REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe świadczenie-wynagrodzenie dla każdej kobiety za urodzenie dziecka: od 2 333 do nawet 9 332 zł miesięcznie, które w przyszłości zagwarantuje również emeryturę – na biurku Prezydenta

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
świadczenie, dzieci, prezydent, wynagrodzenie, emerytura
Nowe świadczenie-wynagrodzenie dla każdej kobiety za urodzenie dziecka: od 2 333 do nawet 9 332 zł miesięcznie, które w przyszłości zagwarantuje również emeryturę – na biurku Prezydenta
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Od 2 333 zł za urodzenie jednego dziecka do nawet 9 332 zł miesięcznie za urodzenie czworga dzieci – tyle miałoby wynieść nowe świadczenie-wynagrodzenie dla kobiety, która wyda na świat potomstwo, w przyszłości stanowiąc również podstawę jej emerytury. Jest to postulat petycji, która w dniu 11 sierpnia 2025 r. trafiła na biurko Prezydenta i która ma również stanowić rozwiązanie problemu spadku dzietności w Polsce.

Najniższy w historii poziom dzietności w Polsce uzasadnieniem wprowadzenia nowego świadczenia-wynagrodzenia dla kobiet za rodzenie dzieci

Portal Birth Gauge, który zajmuje się śledzeniem globalnego spadku dzietności opublikował nowe dane za pierwsze półrocze 2025 r. (w porównaniu z pierwszym półroczem 2024 r.). Wynika z nich, że liczba urodzeń w Polsce (w porównaniu do analogicznego okresu w ubiegłym roku) spadła o ok. 11 tys. Współczynnik dzietności TFR (ang. Total fertility rate) – który oznacza liczbę dzieci, które urodziłaby przeciętnie kobieta w ciągu całego okresu rozrodczego (tj. od 15 do 49 roku życia), przy założeniu, że w poszczególnych fazach tego okresu rodziłaby z intensywnością obserwowaną w badanym roku, tzn. przy przyjęciu cząstkowych współczynników płodności z tego okresu za niezmienne – został dla Polski oszacowany przez ww. portal na 1,04 w roku bieżącym, podczas gdy w roku 2024 wynosił on 1,11, w roku 2023 – 1,16, a w roku 2020 – 1,45.1 Wskaźnik ten, z roku na rok zatem – coraz bardziej się obniża.

REKLAMA

REKLAMA

GUS natomiast – w ramach najnowszej informacji o sytuacji demograficznej Polski – przekazał dane, iż w I półroczu 2025 r. zarejestrowano ok. 115,5 tys. urodzeń żywych, tj. o ponad 10 tys. mniej niż rok wcześniej.2

W związku ze stale obniżającym się poziomem dzietności w Polsce, pojawia się coraz więcej inicjatyw mających na celu zaradzenie temu problemowi. Jednym z nich jest postulat wprowadzenia „wynagrodzenia” dla kobiet za rodzenie dzieci, przedstawiony w petycji, która w dniu 11 sierpnia 2025 r. została złożona na biurko Prezydenta Karola Nawrockiego.

2 333 zł za jedno dziecko, 4 666 zł za dwoje dziecko, 6 999 zł za troje dzieci, 9 332 zł za czworo dzieci – tyle miałoby wynieść nowe, comiesięczne świadczenie-wynagrodzenie dla każdej kobiety za wydanie na świat potomstwa

Jak poinformowała Kancelaria Prezydenta – w dniu 11 sierpnia 2025 r., na biurko Prezydenta Karola Nawrockiego trafiła petycja nr 1/08/2025 o podjęcie inicjatywy ustawodawczej zmierzającej do przyznanie kobietom pensji za urodzenie dziecka. Postulowane „wynagrodzenie” miałoby być wyliczane w oparciu o płacę minimalną i – w oparciu o aktualną kwotę minimalnego wynagrodzenia (które od 1 stycznia 2025 r. opiewa na 4 666 zł brutto), miałoby wynieść odpowiednio:

REKLAMA

  • 50% płacy minimalnej, czyli obecnie 2 333 zł miesięcznie – za urodzenie jednego dziecka,
  • 100% płacy minimalnej, czyli obecnie 4 666 zł miesięcznie – za urodzenie dwojga dzieci,
  • 150% płacy minimalnej, czyli obecnie 6 999 zł miesięcznie – za urodzenie trojga dzieci,
  • 200% płacy minimalnej, czyli obecnie 9 332 zł miesięcznie – za urodzenie czworga dzieci.

