REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ucierpiałeś wskutek ulewy? Możesz otrzymać zasiłek w wysokości do 6 tys. zł, a w przypadku konieczności remontu lub odbudowy domu – nawet do 200 tys. zł. Czym jest zasiłek celowy, gdzie i w jaki sposób się o niego ubiegać?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
ulewa, deszcz, zasiłek, zasiłek celowy, klęska żywiołowa
Ucierpiałeś wskutek ulewy? Możesz otrzymać zasiłek w wysokości do 6 tys. zł, a w przypadku konieczności remontu lub odbudowy domu – nawet do 200 tys. zł. Czym jest zasiłek celowy, gdzie i w jaki sposób się o niego ubiegać?
DGP

REKLAMA

REKLAMA

Na skutek intensywnych opadów deszczu i silnego wiatru, wiele osób nierzadko ponosi dotkliwe straty. Osoby, które ucierpią wskutek ulewy – mogą ubiegać się o zasiłek celowy w wysokości do 6 tys. zł, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach (jeżeli np. istnieje konieczność odbudowy zniszczonego domu) – nawet do 200 tys. zł. 

O jaki zasiłek można ubiegać się w przypadku strat poniesionych wskutek ulewy?

Osobie lub rodzinie, którzy ponieśli straty w wyniku zdarzenia losowego, klęski żywiołowej lub ekologicznej – na podstawie art. 40 ustawy z dnia 12.03.2004 r. o pomocy społecznej – może zostać przyznany tzw. zasiłek celowy

REKLAMA

Ustawa o pomocy społecznej nie definiuje pojęcia zdarzenia losowego ani klęski żywiołowej, dlatego, dla wyjaśnienia znaczenia tych pojęć, należy posiłkować się innymi aktami prawnymi:

  • zgodnie z ustawą z dnia 11.09.2015 r. o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej – przez zdarzenie losowe, rozumie się niezależne od woli poszkodowanej w jego wyniku osoby, zdarzenie przyszłe i niepewne, którego wystąpienie powoduje uszczerbek w dobrach osobistych lub w dobrach majątkowych albo zwiększenie potrzeb majątkowych poszkodowanego,

  • zgodnie z ustawą z dnia 18.04.2002 r. o stanie klęski żywiołowej natomiast – przez klęskę żywiołową, rozumie się katastrofę naturalną lub awarię techniczną, których skutki zagrażają życiu lub zdrowiu dużej liczby osób, mieniu w wielkich rozmiarach albo środowisku na znacznych obszarach, a pomoc i ochrona mogą być skutecznie podjęte tylko przy zastosowaniu nadzwyczajnych środków, we współdziałaniu różnych organów i instytucji oraz specjalistycznych służb i formacji działających pod jednolitym kierownictwem.

REKLAMA

Nawałnice, burze, ulewne opady deszczu, silne wiatry, gradobicia – wszystkie ww. zjawiska, w zależności od swojej skali, intensywności i wywołanych skutków – mogą wypełniać znamiona zdarzenia losowego lub odpowiednio – klęski żywiołowej, tym samym, kwalifikując osoby, które poniosły w ich wyniku straty – do otrzymania pomocy w postaci zasiłku celowego. Rozróżnienie na powyższe dwa pojęcia, zostało wprowadzone przez ustawodawcę celem rozróżnienia źródła finansowania zasiłków. Zasiłki celowe wypłacane na pokrycie strat spowodowanych zdarzeniem losowym, pochodzą bowiem ze środków własnych gminy, spowodowanych klęskami żywiołowymi (które pociągają za sobą dużo większe straty) – z budżetu państwa. 

REKLAMA

Zgodnie z ustawą o pomocy społecznej – zasiłek celowy przyznawany jest w celu zaspokojenia niezbędnej potrzeby bytowej i co do zasady – może być on przyznany na pokrycie części lub całości kosztów zakupu żywności, leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego, wyrobów medycznych i leczenia, ogrzewania, w tym opału, odzieży, niezbędnych przedmiotów użytku domowego, drobnych remontów i napraw w mieszkaniu, a także kosztów pogrzebu. 

