samsung Electronics Co. Ltd.
Kolejnymi najchętniej wykorzystywanymi markami są Dreame i Dyson (po 12,27 proc.) i LG Electronics Inc. (8,53 proc.). Po 4 proc. zyskały Silvercrest oraz Vorwerk SE & Co. KG. Kolejne 15 marek jest wybierane każdorazowo przez mniej niż 4 proc. użytkowników, co pokazuje, że cieszą się mniejszym zainteresowaniem. Wśród nich można wymienić np. Hoffen, Panasonic Holdings Corporation czy Carneo.

Czym jest smart cleaning i jakie są perspektywy jego rozwoju

– Smart cleaning jest nowoczesnym podejściem do utrzymywania czystości, które wykorzystuje zaawansowane technologie i zautomatyzowane urządzenia, takie jak roboty sprzątające, czujniki, sztuczną inteligencję (AI) i Internet rzeczy (IoT).
Technologie te pozwalają na bardziej efektywne, precyzyjne i czasowo zoptymalizowane sprzątanie przestrzeni – komentuje Paweł Szałamacha z Komputronik.

Jak wynika z danych IMARC Group, wielkość globalnego rynku inteligentnego czyszczenia i higieny osiągnęła w 2023 r. 4,4 miliarda dolarów. Według predykcji tej firmy do 2032 r. rynek ten osiągnie wartość 14,4 mld dol., przy stopie wzrostu (CAGR) wynoszącej 13,7 proc. w latach 2024-2032.
Jeszcze szybszy rozwój prognozuje MarketsandMarkets. Zdaniem tej firmy, do 2026 r. rynek robotów sprzątających będzie wart 7,5 mld dol., a CAGR wyniesie średniorocznie 23,2 proc. Raport firmy Euromonitor szacuje, że w latach 2023-2025 sprzedaż robotów sprzątających w Europie wzrośnie o 40 proc. Będą go napędzały przede wszystkim kraje, takie jak Niemcy, Francja i Wielka Brytania.
A jak na tym tle wypadnie Polska? Czas pokaże.

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
"Czyste Powietrze" wstrzymane. Kiedy nowa odsłony programu? [komunikat NFOŚiGW]

Konsultacje społeczne ws. nowej odsłony programu "Czyste Powietrze" rozpoczną się w poniedziałek (9 grudnia). Tak wynika z komunikatu NFOŚiGW. Fundusz pod koniec listopada czasowo zawiesił przyjmowanie nowych wniosków w ramach tego programu antysmogowego.

Samorządy apelują o zmiany: Obecne regulacje mogą przynieść więcej szkód niż korzyści organizacjom pracującym z dziećmi i młodzieżą

Samorządowcy deklarują poparcie dla idei ochrony małoletnich i przeciwdziałania przestępstwom na tle seksualnym. Alarmują jednak, że obowiązujące przepisy powodują nadmierną biurokratyzację oraz utrudniają funkcjonowanie małych, lokalnych organizacji pracujących z dziećmi i młodzieżą. Niektóre podmioty będą zmuszone do ograniczenia swojej działalności.

Masło coraz droższe w sklepach: +30% r/r i mniej promocji. Bariera 10 zł za kostkę pęknie w I poł. 2025 roku

Od początku 2024 roku do listopada masło zdrożało w sklepach średnio o 2% rdr. Ceny poszły w górę w supermarketach, sieciach cash&carry i convenience, a spadły w hipermarketach i dyskontach. Natomiast w ostatnim czasie widać mocne i coraz większe wzrosty. Dla przykładu, w sierpniu rdr. wzrost był na poziomie 29,3%, we wrześniu – 30,1%, a w październiku – 32,2%. W połowie listopada wyniósł 31,8% rdr. Do tego przez większość roku ubyło rdr. 13,8% promocji. Dwucyfrowo zmniejszyły ich liczbę sieci cash&carry, supermarkety i hipermarkety, a jednocyfrowo – sklepy convenience. Jedynie dyskonty znalazły się na plusie. Do tego widać, że tylko w sierpniu na całym analizowanym rynku liczba promocji rdr. spadła o 33,7%, we wrześniu – o 25,2%, w październiku – o 14,5%, a po dwóch tygodniach listopada – aż o 41,1% rdr.