Petytor nie określił górnego limitu takiego wynagrodzenia, biorąc pod uwagę liczbę posiadanych dzieci, można więc domniemywać, że za urodzenie każdego kolejnego dziecka – w jego ocenie – świadczenie przysługujące kobiecie, powinno odpowiednio wzrastać.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uzasadnieniem wprowadzenia takiego dodatkowego wsparcia dla kobiet (które miałoby przysługiwać niezależnie od świadczenia 800 plus, przysługującego na każde dziecko) jest – w ocenie autora petycji – spadek dzietności w Polsce, jak również chęć wynagrodzenia kobiet za ich ciężką pracę przy wychowaniu dzieci, nierzadko odbywającą się kosztem własnej pracy zawodowej (a co się z tym wiąże – w przyszłości, również – świadczenia emerytalnego).

Jako argument za wprowadzeniem postulowanego świadczenia, petytor przytacza przykład zaznajomionej mu rodziny i jej obecnej sytuacji finansowej: „Otóż mam kolegę, który ma 70 lat i razem z żoną wychowali 4-ro dzieci. Żona pracowała przy dzieciach i w efekcie ma emeryturę w wysokości: „0” zł. W efekcie, gdyby nie dzieci, to nie mieliby z czego żyć. Kolega ma emeryturę w wysokości 3300 zł co przy lekach i kosztach rehabilitacji nie wystarcza na życie”.

Z pełną treścią petycji, można zapoznać się poniżej:

Petycja z dnia 9 sierpnia 2025 r. w sprawie wprowadzenia nowego świadczenia-wynagrodzenia dla kobiet za rodzenie dzieci.pdf

Nowe świadczenie-wynagrodzenie dla każdej kobiety za urodzenie dziecka – w przyszłości stanowić ma także podstawę emerytury

Postulatem petycji nr 1/08/2025, która w dniu 11 sierpnia 2025 r. trafiła na biurko Prezydenta Karola Nawrockiego, jest również zapewnienie środków do „życia” kobietom-matkom w wieku senioralnym. Wynagrodzenie, które mają co miesiąc otrzymywać kobiety za urodzenie dzieci, ma bowiem w przyszłości stanowić również podstawę świadczenia emerytalnego.

Inną inicjatywą, która ma zaradzić kryzysowi demograficznemu w Polsce – zwiększenie przewidzianych w kodeksie pracy praw pracowniczych kobiet w ciąży i rodziców dzieci do lat 13

Inną inicjatywą obywatelską, która ma zaradzić problemowi najniższego w historii poziomu dzietności w Polsce, jest postulat wyrażony w petycji nr BKSP-155-X-626/25, która w dniu 23 lipca 2025 r. została złożona do Sejmu – zwiększenia przewidzianych w kodeksie pracy praw pracowniczych kobiet w ciąży i rodziców dzieci do 13 roku życia, a konkretnie:

  • wprowadzenia 7-godzinnego dnia pracy dla rodziców dzieci do 13 roku życia,
  • wprowadzenia dodatkowych 3 dni urlopu wypoczynkowego na każde dziecko (jednak nie więcej niż 9 dni w roku) na koszt FUS (a nie pracodawcy),
  • rozszerzenia otwartego katalogu zakazu dyskryminacji przewidzianego w kodeksie pracy, poprzez wskazanie wprost, że – jakakolwiek dyskryminacja w zatrudnieniu, bezpośrednia lub pośrednia, jest niedopuszczalna ze względu na posiadanie dzieci,
  • wydłużenia okresu ochronnego dla kobiet w ciąży i w okresie urlopu macierzyńskiego, podczas którego pracodawca – co do zasady – nie może wypowiedzieć ani rozwiązać stosunku pracy, jak również prowadzić przygotowań do wypowiedzenia lub rozwiązania bez wypowiedzenia stosunku pracy – o dodatkowe trzy miesiące, czyli – do upływu trzech miesięcy od zakończenia urlopu macierzyńskiego,
  • wydłużenia okresu na jaki ulega wydłużeniu umowa o pracę zawarta na czas określony lub na okres próbny przekraczający jeden miesiąc, która uległaby rozwiązaniu po upływie trzeciego miesiąca ciąży – o dodatkowe trzy miesiące, czyli – do upływu trzech miesięcy od dnia zakończenia urlopu macierzyńskiego, jak również
  • wprowadzenia systemu wsparcia dla tworzenia i prowadzenia przyzakładowych żłobków i przedszkoli, które miałyby ułatwić rodzicom małych dzieci aktywizację zawodową oraz łączenie życia zawodowego z życiem rodzinnym.