Zasiłek przysługujący osobom, które ucierpiały w wyniku zdarzenia losowego, klęski żywiołowej lub ekologicznej, stanowi natomiast szczególny rodzaj zasiłku, którego zasady przyznawania uregulowane są nie tylko w ustawie o pomocy społecznej, ale również w zatwierdzonych przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji – Zasadach udzielania pomocy finansowej ze środków budżetu państwa z części 85 - Budżety wojewodów,  dział 852 – Pomoc społeczna, rozdział 85278 – Usuwanie skutków klęsk żywiołowych oraz z rezerwy celowej na przeciwdziałanie i usuwanie skutków klęsk żywiołowych, w formie zasiłków celowych, o których mowa w ustawie o pomocy społecznej, dla rodzin lub osób samotnie gospodarujących, poszkodowanych w wyniku zdarzeń noszących znamiona klęsk żywiołowych z 20.04.2022 r. (z których pełną treścią, można zapoznać się pod adresem - https://www.gov.pl/web/mswia/usuwanie-skutkow-klesk-zywiolowych) (dalej Zasady MSWiA)Zasady te, nie stanowią co prawda źródła prawa powszechnie obowiązującego, ale określają tryb postępowania w sprawach dotyczących danej kategorii pomocy oraz wskazują niezbędne warunki udzielenia wsparcia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zasady te, definiują ponadto „zdarzenie klęskowe”, w przypadku których przysługuje pomoc i za które uznawane są w szczególności (a więc jest to katalog otwarty) – powodzie, podtopienia, intensywne opady atmosferyczne, silne wiatry, wyładowania atmosferyczne i osunięcia ziemi.

Jakie są kryteria przyznania zasiłku celowego na pokrycie strat poniesionych w wyniku zdarzenia losowego, klęski żywiołowej lub ekologicznej?

Podstawowym kryterium przysługiwania zasiłku celowego w sytuacji klęsk żywiołowych i zdarzeń losowych, jest – poniesienie straty przez ubiegającą się o niego osobę. Zasiłek celowy ma bowiem charakter pomocy doraźnej, ukierunkowanej na konkretny cel – stratę, która musi zostać szczegółowo wykazana we wniosku o udzielenie pomocy.1

Chociaż poniesienie straty jest głównym kryterium przysługiwania zasiłku, warto mieć świadomość, iż nie ma on charakteru odszkodowawczego i jego wypłata nie może być traktowana jako rekompensata za straty spowodowane zdarzeniami losowymi lub klęskami żywiołowymi.2 Wypłata zasiłku celowego nie pozbawia zatem prawa do jednoczesnego ubiegania się o odszkodowanie z tego samego tytułu, jeżeli było się objętym ochroną ubezpieczeniową. Przy ustalaniu zasadności oraz wysokości zasiłku, organ gminy może jednak wziąć pod uwagę uzyskane odszkodowanie z tytułu ubezpieczenia budynku lub lokalu mieszkalnego.

Ponadto, zasiłek celowy na pokrycie strat poniesionych w wyniku zdarzenia losowego lub klęski żywiołowej, może zostać przyznany niezależnie od dochodu i może nie podlegać zwrotowi. Decyzja o jego przyznaniu oraz ocena okoliczności uzasadniających przyznanie należy ostatecznie do gminy, której jednym z zadań zleconych z zakresu administracji rządowej jest właśnie przyznawanie i wypłata zasiłków celowych. Szczegółowych informacji na temat tego, czy w danym przypadku – można liczyć na zasiłek niezależnie od kryterium dochodowego i czy zasiłek ten nie będzie podlegał zwrotowi (a jeżeli będzie – jakie obowiązują zasady tego zwrotu) – należy zatem zasięgnąć:

  • w urzędzie miasta lub gminy, właściwym ze względu na miejsce swojego zamieszkania (w tym przedmiocie, tj. w sprawie określenia szczegółowych warunków i trybu przyznawania zasiłku celowego – powinna zostać podjęta uchwała rady gminy lub rady miejskiej) lub

  • w miejskim lub gminnym ośrodku pomocy społecznej, który z ramienia gminy, zajmuje się wypłatą zasiłków. 

Jeżeli gmina zdecydowałaby się jednak, w przypadku konkretnej klęski żywiołowej lub ekologicznej, na uzależnienie wypłaty zasiłku od kryterium dochodowego – wynosi ono aktualnie odpowiednio:

  • 776 zł miesięcznie – w przypadku osoby samotnie prowadzącej gospodarstwo domowe i

  • 600 zł miesięcznie – w przypadku osoby w rodzinie,

przy czym rada gminy, w drodze uchwały – może podwyższyć ww. progi. 