Drogi prąd w Polsce: Czy związki zawodowe blokują transformację energetyczną?

Polska jest liderwm, jeśli chodzi o wysokie ceny energii elektrycznej na rynku hurtowym w Europie. Dlaczego tak się dzieje? Czy główną przyczyną jest nasza zależność od węgla, czy może istnieje inne wytłumaczenie? W rozmowie z Szymonem Glonekim z Infor.pl Jakub Wiech, z Energetyka24.com, przybliża tę kwestię, wskazując na wielowymiarowy problem, którego korzenie sięgają daleko w przeszłość.

REKLAMA

Wigilia 2025 r. wolna od pracy. Sklepy otwarte przez trzy niedziele. Na pracownika dwie niedziele (jak dziś)

Wszyscy już się przyzwyczaili, że Wigilia 2024 r. nie jest zwykłą nowelizacją przepisów. Pomysł szybko przebijany jest przez nowy pomysł. Trzech Króli miało stracić status wolnego dnia od pracy. Sejm uchwalił, że pracownicy handlu w grudniu będą pracowali 3 niedziele (dziś dwie). Najnowsza plotka dotyczy tego, że utrzymana zostanie zasada „pracownicy handlu będą pracowali trzy niedziele w grudniu 2025 r.”, ale jest zastrzeżenie „dany pracownik będzie pracował dwie niedziele". Taki pomysł ma pojawić się w Senacie.

Podatek od sprzedaży w USA: czym różni się od VAT. Ponad 12 000 jurysdykcji podatkowych w jednym państwie

Stany Zjednoczone, jedna z największych i najpotężniejszych gospodarek świata, wyróżnia się pod względem podatkowym - nie posiada systemu podatku od wartości dodanej (VAT), który obowiązuje w Polsce i ponad 170 krajach na całym świecie. Wynikające z tego różnice widoczne są w portfelach konsumentów, ale są też prawdziwym wyzwaniem dla firm – zarówno tych amerykańskich, jak i polskich. Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i doradztwie w zakresie zgodności podatkowej w środowisku międzynarodowym, odsłania szczegóły obu systemów i wyjaśnia, jak w nich funkcjonować.

Dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych – od lipca 2024 r. czy od stycznia 2025 r.?

Posłowie pracują nad nowelizacją przepisów o dofinansowaniu wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych. Jedną z rozstrzyganych kwestii jest termin, od którego waloryzacja wejdzie w życie. W grę wchodzi 1 stycznia 2025 r. lub 1 lipca 2024 r.

Wynagrodzenia osób niepełnosprawnych. Wyższe dopłaty ze środków PFRON już od stycznia 2025 r.

Będą wyższe dopłat do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych z PFRON od 1 stycznia 2025 r. Stawki dofinansowań do wynagrodzeń osób z niepełnosprawnościami zostaną zwiększone o około 15 proc. Wysokość miesięcznego dofinansowania jest zależna od stopnia niepełnosprawności.

REKLAMA

Zasiłek pogrzebowy 2025 r. Czy będzie to 7 tys. zł?

Zasiłek pogrzebowy 2025 r. Czy będzie to 7 tys. zł? Od maja 2024 r. trwają prace nad zwiększeniem zasiłku pogrzebowego. Projekt wrócił pod obrady Stałego Komitetu Rady Ministrów. Jakie zmiany wprowadzono w projekcie nowelizacji?

Od 31 grudnia 2024 r. przewoźnicy do 56 dni wstecz pod lupą inspekcji transportowych w UE. Jak przygotować się do nowych przepisów?

Już od 31 grudnia 2024 roku inspekcje transportowe w całej Unii Europejskiej zyskają nowe możliwości nadzoru, które znacząco wpłyną na funkcjonowanie branży zarówno w transporcie międzynarodowym, jak i krajowym. Dwukrotne wydłużenie okresu kontroli wymusi istotną zmianę procedur w firmach transportowych i przewozach osób. Należy się też liczyć ze zwiększoną liczbą wykrytych naruszeń na drodze. Jakie są konsekwencje tych zmian? I w jaki sposób przewoźnicy oraz osoby odpowiedzialne za transport publiczny mogą się na to przygotować? 

REKLAMA