Petycja z której wynikają opisane wyżej postulaty w zakresie zwiększenia praw pracowniczych kobiet w ciąży i rodziców dzieci (zwłaszcza tych, które nie ukończyły jeszcze 13 roku życia) w dniu 23 lipca br. została złożona do Sejmu, a 5 sierpnia br. – skierowana do rozpatrzenia przez sejmową Komisję do Spraw Petycji. Na dzień dzisiejszy, nie został jeszcze wyznaczony termin posiedzenia sejmowej Komisji podczas którego zostanie ona poddana obradom jej członków, ani nie została sporządzona przez sejmowe Biuro Ekspertyz i Oceny Skutków Regulacji opinia prawna na temat zawartych w niej wniosków.

Więcej informacji na temat powyższej petycji, można znaleźć w artykule:

Na rozwiązanie problemu kryzysu demograficznego w Polsce swój pomysł ma również Prezydent Karol Nawrocki – nowe świadczenie na drugie dziecko (również już dorosłe), czyli zerowy PIT dla rodzin 2+2

Na rozwiązanie problemu kryzysu demograficznego w Polsce, swój pomysł ma również Prezydent Karol Nawrocki, który w dniu 11 sierpnia 2025 r., w ramach posiadanej przez siebie inicjatywy ustawodawczej – wniósł do Sejmu projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (nr RPW/27021/2025). Prezydent proponuje wprowadzenie zerowego PIT dla rodzin, które mają dwoje lub więcej dzieci. Zgodnie z projektem, który został opublikowany na stronie Sejmu – na powyższej uldze miałyby skorzystać (w dużym uproszczeniu) rodziny z dwójką i więcej dzieci:

  • w wieku do ukończenia przez nie 18 roku życia, a jeżeli wciąż się uczą i nie osiągają samodzielnych dochodów – do ukończenia przez nie 25 roku życia,
  • których roczne dochody nie przekraczają 280 tys. zł, czyli na jednego małżonka – 140 tys. zł,

rozliczające się według skali podatkowej.

Według informacji opublikowanej na stronie internetowej Prezydenta – szacuje się, że dzięki wprowadzeniu powyższej ulgi – w portfelu przeciętnej polskiej rodziny może zostać średnio 1 000 zł miesięcznie.”

Pomysł wprowadzenia zerowego PIT dla rodzin 2+2 Prezydent argumentuje w następujący sposób:

„W obliczu rosnących wyzwań demograficznych oraz dynamicznego wzrostu kosztów życia, niezbędne jest tworzenie rozwiązań prawnych, które realnie wspierają polskie rodziny, w szczególności te wychowujące dzieci. Wzmacnianie kondycji finansowej rodzin poprzez odpowiednie dostosowanie przepisów podatkowych jest istotnym elementem polityki prorodzinnej państwa. Ulgowe i preferencyjne rozwiązania w systemie podatkowym stanowią wyraz uznania dla roli rodziców w wychowaniu młodego pokolenia, a jednocześnie pozwalają na lepsze zabezpieczenie potrzeb dzieci i zapewnienie im właściwych warunków rozwoju.

Celem projektowanej ustawy jest zmniejszenie obciążeń fiskalnych, istotne obniżenie ciężaru podatku PIT dla rodziców wychowujących co najmniej dwoje dzieci, a tym samym zwiększenie dochodów rozporządzalnych obywateli, pobudzenie konsumpcji wewnętrznej oraz wzmocnienie bodźców do podejmowania aktywności zawodowej i gospodarczej.

Rozwiązanie to ma na celu:

  • poprawę sytuacji materialnej rodzin,
  • przeciwdziałanie kryzysowi demograficznemu,
  • ograniczenie obciążenia podatkowego dla osób pracujących zawodowo i podejmujących wysiłek urodzenia i wychowania dzieci,
  • realizację zasady sprawiedliwości społecznej poprzez premiowanie rodzinnych form życia i wspieranie wychowywania dzieci.”

Prezydent przekonuje, że projekt ten stanowi realizację jednego z kluczowych zobowiązań złożonych przez niego polskim rodzinom w trakcie kampanii wyborczej, jest „wyrazem konsekwentnej troski o ich dobra oraz wsparciem w codziennych wyzwaniach”, jak również, że proponowane przez niego rozwiązanie w postaci obniżenia obciążenia podatkowego dla osób, które „podejmują wysiłek wychowania co najmniej dwójki dzieci” ma znacznie głębsze uzasadnienie w obecnym kryzysie demograficznym Polski niż „wielokrotnie droższa dla finansów publicznych alternatywna propozycja bezwarunkowego podwyższenia kwoty wolnej od podatku dla wszystkich podatników do 60 tys. zł, która według szacunków Ministerstwa Finansów stanowiłaby uszczerbek dla budżetu na poziomie 56 miliardów zł, czyli trzykrotnie większy niż projektowana zmiana.”