Kwotę dochodu, która jest brana pod uwagę przy kwalifikowaniu do wypłaty zasiłku, oblicza się jako sumę miesięcznych przychodów z miesiąca poprzedzającego złożenie wniosku o udzielnie pomocy, pomniejszoną o:

  1. miesięczne obciążenie podatkiem dochodowym od osób fizycznych i kosztami uzyskania przychodu,

  2. składki na ubezpieczenie zdrowotne i społeczne oraz 

  3. o kwotę alimentów świadczonych na rzecz innych osób.

Na jaką pomoc można liczyć w przypadku szkód spowodowanych ulewnymi opadami deszczu?

Bardziej szczegółowe kryteria kwalifikowania do pomocy, zostały zdefiniowane w Zasadach MSWiA, zgodnie z którymi – pomoc w przypadku „zdarzeń klęskowych” (którymi są m.in. straty poniesione na skutek podtopień, intensywnych opadów, silnych wiatrów i wyładowań atmosferycznych), obejmuje:

  1. tzw. „pomoc „doraźną” w gospodarstwach domowych (w budynkach mieszkalnych oraz w podstawowym wyposażeniu gospodarstw domowych), jeśli osoby poszkodowane znalazły się w szczególnie trudnej sytuacji życiowej, w której nie mogą zaspokoić niezbędnych potrzeb bytowych w oparciu o posiadane środki własne oraz

  2. remont albo odbudowę budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, który został zniszczony lub uszkodzony w wyniku zdarzeń klęskowych.

Za budynek mieszkalny, który również kwalifikuje się do objęcia pomocą w postaci remontu lub odbudowy – traktuje się także budynek gospodarczy służący zaspokajaniu niezbędnych potrzeb bytowych rodziny lub osoby samotnie gospodarującej, w szczególności budynek inwentarski, tj. budynek przeznaczony, np. do hodowli niewielkiej liczby zwierząt gospodarskich, mający na celu pozyskiwanie żywności na własne potrzeby.

Pomoc przysługuje rodzinom lub osobom samotnie gospodarującym, prowadzącym w dniu wystąpienia zdarzenia klęskowego gospodarstwo domowe w budynku mieszkalnym lub lokalu mieszkalnym zniszczonym lub uszkodzonym w wyniku „zdarzenia klęskowego”.

Jakie są kwoty zasiłku, który można otrzymać w przypadku szkód spowodowanych ulewnymi opadami deszczu?

Kwoty zasiłków, które można otrzymać w przypadku szkód spowodowanych „zdarzeniami klęskowymi” wynoszą odpowiednio:

  1. w ramach „pomocy doraźnej”do 6 tys. zł,

  2. w przypadku pomocy na remont albo odbudowę budynku lub lokalu mieszkalnego do 200 tys. zł, w zależności od oszacowanego procentu zniszczeń lub uszkodzeń, a

  3. w przypadku pomocy na remont albo odbudowę budynku gospodarczego (lub budynków gospodarczych) służącego (lub służących) zaspokajaniu niezbędnych potrzeb bytowych do 100 tys. zł, w zależności od oszacowanego procentu zniszczeń lub uszkodzeń.

Kwoty zasiłków na remont lub odbudowę budynku lub lokalu mieszkalnego bądź budynku gospodarczego, przyznawane są w przypadku oszacowania procentu zniszczeń lub uszkodzeń na poziomie co najmniej 5% i przedstawiają się następująco:

W przypadku pomocy na odbudowę budynku lub lokalu mieszkalnego:

  • 5-20% zniszczeń lub uszkodzeń - do 20 tys. zł,

  • 21-30% zniszczeń lub uszkodzeń - do 26 tys. zł,

  • 31-40% zniszczeń lub uszkodzeń - do 33 tys. zł,

  • 41-50% zniszczeń lub uszkodzeń - do 40 tys. zł,

  • 51-55% zniszczeń lub uszkodzeń - do 50 tys. zł,

  • 56-60% zniszczeń lub uszkodzeń - do 60 tys. zł,

  • 61-65% zniszczeń lub uszkodzeń - do 80 tys. zł,

  • 66-70% zniszczeń lub uszkodzeń - do 110 tys. zł,

  • 71-75% zniszczeń lub uszkodzeń - do 140 tys. zł,

  • 76-80% zniszczeń lub uszkodzeń - do 170 tys. zł,

  • powyżej 81% zniszczeń lub uszkodzeń - do 200 tys. zł. 