W dniu 5 września 2025 r., podczas konferencji prasowej, Marszałek Sejmu Szymon Hołownia poinformował, że nadał numery druków pięciu inicjatywom ustawodawczym złożonym przez Prezydenta Karola Nawrockiego. Zaznaczył jednak równocześnie, że dwie z nich – ze względu na braki formalne – zostały zwrócone do Kancelarii Prezydenta do uzupełnienia. Wśród nich, znalazł się projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (nr RPW/27021/2025), który przewiduje wprowadzenie nowego świadczenia na drugie dziecko (również już dorosłe), czyli zerowy PIT dla rodzin 2+2 oraz podniesienie pierwszego progu podatkowego ze 120 tys. zł do wysokości 140 tys. zł.

Marszałek Hołownia zaznaczył, że projekt złożony przez Prezydenta posiada liczne braki dotyczące m.in. tego „jak ta ustawa widzi się z ustawą Prawo o Przedsiębiorcach”, jak również z jego uzasadnienia nie wynika „czy można ten problem rozwiązać innymi środkami”.

Zwracam je do wnioskodawcy z prośbą o uzupełnienie i kiedy to uzupełnienie przyjdzie, te projekty będą normalnie procedowane, tak jak wszystkie inne projekty, które trafiają do Sejmu. Mam nadzieję, że pan minister [tj. szef KPRP Zbigniew Bogucki] zrobi te uzupełnienia niezwłocznie” – powiedział Marszałek Sejmu.

Więcej informacji na temat ww. projektu autorstwa Prezydenta Karola Nawrockiego, przewidującego wprowadzenie zerowego PIT dla rodzin 2+2, można znaleźć w artykule:

1 Birth Gauge, Data on Births and the Total Fertility Rate (TFR) 2025, 2 sierpnia 2025 r.

2 GUS, Sytuacja demograficzna Polski, 23 lipca 2025 r.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ukryte zyski w estońskim CIT. Przykład: samochody firmowe wykorzystywanych w użytku mieszanym

System opodatkowania w formie estońskiego CIT stanowi wyjątkowo korzystną alternatywę dla przedsiębiorców. Z jednej strony umożliwia odroczenie bieżącego opodatkowania zysku, z drugiej zaś, aby zapobiec nadmiernym wypłatom na rzecz wspólników czy udziałowców (ponad poziom podzielonego zysku), ustawodawca wprowadził szereg ograniczeń. Jednym z kluczowych rozwiązań w tym zakresie jest wyodrębnienie kategorii dochodów tzw. „ukrytych zysków” podlegających opodatkowaniu ryczałtem. Ten artykuł omawia dochód z tytułu ukrytych zysków na przykładzie samochodów wykorzystywanych w użytku mieszanym.

Własna działalność gospodarcza bez płacenia składek ZUS. Ważne zmiany w limicie zarobków

Nie każdy musi zakładać firmę, żeby dorobić do pensji. Jednak, kiedy ktoś oferuje na przykład weekendowe usługi „złotej rączki” czy okazyjnie prowadzi sprzedaż w sieci, wtedy zamienia się to w drobny biznes. Państwo mówi: ok, ale obowiązuje zarobkowy limit. Teraz ta granica idzie w górę, bo rośnie płaca minimalna. To niejedyna, korzystna zmiana.

7 form faktur VAT w 2026 r. Czy dokument „udostępniony w sposób uzgodniony” w rozumieniu art. 106gb ust. 4 ustawy o VAT będzie fakturą czy jej kopią?

Podatnicy VAT, którzy tracą nadzieję (nie wszyscy), że ominie ich dopust boży faktur ustrukturyzowanych w 2026 r., zaczynają powoli czytać przepisy dotyczące tych faktur i włosy im stają na głowie, bo ich nie sposób zrozumieć, a przede wszystkim nawet nie będzie wiadomo, co będzie w sensie prawnym „fakturą” w przyszłym roku. W przypadku tradycyjnej postaci tych faktur, czyli papierowej i elektronicznej jest to jasne, a w przypadku nowych potworków – już nie - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe przepisy ważne dla wspólnot mieszkaniowych od 2026 r. Podwyższanie zaliczek, balkony, liczniki, kontrola zarządu, udostępnienie lokalu, definicja wspólnoty i inne zmiany