W przypadku pomocy na odbudowę budynku (lub budynków) gospodarczych, służącego (lub służących) zaspokajaniu niezbędnych potrzeb bytowych:

  • 5-10% zniszczeń lub uszkodzeń - do 6 tys. zł,

  • 11-20% zniszczeń lub uszkodzeń - do 9,5 tys. zł,

  • 21-30% zniszczeń lub uszkodzeń - do 13 tys. zł,

  • 31-40% zniszczeń lub uszkodzeń - do 16,5 tys. zł,

  • 41-50% zniszczeń lub uszkodzeń - do 20 tys. zł,

  • 51-55% zniszczeń lub uszkodzeń - do 25 tys. zł,

  • 56-60% zniszczeń lub uszkodzeń - do 30 tys. zł,

  • 61-65% zniszczeń lub uszkodzeń - do 40 tys. zł,

  • 66-70% zniszczeń lub uszkodzeń - do 55 tys. zł,

  • 71-75% zniszczeń lub uszkodzeń - do 70 tys. zł,

  • 76-80% zniszczeń lub uszkodzeń - do 85 tys. zł,

  • powyżej 81% zniszczeń lub uszkodzeń - do 100 tys. zł. 

W sytuacji oszacowania procentu zniszczeń lub uszkodzeń na poziomie niższym niż 5% – pomoc może natomiast zostać przyznana wyłącznie na wykonanie drobnych prac remontowych.

Podstawą do ostatecznego określenia wysokości przyznawanej pomocy, jest rodzinny wywiad środowiskowy, do przeprowadzenia którego zobowiązany jest właściwy miejscowo ośrodek pomocy społecznej oraz ustalona przez niego wysokości poniesionych strat, zgodnie z powyższymi zasadami miarkowania.

Pomoc może przy tym zostać przyznawana w drodze jednej lub kilku odrębnych decyzji administracyjnych, którym powinien zostać nadany rygor natychmiastowej wykonalności.

Jak, gdzie i kiedy wnioskować o zasiłek, który można otrzymać w przypadku szkód spowodowanych ulewnymi opadami deszczu?

W celu otrzymania świadczenia, uprawniona do niego osoba, powinna wystąpić z wnioskiem o udzielnie pomocy do właściwego miejscowo ośrodek pomocy społecznej. Wniosek może również zostać złożony ustnie do protokołu poza siedzibą ośrodka pomocy społecznej, w szczególności w miejscu zdarzenia klęskowego. Nie należy zwlekać ze złożeniem wniosku, ponieważ można to zrobić tylko w ciągu 30 dni od dnia wystąpienia zdarzenia. 

1 zob. wyrok WSA w Warszawie z dnia 18.08.2005 r., sygn. akt I SA/Wa 1298/04

zob. wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 3.11.2021 r., sygn. akt II SA/Bd 850/21

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 12.03.2004 r. o pomocy społecznej (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 901)

  • Ustawa z dnia 11.09.2015 r. o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 838)

  • Ustawa z dnia 18.04.2002 r. o stanie klęski żywiołowej (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 1897)

  • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 14.07.2021 r. w sprawie zweryfikowanych kryteriów dochodowych oraz kwot świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej (Dz.U. z 2021 r., poz. 1296)

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ukrywanie majątku przed komornikiem: czy grozi za to więzienie? Komornik wyjaśnia

Coraz więcej dłużników lokuje swoje pieniądze na aplikacjach takich jak Revolut czy Zen. Czy to bezpieczne rozwiązanie? Niekoniecznie. W Polsce celowe ukrywanie majątku przed egzekucją komorniczą może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych, w tym kary pozbawienia wolności.

Grill na balkonie? Uważaj - może kosztować Cię nawet 5 500 zł, a ognisko w ogrodzie - nawet 11 500 zł

Można śmiało powiedzieć, że majówka to narodowe święto grilla (a w nieco mniejszym zakresie - również ogniska). Mieszkańcy bloków - z przyczyn oczywistych - mogą zdecydować się wyłącznie na to pierwsze, a posiadacze własnych ogródków - rozniecić nieco większy płomień. Czy jednak takie przyjemności - w obrębie własnych balkonów i ogródków są legalne? Okazuje się, że nie w każdym przypadku, a ich nieroztropnych amatorów, mogą niekiedy spotkać niemiłe konsekwencje.

Rząd szykuje zmiany w emeryturach – grupa pracowników popracuje do 70 roku życia

Ministerstwo Sprawiedliwości pracuje nad projektem zmian w przepisach, które mają wydłużyć maksymalny wiek pełnienia funkcji przez komorników sądowych oraz ich asesorów. Zgodnie z planowanymi regulacjami, osoby wykonujące te zawody miałyby obowiązek pozostawać aktywne zawodowo nawet do 70. roku życia.