W dniu 19 września 2025 r. opublikowano założenia nowelizacji ustawy o własności lokali oraz ustawy - Prawo budowlane. Podstawowym celem tej nowelizacji jest dostosowanie działalności wspólnot mieszkaniowych do zmian, jakie zaszły na rynku zarządzania wspólnotami na przestrzeni minionych 30 lat, tj. od wejścia w życie tej ustawy. Jak wyjaśnia Minister Finansów i Gospodarki (odpowiedzialny za przygotowanie projektu zmian przepisów), zmiany te są podsumowaniem zapadłego na tym tle orzecznictwa, praktyki zarządców nieruchomości, rozwoju technologii budownictwa wielorodzinnego oraz zmian w innych aktach prawnych dotyczących działalności wspólnot. Poniżej prześledzimy najważniejsze zmiany jakie przynieść ma ta nowelizacja.

REKLAMA

Orzeczenie o niepełnosprawności bez komisji w 2025 roku – nowe zasady, ważne zmiany od września

Nie każdy wnioskodawca będzie musiał stawać przed komisją. Od września 2025 roku orzeczenie o niepełnosprawności można otrzymać wyłącznie na podstawie dokumentacji medycznej, bez stresujących wizyt, kolejek i badań. To zmiana szczególnie ważna dla osób przewlekle chorych, seniorów czy dzieci, których stan zdrowia jest dobrze udokumentowany i od lat się nie zmienia. Nowe przepisy mają odciążyć komisje, przyspieszyć procedury i sprawić, że system orzekania stanie się bardziej przyjazny dla pacjentów i ich rodzin.

Wcześniejsza emerytura dla konkretnej grupy obywateli. Kto powinien zgłosić się do ZUS, żeby pobrać emeryturę w 2026?

Nie każdy musi czekać do 60. roku życia (kobiety) czy 65. roku życia (mężczyźni), aby przejść na emeryturę. W polskim systemie prawnym istnieje możliwość skorzystania z wcześniejszej emerytury dla osób urodzonych w określonych latach i pracujących w szczególnych warunkach lub na stanowiskach o szczególnym charakterze. ZUS przypomina, że w 2026 roku prawo do takiego świadczenia może uzyskać konkretna grupa obywateli. Warto sprawdzić, kto kwalifikuje się do tego przywileju i jakie dokumenty trzeba przygotować.

ZUS wypłaca dodatek w wysokości 1035 zł miesięcznie. Głównie kobietom. Jakie warunki trzeba spełnić, aby otrzymać to świadczenie?

Od 2023 do 2024 roku średnia miesięczna wypłata rodzicielskiego świadczenia uzupełniającego z ZUS wzrosła z 740 zł do 982 zł. Najnowsze dane z pierwszej połowy tego roku pokazują, że średnia kwota świadczenia wynosi już 1017 zł. Świadczenie to jest najczęściej wypłacane kobietom-emerytkom. Oto szczegóły.

Eksport bez odprawy celnej – czy możliwe jest zgłoszenie po wywozie towaru?

W codziennej praktyce handlu zagranicznego przedsiębiorcy przywiązują ogromną wagę do dokumentacji celnej. To ona daje gwarancję bezpieczeństwa podatkowego, prawa do zastosowania stawki 0% VAT i pewność, że transakcja została prawidłowo rozliczona. Zdarzają się jednak sytuacje wyjątkowe, w których samolot z towarem już odleciał, statek odpłynął, a zgłoszenie eksportowe… nie zostało złożone. Czy w takiej sytuacji eksporter ma jeszcze szansę naprawić błąd?

REKLAMA

Międzypokoleniowe zespoły w erze nowych technologii. Jak współpracować skutecznie?

Tak zwane pokolenie Z wchodzi na rynek technologiczny i przemysłowy. Jakie są oczekiwania tych młodych ludzi? W jaki sposób przemysł może lepiej odpowiadać na potrzeby pokolenia Z, aby przyciągać i zatrzymywać młode talenty? Odpowiedzi udzielił Andy Zosel z Zebra Technologies.

Emeryci z dwoma przelewami od ZUS w październiku. Kto, dlaczego i kiedy dokładnie otrzyma podwójny przelew?

Dla wielu polskich emerytów, zmagających się z finansowymi trudnościami, nadchodząca sytuacja może wzbudzać mieszane uczucia. Wkrótce na ich kontach pojawią się dwa przelewy z ZUS. Nie ma tu mowy o błędzie; te środki to należne wsparcie. Oto szczegóły.

REKLAMA