Groźna nimfa kleszcza. Jak się chronić po spacerze w lesie? Ekspert radzi

Nimfa kleszcza, choć wielkości główki od szpilki, może przenosić groźne choroby. Dlatego po powrocie z lasu warto dokładnie obejrzeć ciało, wytrzepać ubrania i wziąć prysznic – przypomina główny inspektor sanitarny Paweł Grzesiowski.

REKLAMA

1200 zł podwyżki emerytury i (jednak!) 64 tys. zł wyrównania dla 120 tys. emerytów (bez pomijania roczników 1949-1952) – jest zupełnie nowa specustawa przeliczeniowa dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r.

W dniu 29 kwietnia 2025 r. do laski marszałkowskiej został złożony poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, który zakłada ponowne przeliczenie emerytur (i ich podwyżkę) oraz wypłatę wyrównań za okres pobierania świadczeń w zaniżonej wysokości dla wszystkich emerytów objętych zakresem podmiotowym wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. (sygn. akt sygn. akt SK 140/20). W przeciwieństwie do tego co proponuje rząd – specustawa przeliczeniowa w tej wersji – nie pozbawia emerytów prawa do wyrównania (w wysokości 64 tys. zł dla każdego uprawnionego) i obejmuje również poszkodowane kobiety z roczników 1949-1952, które MRPiPS chce pozbawić nie tylko ww. wyrównania, ale również podwyżki bieżących świadczeń emerytalnych.

Co z podwyżkami dla nauczycieli od września? Są pierwsze odpowiedzi na postulaty ZNP

Związek Nauczycielstwa Polskiego apeluje o 10 proc. podwyżki dla nauczycieli od września tego roku. Rząd na razie nie odpowiedział na te żądania, ale pojawiły się już pierwsze komentarze samorządowców. Uważają oni, że mogliby wypłacić podwyżki, ale musi zostać spełniony jeden, podstawowy warunek.

Trzeba wypłacać pieniądze na czarną godzinę. Apelują o to banki. To wezwanie budzi prawdziwą trwogę

Unieruchomione pociągi i metro, paraliż na lotniskach, brak internetu, niedziałająca sieć komórkowa i tłumy ludzi w sklepach. Szturmowali je tylko ci, którzy w portfelach mieli pieniądze, bo kartą płacić się nie dało. Ten horror wydarzył się w Hiszpanii. To tam, niczym grom z jasnego nieba, spadł blackout. Czy spełnił się czarny scenariusz, jaki wieszczyły europejskie banki? Już cztery miesiące temu apelowały do swoich klientów, żeby w domu trzymali gotówkę na czarną godzinę.

Skrócenie czasu pracy – potrzebna zmiana czy kosztowny eksperyment?

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło w poniedziałek, 28 kwietnia 2025 r. rozpoczęcie pilotażowego programu skrócenia czasu pracy. Na jego realizację przewidziano 10 mln zł z Funduszu Pracy. ekspertka BCC ds. prawa pracy, radca prawny w Rycak Kancelaria Prawa Pracy i HR dr Magdalena Rycak o skróceniu czasu pracy.

REKLAMA

Zakaz używania urządzeń telekomunikacyjnych na egzaminie – konsekwencje prawne

Niedługo rozpoczną się egzaminy maturalne. Warto pamiętać, że zakazane jest korzystanie z jakichkolwiek pomocy niedozwolonych. Każde takie działanie narusza zasady uczciwości egzaminacyjnej i grozi unieważnieniem egzaminu.

Prawne ryzyka używania AI przez pracowników. Odpowiedzialność pracodawcy wobec osób trzecich. Prawo pracy, prawo autorskie, ochrona danych poufnych i osobowych

Sztuczna inteligencja (AI) stanowi dużą pomoc w pracy, ułatwiając ją i przyspieszając w znacznym stopniu. Zdają sobie z tego sprawę zarówno pracodawcy, jak i pracownicy. Tak jednak ze strony pracodawców lub potencjalnych pracodawców wobec pracowników lub kandydatów, jak po ze strony pracowników, nieodpowiedzialne korzystania z AI może rodzić określone ryzyka prawne, które możemy ocenić przez pryzmat prawa pracy. Świadomość tych ryzyk jest ważna pod kątem znalezienia rozwiązań przed nimi zabezpieczających w sytuacji w której prawo powszechne takiego zabezpieczenia nie przewiduje.

REKLAMA